Niet zo'n beste foto van?

Gestart door CeesvanDijk, augustus 24, 2010, 19:47:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

CeesvanDijk

De wind maakte het niet makkelijk om deze libel te fotograferen maar ik hoop dat iemand kan zeggen wat voor soort dit is.

Groeten,
Cees van Dijk.

Frank van de Putte

Lijkt mij een Paardenbijter man.

groeten
Groetjes,

Frank van de Putte


CeesvanDijk

Bedankt.

Ik weet niet of dit de juiste plaats is om een vraag te stellen maar even het volgende.
Ik doe slechts zeer kort aan het fotograferen van libellen en vlinders en 90% van de libellen die ik voor mijn lens krijg zijn
Steenrode heidelibellen en af en toe een Paardenbijter als ik geluk heb.
Zijn dit gewoon de meest voorkomende soorten in mijn omgeving (Harmelen, links naast Utrecht) of ligt dit aan de tijd van het jaar?

Groeten,
Cees.


Frank van de Putte

Is ook mijn probleem  :( , heidelibellen zitten vaak en zijn dus fotogeniek.
Maar er zijn wel diverse soorten dus neem ik er wel regematig foto's van ter determinatie.
Glazenmakers zitten zelden, en de Paardenbijter is ook hier (Zeeland) zeer overheersend.
Zeldzame soorten moet je echt opsporen, en veel geluk hebben!
Er is wel een "pinned" topic van goede libellenlocaties op dit forum.

succes
Groetjes,

Frank van de Putte

Weia

Citaat van: CeesvanDijk op augustus 24, 2010, 21:36:18 PM
Ik doe slechts zeer kort aan het fotograferen van libellen en vlinders en 90% van de libellen die ik voor mijn lens krijg zijn
Steenrode heidelibellen en af en toe een Paardenbijter als ik geluk heb.
Zijn dit gewoon de meest voorkomende soorten in mijn omgeving (Harmelen, links naast Utrecht) of ligt dit aan de tijd van het jaar?
Allebei. De paardenbijter is sowieso de algemeenste van de glazenmakers én een vrij late soort. Dus het stikt er nu van, in ongeveer het hele land. Maar in jouw buurt kan je door het jaar heen ook de blauwe, de bruine, de vroege en als je je best doet de vroege tegenkomen. En natuurlijk de grote keizerlibel.
Van de heidleibellen is bij jou ongetwijfeld de steenrode veruit het algemeenst, met de bloedrode op plaats twee. Ga ja richting Heuvelrug dan wordt de kans op bruinrode langzaam groter. Misschien dat er nog eens een zwarte langs komt waaien. De andere sorten moet je elders gaan zoeken.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

vuurvlinder

Citaat van: fpvdputte op augustus 24, 2010, 21:49:23 PM
Is ook mijn probleem  :( , heidelibellen zitten vaak en zijn dus fotogeniek.
Maar er zijn wel diverse soorten dus neem ik er wel regematig foto's van ter determinatie.
Glazenmakers zitten zelden, en de Paardenbijter is ook hier (Zeeland) zeer overheersend.
Zeldzame soorten moet je echt opsporen, en veel geluk hebben!
Er is wel een "pinned" topic van goede libellenlocaties op dit forum.

succes

Bruine en Vroege zijn goed te doen. Bruine ging zelfs al een paar keer op mij zitten!
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

CeesvanDijk

Oké dat verklaart veel.

Groeten,
Cees.