Filosofisch denkhoekje....

Gestart door javanerkelens, augustus 23, 2010, 21:07:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

javanerkelens

Ik heb eens gelezen over een collectief geheugen.
Er was een mooi voorbeeld met de oude melkflessen, waarop nog een dun dopje zat van dik zilverpapier....in een bepaalde plaats begonnen kraaien de dopjes eraf te plukken en van de melk te snoepen en een dag later gebeurde hetzelfde op 100 kilometer afstand en even later kwamen er steeds meer meldingen vanuit het land dat kraaien de dopjes eraf trokken...
Of nog een voorbeeld...een bijzondere bacterie die ontstond in een laboratorium (ergens in Amerika geloof ik) en een paar uur later werd dezelfde ontdekking ergens gedaan in een Aziatisch land.
Het blijkt dat er een soort collectief geheugen bestaat, waaruit iedereen (mens, dier, plant) informatie kan trekken.
Bij alles wat je doet, laat je een soort blauwdruk achter in het collectief geheugen en dit kan door iemand anders worden opgepikt en ook worden gebruikt en weer door een ander, enzovoort......
Dit geheugen zou bestaan uit verschillende lagen van niveau en een ieder pikt dan de dingen eruit, die correspondeerd mijn zijn of haar niveau op dat moment........dus misschien zitten sommige mensen wel op een bepaald niveau (en dan spreek ik niet over laag of hoog of IQ).....die vreemde, handige dingen kunnen oppikken uit dat collectief geheugen.
Dus alles werd (uit het eerste begin van de aarde) en wordt opgeslagen in het collectief geheugen.......

Ik vind het zeker iets, waar ik best meer over wil lezen.......
Groet,
Joke (van Erkelens)

Marina

Had daar vandaag nog een leuke ervaring mee: vanavond las ik een mailtje waarin iemand me vroeg om iets bepaalds te doen.
Toevallig had ik dat vanmiddag al gedaan, ongeveer dezelfde tijd dat zij dat mailtje stuurde.....
Collectief geheugen? Gedachtensturing? Zender/ontvangst? Wie zal het zeggen.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

andre.schulten

#422
Citaat van: javanerkelens op september 22, 2010, 21:29:43 PM
Ik vind het zeker iets, waar ik best meer over wil lezen.......

Dan bijvoorbeeld toch De Reconnectie - Eric Pearl.
Het verhaal/betoog is in ieder geval vrij van elke vorm van zweverij (de man moet er zelfs niks van hebben).
En hij haalt -als ik me goed herinner- meerdere wetenschappelijke onderzoeken aan.

andre.schulten

Nu de laatste klodders aan het oplossen zijn in mijn hoofd,
..was het niet Boudewijn de Groot die zong Als het snot uit je hoofd is verdwenen.. B)
toch nog een kleine aanvulling op wat ik bedoelde.
Of op wat ik dacht te hebben begrepen.

Wat ik bedoelde uit te leggen is dat het niet gaat om De Grote Goddelijke Allesbepaler en dat het ook niet gaat om volledige chaos en willekeur in het menselijke bestaan. Maar dat de menselijke geest een onvermoed sturende functie heeft in de evolutie (al dan niet tussen aanhalingstekens) van de mens. Je denkt oorlog en er komt oorlog, Je denkt (concentreert je op) een oplossing, een ontwerp en het komt er. Het gaat niet vanzelf (integendeel), maar het komt er. Zo schijnt bewezen te zijn dat op die manier zelfs uitslagen van computers te beinvloeden zijn.

Maar goed, time to go to work.


Marina, welkom!

andre.schulten

p.s...

ALS EEN SATELLIET

Op een dag lag er een kaartje in de gang. Van wat ik noem een evangelische splintergroepering.
‘Wij troffen u niet thuis’ stond er onder andere op. En: ‘wij bidden voor u’.  Mijn eerste gedachte was: ‘Jammer, dat ik de bel niet heb gehoord, dan had ik ze kunnen vragen of ze mij wilden helpen met klussen op zolder in plaats van voor mij te bidden’.
Die gedachte kwam voort uit het standaardgrapje van mijn vader over Jehova’s Getuigen:
‘Meneer, wij komen u de leer van Christus brengen.’
‘Joa, da’s ja mooi, zet ‘m moar achter ‘t hoes.’
Waarbij je dan wel moest weten dat ‘leer’ in het Achterhoeks en Twents ‘ladder’ betekent.

‘Wij bidden voor u.’
Toch blijf ik me afvragen hoe dat bidden functioneert. Ik stel me dan voor dat iemand die bidt een positieve boodschap naar God stuurt, die als een soort satelliet in de ruimte zweeft en die de signalen dan weer doorstuurt. Een hemels tussenstation of misschien wel een hemelse versterker. Zoiets? Wat nu als die energie rechtstreeks blijkt te gaan? Is dat niet bijzonder genoeg?

Ik weet nog steeds niet of de tuinbaas gelijk had toen hij tijdens mijn sollicitatiegesprek voor de plantsoenendienst beweerde dat ieder mens uiteindelijk bij God uitkomt. En ik zal het waarschijnlijk ook nooit weten. Mijn beeld is ongetwijfeld anders. Maar wat het ook is, de vraag blijft interessanter dan het antwoord. De weg naar boven spannender dan de top.  Zo weet ik bijvoorbeeld ook nog steeds het antwoord niet op de vraag die de natuurkundeleraar op de Mavo stelde voordat hij abrupt de les afbrak vanwege rumoer. Of een schroevendraaier ook een hefboom is? Het antwoord heeft hij nooit gegeven. Het houdt me soms bezig, maar tegelijkertijd wil ik het ook niet weten. Je kunt sommige dingen beter open houden. Er zit diep van binnen wel een bepaald gevoel, iets kostbaars, iets gaafs, maar dat laat zich niet in woorden vangen. God is een plek in jezelf, vind ik wel een mooie gedachte, maar zonder dat te willen bewijzen of verdedigen. Daar komt alleen maar oorlog van. In ‘Het boek van Bod Pa’ schrijft Anton Quintana: ‘de Bijbel is bedoeld als ideeënboek, maar ze hebben er een wetboek van gemaakt’. Ik laat dus mijn gedachten vrij, verzin en fantaseer, laat me geen definities en dogma’s opleggen, geen absolute waarden en geef zo de God in mijn gedachten alle ruimte van de wereld.

Jarinka

Citaat van: andre.schulten op september 23, 2010, 07:52:17 AMZo weet ik bijvoorbeeld ook nog steeds het antwoord niet op de vraag die de natuurkundeleraar op de Mavo stelde voordat hij abrupt de les afbrak vanwege rumoer. Of een schroevendraaier ook een hefboom is? Het antwoord heeft hij nooit gegeven. Het houdt me soms bezig, maar tegelijkertijd wil ik het ook niet weten.
Zeker weten dat je het niet wilt weten? Ik denk dat ik het antwoord erop weet, en het ook kan beredeneren.
Groeten, Jarinka Heijink

ronald

ik geloof er wel heilig in dat je met een schroevendraaier sommige soorten hefbomen kunt repareren, telt dat ook?  ;)
groeten, Ronald van Seijen

ronald

Citaat van: andre.schulten op september 23, 2010, 07:52:17 AM
p.s...
God is een plek in jezelf, vind ik wel een mooie gedachte, maar zonder dat te willen bewijzen of verdedigen. Daar komt alleen maar oorlog van. In ‘Het boek van Bod Pa’ schrijft Anton Quintana: ‘de Bijbel is bedoeld als ideeënboek, maar ze hebben er een wetboek van gemaakt’. Ik laat dus mijn gedachten vrij, verzin en fantaseer, laat me geen definities en dogma’s opleggen, geen absolute waarden en geef zo de God in mijn gedachten alle ruimte van de wereld.

dat vind ik een heel mooi stukje! je kunt dergelijke boeken veel beterderder naar de geest lezen dan naar de letter. als je daar dan een beetje handig in bent geworden kun je misschien ook tussen de woorden die mensen spreken door horen wat ze eigenlijk echt bedoelen, want dat strookt lang niet altijd met de woorden die er uit komen.
groeten, Ronald van Seijen

Margreet Kwh

Volgens mij is elk lang voorwerp te gebruiken als hefboom, mits het enige stevigheid bezit. Maar of je de hefboomwerking gebruikt als je een schroef schroeft, daar ben ik wel benieuwd naar. Maar André zegt dat hij het niet wil weten, dus ...

André, wat een mooi stuk, "als een sateliet"
(psst... met 1 el)

God als ladder vind ik ook een mooi beeld. Spreken ze in de Achterhoek ook van Jacobsleer?

Fons Jansen nam de kerk ook graag op de hak. Hij heeft daar hele mooie gesprekjes over gemaakt. Zijn verleden als legerpredikant heeft hem wel geleerd om in gewone taal te spreken. Maar ik dacht met name aan de scene waarin de zinsnede staat: "achter de kerk, bij de geloofsafval".

In de Achterhoek heb ik de interesse in gemeentepolitiek onderzocht. Die boeren, burgers en buitenlui waren heel aardige mensen, gastvrij, "mijn" boer was fan van Meatloaf!

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

andre.schulten

He Margreet, psst.. het is echt met dubbel L..

En wat die hefboom betreft: neu kwilletechtnietweten..
Maar ik vind wel grappig dat juist dat in mijn stukje erg schijnt te prikkelen, terwijl de essentie over andere dingen gaat.
Zo zie je maar weer hoe lastig communicatie is.

Jacobsleer ken ik niet. Ik ben dan wel een geboren Achterhoeker, maar voel me eigenlijk qua afkomst nogal ontheemd, thuisloos. Een vader uit Twente en moeder uit de Achterhoek, opgegroeid in het rivierengebied De Liemers en gaan wonen in Arnhem. Dat klinkt droeviger dan het is, want (ook al ben ik bepaald geen wereldreiziger) ik voel me al snel ergens thuis.

Naar de geest lezen, mooie uitdrukking.


Margreet Kwh

CiteerHe Margreet, psst.. het is echt met dubbel L..
(citaat André)
:-[
Je hebt gelijk, André, ik zit mis.

Ik ga nog even je stukje naar de geest lezen.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Margreet Kwh

#431
(Ik heb even de Antraxtekens weggehaald)

ALS EEN SATELLIET

Op een dag lag  er een kaartje in de gang. Van wat ik noem een evangelische splintergroepering. 
"Wij troffen u niet thuis" stond er onder andere op. En:  "wij bidden voor u ." Mijn eerste gedachte was: "Jammer, dat ik de bel niet heb  gehoord, dan had ik ze kunnen vragen of ze mij wilden helpen met klussen op  zolder in plaats van voor mij te bidden".
Die gedachte kwam voort uit het standaardgrapje van mijn  vader over Jehova's Getuigen:
"Meneer, wij komen u de leer van Christus brengen." 
"Joa, daâ's ja mooi, zet 'm moar achter 't hoes."
Waarbij je dan wel moest weten dat "leer" in het  Achterhoeks en Twents "ladder" betekent.
 
"Wij bidden voor u."
Toch blijf ik me afvragen hoe dat bidden functioneert. Ik  stel me dan voor dat iemand die bidt een positieve boodschap naar God stuurt,  die als een soort satelliet in de ruimte zweeft en die de signalen dan weer  doorstuurt. Een hemels tussenstation of misschien wel een hemelse versterker.  Zoiets? Wat nu als die energie rechtstreeks blijkt te gaan? Is dat niet  bijzonder genoeg?
 
Ik weet nog steeds niet of de tuinbaas gelijk had toen hij  tijdens mijn sollicitatiegesprek voor de plantsoenendienst beweerde dat ieder  mens uiteindelijk bij God uitkomt. En ik zal het waarschijnlijk ook nooit  weten. Mijn beeld is ongetwijfeld anders. Maar wat het ook is, de vraag blijft  interessanter dan het antwoord. De weg naar boven spannender dan de top.   Zo weet ik bijvoorbeeld ook nog steeds het antwoord niet op de vraag die de  natuurkundeleraar op de Mavo stelde voordat hij abrupt de les afbrak vanwege  rumoer. Of een schroevendraaier ook een hefboom is? Het antwoord heeft hij  nooit gegeven. Het houdt me soms bezig, maar tegelijkertijd wil ik het ook niet  weten. Je kunt sommige dingen beter open houden. Er zit diep van binnen wel een  bepaald gevoel, iets kostbaars, iets gaafs, maar dat laat zich niet in woorden  vangen. God is een plek in jezelf, vind ik wel een mooie gedachte, maar zonder  dat te willen bewijzen of verdedigen. Daar komt alleen maar oorlog van. In "Het  boek van Bod Paâ" schrijft Anton Quintana: "de Bijbel is bedoeld als  ideeënboek, maar ze hebben er een wetboek van gemaakt". Ik laat dus mijn  gedachten vrij, verzin en fantaseer, laat me geen definities en dogma's  opleggen, geen absolute waarden en geef zo de God in mijn gedachten alle ruimte  van de wereld.

André Schulten

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Margreet Kwh

André, ik zou bijna zeggen, Amen.
Ook bij herlezing blijft het een prachtig p.s.

Zo'n stukje is bron van allerlei gedachten. Je zou er zo een preek mee kunnen beginnen.
"Gemeente, vandaag kreeg ik twee Jehovah Getuigen aan de deur"...

Zo zou ik een preek graag beginnen. Maar ik ben helaas geen dominee Gremdaat, al heet ik dan Margreet.

De beroemde Tachtiger Kloos zei het al: "Ik ben een god in het diepst van mijn gedachten". Ik weet niet of hij een hoofd- of een kleine letter gebruikte, maar het lidwoord suggereert dat er meer goden zijn.
En over de kracht van bidden, was het niet Wieteke van Dort die samen met veel anderen ging bidden voor de wereldvrede?

Geen dogma's, dat is een mooi streven. "Jeder Konsekwenz führt zum Tode", niet dogmatisch proberen te leven en ook daar niet dogmatisch in zijn.
"how precious we are" (Sting)

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

andre.schulten

Als je amen zegt betekent dat meestal dat het klaar is.. af.. uit.  ;)

Maar ik heb nog wat anders. Gisteren vond ik een knots van een vliegenzwam in de knop, maakte een foto, zette deze op het p'stoelenforum en vroeg de bezoekers of ze konden inschatten hoe groot het exemplaar zou worden. als het tenminste niet gemold zou worden. De hoed was vandaag open, maar inderdaad deze lag naast de steel.
Ik vroeg me af of dat wat kwetsbaar is het negatieve in mensen naar boven haalt.

(Ik heb stiekem wel gehoopt dat de dader een flinke draai om z'n oren heeft gekregen   :angel:)
en ik hoop niet dat ik nu echt als een pastoor begin te klinken   B)

..en ik heb eens iets gelezen van Jung, over een gelijktijdigheidstheorie, dat op meerdere plekken op de wereld in ongeveer dezelfde tijd pyramides gebouwd gingen worden. Zouden die meesjes met die melkdoppen uit Egypte komen?

Margreet Kwh

CiteerAls je amen zegt betekent dat meestal dat het klaar is.. af.. uit.  ;)
Nee hoor André, ik ben blij dat je doorgaat ;D

Een prachtige Vliegenzwam, wat jammer dat hij omgeschopt is. Respect voor de natuur bijbrengen is misschien wel de belangrijkste taak van ons opvoeders en natuurliefhebbers. Maar dan niet op een belerende manier, maar vanzelfsprekend. Een soort moderne Thijsse gezocht dus. Die zijn er vast wel.

De gelijktijdigheidstheorie van Jung, nooit van gehoord, maar dit zal natuurlijk een ernstig manco in mijn algemene ontwikkeling zijn... :angel:
Misschien kan iemand daar wat meer over vertellen?

Margreet.

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Marina

Ik heb het idee dat Margreet haar reacties niet doorkomen, of lijkt dat maar zo?
Ik zie alleen de citaten.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

ronald

Nee hoor André, ik ben blij dat je doorgaat ;D

Een prachtige Vliegenzwam, wat jammer dat hij omgeschopt is. Respect voor de natuur bijbrengen is misschien wel de belangrijkste taak van ons opvoeders en natuurliefhebbers. Maar dan niet op een belerende manier, maar vanzelfsprekend. Een soort moderne Thijsse gezocht dus. Die zijn er vast wel.

De gelijktijdigheidstheorie van Jung, nooit van gehoord, maar dit zal natuurlijk een ernstig manco in mijn algemene ontwikkeling zijn... :angel:
Misschien kan iemand daar wat meer over vertellen?

Margreet.

ik zie de reactie wel, en heb hem maar even gekopieerd, misschien zie je het zo?
groeten, Ronald van Seijen

mabeline

hier hetzelfde probleem, met de reacties van margreet
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

ronald

Margreet, misschien moet je wat duidelijker articuleren?  ;D

zal vast iets in de trend van laatst zijn toen men nog moest in en uitloggen om te lezen en te posten, of is dat ook nog zo? er wordt vast gesleuteld aan het een en ander
groeten, Ronald van Seijen

mabeline

ja ik moet regelmatig uitloggen om alles te kunnen lezen.
zo blijven we bezig  ;)
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

Marina

Ik kan het van iedereen lezen, alleen van Margreet niet?
In-/uitloggen maakt geen verschil.
Weird....
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

ronald

deze reactie kreeg ik toen ik vd week naar het probleem heb geinformeerd:

Het probleem zit in het thema, dus heb ik een nieuw thema gemaakt dat wel werkt. Ik denk dat ik alles goed heb staan maar en check van een derde is natuurlijk fijn voordat ik straks overstapeld wordt met zaken die niet werken.

Je kan het nieuwe thema selecteren door naar je profiel te gaan en dan bij lay-out voorkeuren het thema core-wn-2rc3 te selecteren. Graag reacties of het nu goed is
. :)

misschien dit eens proberen, en als het werkt of niet dan zal ik er nog eens naar informeren
groeten, Ronald van Seijen

Marina

Hebben we layout voorkeuren? Cool! Wist ik niet. Ik ga meteen kijken.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

mabeline

ik heb het veranderd, maar mis nog steeds de reacties van margreet
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

andre.schulten

Bij mij hetzelfde feestje: het is er beter van geworden, maar ik moet ook nog steeds in en uitloggen.

ronald

zou margreet misschien een andere lay out gekozen hebben?
groeten, Ronald van Seijen

ronald

zouden jullie kunnen aangeven wat er beter is en wat nog niet? dan geef ik dat weer door, en komen we er vast wel uit.
groeten, Ronald van Seijen

mabeline

bij mij lijkt er niets veranderd  :-\
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

andre.schulten

#448
Citaat van: andre.schulten op september 23, 2010, 17:05:52 PM
..en ik heb eens iets gelezen van Jung, over een gelijktijdigheidstheorie, dat op meerdere plekken op de wereld in ongeveer dezelfde tijd pyramides gebouwd gingen worden. Zouden die meesjes met die melkdoppen uit Egypte komen?

Ik had ergens een klok horen tikken en een klepel..eh dingessen..
Het boek zat dik onder het stof. Symbolen van de mens, heet het.
In ieder geval: het heet synchroniteit. Heel snel zoekend vond ik dit http://www.vruchtbareaarde.nl/artikelen/Jung.html

Alleen..hoe meer ik redeneer, hoe sneller ik weer uitkom op:

andre.schulten

Als ik ingelogd ben krijg ik niet meer allerlei vreemde tekens op plekken van aanhalingstekens, trema's, schuine streepjes e.d.
Die zie ik dus wel als ik uitgelogd ben.

Als ik ingelogd ben zie ik tekstbijdragen van oa. Margreet en Ronald niet. Wel citaten.
Die zie ik wel als ik uitgelogd ben.

ik heb al wel mijn thema veranderd.