3 pissebedden

Gestart door sjonnoh, augustus 29, 2010, 17:22:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjonnoh

goedemiddag forum, anderhalve week geleden had ik deze 3 pissebedden gezien, ik kwam uit op:

1. paars drieoogje?
2. paarse oproller?
3. veenribbel?

zou dit kunnen kloppen?
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Arp

Ha Johnny,

De foto's zijn niet de meest ideale scherpte en kijkhoek voor zekere identificaties.

Van 1 maak ik een onscherpe rode kleurvorm van de Mospissebed (Philoscia muscorum) die in deze kleurstelling toch al snel meer dan 5mm geweest zal zijn - de Trichoniscidae zijn een hele slag kleiner.

Van 2 maak ik een Gewone Oproller (Armadillidium vulgare), maar echt 101% zeker durf/mag ik dat zonder scherpe neusfoto niet.

Van 3 maak ik een zieke (gistinfectie) Kelderpissebed (Oniscus asellus).

Maar ik ben ook maar amateur  ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

sjonnoh

bedankt voor de reactie, en als ik het dus goed begrijp kun je pissebedden het beste determineren door naar de kop te kijken?
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Arp

Hoi Johnny,

Het ligt een beetje aan de soort, maar voor veel soorten herbergt de kop belangrijke herkenningspunten (voorhoofds- en ooglobben (platte beesten) c.q. vorm van de frontale driehoek en voorhoofdslijnen (oprollers), antennevorm, antennesegmenten etc), Maar de vorm van het lichaam en met name de overgang naar de staart en specifiek het laatste lichaamssegment (telson) zijn net zo belangrijk.

Dus: Eén foto dorsaal, eentje (of een paar) schuin van voren op de kop, en eentje recht op de achterkant is een mooi begin  :blink:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

sjonnoh