Hoofdmenu

paars

Gestart door peterpeperkamp, augustus 24, 2010, 23:20:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

peterpeperkamp

Voordat ik deze ga slopen , wie heeft een idee in welke groep te zoeken. zwam incl. steel op de foto is ca 6 cm, geen gordijn zien, van een al ver vergaand ander exemplaar getracht wat sporen te zien, mogelijk eivormige sporen  van  zo'n 7.5  um lang.. van dat vergane ex. was de hoed mooi half bolvormig en paarsbruin met een diameter van 4 cm. de zwam stond onder een oude beuk ( eigenlijk meer onder de pas gemaaide bereklauw...)


Peter
Groet Peter

xenion

Eh...  Ik zou bijna Paarse schijnridderzwam zeggen, maar dat is véél te vroeg...
Groeten,
Martin

peterpeperkamp

#2
Citaat van: xenion op augustus 24, 2010, 23:55:16 PM
Eh...  Ik zou bijna Paarse schijnridderzwam zeggen, maar dat is véél te vroeg...


jaja die zelfde kreet gooide we er vanmiddag ook uit... en wat is vroeg met deze snel naderende ijstijd ... tis al bijna september .. en de hoed .. die was zo mooi gaaf convex  !  maar morgen - straks - gaat ie er aan !


Peter
Groet Peter

G.J. Smit

Hallo,

Zou dit geen amethistzwam zijn?
Maar misschien heb ik het hellemaal fout.
Met vriendelijke groet,

Gert-jan

het groentje :rolleyes:

peterpeperkamp

Citaat van: G.J. Smit op augustus 25, 2010, 06:32:29 AM
Hallo,

Zou dit geen amethistzwam zijn?
Maar misschien heb ik het hellemaal fout.

Amethistzwam kan je ook aandenken, maar die heeft een steel die toch minder vezelig is.
Groet Peter

wim veraghtert

Ik heb zelf -toegegeven, een beetje tot mijn verbazing- al op twee locaties in augustus Paarse schijnridders gezien. Niet de meest forse exemplaren, maar wel met de 'normale' kleuren, typisch de soort. Ik zou die soort niet zomaar uitsluiten. Kan er ook voor mij best ééntje zijn.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

xenion

Het is een gek jaar...
Groeten,
Martin

peterpeperkamp

Vlees van binnen cremewit, sporen fijn wrattig; gem. 7.8 x 4.9 um, hoedhuid - moeilijk te pellen - maar een wirwar van hyphen met gespen tussen 3.5 en 7 um  dik, dus het gaat toch wel de Paarse schijnridder worden ...


Peter
Groet Peter

Willy

En waarom geen violette gordijnzwam?Willy
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

wim veraghtert

omdat die
1. geen gladde hoed heeft
2. roestbruine geornamenteerde sporen heeft

mvg
Wim
admin nachtvlinders waarnemingen.be