haarmuts?

Gestart door mabeline, augustus 27, 2010, 19:59:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

mabeline

deze heb ik vorge week gevonden op een boom in het delftse hout
Heb is de eerstekeer dat ik me mosjes bezig ben gaan houden dus ben erg benieuwd

ik denk zelf een haarmuts? en nu loop ik heel hard van stapel, maar wellicht orthotrichum tenellum - slanke haarmuts????
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

Ben Kruijsen

in de eerste plaats Diana, knap dat je voor de eerste keer met mossen bezig zijnde gelijk het goede geslacht te pakken hebt: Orthotrichum oftewel Haarmuts. Dat klopt dus. Nu komen er in Nederland zo'n 24 soorten voor en dat aantal groeit nog steeds waarschijnlijk door opwarming van het klimaat in combinatie met een succesvol beleid van de overheid t.a.v. schone lucht. Daar ga ik nu maar even niet verder op in.
Er zijn Haarmutsen die vrijwel uitsluitend op steen voorkomen en dat geldt ook voor een aantal soorten gebonden aan boombast. Afgezien van een paar opvallende soorten (lyellii, diaphanum, anomalum) moeten de meeste soorten onder de microscoop worden gecontroleerd. Zo ook jouw materiaal. Jouw suggestie van tenellum is een heel redelijke gok gezien de habitus van de planten, het peristoom met 8 tanden die bij ouder worden teruggeslagen lijken te zijn. Ik zou het zonder verder onderzoek maar houden op een onzekere O. tenellum.

mabeline

hoi ben, dankjewel voor je uitgebreide antwoord
wat betreft de schone lucht had ik al eea gelezen op het internet.
Ik had naar aanleiding van de fotogids deze naam erbij gezocht, maar had al het vermoeden dat een microscoop noodzakelijk zou zijn voor een definitieve naam

ik ga hem invoeren als onzekere  :duim:
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana