Waar ga jij waarnemen vandaag?

Gestart door Botervlieg, augustus 24, 2010, 08:52:52 AM

Vorige topic - Volgende topic

Bart van Hoogstraten

Citaat van: MarKoHu op oktober 03, 2010, 19:03:26 PM
CiteerIk passeerde vanmiddag, bij het binnenlopen van de Millingerwaard, een  monumentaal pand met het opschrift "Natura Speculum Creatoris" (De  natuur is de afspiegeling van haar Schepper). Wat vind je daarvan in  deze context?
citaat Bart

Daar heb je ook de uitspraak: god schiep de aarde en de Nederlanders hebben Nederland gemaakt...

Ons land is natuurlijk bij uitstek Manmade, door de mens gemaakt.
De natuur, flora en fauna, de mens incluis, zie ik als produkt van de evolutie.
Ook god is voor mij manmade, een produkt van de mens, misschien wel evolutionair verklaarbaar.

In de tijd van Linnaeus (de tweede Adam) en zelfs nog in die van Darwin, was de natuur en kennis van de natuur een manier om god te loven, omdat je je bezig hield met de schepping en de grootsheid van de schepper.
Tegenwoordig is dat standpunt een standpunt van weinigen geworden.

Toch kun je ook als niet-aanhanger van Christendom, Jodendom of Islam, ontzag hebben voor de natuur.
Bijvoorbeeld ontzag voor de kracht van het water, en voor de principes die ten grondslag liggen aan de wording van onze aardbol, voor het heelal, voor de zon en de sterren, voor de nevels, zwarte gaten en andere verschijnselen om ons heen, maar ook voor het kleine heelal, het wonder van de paddenstoelen en de wereld in een waterdruppel.

Het aforisme van Hölderlin over de zon wat John laatst postte,
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=126404.msg831828.html#msg831828
is daar een mooi voorbeeld van.

Margreet.

Daar maak je een punt, vooral in de eerste alinea's, maar in de een-na-laatste zit een contradictie! -> Ik ben los van alles maar heb een zodanig respect voor de natuur dat ik het uitkopen van bedreigde Zeeuwers (wat is het meervoud van Zeeuw eigenlijk?) een betere optie vind dan het gekunstel waar we nu mee zitten... En er is echt geen natuur bijgekomen daaro: http://www.deltawerken.com/Na-de-Deltawerken/128.html
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Margreet Kwh

Het meervoud van Zeeuw is Zeeuwen, maar dat terzijde.
Ik denk dat het toch belangrijker is om voor veiligheid in de kust en het rivierengebied te kiezen, dan voor natuur.
Dus zeker in Zeeland.
Maar daarna en daarbij kun je natuurlijk zoveel mogelijk rekening houden met de natuur.
Vistrappen, nieuwe natuur, oplossingen voor bedreigde sepia's, enz. enz.

Nieuwe natuurgebieden scheppen, de mens als schepper van de natuur, wat een hoogmoed!

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

janjaap63

#32
...in mijn huiskamer  ;D

Mijn aquarium gevuld met vijverwater bevat enkele verstekelingen:





JJ

ronald

groeten, Ronald van Seijen

Margreet Kwh

Leuk JanJaap! In eigen kamer waarnemen is hier heel leuk, lijkt me.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

vuurvlinder

In eigen kamer waarnemen is ook erg leuk!

Mijn eigen dorpsbosje ziet er zoals gebruikelijk minder leuk uit rond deze tijd van het jaar. Er is gemaaid en het maaisel is gekeerd. De banden sporen zijn hier en daar 20 cm. diep! Een groot deel van de watergangen is alweer keurig geschoond en het waterschap moet nog langskomen voor de laatste ronde. Ben benieuwd wat er dit jaar overblijft van de Krabbenscheer.  :-X Het telefoonnummer van de AID staat in mijn mobiel. Ik hoop dat ik dit jaar op tijd aan de bel kan trekken. Ich hab est nicht gewust o.i.d. kan niet meer. De A.I.D. is al 2 jaar op de hoogte van de situatie hier. Ik heb nu echt een "no mercy" idee/beleid en vanaf nu nagel ik elke overtreder met alle plezier aan de schandpaal.  Wie niet wil luisteren moet maar voelen!
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

ronald

Astrid, je zou ook van tevoren contact op kunnen nemen met het waterschap en ze melden dat het in je omgeving al een paar keer fout ging en of ze hun best willen doen om dat deze keer te voorkomen en dat er op gelet wordt.
zoals sommige mensen soms zomaar opeens drie keer achter elkaar locatie kunnen roepen, zou ik in dit geval eerder drie keer het woord aandacht in de rondte slingeren. we merken dat bij ons ook, als de aandacht erafgaat dan probeert men het oude denken weer voorzichtig te herstellen, dwz: het moet netjes want zo deden we het eerder ook.
het is een proces wat nog een hele poos gaat duren, sommige oude beheerders moeten bv eerst met pensioen want die zijn soms ernstig aan de oude werkwijze verknocht (mee geïdentificeerd). het is ook wel lullig als je nu opeens toe moet geven dat je werkwijze altijd 'fout' is geweest, de mens is nou eenmaal niet altijd even flexibel. ik weet van beheerders die jaarlijks nog met opzet alle krabbenscheer verwijderen, beheerders die keihard beweren dat het niet in hun gebied staat en ons weigeren in hun gebied en het later grondig opschonen en nog wel meer van die gekkigheid.
omdat de krabbenscheer en de groene glz het ondanks dat tegenwoordig toch heel goed doet hebben wij inmiddels ons beleid flink versoepeld om niet teveel strijd tussen ons als natuurliefhebbers en hun als beheerders te krijgen zodat we hopelijk in de toekomst samen de lol van natuur in kunnen gaan zien (ik zie het waterschap over enkele tientallen jaren ook wel als een meer op natuur gerichte organisatie).
groeten, Ronald van Seijen

Margreet Kwh

Ronald voor zijn slimme benadering :duim: en Astrid  :duim: voor haar strijdlust.
De combinatie lijkt me een oersterk team.
Als ik nog eens een kabinet moet formeren... ;)

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

vuurvlinder

Dank je!  :)

Ik heb eindelijk ook eens leuk nieuws. Vandaag is alles geschoond maar "mijn" krabbenscheer is er nog! Mijn eerdere acties hebben dus toch geholpen.  ;D
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

ronald

Citaat van: vuurvlinder op oktober 12, 2010, 16:01:05 PM
Dank je!  :)

Ik heb eindelijk ook eens leuk nieuws. Vandaag is alles geschoond maar "mijn" krabbenscheer is er nog! Mijn eerdere acties hebben dus toch geholpen.  ;D
super Astrid, een heel mooi resultaat van je acties!  :duim:
groeten, Ronald van Seijen

ronald

Citaat van: MarKoHu op oktober 12, 2010, 15:16:46 PM
Ronald voor zijn slimme benadering :duim: en Astrid  :duim: voor haar strijdlust.
De combinatie lijkt me een oersterk team.
Als ik nog eens een kabinet moet formeren... ;)

Margreet.
en Margreet natuurlijk voor haar scherpe politieke inzicht  :duim:   ;)
groeten, Ronald van Seijen

Marije

dan is bij deze Margreet gebombadeerd tot Kamervoorzitter  ;D ;D

Margreet Kwh

Nou geachte afgevaardigden, ik zou zeggen, eerst maar eens lekker slapen (tenzij je moet werken natuurlijk)...
en morgen gezond weer op.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Marije

Mevrouw de Voorzitter, ik wens u ook een genoeglijke nachtrust toe. ;) ;)

janjaap63

Citaat van: MarKoHu op oktober 13, 2010, 00:22:30 AM
...(tenzij je moet werken natuurlijk)...

Margreet,

Dat zie ik niet vaak, mensen die beseffen dat niet iedereen een 9-tot-5 baan heeft.
Ik werk ruim 20 jaar in ploegendienst en zelfs binnen mijn eigen bedrijf denkt niet iedereen eraan.
:duim:

Gaan jullie maar slapen. In the meantime I'll hold the fort...

JJ, vespertinal/nocturnal van nature en van professie ;D

vuurvlinder

Heerlijk! Vandaag de hele dag op excursie geweest in de Wieden. Het was een uitje voor de vrijwilligers van Staatsbosbeheer. 's Ochtends bezochten wij de eendenkooi, daarna was er een lunch in het bezoekerscentrum van Natuurmonumenten. Na de lunch konden we aan de wandel in het gebied en later op de middag kregen we een excursie per boot door het gebied.  Veel bijzondere planten gezien en zelfs ondanks de koude wind nog enkele libellen.
Rond 16.30 uur ging de touringcar weer richting de werkschuur en op een locatie daar vlak bij kregen we een diner aangeboden. Het was een heel mooi dagje uit. Staatsbosbeheer regio het Westerkwartier, bedankt voor de geweldige organisatie!  :duim:
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: vuurvlinder op oktober 16, 2010, 21:38:33 PM
Heerlijk! Vandaag de hele dag op excursie geweest in de Wieden. Het was een uitje voor de vrijwilligers van Staatsbosbeheer. 's Ochtends bezochten wij de eendenkooi, daarna was er een lunch in het bezoekerscentrum van Natuurmonumenten. Na de lunch konden we aan de wandel in het gebied en later op de middag kregen we een excursie per boot door het gebied.  Veel bijzondere planten gezien en zelfs ondanks de koude wind nog enkele libellen.
Rond 16.30 uur ging de touringcar weer richting de werkschuur en op een locatie daar vlak bij kregen we een diner aangeboden. Het was een heel mooi dagje uit. Staatsbosbeheer regio het Westerkwartier, bedankt voor de geweldige organisatie!  :duim:

Hey Astrid! Dat klinkt echwel ghoeedt! Moet wel even een paar namen van die bijzondere planten en libellen horen!  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

vuurvlinder

Ieuw! Daar vraag je mij wat! Ben niet zo goed in plantjes. We kwamen o.a. dit tegen
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

vuurvlinder

#48
Citaat van: vuurvlinder op oktober 16, 2010, 23:50:18 PM
Ieuw! Daar vraag je mij wat! Ben niet zo goed in plantjes. We kwamen o.a. dit tegen
Foto is van een paar jaar geleden op de Lindevallei. Opgezocht, het is moeraskartelblad.
Aan libellen de Paardenbijter en volgens mij een Blauwe glazenmaker. Had ik niet verwacht met die kou!
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Margreet Kwh

Leuk Astrid, dat Moeraskartelblad. En ongelooflijk dat je nog libellen zag vandaag, het was berekoud.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Bart van Hoogstraten

Wij (Liesbeth en ik) gaan vandaag wandelen in de omgeving van Wolfheeze. Daar zijn we nog nooit geweest en het is prachtig weer. We verheugen ons er al de hele week op!
http://www.natuurmonumenten.nl/content/wolfheze-1
We gaan trouwens onder begeleiding van André -> het bewijs dat PMR geen overbodige nonsens is maar een sociale ontmoetingsplaats waar je behalve 2-D "virtuele" natuurvrienden ook heuse 3-D mensen ontmoet!

Stay tuned!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Margreet Kwh

http://www.natuurwegwijzer.nl/v_natuur/print_gebieden.asp?n_code=42
Vandaag ben ik naar de Overplaats geweest, om daar te helpen bij de verkoop van de nieuwe natuurkaart Zuid-Kennemerland, een uitgave van de KNNV, de Stichting Avifauna Zuid-Kennemerland en de Vogelwerkgroep Zuid-Kennemerland, in samenwerking met Buijten & Schipperheijn Recreatief.
Op de Overplaats is vandaag een paddenstoelendag en het was heel gezellig met een milieumarkt, vanwaar de wandelingen startten. Ik heb vooral veel natuurliefhebbers waargenomen, van jong tot oud. En het was/is vandaag prachtig weer!

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

vuurvlinder

Leuk Margreet!
En je had er inderdaad mooi weer bij.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Bart van Hoogstraten

#53
Heerlijke wandeling gemaakt met Liesbeth, André en Mark over de hei en door het bos van Wolfheze. Onderweg uiteraard heel veel paddenstoelen (waaronder een Pruikzwam!!!), Bruinrode Heidelibel, een wijfje van de Houtpantserlibel, Grote Lijster, Grote Gele Kwikstaart, de roep van de Draaihals (vermoedelijk) en uiteraard ook gelachen, vooral met onze ontdekking hoe bomen zich voortplanten.  ;) . Na de wandeling een biertje gedronken tegen de dorst en besloten dat we gauw weer zo'n excursie moeten doen!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Margreet Kwh

Die voortplanting is inderdaad bizar, Bart!
Jullie hadden prachtig wandelweer! Nog nieuwe ontwikkelingen over het PB-onderwerp?

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

liesbeth te Paske

Hey André,
bedankt voor de heerlijke en mooie wandeling,
heb onderweg naar huis deze foto gemaakt.
Ik (wij) verheugen ons op de volgende excursie!

Groet,
Liesbeth :blink:
Groet,
Liesbeth

Sonderbare Vogel

Bart van Hoogstraten

Citaat van: MarKoHu op oktober 17, 2010, 20:37:16 PM
Nog nieuwe ontwikkelingen over het PB-onderwerp?

Vanwege drukte laten we het even rusten tot voorjaar, dan zien we wel...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

vuurvlinder

Citaat van: liesbeth te Paske op oktober 17, 2010, 21:28:51 PM
Hey André,
bedankt voor de heerlijke en mooie wandeling,
heb onderweg naar huis deze foto gemaakt.
Ik (wij) verheugen ons op de volgende excursie!

Groet,
Liesbeth :)

Hoi Liesbeth,

gezien de foto's leek het mij een een leuk uitstapje.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Margreet Kwh

Ah, het kwartje is gevallen...
Leuk, Liesbeth is Liesbeth. ;)

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

vuurvlinder

Tuurlijk is Liesbeth Liesbeth. Wie zou Liesbeth anders moeten zijn?  ;D
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.