Filosofisch denkhoekje....

Gestart door javanerkelens, augustus 23, 2010, 21:07:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

ronald

Citaat van: Marina op september 24, 2010, 10:17:48 AM

Ronald, waardeloos van je werk. Geen kans op iets anders?
Enneh....  :angel:  vertel es van die droom....?  8)

met mijn nogal grillige rugklachten is werk vinden erg lastig gebleken, daarom kwam ik hier terecht. en er is veel meer te doen bij de sociale werkplaats, maar wat in mijn omgeveing te doen is dat is voor mij niks. en ach, ik probeer het als uitdaging te zien, want het maakt niet uit wat je doet maar hoe je het doet.
toen ik een jaar of drie omsloeg qua denken verandere alles, ook mijn houding op het werk want ik was opeens overal tevreden. een grote hobby van me werd positiviteit uitstralen, want het is echt super wat je bereikt als je de hele dag met een big smile omloopt, daar wordt alles rondom ook anders van. ik had die 'staat van zijn' (tsja hoe noem je zoiets) wat laten verwateren, ik voelde me zo goed en dacht dat het nooit over zou gaan. maar als je niet alert blijft sluipt langzaam het verleden weer naar binnen en ik ging me weer meer ergeren aan dingen, begon weer wat te klagen over dingen. een paar weken terug werd ik weer langzamaan wakker en probeerde het weer terug te krijgen. dat kan op veel manieren, en één ervan is het geluk te hebben dat je hier in the outback geweldig in het rond kunt lullen wat heel verhelderend werkt en net zo belangrijk ik krijg heel veel mee van wat ik hier allemaal lees en niet lees.
ik ben nu weer behoorlijk bij en heb bv vandaag een geweldige ochtend gehad, behoorlijk doorgewerkt en erg veel lol gehad, ondanks dat men er zo slecht met mensen omgaat. zie ik in deze staat iemand die zich niet lekker voelt dan ga ik heen en praat er even mee of liever nog, zeg even wat geks, maak ze even aan het lachen, dat werkt altijd goed, misschien ben ik wat dat betreft ook wel precies waar ik wezen moet?

en die droom, poeh, met het verwateren van mijn bewustzijn werd ook mijn dromen weer geblokkeerd, ik zag mijn emoties minder onder ogen en stopte ze weer weg. maar nu ik alle registers weer heb opengezet, tsjee wat heb ik gehuild in die droom, zo intens en levens echt. en das wel fijn, want dat kan ik in het echt niet makkelijk en na van de schrik bekomen te zijn voelde ik me erg bevrijd.
het ging vooral over mijn moeder, de nare ziekte die zij aan haar darmen heeft, al meer dan 20 jaar. het is voor haar een beschamende ziekte, ze durft er niet teveel over te praten en ze draagt het heel dapper, je hoort haar er nooit over en dat was voor mij ook wel veilig, want je wilt je moeder niet in pijn zien natuurlijk. nou, vannacht heb ik het volop ervaren, de onmacht, het verdriet, volgens mij een enorm stuk achterstallige verwerking, tenminste zo voelt het. ik ben vandaag ook bij haar geweest en we hebben weer een heel mooi open gesprek gehad, prachtig!

en leuk aan dromen, ik ben weggerend in de droom, zag onderweg iets moois waarvan ik wist dat mijn moeder het mooi zou vinden, heb het gefilmd en rende weer terug, wat natuurlijk door van ales tegengehouden werd, richting kwijt, mensen die me tegen wilden houden en toen ik eindelijk was en het filmpje wou laten zien was mijn camera opeens een brandweerauto waar allemaal gadgets op zaten en waar het play knopje onmogelijk te vinden was  ;D
groeten, Ronald van Seijen

ronald

Citaat van: andre.schulten op september 24, 2010, 23:06:32 PM
Citaat van: Marina op september 24, 2010, 22:41:11 PM
Heb jij nog problemen met verdwenen stukken tekst?

in mijn hoofd, ja, voortdurend... maar ik zou niet weten wat ik ondertussen allemaal ben vergeten... ;D ;D

enne..heeft iemand tussen alle koorzang en nestkastennajaarsschoonmaak door nog even gekeken naar mijn link over Jung?
vind 'm zelf best boeiend

ziet er interessant uit idd, ik had het gemist maar zal het zo eens lezen
groeten, Ronald van Seijen

Marina

@ronald
Dat is niet niks allemaal.
Heb je het voor jezelf wel een beetje een plekje kunnen geven?
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

ronald

ja hoor, ik was er even helemaal ondersteboven van maar voelde al snel dat het iets moois was dat er zoveel emotie uit was gekomen. heb ik weer wat ruimte en kan ik overdag tenminste weer lekker opkroppen  ;)   ;D
groeten, Ronald van Seijen

Marina

lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

ronald

groeten, Ronald van Seijen

ronald

dat was trouwens echt een uitdaging hoor. normaal als ik een tv ploeg tegenkom dan maak ik dat ik wegkom, nu heb ik me vrijwillig aangemeld op de vraag of wij een onderwerp wisten nu hun andere onderwerp was vervallen. doodeng, want ik hoor achter een camera thuis, niet ervoor, maar ik had wel zin in een uitdaging, dus gewoon doen. ondanks dat ik het vreselijk vind om mezelf terug te zien op tv vind ik het qua montage wel erg leuk, mijn libellenbeelden professioneel gemonteerd in een filmpje waarin ik zelf te zien ben, blij dat ik het gedaan heb toch wel  :)
groeten, Ronald van Seijen

Marina

Jammer alleen dat er geen ondertiteling bij was  ;D
Hoewel mn familie uit Oostbierum komt heb ik er geen woord van verstaan.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Marina

Die kaarten die Jung gebruikte kun je online een testje mee doen, wel grappig:

http://www.anahata-assen.nl/zener/zenertest-paranormaal-testen.php
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

ronald

Citaat van: Marina op september 25, 2010, 00:10:30 AM
Jammer alleen dat er geen ondertiteling bij was  ;D
Hoewel mn familie uit Oostbierum komt heb ik er geen woord van verstaan.
dat zal idd wel lastig zijn voor niet Friezen.
de strekking is mijn passie voor libellen, het filmen ervan, hoe ik ooit gefascineert werd door een uitsluipende libel, zo'n lelijke larf waar zo'n mooie libel uitkomt, en dan mijn paradepaardjes, of heilige graal zoals de beste man zegt: de noordse winterjuffer die ik zeer uitgebreid heb onderzocht. het beestje wat je op de sneeuw ziet liggen heb ik uitgegraven vanonder 5 cm sneeuw toen het na een tijdlang vorst begon te dooien, na 20 minuten bewoog het eerste pootje weer en een uur of twee later zat hij op een stengeltje een cm of 20 verderop.
het liedje vind ik ook erg leuk, hebben ze mooi uitgezocht: luister naar het ritme van mijn hart, hoor eens hoe dat slaat, oftwel passie  :)
groeten, Ronald van Seijen

Question

Citaat van: MarKoHu op september 25, 2010, 10:36:59 AM
Even terughalen:
De link van Jung, van André: http://www.vruchtbareaarde.nl/artikelen/Jung.html

Margreet.
Wat een mooie duidelijke tekst. Dit spreekt mij wel aan:
CiteerIn datzelfde jaar zei hij tegen de Frans-Zwitserse schrijver Georges Duplain: "De mensen vervallen altijd van het ene uiterste in het andere uiterste. Of ze geloven iets of ze geloven het niet." En: "De meesten van ons zijn veel te academisch ingesteld om de levende werkelijkheid in zijn geheel, in zijn totaliteit tegemoet te treden. We denken er liever niet aan, dat is gemakkelijker." Heeft de mens tussen tussen alle 'ja's' en 'nee's' en 'voors' en 'tegens' niet ook de mogelijkheid zich alleen maar open te stellen - zonder bij voorbaat conclusies te trekken, en maar te zien wat er gebeurt, inclusief de vraag of er al of niet een betekenis opduikt?

Het moet voor je gevoel allemaal ja of nee zijn he? Dat heb ik met geloof. Ik lig er nu zo goed als uit. En soms bekruipt je ineens het gevoel van..het kan toch niet niet waar zijn? En dan begin je weer aan alle kanten dingen uit te zoeken. En uiteindelijk eindig je toch weer in " ik heb geen idee". In principe hoef je het ook niet te weten. Hoe belangrijk is het nu eigenlijks. Wat is waarheid. Dat wat de massa zegt? Wie is de massa..

vuurvlinder

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

ronald

Citaat van: Marina op september 25, 2010, 11:02:31 AM
Die kaarten die Jung gebruikte kun je online een testje mee doen, wel grappig:

http://www.anahata-assen.nl/zener/zenertest-paranormaal-testen.php

erg mooi dat stukje van Jung!
maar een dergelijke test geloof ik niet zo heel erg in, dit is vrij statisch, er zit geen energie achter die je wel kunt voelen als je omringt bent door mensen. ik herinner me nog goed dat ik op school belachelijk vaak had dat ik een bepaald getal in mijn hoofd had bij bepaalde situaties, waarna dat getal ook vaak werd genoemd. elke keer als dit gebeurde schrok ik wakker, want het gebeurde alleen maar als ik weer eens was weggedroomd, een soort sluimertoestand vergelijkbaar met wanneer je bijna echt in slaap valt, het verstand valt dan wat stil en dan kun je dingen soms wel aanvoelen. als ik 'bij de pinken was' dan gebeurde dat voorzover ik me kan herinneren nooit. ik bracht een groot deel van school door in die sluimertoestand, maar in die toestand neem je toch nog veel info op. ik zat vaak te tekenen onder de les, bv met een brede gele stift wilde krullende lijnen maken, en dan met een zwarte fijnschrijver er lijntjes omheen trekken. hier ging de aandacht van mijn verstand heen, maar daarnaast was ik onbewust alert op wat er gezegd werd. ik leerde maar weinig thuis, maar de mavo was een makkie voor me, scheikunde, natuurkunde, wiskunde, geen pretpakket, maar op D nivo allemaal ruim voldoende terwijl ik er maar weinig moeite voor deed. ik vond school vervelend, maar gaf me er toen nog gewoon aan over. bij vervolgopleidingen begon ik steeds meer met mezelf in de knoop te raken, zat met verzet in de klas en kreeg maar bitter weinig meer mee van wat er gezegd werd, wat in de cijfers zichtbaar was, ik bakte er niks meer van. dit begon overigens als op de mavo, bij het laatste stukje doken mijn cijfers naar beneden, terwijl de stof niet veel anders was, eerder een exacte herhaling van alles wat ik daarvoor zo makkelijk deed. maar ik kon er niet meer bij, teveel verzet en alleen omdat mijn cijfers daarvoor zo hoog waren ziet mijn diploma er nu wel aardig uit.
mijn oppervlakkige intelligentie was dus wel redelijk, maar daaronder begon het af te breken, ik zat teveel in mijn verstand, en hoewel je daarmee best sommetjes kunt uitrekenen kun je het je er zelf ook heel moeilijk mee maken en afsnijden van je echte wijsheid.
groeten, Ronald van Seijen

ronald

Citaat van: Question op september 25, 2010, 11:35:38 AM
Citaat van: MarKoHu op september 25, 2010, 10:36:59 AM
Even terughalen:
De link van Jung, van André: http://www.vruchtbareaarde.nl/artikelen/Jung.html

Margreet.
Wat een mooie duidelijke tekst. Dit spreekt mij wel aan:
CiteerIn datzelfde jaar zei hij tegen de Frans-Zwitserse schrijver Georges Duplain: "De mensen vervallen altijd van het ene uiterste in het andere uiterste. Of ze geloven iets of ze geloven het niet." En: "De meesten van ons zijn veel te academisch ingesteld om de levende werkelijkheid in zijn geheel, in zijn totaliteit tegemoet te treden. We denken er liever niet aan, dat is gemakkelijker." Heeft de mens tussen tussen alle 'ja's' en 'nee's' en 'voors' en 'tegens' niet ook de mogelijkheid zich alleen maar open te stellen - zonder bij voorbaat conclusies te trekken, en maar te zien wat er gebeurt, inclusief de vraag of er al of niet een betekenis opduikt?

Het moet voor je gevoel allemaal ja of nee zijn he? Dat heb ik met geloof. Ik lig er nu zo goed als uit. En soms bekruipt je ineens het gevoel van..het kan toch niet niet waar zijn? En dan begin je weer aan alle kanten dingen uit te zoeken. En uiteindelijk eindig je toch weer in " ik heb geen idee". In principe hoef je het ook niet te weten. Hoe belangrijk is het nu eigenlijks. Wat is waarheid. Dat wat de massa zegt? Wie is de massa..

mooi he, als je jezelf het niet weten toestaat  :)
groeten, Ronald van Seijen

ronald

Citaat van: vuurvlinder op september 25, 2010, 11:38:03 AM
Citaat van: Marina op september 24, 2010, 23:47:46 PM
leuk filmpje....  ;D

http://www.youtube.com/watch?v=ajk9SPfeK_I

Inderdaad leuk!

en als het goed is kon jij het nog verstaan ook toch?
ik vind het trouwens een geweldig programma, een beetje man bijt hond achtig, maar dan minder oordelend. gewoon heel simpele mensen die iets doen, soms te simpel voor woorden, prachtig. in de uitzending hebben ze dan ook nog 'zomaar een moment'. dan zie je iets van een halve minuut ergens in Friesland iemand de ramen lappen of op een muurtje zitten, niet meer en niet minder, geweldig vind ik dat altijd  ;D
groeten, Ronald van Seijen

Question

#496
Citeerik zat vaak te tekenen onder de les, bv met een brede gele stift wilde krullende lijnen maken, en dan met een zwarte fijnschrijver er lijntjes omheen trekken.
Tekenen was voor mij onder de les ook een prettige bezigheid. Vooral bij de langdradige vakken. Daar waren de kantlijnen van schriften perfect voor. Ik werd er haast goed in. Tot we eens in een presentatie les vrij mochten tekenen/creëren. Toen deed ik dat zelfde. Vreemde figuren rondom mekaar tekenen. Vormen om vormen enz. Het was zo'n lekkere verstand op nul bezigheid. Toen ik het af had slenterde de leraar langs en zei: he je hebt een mandala getekend! Ik had nog nooit van zo'n ding gehoord. Als je dan leest wat het nu eigenlijks is...en waar het voor gebruikt werd! machtig. En dat onbewust..zonder er over na te denken.
CiteerHet begrip mandala is oorspronkelijk afkomstig uit het Sanskriet -de taal die aan de meeste Indogermaanse talen ten grondslag ligt- en betekent magische cirkel. En dat is ook precies wat een mandala eigenlijk is, een getekende, geschilderde of geborduurde gevoelsuiting binnen het afgebakende gebied van een cirkel.

De magische cirkel staat voor oneindigheid, totaliteit, eenheid, heelheid.
Een mandala geeft als het ware een blauwdruk van de oneindigheid van de kosmos en de oneindigheid van de psyche weer.

ronald

mooi zo'n mandala!
als het verstand zwijgt weten we opeens alles. deels omdat we dan geen vragen meer hebben, maar ook omdat we dan bij de 'freischwebende intellinentz' kunnen die rondom ons hangt, wat dat dan ook wezen mag  ;)
groeten, Ronald van Seijen

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

ronald

die weidebeekjes zijn geweldig, heerlijk om ze te filmen, maar ook om te monteren, een sfeervol muziekje erbij dan kan ik er heel lang naar kijken  :)

ik hoef trouwens ook niet als enige zo vol met mijn kop erop he, toevallig heb ik iemand gefilmd zie zo nu en dan ook op dit forum omspookt:
http://www.youtube.com/watch?v=nzzgEY_bwOo

eerste stukje zie je mijn vriendin, dan komt tineke, kunnen jullie die ook even van dichtbij zien  ;) 
dan nog een vriend van ons met een libel op zijn schouder, en al is het fries, ik denk dat iedereen wel kan begrijpen wat daar gezegd wordt  ;D
groeten, Ronald van Seijen

Question

 ;D oeps..betrapt..dat wordt dus niet meer stiekem omsneupen hier. B)

Marina

brrrr lijkt me niets, van die grote beesten op je neus
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Question

hihi..dat was ook best een uitdaging voor mij hoor. Je moet je toch even stilhouden he?  :-X En dat vind ik niet altijd even makkelijk, helemaal niet met een kriebelend groot beest op je gezicht. Hou dan je lachen maar eens in.  ;D

ronald

en zo kun je meteen mooi van dichtbij bekijken he!
groeten, Ronald van Seijen

JohnvR

Citaat van: MarKoHu op september 25, 2010, 10:36:59 AM
Even terughalen:
De link van Jung, van André: http://www.vruchtbareaarde.nl/artikelen/Jung.html

Margreet.

Ik liep een keer in overpeinzing op het strand. Ik vond dat ik wel een teken kon gebruiken om me te helpen te beslissen wat te doen. Vliegt er plotseling een eenzame aalscholver langs, tegen de trekrichting in.

Question

Citaat van: ronald op september 25, 2010, 21:56:49 PM
en zo kun je meteen mooi van dichtbij bekijken he!
k had mijn ogen dicht.  :angel:

ronald

groeten, Ronald van Seijen

Marina

lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

ronald

tnxz, is ook wel zo reeël misschien, want qua haar ga ik nog wel eens voor wildgroei, dat korte haar zie je niet al te vaak bij me  ;)
groeten, Ronald van Seijen

Bart van Hoogstraten

Citaat van: ronald op september 25, 2010, 21:36:59 PM
die weidebeekjes zijn geweldig, heerlijk om ze te filmen, maar ook om te monteren, een sfeervol muziekje erbij dan kan ik er heel lang naar kijken  :)

ik hoef trouwens ook niet als enige zo vol met mijn kop erop he, toevallig heb ik iemand gefilmd zie zo nu en dan ook op dit forum omspookt:
http://www.youtube.com/watch?v=nzzgEY_bwOo

eerste stukje zie je mijn vriendin, dan komt tineke, kunnen jullie die ook even van dichtbij zien  ;) 
dan nog een vriend van ons met een libel op zijn schouder, en al is het fries, ik denk dat iedereen wel kan begrijpen wat daar gezegd wordt  ;D

Leuk!
Kwam woensdagavond trouwens iemand tegen op waarneming die gefascineerd was door een exemplaar van een libelle waar wereldwijd er maar 1 van is en die vroeg of er mensen waren die daar wat over te melden hadden. Kan het helaas niet meer terugvinden, maar daar ben ik nou ook heel erg door gefascineerd.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/