swarovski statief of niet?

Gestart door Debby Doodeman, augustus 31, 2010, 10:30:28 AM

Vorige topic - Volgende topic

Debby Doodeman

 
Volgens mij wordt dit deel van het forum niet zo vaak gelezen, maar ik probeer het toch maar!
Ik vroeg me af, koop je bij een swarovski telescoop eenzelfde statief, of zijn ze beter in telescopen maken en kan ik beter een ander merk statief kopen?
Misschien heeft iemand hier ervaring mee, dan hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,

Debby Doodeman

Vincent Hart

Ha Debby,


Hier het e.e.a. over Swarovski poten/hoofden: http://birdforum.net/showthread.php?t=172227
Ben mezelf toevallig ook aan het orienteren op de aanschaf van een nieuw statief. I.h.a. wordt Gitzo het meest genoemd als beste keus, hoewel veel vogelaars deze combi hebben.

Natuurlijk hangt wat voor jou de beste keus is af van hoe belangrijk gewicht voor je is, of je hetzelfde statief (en/of hoofd) ook voor fotografie wilt gaan gebruiken, en natuurlijk ook je budget. Wat betreft het laatste: Als je een goeie scoop hebt, heb je ook een kwaliteitsstatief om te zorgen dat ook bij een windvlaagje je beeld goed blijft ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

snwja3

Ik denk dat Swarovski zijn statieven niet zelf maakt, maar dit uitbesteed en er dan een Swarovski stikkertje opplakt.
Maar daarom zijn het nog steeds wel mooie dingen.
Als je genoeg budget hebt ga dan voor een mooie stevige en toch lichte Gitzo. Heb ik zelf ook, met een kop van Manfrotto, die vond ik weer gemakkelijker werken en iets goedkoper.
Maar met bijvoorbeeld een Manfrotto of Swarovski heb je ook een mooie.
Ga niet voor de erg goedkope (merken), je zult zien dat deze aanzienlijk inleveren op stevigheid en stabiliteit en daar koop je juist zo'n ding voor! Zonde van je geld dan.
Wietze Janse

J&L

Hoi Debby,

Als je hem óók gaat gebruiken om te fotograferen en met name bij de Nek dan moet je voor een stevig statief gaan dus dikke poten.
Naam van het produkt zegt niet altijd alles.
Ga naar een speciaalzaak zet hem op je hoogte, dus zoals jij het lekkerste staat (of vaak staat) en neem je kijker/camera setje mee zet hem erop en probeer.
Of vraag mensen in het veld naar hun mening.
Als je niet van plan bent om er mee te gaan lopen hoef je ook niet zo'n duurdere lichtgewicht. Immers een lichtgewicht waait gemakkelijk om.

Tot ziens.

snwja3

Dan heb je het toch nog niet helemaal begrepen, Jacob  ;)
Die duurdere merken geven juist (voldoende) stabiliteit naast lichtgewicht (dus (draag)gemak), dat heet kwaliteit en daar betaal je voor. Voor vogels kijken met telescoop en fotograferen met 'gewoon spul' ideaal dus.
Ga je echter met hele zware video/fotolenzen lopen (maar dat zie ik Debby nog niet doen), dan moet je inderdaad naar het zware werk toe, maar moet je het er wel voor over hebben dat je loopt te zeulen (en die statieven zijn ook niet goedkoop!).
Voor de rest helemaal met je verhaal eens!
Wietze Janse

J&L

Hoi wietze,

Citaat van: snwja3 op september 01, 2010, 14:05:52 PM
Dan heb je het toch nog niet helemaal begrepen, Jacob  ;)
Die duurdere merken geven juist (voldoende) stabiliteit naast lichtgewicht (dus (draag)gemak), dat heet kwaliteit en daar betaal je voor.

Ik heb een zeer goed statief maar niet van dat dure merk!!
Dus ik heb het wel begrepen  ;)

Debby staat ook wel op de Kreupel en daar kan het hard waaien!!

Norman

http://www.tvwg.nl/ -> testrapporten -> statieven / panoramakoppen

Bij weinig budget zou ik voor een Manfrottoset gaan, echter ik zou, als er budget is, gaan voor een lekker licht en trillingsarm carbon statief.

snwja3

Citaat van: J&L op september 01, 2010, 18:52:38 PM
Hoi wietze,

Citaat van: snwja3 op september 01, 2010, 14:05:52 PM
Dan heb je het toch nog niet helemaal begrepen, Jacob  ;)
Die duurdere merken geven juist (voldoende) stabiliteit naast lichtgewicht (dus (draag)gemak), dat heet kwaliteit en daar betaal je voor.

Ik heb een zeer goed statief maar niet van dat dure merk!!
Dus ik heb het wel begrepen  ;)

Debby staat ook wel op de Kreupel en daar kan het hard waaien!!
Gelukkig, maar ik was niet met die opmerking niet serieus, meer een mooie inleiding op mijn verhaal.  ;)

Heb zelf een 'goedkopere' Manfrotto en een 'duurdere' Gitzo. Bevallen in gebruik, stevigheid, stabiliteit, etc. evengoed!
Er zijn maar twee verschillen, de prijs en het gewicht. Dat laatste is erg lekker (en belangrijk!?, maar dat is persoonlijk) als je veel loopt of op vakantie gaat. Voor mij dus de reden om toch met de duurdere rond te lopen.
Maar als je dit punt dus weglaat heb je van de goedkopere Manfrotto (en/of Swarovski) evenveel plezier, omdat deze op de andere punten beslist niet onderdoet.
Echter bij veel andere goedkopere merken ga je wel op de eerstgenoemde punten inleveren, dus niet aan te raden.
Wietze Janse

Debby Doodeman

En ik dacht dat de telescoop de moeilijkste keuze zou zijn.. Maar ik weet er binnen een week inmiddels heel wat meer van:)
Bedankt voor alle reacties, en de links. De test zijn erg handig. Hoewel ze wel gaan over de oudere modellen van swarovski volgens mij. Ik heb begrepen dat de nieuwe modellen wel veel verbeterd zijn. Ik ga nu voor de swarovski: statief CT101, maar dan de vernieuwde versie en de nieuwe kop, DH 101. Als ik goed ingelicht ben zijn deze veel beter dan de oude modellen. Ik ben niet van plan om er lange afstanden mee te gaan lopen, hoewel dat natuurlijk wel voor gaat komen (groenen bijeneter) dus dan komt het lichtere gewicht van de swarovski ook wel goed uit. Voor mijn gevoel past alles van het zelfde merk wel goed in elkaar, komt bij dat ik een leuke prijs krijg voor het hele setje (dus dat maakte de keus weer wat makkelijker) en de service me ook wel gerust stelt (toch een hele uitgave!). Hij past gelukkig ook goed op de camera.
Zij is inmiddels besteld! Hopelijk in huis voor Vlieland, als het goed is is alles op voorraad.

@ Vincent: ben benieuwd wat jou keuze zal worden.

Groetjes,
Debby

PS besteld bij: www.natura-aragon.nl

Norman

Citaat van: Debby Doodeman op september 02, 2010, 12:49:52 PM
....en de service me ook wel gerust stelt (toch een hele uitgave!).....

De service van Swarovski is natuurlijk ongeëvenaard.


Sander Haak

#10
Citaat van: snwja3 op september 01, 2010, 14:05:52 PM
Die duurdere merken geven juist (voldoende) stabiliteit naast lichtgewicht (dus (draag)gemak), dat heet kwaliteit en daar betaal je voor.

Dat geldt volgens mij bij grondtrillingen, bij wind komt stabiliteit met gewicht. Dat betekent dat een peperduur carbon statief bij windkracht 5 meer trilt dan een loodzwaar ding van een 10tje. Het draait echt volledig om persoonlijke voorkeuren. Ik vind het genoemde Swarovski statief (volgens mij is hij van Manfrotto) een gulden middenweg qua prijs, gewicht en stabiliteit. Toch adviseer ik je om naar een goede foto of verrekijkerzaak te gaan en het hele spulletje eens op je schouder te nemen.

Edit: Zie ook de testresultaten van het 4,1 kg statief achter de link van Norman.
Groet, Sander Haak (Woerden)

snwja3

Sander, natuurlijk hoe meer gewicht hoe stabieler (als je uitgaat van hetzelfde materiaal en bouw).
Echter de duurdere (kwalitatief hogere) merken hebben een betere verhouding gevonden dmv materiaal, bouw, structuur en speciale aanpassingen, dat ze (in het algemeen) ook ik stevige wind een beter resultaat geven dan de goedkope (zware maar ook lichte) merken. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen te vinden!

En met je eens, net zoals bij de verrekijker/telescoop, is de persoonlijke faktor erg belangrijk bij de aanschaf!
Wietze Janse

Vincent Hart

Citaat van: Debby Doodeman op september 02, 2010, 12:49:52 PM@ Vincent: ben benieuwd wat jou keuze zal worden.
Ik ook  ;)
Zal wel volgende maand worden waarschijnlijk. Neig nu het meest naar Gitzo-spul (zowel poten als kop) maar heb dus nog even om me verder in te lezen, én verder in de war te raken ...  ;D
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

gerritn72

juiste keus debby!!

ik had eerst een ietwat 'minder' statief, maar ben super tevreden met swar-spullen.
Afgelopen week op de Boschplaat geweest.

Service van Swarovski is goed, beter best; levering en levertijden wat minder... (4 mnd op nieuwe kijker moeten wacht)

ml0032

Citaat van: Vincent Hart op september 03, 2010, 16:11:20 PM
Citaat van: Debby Doodeman op september 02, 2010, 12:49:52 PM@ Vincent: ben benieuwd wat jou keuze zal worden.
Ik ook  ;)
Zal wel volgende maand worden waarschijnlijk. Neig nu het meest naar Gitzo-spul (zowel poten als kop) maar heb dus nog even om me verder in te lezen, én verder in de war te raken ...  ;D
Vincent, Ik wil hier nog even op inhaken. Ik ben van plan om een Swarovski telescoop aan te schaffen en waarschijnlijk ook een nieuw statief. Op dit moment heb ik een SLIK, maar die vind ik erg zwaar. Wij willen er ook foto's mee maken, maar niet iedere keer als we op pad gaan. Ik zie even door de bomen het bos niet meer.



Met vriendelijke groet,
Marjo Lips

fkdeboer

ik heb deze week een manfrotto 055xb met 128rc kop besteld.

ik wou een manfrotto voornamelijk door de prijs/kwaliteit verhouding. Daarnaast was het voor mij vooral belangrijk dat hij hoog genoeg kwam (ben 1.94m). ik zag door de bomen het bos ook niet meer,voornamelijk door al die verschillende cijfer-letter combinaties. maar in de winkel konden ze me het een beetje uitleggen;
het getal geeft het type (praktisch gezien de poten) aan: bijvoorbeeld 055 is de meest bekende en 190 is een iets lichtere (en lagere)
daarna krijg je een lettercombinatie: bijv xb of xdb : deze extra 'd' geeft aan dat het hier om de  draaisluitingen op de poten gaat ipv de snelsluitingen. Dan heb je ook nog 'pro'. Dit geeft aan of er een extra 'unit' op het statief zit die het mogelijk maakt om de middenzuil horizontaal te klappen (voor macro-fotografie). dit kan weer in combinatie met draaisluitingen of snelsluitingen. kortom het aantal keuzes vliegt omhoog :rolleye: .
daarnaast heb je ook nog lettercombinaties voor carbon etc, maar die vielen sowieso buiten mijn budget.
en dan heb je dus nog niet eens een kop... ik heb voor een video-kop gekozen, wat ik handig vind voor een telescoop.het getal is weer het type en de 'rc' geeft aan dat je een snelsluiting hebt . zonder snelsluiting is iets van LP.

maar ja. dit is alleen nog maar voor een paar types van manfrotto... die hebben ook nog eens allemaal veel kleinere modellen die voor mij afvielen door mijn lengte...
kortom, ik zou bedenken wat belangrijk voor je is (lichtgewicht/hoogte /stabiliteit etc) en wat je budget hiervoor is en aan de hand daarvan een 'favoriet' merk kiezen (gitzo is veel duurder dan manfrotto; heb je dat er voor over). En dan toch naar een speciaalzaak, spullen mee en uitproberen!

succes!

grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Vincent Hart

Ik sjouw voorlopig ook nog met een Slik rond, Marjo ... Maar aan het verhaal van Folkert heb ik weinig toe te voegen  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

ml0032

Folkert en Vincent, bedankt voor de informatie!
Ik zal nog laten weten welke het is geworden.
Met vriendelijke groet,
Marjo Lips

M. Hoogteijling

Nog ter aanvulling: Het Swarovski-statief 1 is gewoon een manfrotto 055 met een mooie draagriem en wat draagmatjes en ook hier zit de manfrotto 128 RC-kop bij. Het carbonstatief van Swaro is volgens mij een Vanguard-model. Deze maakt swaro dus niet zelf maar plakt er een eigen naam op (overheen).

Wat betreft carbon: het staat werkelijk als een huis, juist bij sterke wind: carbon trilt veel minder lang na en geloof me, dat merk je bij zeetrek direct. Voor de uitleg kun je het beste terecht op de site van www.tvwg.nl. (tests). Zowel kop als statief hebben dan grote invloed. helaas geldt ook hier weer er zijn goede en betere carbonstatieven een swaro statief 1 natuurlijk ook prima voldoet.

Let er ook op dat je er staande door kan kijken zonder middenkolom te hoeven gebruiken.

Gebruik zelf als statief voor mijn telescoop een Gitzo G1327 met G2380 kop. (statief was een uitverkoopaanbieding, kop via marktplaats :-))
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

ml0032

#19
Het is uiteindelijk een CT Travel van Swarovski geworden. Ik mag hem uitproberen.
Bevalt ie niet dan mag ik hem omruilen.
Weet niet of het qua stabiliteit uitmaakt of je de Travel hebt of de CT 101. Daar heb ik zo mijn vraagtekens bij.
Met vriendelijke groet,
Marjo Lips