(Tegel)Wijsheden

Gestart door Ted van der Knaap, augustus 25, 2010, 23:25:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marije

BOEDDHISTISCHE WIJSHEID

Doe alles met zoveel ernst
alsof het voorbestaan van het universum ervan afhing,
en glimlach tegelijk omdat je denkt dat wat je doet
ook maar enig verschil zou uitmaken.

Bart van Hoogstraten

De duitse versie van "elke gek heeft zijn gebrek" is erg mooi (voor het vogelende deel van deze website...):
"Jeder Mensch hat seinen Vogel"
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Botervlieg

Tegeltje wat ik vroeg aan de muur had hangen.

Het ware te wensen
dat sommige mensen
hun eigen gebreken
beter bekeken
dan zouden ze het praten
wel laten

Groetjes,
Marleen

Margreet Kwh

Uit gouden korenaren
schiep god de Bredanaren,
uit het restant....
de overigen van het land.

God schiep uit Gouden korenaren,
Groningers, Friezen en Drenthenaren.
En uit het kaf en andere resten
schiep hij de dommen uit het westen

Uit de gouden Korenaren                                                                                     
schiep God de Twentenaren,
en uit het kaf en de resten
de mensen uit het Westen

Drie tegeltjes die sociologisch interessant zijn. Het geeft aan dat men zich in die streken beter voelt dan elders. Vooral het westen moet het ontgelden.
De bovenste tegel hing bij mijn schoonfamilie.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Bart van Hoogstraten

Hey Margreet!!!,

Hier de (verkleinde) foto waarvan mijn oude avatar afkomstig was (die zou ik graag op een tegeltje aan de muur willen hebben  ;) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Margreet Kwh

Een schoonheid! Er zijn firma's waar je een mok kunt laten bedrukken met een eigen foto. Wellicht ook een tegel, dat lijkt me nog eenvoudiger.
Trouwens gefeliciteerd met je "coming out".

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Margreet Kwh

Van Cees Buddingh' noteerde ik ooit:
Je kunt jezelf niet weinig genoeg
au sérieux nemen


Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Margreet Kwh

In Zweden fotografeerde ik dit bankje. Ik weet echter niet welke volkswijsheid erop staat...
Wie kan me helpen?
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Jarinka

Na wat gezoek en geklooi met vertaalmachines vermoed ik dat het volgende erop staat:
"In de stilte kun je juwelen horen", dus misschien een Zweedse versie van "Spreken is zilver, zwijgen is goud".
Groeten, Jarinka Heijink

Margreet Kwh

Dat klinkt prachtig! Jarinka, dank voor het zoeken. :duim:

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Marije

Citaat van: Jarinka op september 13, 2010, 21:13:52 PM
Na wat gezoek en geklooi met vertaalmachines vermoed ik dat het volgende erop staat:
"In de stilte kun je juwelen horen", dus misschien een Zweedse versie van "Spreken is zilver, zwijgen is goud".

Die vertaalmachines vind ik waardeloos. Want de vertaling zeker van zinnen lijkt echt nergens naar.
Het is inderdaad een hoop geklooi. Ik vind het knap dat je het zo ver geschopt hebt.  :duim:

Zelf ben ik zo vrij geweest om navraag te doen bij mijn aangetrouwde nicht die al jaren in Stockholm woont.

Ik kreeg als antwoord: " in the silence you can hear a lot"

Margreet Kwh

Marije, geweldig, ik heb er nog één voor je nicht.
Alvast bedankt voor je moeite.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

ronald

dit vond ik ook een heel mooi stukje symboliek...
groeten, Ronald van Seijen

Margreet Kwh

L'homme est un roseau, le plus faible de la nature, mais c'est un  roseau pensant. Il ne faut pas que l'univers entier s'arme pour  l'écraser: une vapeur, une goutte d'eau suffit pour le tuer.
Pensées (1670), 347
Blaise Pascal

Margreet
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Jarinka

Uit het boek De wereld van Sofie (dat ik 5 jaar geleden heb gelezen maar nu nog een keer lees om te zien hoe erg mijn begrip is veranderd)
"Het enige dat we nodig hebben om goede filosofen te worden is het vermogen ons te verwonderen."
Past misschien ook in de filosofietopic, dus daar gooi ik 'em zo ook maar neer.
Groeten, Jarinka Heijink

Margreet Kwh

Le véritable amour, c'est celui qui se construit dans l'évolution du temps, non celui qui se répète à l'identique comme on le souhaite dans le fantasme.

Echte liefde is liefde die zich vormt bij het voortschrijden van de tijd, niet liefde die zich kloont zoals men in zijn dromen verlangt. (enigszins vrij vertaald, mk)
Eliette Abécassis, Un heureux évènement, 2005.


Margreet
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Margreet Kwh

foar de kofje net eamelje
vóór de koffie niet zeuren

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

huysse

Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat dan ook een ander niet.

groet,
Marijke

Margreet Kwh

'Autumn is a second spring where every leaf is a flower'
>                                                                                  Albert Camus (1913-1960)


Margreet
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

ronald

Citaat van: MarKoHu op september 16, 2010, 09:09:08 AM
'Autumn is a second spring where every leaf is a flower'
>                                                                                  Albert Camus (1913-1960)


Margreet
das een hele mooie!!!
groeten, Ronald van Seijen

Margreet Kwh

Ja, met dank aan een Japanse vriendin!

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Margreet Kwh

Bij het doorzoeken van oude tekeningen gevonden.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

ronald

leuk Margreet! maar zou dat misverstand alleen van deze (of waarschijnlijk de vorige) eeuw zijn?..
groeten, Ronald van Seijen

Margreet Kwh

Citaat van: ronald op september 17, 2010, 15:02:13 PM
leuk Margreet! maar zou dat misverstand alleen van deze (of waarschijnlijk de vorige) eeuw zijn?..

Nee, je hebt gelijk, dat geldt voor meer eeuwen dan de (inderdaad) twintigste. Minstens ook voor de negentiende en de eenentwintigste!

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Matty

Mijn tante heeft zo'n tegeltje in Delfts blauw aan de muur hangen:

Niets zo irritant
als een tegeltje aan de wand.




ronald

Citaat van: MarKoHu op september 17, 2010, 15:13:04 PM
Citaat van: ronald op september 17, 2010, 15:02:13 PM
leuk Margreet! maar zou dat misverstand alleen van deze (of waarschijnlijk de vorige) eeuw zijn?..

Nee, je hebt gelijk, dat geldt voor meer eeuwen dan de (inderdaad) twintigste. Minstens ook voor de negentiende en de eenentwintigste!

Margreet.

zo'n 6000 jaar geleden werd in china al over de ontspoorde menselijke geest geschreven, grote kans dat het daar dus al mis zat
groeten, Ronald van Seijen

ronald

Citaat van: Matty op september 17, 2010, 15:16:03 PM
Mijn tante heeft zo'n tegeltje in Delfts blauw aan de muur hangen:

Niets zo irritant
als een tegeltje aan de wand.

haha, toevallig hoorde ik deze vd week ook net van Herman Finkers (oud filmpje op youtube)
groeten, Ronald van Seijen

Tim Asbreuk

Als Tukker en groot Finkers fan, moet ik zeggen dat de tekst van hem: "niets zo charmant als een spreuk aan de wand" is. Maar het achter liggende idee is wel hetzelfde.


Een andere leuke van Finkers vind ik:


Poëzie is niet zo moeilijk,
op alles rijmt wel iets.
Behalve dan op waterfiets,
op waterfiets rijmt niets.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Bart van Hoogstraten

Citaat van: ronald op september 17, 2010, 16:00:58 PM
Citaat van: MarKoHu op september 17, 2010, 15:13:04 PM
Citaat van: ronald op september 17, 2010, 15:02:13 PM
leuk Margreet! maar zou dat misverstand alleen van deze (of waarschijnlijk de vorige) eeuw zijn?..

Nee, je hebt gelijk, dat geldt voor meer eeuwen dan de (inderdaad) twintigste. Minstens ook voor de negentiende en de eenentwintigste!

Margreet.

zo'n 6000 jaar geleden werd in china al over de ontspoorde menselijke geest geschreven, grote kans dat het daar dus al mis zat

Ik geloof dat het Plato was die in ieder geval wel al klaagde over de jeugd van tegenwoordig, daar zou in zijn ogen niets van terecht komen! (meer dan 2000 jaar geleden)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

ronald

Citaat van: Tim Asbreuk op september 19, 2010, 13:43:42 PM
Als Tukker en groot Finkers fan, moet ik zeggen dat de tekst van hem: "niets zo charmant als een spreuk aan de wand" is. Maar het achter liggende idee is wel hetzelfde.

klopt, ik bedacht het me later ook. maar ik denk als ik me nou stilhou dan valt het vast niemand op  ;)

groeten, Ronald van Seijen