3 pissebedden

Gestart door sjonnoh, augustus 29, 2010, 17:22:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjonnoh

goedemiddag forum, anderhalve week geleden had ik deze 3 pissebedden gezien, ik kwam uit op:

1. paars drieoogje?
2. paarse oproller?
3. veenribbel?

zou dit kunnen kloppen?
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Arp

Ha Johnny,

De foto's zijn niet de meest ideale scherpte en kijkhoek voor zekere identificaties.

Van 1 maak ik een onscherpe rode kleurvorm van de Mospissebed (Philoscia muscorum) die in deze kleurstelling toch al snel meer dan 5mm geweest zal zijn - de Trichoniscidae zijn een hele slag kleiner.

Van 2 maak ik een Gewone Oproller (Armadillidium vulgare), maar echt 101% zeker durf/mag ik dat zonder scherpe neusfoto niet.

Van 3 maak ik een zieke (gistinfectie) Kelderpissebed (Oniscus asellus).

Maar ik ben ook maar amateur  ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

sjonnoh

bedankt voor de reactie, en als ik het dus goed begrijp kun je pissebedden het beste determineren door naar de kop te kijken?
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Arp

Hoi Johnny,

Het ligt een beetje aan de soort, maar voor veel soorten herbergt de kop belangrijke herkenningspunten (voorhoofds- en ooglobben (platte beesten) c.q. vorm van de frontale driehoek en voorhoofdslijnen (oprollers), antennevorm, antennesegmenten etc), Maar de vorm van het lichaam en met name de overgang naar de staart en specifiek het laatste lichaamssegment (telson) zijn net zo belangrijk.

Dus: Eén foto dorsaal, eentje (of een paar) schuin van voren op de kop, en eentje recht op de achterkant is een mooi begin  :blink:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

sjonnoh

oke, die info zal ik onthouden, bedankt Arp  ;)
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

mberg

Hej Johny / Arp,

Van boven naar beneden:

- Oranje kleurvorm Philoscia muscorum
- Eluma caelatum
- Oranje kleurvorm Oniscus asellus

met groet,

Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

sjonnoh

Hartelijk bedankt Matt, toch 1 goed gedetermineerd  ;D
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Arp

Hé Matty

Citaat van: mberg op augustus 30, 2010, 20:35:44 PM
- Eluma caelatum
D@mn  :wacko:  ;D

Waar kijk je naar? Ik kon van deze foto de vorm van het telson, buiging van 1e segment, beharing en ooggrootte niet lekker passend krijgen voor Eluma  :-\

Ik zie net trouwens dat er bij bij de waarneming meer foto's staan, waaronder een dorsalere van de kop ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

sjonnoh

Citaat van: Pudding4brains op augustus 31, 2010, 09:19:31 AM
Hé Matty

Citaat van: mberg op augustus 30, 2010, 20:35:44 PM
- Eluma caelatum
D@mn  >:D ;D

Waar kijk je naar? Ik kon van deze foto de vorm van het telson, buiging van 1e segment, beharing en ooggrootte niet lekker passend krijgen voor Eluma  :-\

Ik zie net trouwens dat er bij bij de waarneming meer foto's staan, waaronder een dorsalere van de kop ...

Die foto had ik dan beter kunnen gebruiken denk ik? en is het dus wel of geen paarse oproller? ookal zal het heel leuk zijn, maar het fijt dat er maar 1 eerder is waargenomen (wel dan toevallig in de buurt).
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Arp

Hoi Johnny,

Als Matty zegt dat het 'm is, dan izzetem - ik had gelukkig al een slag om de arm gehouden ;)

Citaat van: sjonnoh op augustus 31, 2010, 21:08:34 PMDie foto had ik dan beter kunnen gebruiken denk ik? en is het dus wel of geen paarse oproller?
Erbij had geen kwaad gekund, of beter nog, een link naar de waarneming zodat alle extra foto's beschikbaar zijn en ook de locatie bekend is - dat scheelt in dit geval nogal, die locatie.

Dat gezegd hebbende heeft Matty hem kennelijk van die ene foto en zonder extra info herkend - ik vroeg me alleen af waaraan, want de kenmerken waar ik naar gekeken heb kon ik niet eenduidig thuisbrengen. Het telson lijkt op die foto, wat mij betreft, bijvoorbeeld eerder afgeknot dan spits - maar de kijkhoek is verre van ideaal. De uropoden staan er wel wat "losjes" naast - bij A. vulgare meestal wat strakker, maar kan een kwestie van (tijdelijke) houding zijn - is dat bijvoorbeeld dan toch indicatief? (Ik ken Eluma zelf nog niet).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

mberg

Hej Arp / Jonny,

Opvallend aan Eluma is:

1) de kleur, bruinpaars
2) het matte uiterlijk, door een veelvoud aan kleine haren
3) de opvallende vlekkenrij aan het eind van de segmenten
4) de aanzet van een enkelvoudig, groot ocel
5) de afmeting, middelgroot

Deze kenmerken komen gezamelijk niet voor bij andere sterk gewelfde soorten, althans in West-Europa..

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

sjonnoh

met die vlekkerij bedoel je dan deze (gemarkeerde) plaatsen?
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

mberg

Dag Jonny,

Nog iets lager, het uiteinde van de segmenten.

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

sjonnoh

dan zijn het dus deze?
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

mberg

Ja, en vooral de witte rand eronder.

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

sjonnoh

oke, dat is dan een hele handige kenmerk, hartelijk bedankt voor de info Matty  :)
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Arp

Ha Matty, wat laat (mijn eigen PC hier is oveleden), maar bedankt nog voor de info  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)