Hoofdmenu

Onbekend

Gestart door christiaan broekhuizen, september 02, 2010, 20:24:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

christiaan broekhuizen

ook deze weet ik niet
Met vriendelijke groet,

Christiaan Broekhuizen

Martin Scheper

1: driehoekuil (Xestia triangulum) of trapeziumuil (X. ditrapezium), een lastig stel waarbij vooral de achtervleugel helpt om ze te onderscheiden
2: fijnspardwergspanner (Eupithecia tantillaria)?
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

christiaan broekhuizen

Martin,

idd bij de eerste zit ik met hetzelfde probleem

de tweede lijkt er idd wel op ik denk dat je het juist hebt.

bedankt
Met vriendelijke groet,

Christiaan Broekhuizen

Marijn_Verbeek

Lijkt mij gewoon X. triangulum.
Als je de volgende keer een foto maakt van de kraag dan wordt het wat makkelijker.
Zie bijgevoegde foto, tweekleurige kraag = X. triangulum.

Heb je de dwergspanner recent gefotografeerd?

Groet,
Marijn
Groet,
Marijn Verbeek

Martin Scheper

Ha Marijn, zo wordt dat kraag-kenmerk wel duidelijker, zie ook nog dit topic: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=98962.msg669341.html#msg669341 en de Bestimmungshilfe van Lepiforum.de: X. ditrapezium: "Halskragen ohne Kontraste, fast einfarbig" (maar die lichte dwarslijn kan X. ditrapezium dus ook hebben); en X. triangulum: "Unterer Teil des Halskragens grau, durch helle Linie von dem dunklen oberen getrennt".
Overigens is dit kenmerk op de foto van Christiaan niet goed te beoordelen, vandaar dat ik X. ditrapezium niet durfde uit te sluiten.
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

christiaan broekhuizen

Mannen,

bedankt

de dwergspanner heb ik op 17 juli waargenomen.

gr c
Met vriendelijke groet,

Christiaan Broekhuizen

wim veraghtert

17 juli: dan kan je Fijnspardwergspanner wel schrappen...
de bovenste lijkt me overigens een Driehoekuil.

mvg
Wim
admin nachtvlinders waarnemingen.be

christiaan broekhuizen

hij vliegt toch nog tot eind juli??

wat kan het dan zijn, ik neb zelf nog eens gekeken maar blijft het lastig vinden

gr.c.
Met vriendelijke groet,

Christiaan Broekhuizen

wim veraghtert

de vliegtijden in het boek zijn ruim gerekend en mogelijk hier en daar vertekend door foute determinaties. Een Fijnspardwergspanner eind juli, dat moet ik nog zien (de laatste, correct gedetermineerde van 2010 op waarneming.nl is op 25/06).
Ik vind de jouwe overigens niet echt op een Fijnspardwergspanner lijken...
eerder die lastige groep rond virgaureata/subfuscata waar ik zelf niet goed wijs uitgeraak.
Maak je geen illusies over dwergspanners; die beestjes op foto determineren is niet altijd mogelijk, dat is nu eenmaal zo.

Groetjes
Wim
admin nachtvlinders waarnemingen.be

Ben Kruijsen

nog even terugkerend naar dit topic. Ik heb de dwergspanner, die ik toch wel een karakteristiek vleugelpatroon vind hebben, nog eens onder de loupe genomen en kom tot de conclusie dat het waarschijnlijk Eupithecia pusillata is. Ik ben benieuwd wat Wim (of iemand anders?) hiervan vindt.