Hoofdmenu

keverlarve

Gestart door Robert Heemskerk, augustus 26, 2010, 22:54:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

hi keverforum,

Een onbekend soort larve zag ik vorige week (Amsterdamse bos, grasland)
HEt doet me een beetje aan een keverlarve denken.
Weet iemand er iets meer over?

groet, Robert

beetlestitch

lijkt mij wel een keverlarve maar absoluut geen idee welke want heb deze nooit gezien dus net zo benieuwd als u. groeten toon.
Toon Keukelaar

thijsdegraaf


Robert Heemskerk

Het zou ook wel een Neuroptera (Gaasvliegachtige) kunnen zijn misschien?  ???
Poten en lichaam doen me daaraan denken  ;)

Robert Heemskerk

Het is dus toch een keverlarve, suggestie via diptera.info is een loopkever (Carabidae).

groet, Robert

beetlestitch

leuk om te horen maar ik weet dat toch nog niet zeker dat dit loopkever larve moet zijn. we wachten maar af of jan of theodoor er iets van kunnen maken. groeten toon.
Toon Keukelaar

lo.troisfontaine

Hoi,

hoe groot of misschien wel klein is deze larve?

op de bovenste foto zie je net zo'n hoorntje of doorntje boven het hoofd.
Misschien sla ik de plank wel helemaal mis, maar de Eenhoornige snoerhalskever (N. monoceros) heeft in ieder geval wel een hoorntje boven zijn hoofd. Ik weet in ieder geval niet hoe de larven van deze eruit zien.
Het blijft in ieder geval een raar of bijzonder beestje. Zou dit een optie kunnen zijn?

groeten,

Lo

Th.Heijerman

Chlaenius vestitus

Theodoor

ajdees

Hoi Theodoor,

In The Carabidae (Coleoptera) larvae of Fennoscandia and Denmark
Door Martin L. Luff,Sven Gisle Larsson  (gevonden met google-books) vind ik een beschrijving van Chlaenius vestitus de niet met de foto overeen lijkt te komen... ???

groet,
Albert
met vriendelijke groeten,
Albert Dees

Th.Heijerman

Nou, er zijn in feite geen echte deterimantiekenmerken te zien. Opvallend zijn de lange cerci en antennen, beide met een licht uiteinde. In de larvensleutel van Arndt (in Freude, Harde, Lohse) staat dat het apicale gedeelte van de cerci licht gekleurd is (volgens Luff "not uniformly darkened"). De korte beschrijvin in Luff geeft m.i. verder geen aanknopingspunten: wat vind je daarvan niet in overeenstemming met de foto's?

Hoe dan ook, n.a.v. je bericht ben ik wat verder gaan kijken en het blijkt dat ook larven van Panagaeus dergelijke lange cerci hebben, en antennae. Dus ik herzie hierbij toch mijn ID: Panageus en waarschijnlijk cruxmajor.

Theodoor

ajdees

Hoi Theodoor,

In Luff en Larsson staat over Chlaenius vestitus o.m.: 'tarsi paler than remainder of legs', terwijl op de foto de coxae donker zijn, aar de poten verder helemaal licht. Ook staat er 'cerci (fig. 525) paler than ninth tergite, darkened apically..', terwijl op de foto de cerci donker zijn met een licht topje en bovendien veel langer dan op het plaatje in Luff en Larsson.
Over Panagaeus en met name P. cruxmajor klopt hun beschrijving inderdaad veel beter met de foto: 'very distinctive larvae, with long antennae and articulating cerci (fig 50), both of which are dark with pale apex.' Over P. cruxmajor wordt nog gezegd dat de witte top van de cerci meer uitgerekt is dan bij P. bipustulatus.
Andere determinatiewerken heb ik hier niet beschikbaar.

Groeten,
Albert
met vriendelijke groeten,
Albert Dees