Damherten in Friesland?

Gestart door Freek Verkerk, april 25, 2005, 11:30:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

Freek Verkerk

HI,
Op een site van een jager lees ik het volgende artikel:  

In Friesland is een populatie damherten aan het ontstaan, uit oorspronkelijke enkele ontsnapte exemplaren van een hertenkampje. Ze lopen deels in natuurgebied en ook op de landbouwgronden. De provincie fryslan vindt deze populatie ongewenst. De kans dat er aanrijdingen plaats vinden met deze dieren is groot (er zijn al enkele ongelukken geweest) en de materiele en lichamelijk schade kan enorm zijn. Daarnaast is de genetische variatie in deze kleine groep dieren ook zeer beperkt en zal inteelt over enkele generaties al leiden tot genetische problemen.

Het Damhert komt op verschillende plaatsen in Nederland voor. Volgens mij veelal in omheinde, parkachtige terreinen. De soort staat op de rode lijst, wat betekend dat het bedreigd wordt. Waarschijnlijk is de soort hier door de Romeinen geintroduceerd en is dus een exoot.
De verschillende Damhert populaties staan niet met elkaar in verbinding. (Volgens mij).
Wat dat betreft is de ecologishe hoodstructuur nog niet voldoende.

Weet iemand meer over de Damherten in Friesland, en het voornemen om deze weer af te schieten? Of in iedergeval dat ze ongewenst zijn?

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

GertJ

He verbaast me eerlijk gezegd dat damhert op de rode lijst staat...
Als het over een tijdje wat minder gaat met de nijlgans, komt-ie er dan ook op?

Groet Gert
Groet Gert Jager

Freek Verkerk

Het verbaasd mij ook. Het is mij onduidelijk wat de criteria zijn om een soort  op de rode lijst te zetten en eigenlijk ook wat het nut is van een rode lijst. In Nederland staan veel vleermuizen op de rode lijst.
Vaak staan dwaalgasten niet op de rode lijst; soorten die hier incidenteel wel eens langs komen. Maar het damhert is geen dwaalgast hij zit gewoon meestal in een park met een hekje eromheen. Maar wat nu zo bijzonder was is dat hij dus in Friesland ontsnapt zou zijn. Maar de vraag is dus of dat wel klopt.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk