Bolrapunzel en muur?

Gestart door Lonnie Bregman, augustus 24, 2010, 10:04:00 AM

Vorige topic - Volgende topic

Lonnie Bregman

Hallo allemaal,

tijdens m'n vakantie in Noord-Italië zag ik op 1400m hoogte de volgende planten. De eerste is een rapunzel, na wat foto's vergelijken een Bolrapunzel denk ik. Foto 2-4 is een muur. Ik dacht aan Grasmuur, maar volgens mij is de bladoksel niet behaard, dus dan zou het de Zeegroene zijn. Klopt dat?
Groeten, Lonnie Bregman

Margreet Kwh

De zeegroene muur lijkt me correct, tenzij er dubbelgangers zijn in Italië?

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Lonnie Bregman

Dan gaan we daar maar niet vanuit. ;) Bedankt Margreet!

En niemand die iets kan zeggen over de rapunzel?
Groeten, Lonnie Bregman

petraw

Beste Lonnie,

Er komen meer Rapunzels voor in het noordelijk gedeelte van Italië, maar Bolrapunzel vind ik een goede suggestie. Misschien heb je hier iets aan:

http://luirig.altervista.org/flora/phyteuma.htm

Groet,

Petra
Groet, Petra

Lonnie Bregman

Handige link Petra! Ik vind het stengelblad van "mijn" rapunzel te lijnvormig voor orbiculare (Bolrapunzel). Ik twijfel tussen charmelii en scheuchzeri. Van charmelii is geen foto, alleen een afbeelding, en zijn verspreiding is veel minder (mijn waarneming was op de grens van z'n verspreiding + de hoogte-verschillen zitten dichter bij elkaar). Ik ga dus voor scheuchzeri. Zou hij op zeker kunnen?

Orbiculare (Bolrapunzel, die is het dus niet) (foto: Graziano Propetto):



Scheuchzeri (let op het lijnvormige blad rechts) (foto: Mirna and Attilio Marzorati):



Charmelli:

Groeten, Lonnie Bregman

petraw

Beste Lonnie,

In mijn Engelse flora (oude druk van Stace) worden P. scheuchzeri en P. orbiculare als volgt uitgesleuteld.

Kroon in knop bijna recht, onderste schutblad langer dan de bloeiwijze (maar vaak omgebogen of teruggebogen), onderste bladeren diep hartvormig aan de basis -> P. scheuchzeri

Kroon in knop sterk gedraaid, onderste schutblad korter dan bloeiwijze, onderste bladeren rond tot licht hartvormig aan de basis -> P. orbiculare

Het laatste kenmerk is niet te zien op je foto, maar de eerste twee lijken inderdaad meer op P. scheuchzeri. Dus ik denk dat je terecht twijfelde en je voorkeur voor P. scheuzeri is juist. Van de derde soort kan ik geen beschrijving vinden.

Groet,

Petra
Groet, Petra

Lonnie Bregman

Bedankt Petra, ik heb hem als scheuchzeri ingevoerd.
Groeten, Lonnie Bregman

Pieter Stolwijk

Waarom is Grasmuur uitgesloten?
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Margreet Kwh

Citeermaar volgens mij is de bladoksel niet behaard
(Lonnie)

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Pieter Stolwijk

Sorry, had ik niet goed gelezen.
Anderzijds, het gaat niet om de bladoksels maar om de bladvoet; daar is de rand van het blad al of niet gewimperd (loep!!). Op een vergroting van de laatste foto meen ik wimperhaartjes te zien. Dan zou het Grasmuur zijn.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Margreet Kwh

Misschien weet Lonnie niet waar de oksels zitten ;)
maar ik vind het knap, Pieter, dat jij haartjes ziet. Ik niet, maar ik ben wat bijziend 8)

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Pieter Stolwijk

Ik geef ook aan dat ik er niet zeker van ben. Het zijn vaak ook piepkleine haartjes; een loep is dan van nut.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Margreet Kwh

Maar die helpt niet bij mijn computer...

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven