Beste Han, Albert,
Kunnen we Ancistrocerus claripennis [= quadratus] al uitsluiten??
Verschillen met A. gazella zijn:
a. oppervlak van 2e sterniet (na groef) vlak (bij A. gazella ietwat concaaf).
b. scapus van de antennen geheel met grote en kleine punten (putjes) bedekt (bij A. gazella basaal alleen met grove punten).
Ook dit zijn moeilijk te fotograferen kenmerken bij levende dieren. Maar er vallen ook doden en er staan diverse collecties ter beschikking voor een fotograaf die daarmee aan de slag wil.
En er zijn nog een paar verschillen tussen Ancistrocerus parietinus en A. gazella:
a. in de achterkant van het propodeum (wordt ook in de Jeugdbondstabel van Hensen 1985 genoemd)
(zie
http://www.bwars.com/Files%204%20downloading/Keys/Archer_Mason&Potter_wasp%20key.pdf)
Die is wellicht echter moeilijk te fotograferen bij levende dieren. Een Ancistrocerus-man opofferen voor de wetenschap lijkt me, na al die moeite, echter bijna onoverkomelijk als we hier verder willen komen.
b. in de bouw van de laatste antennenleden (zie Richards 1980). Het laatste antennenlid van A. gazella is relatief korter (reikt tot minder dan de helft van het 11 lid) dan bij A. parietum. Ik twijfel echter nog of dit een goed kenmerk is.
Kortom: het propodeum en de laatste antennenleden zijn (soms) ook belangrijke kenmerken om te fotograferen.
Als we voor een paar Ancistrocerus-soorten een dergelijk serie foto's kunnen maken ben ik ervan overtuigd dat we hiervan een bruikbare determinatietabel kunnen maken voor alle soorten in ons land. Voor de andere genera van de Eumeninae geldt hetzelfde maar die hebben minder soorten.
Groeten Theo