zweefvlieg/21.8.0/de Esch?

Gestart door barebigfoot, augustus 23, 2010, 23:00:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

barebigfoot

Hoi forum, iemand een idee welk familie, genus ofwel een naam?
ik zou hem als tropidia scita man op onzeker invoeren??
avb
Uwe

han.endt

Tropidia scita.

PS. Ik zie nu dat je dat inderdaad al dacht :duim: .

gerardpennards

Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

barebigfoot

Ja wat lijken ze toch op elkaar indien het er geen echt scherpe foto's zijn.
Ik ga ff kijken of ik wel een beter foto ofwel een ander zicht op heb.
In het veld dacht ik helemaal nog niet aan een zweefvlieg, maar aan een kleine roover wegens het vlieggedrag.
ff nog eens goed naar kijken, bedankt en tot zo!
Uwe
vlakbij had ik een ander foto genomen, voor mij is het tropidia scita vrouwtje ook met scholdig aan de instinker.
een beter foto of ander zicht van eerste heb ik niet maar heb hem wel veranderd.

barebigfoot

Jaco ik heb ze vegleken en ben het eens met abiens.
Is het IDD abiens is wordt het interessant voor mijn gebieden en variatie!
Nog eens mijn excuses dat ik vaak wazige foto's hier plaats waar ik zelf niet uitkom.
Uwe

gerardpennards

Betere suggestie, maar toch denk ik eerder aan iets anders..... ;D ;D
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

LakeSide

Citaat van: gerardpennards op augustus 24, 2010, 16:28:45 PM
Betere suggestie, maar toch denk ik eerder aan iets anders..... ;D ;D

Dan hou ik het gewoon op Xylota sp  ;D

javanerkelens

Cheilosia vernalis (ben mij wat aan het verdiepen in Zwevers, .....dus een flater gauw gemaakt door mij in het begin..)
Groet,
Joke (van Erkelens)

han.endt

Ben twee keer veel te snel Ik wil wel antwoord geven, om de tijd te doden, maar zit met mijn hoofd echt heel ergens anders.

Chalcosyrphus nemorum.

Wat moet eigenlijk die menuetzweefvlieg ertussen?

barebigfoot

Bedankt, de vlieg ertussen is nog een vergissing, sorry ook nog pipiens met scita verwisseld, het was mijn instinker o.a. :angel:
Ik voer ze alle in!
Uwe

gerardpennards

Chalcosyrphus nemorum.

Bingo!! Duurt soms effe, maar dan heb je ook wat.... ;D ;D
Groeten, Gerard Pennards

LakeSide

Ik zat in de auto nadat ik mijn vorige bericht had gepost en toen had ik opeens de ingeving Ch. nemorum! Wat is nu precies het kenmerkende detail waaraan je deze soort kan onderscheiden van de andere geopperde soorten?

Sander Bot

de vleugeladreing sluit Tropidia scita uit, want die heeft een bochtje in de ader boven cel 2.
abiens is het niet omdat die niet in Rotterdam voorkomt  :angel:  (self fulfilling prophecy)

Sander

gerardpennards

Ja, Sander heeft gelijk, maar vaak zie je dat soort dingen niet zo goed op een foto.
Het gaat zo (bij mij tenminste): je ziet een foto, en dan onmiddelijk vallen een paar dingen op qua kleur, vorm van bepaalde delen (kop, poten, vleugels ed, afhankelijk van de gezichtshoek tov de foto) en ook houding van lichaam en vleugels. Tijdens dit proces vallen er meteen een heel groot aantal mogelijkheden weg, en blijven een paar kandidaten over. Bij deze kandidaten horen een aantal karakteristieken die dan (meestal) vrij snel leiden naar de meest waarschijnlijke kandidaat, hoewel dat dan soms niet eens te staven valt met duidelijke kenmerken.
Maar dat is juist het moeilijkste deel om te leren, omdat dat 'fingerspitzengefuhl' zich alleen ontwikkeld na lange tijd intensief met beestjes bezig geweest te zijn en er erg veel gezien te hebben in allerlei situaties, ook in het veld.
;D ;D
Groeten, Gerard Pennards