Witte paddenstoeltjes

Gestart door Arno van Stipdonk, augustus 25, 2006, 21:16:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arno van Stipdonk

3 dagen geleden heb ik een aantal witte paddenstoeltjes gevonden welke in voedselrijke grond stonden in een nat gedeelte van het bos. Er stonden diverse planten in de buurt waar ik de naam echt niet van ken.
Vandaag ben ik nog even teruggegaan omdat de zwammetjes nog vrij jong waren. Ook heb ik een preparaat gemaakt onder de microscoop. Ik heb echter nog totaal geen idee in welke familie ik dit exemplaar moet zoeken. Wie kan er iets meer over zeggen?

Foto van 3 dagen geleden:

Arno van Stipdonk

Foto van vandaag:

Arno van Stipdonk

Van de hoed:

Arno van Stipdonk

En van de plaatjes:

Arno van Stipdonk

En tenslotte een foto van de sporen, misschien geeft het duidelijkheid in welke familie ik moet zoeken?

fungi_nl

Aan de sproen te zien een entoloma.
FAN deel I

Arno van Stipdonk


fungi_nl

Lamelkleur is ook een beetje roze of is dat schijnt bedriegt?

Niko Buiten

Sneeuwvloksatijnzwam. Algemene en makkelijk te herkennen Entoloma.  
Groet,

Niko Buiten.


fungi_nl


Arno van Stipdonk

#10
CiteerSneeuwvloksatijnzwam.
Je hebt gelijk Niko. Ik was er net aan uit, kan niet missen.
Voor mij zijn er nog veel nieuwe en onbekende soorten, maar ik ben alweer wat wijzer geworden.

John, de lamellen zijn inderdaad een beetje roze, vooral van het gedroogde exemplaar worden ze steeds rozer.

Bedankt voor jullie reactie.

Arno van Stipdonk

CiteerLeuke vondst.  :duim:
Inderdaad, ik ben weer helemaal blij.  :D  

Cees Veenema

#12
CiteerSneeuwvloksatijnzwam. Algemene en makkelijk te herkennen Entoloma.
Ik dacht dat je beloofd had zulke toevoegingen achterwege te laten Niko.
Was jij het niet die een voor, anderen, simpele Gazonvlekplaat niet op naam kon brengen ?

Het paddestoeltje ziet er aantrekkelijk uit, wil ik ook wel tegenkomen.
Groet,

Cees

huysse

CiteerSneeuwvloksatijnzwam. Algemene en makkelijk te herkennen Entoloma.
Cees, je neemt me de woorden uit de mond.
Dergelijke opmerkingen zijn storend en onnodig.

Marijke

Niko Buiten

#14
Toelichting:

Algemeen in de betekenis van niet zeldzaam, zoals veel andere Entoloma's dat wel zijn.

Makkelijk te herkennen omdat er geen andere witte Entoloma's zijn. Bovendien zijn de meeste van de Entoloma's zeer moeilijk op naam te brengen.

Waar heb ik beloofd zulke toevoegingen achterwege te laten, Cees? De woorden zijn bedoeld als aanduiding van de soort binnen de Entoloma's.

Ik hou het trouwens voor goed mogelijk dat ik de Gazonvlekplaat voor een andere soort aanzie. Ik volg de topics met Vlekplaten daarom met grote belangstelling.
Groet,

Niko Buiten.


fungi_nl

#15
CiteerIk dacht dat je beloofd had zulke toevoegingen achterwege te laten Niko.

Ik denk dat zo'n opmerking best op zijn plaats is.  :duim:
Heb ik iets gemist dat dit niet zo zou zijn?

Entoloma is een zeer grote groep en als er dus 1 makelijk te herkennen is, dan is dat wel vermeldingswaardig. Wellicht hadden wat kenmerken genoemd kunnen worden, maar ik denk dat de naam voldoende zegt.

Corryabbink

#16
CiteerSneeuwvloksatijnzwam.
Laat ik me maar stil houden.... :ph34r:  maar zo zou het wel beter geweest zijn.

We zijn allemaal een beetje prikkelbaar en al was de opmerking misschien ook terecht n.a.v. de paddestoel het komt anders over. Misschien zit er toch verschil tussen het oosten en het westen in wat er wel of niet geschreven kan worden.


Even een vraag aan John,

Waarom heb jij zo'n grote disclaimer??????Moet ik dat misschien ook nog hebben?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

fungi_nl

CiteerWaarom heb jij zo'n grote disclaimer??????Moet ik dat misschien ook nog hebben?

Ik heb een disclaimer, omdat het paddenstoelseizoen er weer aan komt. Vooral smaak, proeven of eetbaarheid info haal ik uit boeken. Daar wil ik niet verantwoordelijk voor zijn als er iets mis gaat of iemand een allergie heeft voor het 1 of ander. Die gebruik ik ook wanneer ik foto's via de mail krijg toegestuurd.

You never know.

fungi_nl

CiteerIk dacht dat je beloofd had zulke toevoegingen achterwege te laten Niko.
Was jij het niet die een voor, anderen, simpele Gazonvlekplaat niet op naam kon brengen ?

Als laatste even voor iedereen, berichtgeving zoals bovenstaande graag via apart berichtjes aan alleen de geaderesseerde vertsturen via berichtenbox. Anders gaat het helemaal nergens meer over. Reacties hierop, graag via mijn gebruikersnaam in mijn postvak in bezorgen a.u.b.

Corryabbink

#19
Het lijken wel Amerikaanse toestanden te worden :o
Ik geloof dat ik me mijn verzekeringen maar eens nakijk gezien alle woordenwisselingen. Misschien nog maar eens verhuizen..........je weet maar nooit.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"