Hoofdmenu

2 russulas

Gestart door Gert Kremer, augustus 25, 2010, 08:25:38 AM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Onder Beuk, Eik Den en Berk, staan deze russula's.
Smaakt beide niet scherp de grijze een heel klein beetje, de groene ruikt zelfs wel lekker, maar vis ruik ik niet, en deze was te mooi om te plukken, stond heel dicht onder de Beuk.
De ander meer bij een Eik.
Wie durft er wat te roepen?  >:(
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

han.endt

Citaat van: Gert Kremer op augustus 25, 2010, 08:25:38 AM
Wie durft er wat te roepen?  >:(
Nou als dat mag ;D :

De eerste doet denken aan de Grijsgroene melkzwam. Deze is wel scherp, maar niet direct. Melkt overvloedig. Grondsoort?
De tweede mogelijk de groene vorm (f. peltereaui) van de Regenboogrussula. Groen en onder meer bij eik. Lamellen soepel!

Willy

De eerste is een grijsgroene melkzwam Zie foto.Gr.Willy
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Gert Kremer

eerst weer bedankt, kom er mogen nog even om wat anders te bezoeken,  ;)  ik heb daar eens een hele blauwachtige boleet gezien (jaar of 4/5 geleden).Daarna nooit meer. :-\
...
Han: bosgrond waar van alles groeit, brede berm met oude bomen waar een fietspad is aangelegd, bij Ommen.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

han.endt

Citaat van: Gert Kremer op augustus 25, 2010, 21:02:50 PM
eerst weer bedankt, kom er mogen nog even om wat anders te bezoeken,  ;)  ik heb daar eens een hele blauwachtige boleet gezien (jaar of 4/5 geleden).Daarna nooit meer. :-\
...
Han: bosgrond waar van alles groeit, brede berm met oude bomen waar een fietspad is aangelegd, bij Ommen.
Het gaat er even om om de Beukenmelkzwam uit te sluiten. Deze groeit op kalkhoudende lemige bodems, maar zo klinkt de plek niet. De meest grond daar is denk ik (zoals op de Veluwe) zure zandgrond en dan is het de Grijsgroene melkzwam.

Gert Kremer

 (kalkhoudende lemige bodems) mmm; grond misschien opgebracht met schelpen wat vroeger veel gebruikt werd als verharding, zal eens wat grond los maken.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Hallo Han,
De grond is in het verleden op gevuld met zwarte wat vette grond met gebroken puin en er is toen een betonnen fietpad aangelegd.
Het melksap is ruim aanwezig en verkleurd wel, op de foto kun je zien dat de eerste wit is en links wat groenachtig. Ook de kleur is bij de lamellen bruinachtig.
Dus nu denk ik toch dat het de Beukenmelkzwam is.
Mee eens?
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

xenion

Heb je nog een foto van die nieuwe exemplaren waar de hoed beter op staat? En is de hoedrand (altijd) wit?
Groeten,
Martin

Gert Kremer

Citaat van: xenion op augustus 29, 2010, 15:38:26 PM
Heb je nog een foto van die nieuwe exemplaren waar de hoed beter op staat? En is de hoedrand (altijd) wit?

Hallo Martin,
nee geen beter foto van de laatste serie.
Wel deze van de eerste van een jong expl. foto 596.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

JelteV

De Grijsgroene melkzwam had ik vorig jaar gevonden. Ik had wat melk geproefd en dat werd na ca. 10 seconden heel scherp. Als die groene Russula er nog staat, kan je kijken of de lamellen niet heel broos zijn.
Jelte Vredenbregt
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
12-25 jaar? Interesse in de natuur? ----> http://www.jnm.nl

xenion

Ik zou er zelf Grijsgroene melkzwam van maken... Kleur past daar perfect bij en ik zie ook geen opvallende lichte hoedrand.
Groeten,
Martin

Gert Kremer

De Grijsgroene melkzwam is prima hoor, bedankt.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.