Onthophagus coenobita en Harpalus affinis ??

Gestart door Libelleke, augustus 28, 2010, 15:55:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Libelleke

Beste kenners,

Vandaag vonden we op onze vogeltelpost Strabrechtse Heide (Schapengras, Struikheide, Pijpestrootje en Pitrus) bijgevoegde 2 kevers. M.b.v. vergelijken van foto's kom ik uit op Onthophagus coenobita en Harpalus affinis.
Zit ik dan in de goede richting ??

Groet,

Robert
Groet, Robert
                                          
\/
o==<
/\

beetlestitch

#1
harpalus heeft behaarde dekschilden langs de rand. zo van opzij altijd wat moeilijkr te zien welke soort maar in dit geval dus geen harpalus maar amara spec. de andere zo met fr. h.l. erbij lijk ik uit te komen op onthophagus nuchicornis maar ik kan de epipleuren niet zien daar deze van de zijkant gezien moeten worden dus ontho. cf nuchicornis is een optie. groeten toon.
Toon Keukelaar

Libelleke

Hoi Toon,

Kijk, da's een snelle reactie !! Dank.
Ben bang dat ik niet meer van de zijkant van die Onthophagus heb, dus dan blijft het een spec. vrees ik.
Voegt bij die Amara een foto van de bovenkant nog iets toe, of blijft dat zonder meer spec. ?

Groet,

Robert
Groet, Robert
                                          
\/
o==<
/\

beetlestitch

amara,s van een foto is moeilijk. het is zelfs nog moeilijk met de kever er bij daar de onderlinge verschillen soms klein zijn.  bij de onthophagus gaat het om het randje onder de dekschild rand dus om dit te zien moet dit schuin van onderen bekeken worden. groeten toon
Toon Keukelaar

Libelleke

Hoi Toon,

Bedankt voor de tips. Dan blijven het voor nu Onthophagus spec. en Amara spec. en ga ik de volgende keer beter m'n best doen er wat andere kenmerken op te zetten.

Groet,

Robert
Groet, Robert
                                          
\/
o==<
/\