Hoofdmenu

parelamaniet?

Gestart door ratje, augustus 27, 2006, 12:14:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

Ik zou denken dat dit een parelamaniet is maar hij heeft een andere "knol" aan het uiteinde. Wie weet raad?

Arno van Stipdonk

Waar je het beste op kunt letten is of er verkleuring optreedt bij een kneuzing. Je kunt misschien een klein stukje afbreken van een exemplaar. Als de kneuzing rood verkleurt is het een Parelamaniet.

Niko Buiten

Waarom is het geen Panteramaniet?
Groet,

Niko Buiten.


Arno van Stipdonk

CiteerWaarom is het geen Panteramaniet?
Zou kunnen. Ik durf het zo niet te zeggen.

a.houter

De raad van Arno is goed; maar zomaar een naam roepen zonder argumenten heeft niet zoveel zin.

Er zijn nog wel andere macroscopische kenmerken, maar die zijn elders in dit forum al vaker beschreven, dat kan ik niet iedere keer weer doen.

De foto is niet duidelijk, zeker de kleur niet. Let eens op de 'schubben' zijn dat plakjes of pukkeltjes. Zijn ze wit of grauw.
Is de hoedrand geribbeld of glad.
Is de ring geribbeld of glad.
En hoe anders is de knol; heeft die een beurs, een scherpe rand, of een beschubde rand.

Allemaal veldkenmerken waar je niet alleen bij Amanieten op moet letten, maar ook bij andere soorten moet leren waarnemen; bewust zien en noemen, dan wordt de kans op benoeming steds groter.

Helaas denk ik dat met deze foto niets aan te vangen is.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Niko Buiten

Misschien voor Ratje nu wel...
Groet,

Niko Buiten.