Veldsprinkhaan Frankrijk

Gestart door Arno van Stipdonk, september 02, 2010, 19:42:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arno van Stipdonk

Hallo,


Deze veldsprinkhaan heb ik diverse malen waargenomen in redelijk voedselrijke graslanden.
De soort kon goed vliegen en daarbij leek het erop dat de vleugels rood waren.
Vindplaats: de Lot, Frankrijk (ongeveer 150 ten oosten van Bordeaux).
Weet iemand de naam van deze soort?

Wim Bakker

Een Calliptamus. Maar daar heb je er twee van in Frankrijk. Heb je toevallig nog een foto waar de achtelijfspunt op staat?
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Arno van Stipdonk

Beter dan deze foto heb ik niet. Ik neem aan dat de foto van de onderzijde niet laat zien wat je moet zien?

Wim Bakker

Oeps, het is een vrouwtje. Toch denk ik dat het italicus is vanwege de lange puntige vleugels (barbarus is de andere mogelijkheid voor die plaats).

Kijk hier maar eens:
http://home.hccnet.nl/mp.van.veen/sprinkhanen/veld_oobsl.html
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Arno van Stipdonk

Morgen kijk ik nog eens verder, lastig te zien zo. Bedankt zover. :duim:

Arno van Stipdonk

Pfff, lastige soorten. Ik hou het maar op een onzekere Italicus.

Wim Bakker

Wie had gezegd dat het makkelijk zou zijn??    ;D
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Paul.R.

Beste Arno, als ik zo naar de bouwtekening kijk van deze sprinkhaan, denk ik dat ik dezelfde gefotografeert heb. Ook in Frankrijk-Ardeche, boven in de bergen. Alleen zie je bij mij, door het zonlicht, weinig enof geen witte lijnen op het bovenlijf. Mocht het dezelfde zijn, dan hebben we in ieder geval een duidelijke foto. En kunnen we zo achter zijn naam komen. Mvg, Paul.

Wim Bakker

Wacht even! Dit is een mannetje, hij heeft een knobbel als achterlijfpunt en de vleugels zijn korter. Dan zou dit de barbarus moeten zijn. Maar dit uit het hoofd en ik zou dit graag bevestigd zien!
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Paul.R.

Ps: deze foto is een stuk slechter, maar wel dezelfde sprinkhaan. Hier zie je tekening op zijn rug beter. Mvg, Paul.

Wim Bakker

Eerder zei ik dat er 2 zaten in Frankrijk maar ik bedoelde voor de Lot. Er zijn er 4 in heel Frankrijk, en in de Ardeche zouden alle vier soorten wel eens voor kunnen komen...
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson