Hoofdmenu

grote kever.

Gestart door joost van der Laan, september 02, 2010, 20:47:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

joost van der Laan

een kever van ongeveer 2 cm. weet iemand wat dit is?
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

lo.troisfontaine

Hoi,

http://www.kerbtier.de/cgi-bin/deFSearch.cgi?Fam=Scarabaeidae

Vind de foto niet duidelijk genoeg voor mij. Maar deze hoort wel in deze groep thuis. Misschien heb je nu wel een idee?

groeten,

Lo

jan cuppen

Wanneer een kever niet uit Nederland komt, wil je dat er dan bijzetten? Sowieso, en dat is niet persoonlijk bedoeld, is het altijd aan te bevelen om datum, plek van waarneming en grootte van het dier te vermelden. Bovendien is het aardig naar degene die je kevers van namen voorziet.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

beetlestitch

dit is sowieso een buitenlander en misschien nog wel tropisch. ik ken even in het geheel niet wat het is. de verzuchting van jan is zeer op zijn plaats. groeten toon.
Toon Keukelaar

joost van der Laan

deze kever heb ik gewoon in mijn tuin gevonden, het was in de maand juni-juli.
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

lo.troisfontaine

Hoi Joost,

Ik denk dan aan Hoplia philantus, waarvan de beharing nog niet gesleten is. Maar die is toch maar 10 mm groot.
Verder denk ik dat de belichting niet geweldig is en dat deze aardig ingezoomd is of een telefoonfoto?

groeten,

Lo

joost van der Laan

zou best kunnen, maar hij was wel redelijk groot, de omstandigheden waren nogal slecht.
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

beetlestitch

#7
 aan de dag van vandaag worden allerhande kevers gekweekt uit uit een lopende gebieden. het lijkt mij duidelijk geen nederlandse soort. hoplia is niet behaard ook niet vers uit gekomen. het lijkt inderdaad een uit de gouden torren groep en komt tropinota of iets dergelijks in de gedachte maar ik kan zelfs het genus niet met zekerheid zeggen. ik ga er van uit dat de kever niet bewaard gebleven is want dan zou zoeken in de collectie in amsterdam nog een optie zijn. groeten toon.
Toon Keukelaar

MarjoSmeets

Ik heb hem even wat lichter gemaakt. Ik hoop dat dat oké is  :-\
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

lo.troisfontaine

Hoi,

ik had hem voor mij eigen ook al wat lichter gemaakt. Daarom dacht ik eigenlijk juist aan Hoplia.

Maar als Jan en Toon allebei van mening zijn dat die zeker niet in aanmerking komt, kunnen we daar gerust vanuit gaan.
Nu vooral even naar Joost toe. Het commentaar moet je niet zien als een aanval op je waarneming, maar als opbouwend.
De lezers hier op het forum zijn bereid elkaar te helpen om de juiste determinatie van elk insekt rond te krijgen.
Dit lukt vaak niet van foto en dan zal aanvullende informatie nodig zijn. Met die informatie kan Jan of Toon of andere experts vaak toch nog een heel eind komen.

In dit geval heb je waarschijnlijk of eigenlijk zeker een niet alledaagse kever en zou het fijn zijn als je alsnog zegt waar je ongeveer woont, nu je deze waarneming in Nederland gedaan hebt. Of dat je hem toevallig niet gevangen en bewaard hebt?
En de volgende keer misschien iets meer opnames maken uit verschillende hoeken en iets nauwkeuriger proberen aan te geven hoe groot of klein deze wel is.
Desnoods stop je hem even in een potje met millimeteraanduiding.

groeten,

Lo

joost van der Laan

ik woon in lemmer, friesland. hoe moet je hem dan bewaren, gewoon levend of dood (opgeprikt) en gaat dat niet stinken? volgende keer ga ik proberen vanuit wat meer hoeken foto's te nemen, en leg ik de kever wel even langs de liniaal.
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

beetlestitch

hoplia is niet behaard maar beschubt. deze liggen dakpansgewijs op elkaar op plekken die metallisch gekleurd zijn zoals de onderkant of plekken op de dekschilden of zijranden dit is onder een microscoop goed te zien en de vorm is eivormig. verder zijn ze kaal. de grootte is rond de 8-9 mm. groeten toon. bewaren is geen probleem in drank[berenburg] of in de vriezer. bij opspelden gaat deze niet stinken als de kever goed droog is dus het hoeft geen probleem te zijn. in friesland zitten toch bijzondere nieuwe insecten. groeten toon.
Toon Keukelaar

joost van der Laan

dus wat is het eindoordeel? een spec. of een van de eerste site.
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

beetlestitch

mijn eind oordeel is dat ik zelfs het genus niet weet dus eigenlijk kom ik niet verder dan scarabaeidae. sorry. misschien nog anderen met een goede voorzet? groeten toon.
Toon Keukelaar

joost van der Laan

hier nog een foto, heb ik nog teruggevonden :angel: deze heb ik flink opgelicht.
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

Th.Heijerman

Lijkt me gewoon een Phyllopertha horticola, een wat donkere kleurvariant, of gefotografeerd met een wat onnatuurlijke belichting ...

beetlestitch

liet me door de opgaaf van 2cm. toch op het verkeerde been zetten . gezien de klauw aan de voorpoot is deze oplossing wel het dichtst bij  denk ik. groeten toon.
Toon Keukelaar

joost van der Laan

ik voer hem in als rozenkever
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

joost van der Laan

mag je ook zeldzame soorten als een rozemarijngoudhaantje opspelden, en waarop moet dat dan. (op schuim?)
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

beetlestitch

dat mag wettelijk gezien daar deze niet beschermd zijn. alle insecten mogen in nederland verzameld worden behalve welke door de wet beschermd zijn. een ieder moet zelf weten of hij verzamelt of fotografeert of beide. er zijn voor en tegenstanders van deze benadering. ik zelf verzamel ook en prik dus op. voor de soorten herkenning ontkom je daar niet aan om sommige insecten dood te maken. van een of meerdere foto,s is de juiste soort bepaling niet altijd mogelijk. wil je een rozemarijn haantje bewaren kun je dit beter opplakken op een kaartje van 2 bij 1 cm met in water oplosbare lijm om de onderkant ook nog later te kunnen bekijken. verder is de vindplaats en de datum van belang om daarbij op een etiket aan de speld daarbij te vermelden evenals de voedselplant en ook de eigen naam. zitten er meerdere ex is er geen bezwaar tegen om er 1 ex van mee te nemen. het lijkt mij ook niet zin vol om vele ex daarvan te verzamelen. indien nog vragen over opzetten dan zie ik dit wel groeten toon.    ps. jammer van de grote kever dat deze niet bewaard gebleven is daar ik toch nog niet 100% overtuigd ben van een rozenkever maar dit terzijde. groeten toon.
Toon Keukelaar

nielsyese

Citaat van: beetlestitch op september 10, 2010, 10:18:25 AM
dat mag wettelijk gezien daar deze niet beschermd zijn. alle insecten mogen in nederland verzameld worden behalve welke door de wet beschermd zijn. een ieder moet zelf weten of hij verzamelt of fotografeert of beide. er zijn voor en tegenstanders van deze benadering. ik zelf verzamel ook en prik dus op. voor de soorten herkenning ontkom je daar niet aan om sommige insecten dood te maken. van een of meerdere foto,s is de juiste soort bepaling niet altijd mogelijk. wil je een rozemarijn haantje bewaren kun je dit beter opplakken op een kaartje van 2 bij 1 cm met in water oplosbare lijm om de onderkant ook nog later te kunnen bekijken. verder is de vindplaats en de datum van belang om daarbij op een etiket aan de speld daarbij te vermelden evenals de voedselplant en ook de eigen naam. zitten er meerdere ex is er geen bezwaar tegen om er 1 ex van mee te nemen. het lijkt mij ook niet zin vol om vele ex daarvan te verzamelen. indien nog vragen over opzetten dan zie ik dit wel groeten toon.    ps. jammer van de grote kever dat deze niet bewaard gebleven is daar ik toch nog niet 100% overtuigd ben van een rozenkever maar dit terzijde. groeten toon.

Hoe weet ik welke insecten beschermd zijn en welke niet? Is daar een lijst van? Of mag je per definitie alle insecten opprikken? Ik vond bijv. pas een dode Schorzijdebij en toen vroeg ik mezelf af of het legaal is wanneer ik deze zelf had doodgemaakt en opgeprikt.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Maico Weites

http://www2.minlnv.nl/thema/groen/ffwet/wetgeving/ASP/soorten/Insekten/ovztgfwasi01.asp
Er zijn zoals je kunt zien erg weinig beschermde ongewervelden.
En een groot deel van de soorten is zelfs al uitgestorven.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

joost van der Laan

op wat voor materiaal kun je ze het beste opspelden? volgens mij staat rozemarijngoudhaantje trouwens ook niet op de lijst op http://www2.minlnv.nl/thema/groen/ffwet/wetgeving/ASP/soorten/Insekten/ovztgfwasi01.asp.
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

Maico Weites

Ik gebruik zelf dunne insectenspelden (Morpho en Sphinx) van vermandel.
Toen ik begon gebruikte in gewone spelden, maar daar ben ik snel vanaf gestapt.
Die zijn lelijker en hebben een veel grotere kans op roestvorming.

De opgespelde insecten zet ik dan in een bak met een intexplaat. Grote voordelen boven piepschuim zijn o.a. dat het veel egaler is en niet piept.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

joost van der Laan

moet je gewoon een levend dier pakken, en hem dan gewoon opspelden, of je hem eerst doden. ik heb trouwens als een dode duitse en een gewone wesp en een snorzweefvlieg, die in de wespenval zaten (jammer voor de snorzweefvlieg, die daar niet hoort). ik zal proberen om aan schuim te komen (op school ;)) en ik gebruik eerst wel gewone spelden, kijken hoe dat gaat, hoeveel kosten die insectenspelden? ik heb namelijk maar een klein budget.
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

Pietsje

Joost, kijk hier maar eens: http://www.vermandel.com/index.php?cat=1&sub=Insektenspelden ;D

Ze hebben ook veel ander interessant materiaal (boeken, boeken, boeken  ;) over levende insecten), soms ook voor kleine budgetten of de decemberlijstjes?
Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on

Maico Weites

#26
Zo'n drie euro exclusief verzendkosten
Maar misschien wel handig eerst met gewone spelden en paar te proberen voor je besteld.
Dier moet uiteraard wel dood zijn voor je hem opspeld.

Ikzelf doe 1 speld door het lichaam zelf. De andere spelden die je op de foto ziet zijn om de poten, antennen e.d. recht te zetten.
na een aantal dagen bij de cv-ketel (droog en warm) is het insect opgedroogd en hard.

Ik neem aan dat die wespen al helemaal droog zijn?
Dan is het verstandig ze eerst even in een bakje water te leggen zodat ze kunnen weken en niet meer zo breekbaar zijn

In het begin is het erg frustrerend en dat blijft het altijd wel een beetje. :rolleye:
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

nielsyese

Citaat van: joost van der Laan op september 10, 2010, 19:03:11 PM
moet je gewoon een levend dier pakken, en hem dan gewoon opspelden, of je hem eerst doden. ik heb trouwens als een dode duitse en een gewone wesp en een snorzweefvlieg, die in de wespenval zaten (jammer voor de snorzweefvlieg, die daar niet hoort). ik zal proberen om aan schuim te komen (op school ;) ) en ik gebruik eerst wel gewone spelden, kijken hoe dat gaat, hoeveel kosten die insectenspelden? ik heb namelijk maar een klein budget.

Wel eerst doden graag.. Je mag het trouwens ook met een nog levende limonadewesp proberen ;D
Weer serieus: Dood het dier op een 'diervriendelijke' manier.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

beetlestitch

altijd dode insecten gebruiken deze eerst genadig dood maken niet in een bakje water want dit duurt dagen. het beste is de vriezer die heeft iedereen. in de insecten verzamel wereld wordt azijnether gebruikt erg goed maar moeilijk te verkrijgen werd vroeger gebruikt in de drukkerij om inkt op te lossen. daarna het insect zo aan spelden zodat 1 derde boven het dier uit komt zodat alle verzamelde exemplaren op gelijke hoogte komen en er ruimte onder is om een vindplaats en naam etiket aan te brengen
Toon Keukelaar

joost van der Laan

ik probeer het eerst wel met, wat ik wou weten hoe je een insect moest doden, en dat weet ik nu, waarvoor veel dank. ik denk dat dit best wel een leuke hobby kan zijn ;). ik ga het in ieder geval proberen. wanneer ik iets niet weet is dat ook heel handig, kan ik veel foto's maken. allemaal erg bedankt, als er nog tips zijn? dan hoor ik het graag.
Heel erg bedankt
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan