Chamaemyiidae?

Gestart door nielsyese, september 02, 2010, 09:31:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

nielsyese

Klein vliegje, slechte foto's :) Kan iemand zeggen of dit een Chamaemyiidae is?
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

jeeweevz

In Chamaemyiidae zou de costaalader ononderbroken moeten zijn als ik het me zo uit mijn hoofd goed herinner.
Zo uit mijn hoofd zou ik zeggen Canaceidae. Misschien kan Gerard er meer over zeggen.
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

nielsyese

Eerlijk gezegd had ik nog niet eerder van Canacidae gehoord ;D Ik zit hier wel aan de kust, dus wat dat betreft..

jeeweevz

Nou, ik ken de Canaceidae alleen maar uit de boeken en dit was echt uit mijn hoofd, dus hecht er nog niet al teveel waarde aan  ;D .
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen

gerardpennards

Nope, geen Canacidae, maar eerder een Ephydridae, iets als Ephydra.
Ephydridae vindt je ook langs de kust.... ;D ;D
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

nielsyese

jeeweevz

Zo zie je maar weer dat het terecht was om niet al teveel waarde te hechten aan wat ik zo uit mijn hoofd denk te weten  ;D . Ik meende dat de frontorbitaalborstels naar buiten wezen en dat dat juist bij Canacidae voorkwam. Ik lees nu dat dat ook bij Ephydridae voor kan komen. En inmiddels heb ik ook een foto van de enige uit NL bekende canaceide gezien. Daar lijkt jouw vlieg ook niet op. Van Ephydridae herinnerde ik me de aan een kant bewimperde sprietborstel, maar die kan dus ook kaal of bijna kaal zijn lees ik.
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen

gerardpennards

Jan Willem, waar kan ik die foto van dat beest vinden? Ik ken namelijk Xanthocanace ranula (die enige nederlandse soort) wel, maar ik kom nog wel eens in de war met Helcomyza ustulata (familie Helcomyzidae), ook zo'n beest wat je op het strand kunt vinden.
En trouwens ook een familie met in NL alleen deze soort!
Groeten,
Gerard
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

jeeweevz

Hoi Gerard:
De foto is te vinden op: http://www.flickr.com/photos/nuclearlakeside/2721463517/
Ik ben er heel optimistish maar vanuit gegaan dat de determinatie klopt  :) .
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen

gerardpennards

Hmmm, ik vrees dat deze ook verkeerd gedetermineerd is, volgens mij is dit juist Helcomyza ustulata, uit die familie Helcomyzidae....
Kijk maar:
http://www.diptera.info/photogallery.php?album_id=123
:-)
Groeten, Gerard Pennards

nielsyese

gerardpennards

Ja, precies waarom ik er op gekomen ben, deze foto heb ik voor het NL soortenregister geidentifeerd, toen als Xanthocanace, maar ik denk dat dit ook Helcomyza ustulata is.
Moet ik nog even met het soortenregister veranderen... ;D ;D
Groeten, Gerard Pennards