Hoofdmenu

Cantharel?

Gestart door adinda, september 01, 2010, 20:28:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

adinda

Stonden bij eiken 3 exemplaren.
Hoed: 53 mm ovaal, ingerold waardoor verdiept, diepbruin in het centrum aan de randen lichter bruin, jonger exemplaar in zijn geheel bruin.
Steel: 46 mm, bovenste gedeelte wit, onderste gedeelte lichtgrijs.
Nog geen sporee en ook nog geen sporen kunnen vinden op de lamellen.
Cystiden zijn langwerpig en zeer dikwandig met kristallen rond de smal uitlopende top.

Wat op foto-4 wordt weergegeven weet ik helaas niet.
Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

#1
Nog een serie van de cystiden
Met vriendelijke groeten,

Joop

grietaf

Leuk, Joop! Dit is een Harpoenzwam
Grieta.

adinda

Dan zal ik waarschijnlijk de sporen af moeten wachten om eventueel te kunnen bepalen welke soort.
Hij lijkt trouwens op de foto aardig op de Hohenbuehelia Repanda maar die komt hier niet voor.
De lamellen zijn eigenlijk onderverdeelt in drie stukken:
Boven roomwit, midden grijsbruin en onder bij de stamvoet lichtgrijs.

Heb je nog iets waar is specifiek naar moet gaan zoeken?
Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

#4
Heb nog een mooie opname van de harpoenvormige pleurocystide, met aanhechting.
De kristallen zijn, bij de minste druk op het dekplaatje, van de punten verdwenen.
Heb ook nog een spoor kunnen ontdekken misschien later meer, ze zijn peervormig en van dit exemplaar was de maat 6.76x4.89 µm
En nog een opname van de cystiden op de lamelzijde van een preparaat

Het oppervlak van de lamelsnede wat dat van grof schuurpapier, ik kan dit niet reproduceren op foto's voor het forum maar ik ontdekte het toen ik de foto verstuurde naar Grieta per email.


Met vriendelijke groeten,

Joop

Ismael

errug mooi! Tja welke.. H repanda lijkt erg inderdaad, de soort komt   "nog" niet voor, misschien nu wel. Ik denk het niet want de sporenmaat   die je aangeeft zou te breed zijn. Ik vermoed dat het H petaloides is.Heb je de Nordica?
Groeten Ismaël Wind

grietaf

#6
Inmiddels heb ik er al op zitten zwoegen. Zowel met de FAN als met de Nordic. Helaas ben ik er nog niet uit. Telkens als ik denk dat is hem, dan klopt er weer iets niet. Van het opsturen is hij trouwens ook niet mooier geworden.
Grieta.

Ismael

jammer. Wat klopt er niet voor petaloides dan?
Groeten Ismaël Wind

adinda

#8
Ik heb hem even opgezocht in de Nordic, lijkt mij inderdaad H. Petaloides ofwel de Grote Harpoenzwam
De vorm van de sporen, en die van de pleurometuloids komen overeen, evenals de cheilocystiden (zie foto)
Ik zal wat meer sporen vergaren zodat ik het gemiddelde kan bepalen.
Met vriendelijke groeten,

Joop

Ismael

Grieta moet er natuurlijk wel uit komen dan he, zeker is zeker, anders dus onzeker... Als zij denkt dat het die niet kan zijn
Groeten Ismaël Wind

grietaf

Citaat van: Ismael op september 05, 2010, 00:55:09 AM
Grieta moet er natuurlijk wel uit komen dan he, zeker is zeker, anders dus onzeker... Als zij denkt dat het die niet kan zijn

Dank zij de foto's van Joop tot de conclusie gekomen dat het inderdaad de Grote harpoenzwam is. Het stukje materiaal dat ik kreeg was dusdanig verfrommeld door het verzenden dat ik er echt geen ronde/waaiervormige hoed in kon zien. Ik had het oorspronkelijke beeld niet meer in mijn hoofd en ik ben niet zo goed in het opzoeken van topics die al wat langer geleden gepost zijn. Tja, en dan kies je het verkeerde paadje in de sleutel ::)  Ik twijfelde ook omdat op de tekeningen in de FAN geen kristallen getekend staan op de harpoenen. Maar zoals Joop al had geconstateerd verdwijnen die snel.
Microscopisch klopt het verder allemaal. Eind goed al goed!
Grieta.

Ismael

Citaat van: grietaf op september 05, 2010, 13:02:13 PM
Citaat van: Ismael op september 05, 2010, 00:55:09 AM
Grieta moet er natuurlijk wel uit komen dan he, zeker is zeker, anders dus onzeker... Als zij denkt dat het die niet kan zijn

Ik twijfelde ook omdat op de tekeningen in de FAN geen kristallen getekend staan op de harpoenen.
Grieta.
Daar zat ik ook wat op te kijken maar bij de beschrijving staat, wel of niet met (lichte) kristallen aan de top. Vandaar. Mooie vondst!
Groeten Ismaël Wind