iemand een idee?

Gestart door derop, augustus 27, 2006, 12:43:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

derop

[size=8][span style=\'color:green\'][/size][/i][/span]Met vriendelijke groet,

Margot De Rop

a.houter

Wordt heel veel gemeld. Vergelijk maar eens meldingen van Marasmius oreades, de Weidekringzwam.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Niko Buiten

Weidekringzwam.  Ik zie hem veel in de duinen (volgens mij is het daar in duingraslanden de algemeenste paddestoel) maar daar buiten helemaal niet (in stad, veen- en kleipolders). Welke ervaring heb jij en anderen daarmee?
Groet,

Niko Buiten.


derop

Hoi Andre,

Gezien! Dat is hem. Bedankt.

Hoi Niko,

Deze exemplaren staan in het stadsparkje bij mij achter. Klein parkje omsloten door woonwijken met een drukke weg erlangs.
[size=8][span style=\'color:green\'][/size][/i][/span]Met vriendelijke groet,

Margot De Rop

a.houter

Zoals ik al liet weten wordt de soort erg vaak vermeld. Ik ontvang alle meldingen van NMV-karterings waarnemers uit Overijssel, en kan wel stellen dat het een zeer algemene soort is, al heb ik de indruk dat het dit jaar wel erg veel voorkomt.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

derop

Hoi Andre,

Vind je dat ik dit moet melden? I.v.m met het in kaart brengen van de soort,..of zeg je dat is al wel duidelijk?
[size=8][span style=\'color:green\'][/size][/i][/span]Met vriendelijke groet,

Margot De Rop

Niko Buiten

Dag André en Margot,

Behalve uit de duinen en uit de landgoederen ken ik de Weidekringzwam niet. Van Waarneming.nl krijg ik het idee dat ik verder in een paddestoelarm gebied woon. Na de regenval van afgelopen weken zie ik ook veel Weidekringzwammen maar ik weet niet of dit meer is dan in andere jaren.
Groet,

Niko Buiten.


Niko Buiten

CiteerHoi Andre,

Vind je dat ik dit moet melden? I.v.m met het in kaart brengen van de soort,..of zeg je dat is al wel duidelijk?
Dag André (en John),

Ik vind dat Margot een goed punt aanroert. Zouden we zoals bij de NMV het geval is ook niet bij Waarneming.nl meer gegevens kunnen doorgeven. Die gegevens zijn voor allerlei doeleinden te gebruiken, zoals een update van de 'Gele Bijbel'.
Groet,

Niko Buiten.


kvb

Ik heb geen idee waar al die weidekringzwammen vandaan komen maar zie ze zelfs langs de Zaan (voor niet Noord-Hollanders dit is een sterk geiddustialiseerde regio's) Verder zijn alle grasveldjes in Wormer/Wormerveer/Krommenie er mee geinfecteerd. Het moet haast wel dat de combinatie warmte/veel vocht alle slapende mycelia wakker hebben gemaakt. Andere jaren is het vooral in de Zaanstreek een zeldzaamheid.
In de duinen ten noorden van het Noordzeekanaal waren ze altijd ruim voorradig en nu massaal.

Kik

a.houter

Hallo Nico,

Je raakt nu een punt wat al vaker ter discussie is geweest bij waarneming.nl en waar ik (en John) niet dieper op in willen gaan.

Ik kan / wil je echter meedelen dat de NMV geen informatie wil ontlenen aan Waarneming.nl. In de gehele mycolische wereld gaat men ervan uit dat er gedetermineerd móet worden met een microscoop. Dat gebeurt op waarneming.nl doorgaans niet.
Als coördinator van de Nederlandse kartering zal ik een dergelijke melding dan ook nooit accepteren, tenzij ik de waarnemer voldoende ken als deskundige. (Iemand die een Vliegenzwam goed kent acht ik voor die soort een deskundige, ook al kent hij geen enkele andere soort).

Het determineren met behulp van de microscoop is onbetwist essentieel, vooral voor de meer kritische soorten, en geloof me: dat betreft meer dan 99% van wat er voor komt.

Het beoordelen van meldingen is al moeilijk genoeg als je er niet zelf bij bent, en daardoor is een karteringsbestand uiterst kwetsbaar. Het optreden van fouten in zo'n bestand is praktisch niet te voorkomen en daarom wil men de marge daarop zo klein mogelijk houden. De eis van microscopische controle is daarom wereldwijd. Vaak wordt er nog de eis bij gesteld dat men er een exsicaat van moet bewaren (een gedroogd exemplaar in een herbarium, met schriftelijke details) voor eventuele nacontrole.

Ikzelf acht de meldingen op waarneming.nl altijd als 'cf.', een aanduiding in de mycologie voor 'lijkt op', ook al staat er 3x bij dat de determinatie zeker is.
In gevallen zoals bij de Korrelige taaiplaat, de Zwetende kaaszwam of de Stippelsteel veldridder verwijs ik voor controle altijd al naar een andere (gerenomeerde) mycoloog omdat ik mijzelf dan al als bevooroordeeld zie.

Daarmee wil ik echter NIETS ten nadele van waarneming.nl gezegd hebben, want anders zou ik hier ook niets te zoeken hebben. Ik vindt het n.l. een geweldig middel om mensen verder te helpen leren en enthousiast te maken. Dat is o.m. nodig omdat de doorsnee mycoloog al veel te grijs is en dat we dringend om nieuw bloed verlegen zitten. En dat is mijn persoonlijke belang bij deze site: want misschien kweek ik daarmee wel een potentiele waarnemer voor het NMV.  :P En dat beschouw ik als dikke winst.

Uit voorgaande volgt, dat mijn suggesties ook niet meer zijn dan suggesties en dat ik nooit een soort definitief bedoel te benoemen. Dat moet de oorspronkelijke waarnemer verder zelf beoordelen en is voor zijn conclusie dan ook verder zelf verantwoordelijk.

Ik heb hiermee mijn standpunt wat nader toegelicht, maar wil het hier meteen ook bij laten, want meningen verschillen en oeverloze discussies vindt ik nuteloos. Ik hoop dat jullie mij dat niet kwalijk nemen.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

derop

#10
Nee hoor helemaal niet,.. is zo duidelijk als wat! :duim:
[size=8][span style=\'color:green\'][/size][/i][/span]Met vriendelijke groet,

Margot De Rop

Niko Buiten

CiteerAls coördinator van de Nederlandse kartering zal ik een dergelijke melding dan ook nooit accepteren, tenzij ik de waarnemer voldoende ken als deskundige.

Vaak wordt er nog de eis bij gesteld dat men er een exsicaat van moet bewaren (een gedroogd exemplaar in een herbarium, met schriftelijke details) voor eventuele nacontrole.

Ikzelf acht de meldingen op waarneming.nl altijd als 'cf.', een aanduiding in de mycologie voor 'lijkt op', ook al staat er 3x bij dat de determinatie zeker is.
Dag André (en John),

Volgens mij is Aldert coördinator van de Nederlandse kartering. Volgens mij accepteert hij al mijn waarnemingen. Wanneer soorten met een * zijn gemarkeerd worden nieuwe vindplaatsen in het algemeen alleen geaccepteerd indien er bewijsmateriaal voorhanden is. Zo'n markering kom ik niet vaak tegen bij de soorten die ik determineer. Overigens verdwijnt zo'n soort wel gedroogd en met beschrijving in een herbarium.

Ik vind het dus vreemd wanneer je mijn waarnemingen op Waarneming.nl opeens als 'cf.' beschouwd.  
Groet,

Niko Buiten.


a.houter

#12
Blijkbaar is sprake van een communicatiefoutje Nico;

Aldert Gutter coördineert de (Districts-)coördinatoren, de DC's samen functioneren als coördinatoren van de Nederlandse kartering. Mijn district betreft Overijssel. E.e.a. is wel terug te vinden op de karterings-site van de NMV.

Maar uit jouw bericht blijkt natuurlijk wel dat je de karteringshandleiding kent. Dan moet je toch de conclusie getrokken hebben dat die niet strookt met de opvattingen van waarneming.nl.

Zoals ik al vertelde: de NMV en waarneming.nl moet je los van elkaar zien. De 'gele bijbel' is een project van de Nederlandse kartering.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Arno van Stipdonk

André,

Ik ben het helemaal met je eens en vind het geweldig dat je mensen enthousiast probeert te maken. Dat doe je overigens samen met John op een heel leuke manier, petje af.
Ik kom hier later nog eens op terug per mail.

Niko Buiten

#14
Dag André (en John),

Dank voor de verduidelijking wat betreft de coördinatie van de Nederlandse kartering. Ik dacht even dat Aldert ermee gestopt was. Maar ik begrijp nu hoe het in elkaar steekt.

Ik heb de karteringshandleiding in het verleden meerdere keren gelezen. Ik zie niet waarom die niet strookt  met het opbouwen van een digitaal waarnemingenbestand van mij bij Waarneming.nl.  Zo'n bestand is toch een verzameling karteringsformulieren. Ik ga naast dit Waarneming.nl-bestand echt niet nog eens een apart NMV-waarnemingsformulieren zitten in te vullen.  Ik ben van plan ook de waarnemingen gedaan tijdens NMV-excursies in dit Waarneming.nl bestand te zetten. Aan het eind van het seizoen stuur ik mijn Waarneming.nl-bestand op naar de NMV en dat is het dan. Het zou voor de NMV prettig zijn wanneer in dat bestand ook aanvullende informatie zit die voor andere projecten bruikbaar is.
Groet,

Niko Buiten.


a.houter

Kaart dat maar eens aan bij een NMV-bijeenkomst, Nico. Afgelopen zaterdag heeft er een prachtige gedachtenwisseling plaatsgevonden tussen de initiatiefnemer van de kartering en N. Dam heb ik begrepen en dat zijn niet bepaald de lichtste jongens op fungi-gebied. Ik sta dan liever aan de zijlijn met mijn handjes op de rug te genieten van zo'n conversatie.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Niko Buiten

Dag André,

Ik vind het jammer dat ik niet bij die conversatie aanwezig was. Ik zou hem graag eens in mijn werkgebied hebben. (In mijn eigen gebied ben ik wat minder geïntimideerd.)

Voorlopig volg ik met mijn Waarneming.nl-bestand de weg via mijn districtscoördinator Marc. Wanneer ik dan ergens tegen aanloop kan ik altijd nog kijken hoe ik dingen bij de NMV kan veranderen in mijn voordeel.

Dit is trouwens best een onderwerp om verder over na te denken. Binnenkort zit je door het opleidingseffect van het paddestoelenforum (prachtig werk van John en jou) met een aantal goede amateur mycologen met een mooi bestandje waarnemingen dat toch de weg moet vinden naar de NMV. Ik zou graag zien dat de NMV evenals andere PGO's de samenwerking aangaat met Waarneming.nl. Hier moet uit te komen zijn.

Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

#17
Laten we de ontwikkelingen maar afwachten. Zoiets heeft een lange adem nodig. Wij zijn blij met de hulp van diverse mycologen en dat is momenteel het belangrijkste. Eerst eens kennis opbouwen en het beleid het beleid laten. Je kunt geen ijzer met handen breken. Het moet van binnenuit komen. Voor mij is het belangrijk dat ik hier iets kan leren en mijn waarnemingen in de database kan zetten,wat er dan verder mee gedaan wordt interesseert mij eigenlijk niet zoveel.
John, André, Dinant, Tymo en misschien ben ik er nog wel een vergeten,ik ben heel blij met jullie hulp en ik denk meerderen met mij. Jullie zijn enthousiast en weten wat de moeilijkheden zijn bij determinatie. Al kan de laatste paddenstoel dan niet met een foto benoemd worden het is altijd leuk erop gewezen te worden waarnaar te kijken enz.enz. :duim:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"