Sprinkhaan

Gestart door Paul.R., augustus 28, 2010, 15:42:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Paul.R.

Afgelopen vakantie ben ik oa in Malgrat del Mar geweest op een camping.
Tussen de weg en het strand was hier een beschermgebied aanwezig, een smalle strook. Hier kwam ik deze sprinkhaan tegen. Weet iemand toevallig een goed boek betreffende sprinkhanen. De soorten en hun beschrijvingen? Bij voorbaat mijn dank. Mvg Paul.R.

Frank van de Putte

#1
Dit is waarschijnlijk een Blauwvleugelsprinkhaan. Volwassen exemplaren hebben opvallende blauwe vleugels.
Wellicht viel deze daarom op? Een goed boek zou ik niet direct weten.
Veel veldsprinkhanen zijn helaas alleen door a.d.h. van hun zang te identificeren.

groeten
Groetjes,

Frank van de Putte

Paul.R.

Beste Frank, bedankt voor je reaktie en ga met dit gegeven verder uitpluizen. Wel vind ik de naam wat vreemd, als ik naar de kleur van deze sprinkhaan bekijk, maar het kan. Mvg, Paul.

Frank van de Putte

Ja de vleugels zitten verstopt he, maar zijn goed zichtbaar als ze wegvliegen!
Maar zittend hebben ze een ongelofelijke camouflage.
Ze zitten veel op zandgronden (duinen e.d.). Tegenwoordig ook in NL steeds talrijker.

Groetjes,

Frank van de Putte

Paul.R.

Om eerlijk te zijn, heb ik diverse foto's op het internet nagezien. En wat me dan opvalt is de diversiteit van de kleuren. De lijntekening zijn praktisch allemaal het zelfde.
Een foto was overeenkomstig met mijn foto en een foto was er als de sprinkhaan vloog en kon je duidelijk de blauwe vleugels zien, die laatste was een knap stukje foto werk.
Nu komt het, in de Ardeche boven in de bergen, kom ik een gelijksoortige sprinkhaan tegen, gelijk aan jouw foto, dus zou dat hem ook moeten zijn ? Zie foto.

Frank van de Putte

Ja volgens mij is dat er ook 1, al kun je in zuidelijke landen ook een Kiezelsprinkhaan verwachten of een Roodvleugel.
Verschillen zijn minimaal. En die 2 zitten meer op steen/rotsgrond dacht ik, dus in de bergen zou dat logischer zijn.
De kleuren van veel veldsprinkhanen zijn erg variabel, en diverse soorten zijn niet van een foto te onderscheiden. (fam.Chorthippus)
Vaak is de zang dan het belangrijkste kenmerk. Daarom eindigen veel sprinkhanen-vragen op dit forum met de conclusie "Veldsprinkhaan spec."
Zie hier een overzicht: http://waarneming.nl/familie/view/1457

groeten
Groetjes,

Frank van de Putte

Wim Bakker

Paul, volgens mij is het een Sphingonotus. Waarschijnlijk S. caerulans maar dat durf ik voor Spanje niet met zekerheid te zeggen.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Frank van de Putte

#7
A dus toch Kiezelsprinkhaan. Ik zie de verschillen niet.... Die al dan niet "getrapte kiel"  :-\
Hier een verspredingskaart van de soort, Noord-Spanje zou net kunnen; http://data.gbif.org/species/14191856/

In dit topic staan overigens enkele boekentips;  http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=69161.0.html

groeten
Groetjes,

Frank van de Putte

Paul.R.

Beste Mensen, bedankt voor Jullie reaktie's. Maar ik heb toch grote twijfel over de eerste sprinkhaan van Malgrat op kiezel (lees strand). Die grijsachtige, denk ik ook dat het de Blauwvleugelsprinkhaan is, daar ik het heb zien vliegen , zo'n 3 a 5 meter. Die op het strand heb ik alleen zien springen. Nu weet ik, dat de kleur ed van oa het kleine levendmechanisme mede bepaald wordt door de Micro en Macro elementen van de biotoop. Deze verscheidenheid maakt het vaak lastig om duidelijkheid te verkrijgen over de soort. Ook naar diverse foto's gekeken op het internet van de Kiezelsprinkhaan, ook hier veel verscheidenheid van kleur. Ook wat betreft de geluiden die ze moeten maken, heb ik niet gehoord, wat het misschien nog lastiger maakt om te determineren. We blijven doorzoeken en denken hieromtrent. Wordt vervolgd. Mvg, Paul.

Wim Bakker

Ik heb even een uitsnede gemaakt van de poten van de sprinkhanen uit "Malgrat" en de "Ardeche".
Poot 1 is niet zo duidelijk, maar misschien kan Paul nog even een betere uitsnede maken van de originele foto.
Over poot 2 valt niet te twisten lijkt mij...
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Frank van de Putte

Wim, nu snap ik het niet meer helemaal.  ???  Die getrapte kiel hoort toch juist bij de Blauwvleugel? En niet bij de Kiezelsprinkhaan?
Om het voor Paul en mezelf duidelijk te houden heb ik even een pijl bij het betreffende "trappetje" gezet.

groeten
Groetjes,

Frank van de Putte

Wim Bakker

Misschien was ik niet helemaal duidelijk...  :rolleye:

Poot 1: volgens mij geen trap dus Spingonotus.
Poot 2: duidelijk getrapt dus Blauwvleugelsprinkhaan.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Paul.R.

Beste Wim en Frank. Hier een wat grotere foto van de beidde poten, maar om de beweging erin te houden, plaats ik er een andere foto bij van de Blauwvleugelsprinkhaan, waarvan de tekening hetzelfde is, maar de kleur weer iets anders is. Deze vloog dus ook en was te vinden boven op de berg in de Ardeche. Dit gezien mijn verhaal. Mvg, Paul.

Frank van de Putte

Ik denk dat Wim gelijk heeft (hij is niet voor niets admin he  ;)  )

De eerste is een Kiezelsprinkhaan (die hebben ook blauwachtige vleugels!!) op strand.
De tweede een Blauwvleugelssprinkhaan in de bergen.

Je zou het andersom verwachten qua habitat maar goed...

groeten
Groetjes,

Frank van de Putte

Paul.R.

Beste Frank, bedankt voor je reaktie. Maar een ding is zeker en duidelijk gezien de biotoop en dat zijn de kleuren, die aangepast zijn aan de omgeving, anders zouden ze geen schutskleur hebben. Mvg, Paul.

Frank van de Putte

Citaat van: Paul.R. op augustus 30, 2010, 15:47:37 PM
Beste Frank, bedankt voor je reaktie. Maar een ding is zeker en duidelijk gezien de biotoop en dat zijn de kleuren, die aangepast zijn aan de omgeving, anders zouden ze geen schutskleur hebben. Mvg, Paul.

Nou zelfs dat is niet zeker hoor, ik zie de Blauwvleugel hier in de duinen (Zeeland) in allerlei variaties. Van lichtgrijs tot donkerbruin. Allemaal op zandgrond.
Erg verwarrend. Blijft uiteraard wel een feit dat degene met de beste camouflage de grootste overlevingskans heeft.
Hier laat ik het even bij hoor  ;)

groeten
Groetjes,

Frank van de Putte