Is dit een venglazenmaker?

Gestart door Folkert Jan, augustus 23, 2010, 21:51:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

Fochteloƫrveen 01-08-2010

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Weia

Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Folkert Jan

Dat is natuurlijk super, maar blijkbaar toch niet goed gedetermineerd. Ik dacht bruin borststuk met gele lijnen = venglazenmaker. Waar zie ik aan dat dit een noordse is?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Anne Hueber †

oa dat op S3 en 4 de achterste vlekken ongeveer even hoog zijn als de middelste vlekken.
Vergelijk ook maar eens hier: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=95517.0.html

Folkert Jan

Citaat van: Anne Hueber op augustus 23, 2010, 22:03:44 PM
oa dat op S3 en 4 de achterste vlekken ongeveer even hoog zijn als de middelste vlekken.
Vergelijk ook maar eens hier: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=95517.0.html

Sorry, maar ik heb echt geen flauw idee wat je bedoeld.
Zou je op mijn foto in paint aan kunnen geven wat je bedoeld en daarna opnieuw uploaden?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Anne Hueber †

Heb geprobeerd het te omcircelen.

Folkert Jan

Citaat van: Anne Hueber op augustus 23, 2010, 22:24:03 PM
Heb geprobeerd het te omcircelen.

Zo dat zijn nog eens pietluttige verschillen.
In ieder geval bedankt. Erg leerzaam.
Nu die venglazenmaker nog opzoeken!
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Goyatlah

Anne dat klopt niet.

Makkelijkste is dat er tussen de 2 strepen op het borststuk nog meer vlekken zitten. Maar...
zo'n beetje alle kenmerken van Noordse kunnen bij Ven voorkomen en andersom.

Voor zover ik weet zijn er 3 100% kenmerkken en die staan geen van alle op deze foto's.
Maar Weia's id klopt daarom nog steeds wel. Noordse dus.

Staat meer info op mijn site.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Folkert Jan

Citaat van: Goyatlah op augustus 23, 2010, 22:28:42 PM
Anne dat klopt niet.

Makkelijkste is dat er tussen de 2 strepen op het borststuk nog meer vlekken zitten. Maar...
zo'n beetje alle kenmerken van Noordse kunnen bij Ven voorkomen en andersom.

Voor zover ik weet zijn er 3 100% kenmerkken en die staan geen van alle op deze foto's.
Maar Weia's id klopt daarom nog steeds wel. Noordse dus.

Staat meer info op mijn site.

Hoe kun je zonder een 100% (diagnostisch) kenmerk toch stellen dat dit een noordse is als al die kenmerken die te zien zijn ook bij venglazenmaker zouden kunnen?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Anne Hueber †

Citaat van: rnbflavour op augustus 23, 2010, 22:25:14 PM
Citaat van: Anne Hueber op augustus 23, 2010, 22:24:03 PM
Heb geprobeerd het te omcircelen.

Zo dat zijn nog eens pietluttige verschillen.
In ieder geval bedankt. Erg leerzaam.
Nu die venglazenmaker nog opzoeken!

Bij Ven zijn bij S3 en 4 de achterste vlekken veel hoger dan de middelste vlekken. Nu kun je met beide foto's goed het verschil zien.

Goyatlah

Als je meerdere kenmerken hebt die op dezelfde soort duiden en geen die op het alternatief wijzen is dat bijna altijd ok. In dit geval wel.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Folkert Jan

Ok ik geloof je.
Op je site heel mooi het verschil te zien tussen Noordse en Ven

hier zie ik inderdaad de veel grotere vlekken wat dit dus ven maken
http://libellen.goyatlah.nl/taxa/Venglazenmaker.html
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jeroen Nagtegaal

Je kan toch die streep op zijn snoet zien. Die zou bij Ven toch smaller zijn?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Goyatlah

Jou foto is Noordse!!!!

Probleem met Noordse en Ven is dat bijna alle kenmerken bij beide soorten voor kunnen komen. Dus dit soort foto's altijd laten checken. Weia, Anne en ik zijn het alle drie eens, maar geloof om verschillende redenen. Geeft alleen maar aan dat het soms moeilijk is.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 23, 2010, 22:40:16 PM
Je kan toch die streep op zijn snoet zien. Die zou bij Ven toch smaller zijn?
Precies wat ik wilde zeggen. Die wordt hier mooi breed naar de zijkant, ipv smal.

Goyatlah

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 23, 2010, 22:40:16 PM
Je kan toch die streep op zijn snoet zien. Die zou bij Ven toch smaller zijn?

Yep, en dat is 1 van de 3 100% kenmerken. Maar ik geloof dat je het beest eerder hebt gezien  8) .
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Goyatlah op augustus 23, 2010, 22:46:48 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 23, 2010, 22:40:16 PM
Je kan toch die streep op zijn snoet zien. Die zou bij Ven toch smaller zijn?

Yep, en dat is 1 van de 3 100% kenmerken. Maar ik geloof dat je het beest eerder hebt gezien  8) .
En mooi, mag nog wel een keer zo! Laatst weer de kenmerken moeten leren toen ik een foto van Noordse op een nieuwe plek kreeg. Locatie blijft geheim.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

JohanvantBosch

Leuk hoor, er zijn nog niet zoveel meldingen dit jaar.

Folkert Jan

Citaat van: Goyatlah op augustus 23, 2010, 22:42:41 PM
Jou foto is Noordse!!!!

    Hmm blijkbaar mijzelf niet goed uitgedrukt. ik begrijp dat mijn foto een noordse is! Ik wil alleen leren hoe ik ze zelf kan determineren en daar heeft jou site goed bij geholpen! Wat ik bedoelde met: nu zie ik de grote vlekken, was bedoeld op jou foto van venglazenmaker.

Probleem met Noordse en Ven is dat bijna alle kenmerken bij beide soorten voor kunnen komen. Dus dit soort foto's altijd laten checken. Weia, Anne en ik zijn het alle drie eens, maar geloof om verschillende redenen. Geeft alleen maar aan dat het soms moeilijk is.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Weia

O, wat een boel reacties terwijl ik wat foto's zat te keuren.
De grootte van de vlekken op het achterlijf vind ik bij vrouwtjes geen fijn kenmerk.
De extra streep op de zij is al een goede aanwijzing dat het noordse kan zijn, het extra gele streepje bij de naad nog wat meer, de vorm van de schouderstreep doet er nog een schepje bovenop en gelukkig staat er een hard kenmerk op: de streep op de snuit. Dit vrouwtje valt trouwens erg mee, er zijn veel en veel lastiger individuen.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Goyatlah

De streep op de snuit is 100% zekerheid. De rest alleem in combinatie.

Maar het beest was al gelijk daaor Weia goed geIded, commentaar wat ik had was alleen over de hardheid van sommige kenmerken. (Als een beest grote vlekken heeft is het dus... Zo werkt het dus niet).
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's