Filosofisch denkhoekje....

Gestart door javanerkelens, augustus 23, 2010, 21:07:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bart van Hoogstraten

Citaat van: MarKoHu op september 20, 2010, 16:38:07 PM
Serendipity. Een oud knipsel gevonden over de tijd en het CERN, onder de titel: Tijd kan echt maar één richting uit. Noordhollands Dagblad 17-12-1998, historisch dus.

Margreet.

Interessant artikel, althans... voor mij begint het interessant om daarna heel snel in mumbo-jumbo te veranderen. Maar op mijn gevoel neem ik het aan, voor mezelf had ik al (meer op gevoel dus) de conclusie dat tijd rechtlijnig is en oneindig en dat wij "gevangen" zitten in een klein stukje waar je niet in achteruit kunt alleen maar vooruit in één opgelegd tempo.
Hebben ze dit uitgevonden in dat dure ding waar iedereen zo bang voor is?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Margreet Kwh

CiteerHebben ze dit uitgevonden in dat dure ding waar iedereen zo bang voor is?
Citaat Bart

Ja, die grote deeltjesversneller.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Bart van Hoogstraten

In deel 1 van het transgalactisch liftershandboek van Douglas Adams (=tip, voor de liefhebber van absurdistische humor) duikt een individu op die door een bizar ongeluk in een of ander ingewikkelde doomsday-machine onsterfelijk is geworden. Hij is astronomisch rijk geworden door lange termijn beleggingen en uit verveling heeft ie zich ten doel gesteld om iedereen in het universum persoonlijk te beledigen, dit in alfabetische volgorde  :rolleye:
In deel 4 van deze trilogie (staat op de kaft "deel 4 van de toenemend onwaarschijnlijk rakende trilogie", uiteindelijk zijn het 5 boeken geworden) ontdekt de mens tijdreizen. Iedereen is vanaf dan dus rijk, hoeft niet meer te werken en reist uit verveling een beetje rond door de tijd. Zo kun je een reisje boeken van 3 miljard jaar vooruit naar Milliweg, het restaurant aan het andere eind van het heelal en daar onder het genot van een tournedos de spectaculaire ondergang van het heelal aanschouwen. Na het eten kun je dan weer terug. De hoofdrolspelers willen hier een avondje gaan eten en besluiten hun manisch depressieve androïde niet mee te nemen omdat hij altijd zo zeurt. 3 miljard jaar vooruit arriveren ze bij het restaurant alwaar de robot bij de ingang staat te wachten met de mededeling "ah, daar zijn jullie eindelijk"  ;D
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

javanerkelens

Ja...interessant artikel Margreet.....dat geeft te denken (citaat Bommel ;D )

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Marina

lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

javanerkelens

Yep....en geld speelt geen rol  ;D ;D ;D
Groet,
Joke (van Erkelens)

Marina

"een groot denkraam hebben" vind ik nog steeds een van de mooiste uitdrukkingen
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Margreet Kwh

Prachtig hoe Marten Toonder met taal bezig was, en ook met denken.
Er is bijvoorbeeld een verhaal van zijn karakter Kappie, dat heet: De vertraagde massa. Dat ga ik nog eens herlezen.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

andre.schulten

Nu het snot rond mijn hersencellen weer aan het afnemen is en ik weer een beetje gebruik kan maken van mijn grijze massa, wil ik een nog onbenoemde wending aan dit onderwerp geven.

Ik moest denken aan 'Narsiss en Goldmund' van Hermann Hesse. Het boek gaat over een jongen die ontdekt dat hij helemaal niet in het klooster hoort waar zijn vader hem ingestopt heeft. Hij duikt het wereldse leven in en keert terug in het klooster als kunstenaar waar hij al zijn wereldse ervaringen verwerkt in prachtig houtnijwerk. Een belangrijk thema in dat verhaal (filosofie van Hesse) is dat kunst ontstaat uit angst voor de dood. Mensen maken dingen, noem het kunst, om iets van zichzelf langer te laten bestaan dan zijzelf.
Ik heb dat altijd een boeiende gedachte gevonden. Met je verstand kun je best beredeneren dat het over en uit is zodra de stekker eruit gaat, maar hoe hard je dat ook roept, volgens mij is het gevoel daarover heel anders. vinden we het uiteindelijk allemaal heel moeilijk om de wereld door te laten draaien zonder er zelf nog deel van uit te maken..

en dan nog dit. Er schijnt een boek te bestaan over het beleven van tijd. Vraag me dus niet welk boek. Het komt, als ik het goed begrepen heb, hierop neer dat het aantal NIEUWE indrukken beaalt hoe snel je de tijd ervaart. Hoe meer nieuwe indrukken (kind) hoe langzamer de tijd lijkt. Er is dus veel voor te zeggen om regelmatig te wisselen van baan, wonplaats, noem maar op. (Zouden daarom zoveel mensensen scheiden?)

andre.schulten

#399
en dan nog dit:

Geen kunst

Ik heb geen verstand van kunst en ik ben beslist geen museumganger, maar de expositie van Edgar Fernhout in het Museum voor Moderne Kunst in Arnhem 2009-2010 wilde ik perse zien. Lang geleden had ik voor school een werkstuk over hem en zijn werk gemaakt en ik raakte gefascineerd. Nu had ik de kans om de overzichtstentoonstelling te gaan bekijken.
De ontwikkeling in zijn werk is overduidelijk. Van uiterst precieze fijnschilderkunst naar totaal abstract werk. Ik ga onbevangen. Wat ik over hem wist ben ik inmiddels vergeten en ik  heb me niet ingelezen.
Zijn laatste doek, uit 1974, heeft hij lichtblauw geschilderd met daarop een aantal schijnbaar willekeurig geplaatste roze vierkantjes. Ik zie dat het niet gemaakt is om mooi te zijn â€"ik vind het ook niet mooi, maar dat het een gedachte vertegenwoordigd. Al weet ik niet welke. Ik wil het ook niet weten. Net als zijn andere abstracte doeken heeft het een bedoeling, een essentie. Titels als ‘herfst’ en ‘winter’ lijken vergezocht.
Binnen een uur heb ik alles bekeken. Gezien is gezien en dan naar de volgende. Daar komt bij dat ik niet tegen de sfeer in een museum kan. Alles voelt kunstmatig, bedacht, onecht. Een biotoop waarin geen leven mogelijk is. Een onwerkelijke werkelijkheid met een benauwend gebrek aan daglicht en verse lucht. Misschien weten kunstenaars zich raad met de werkelijke wereld en scheppen ze er daarom zelf een.
Bezoekers lijken zich al even onnatuurlijk te gedragen, maar misschien zijn ze hun natuurlijkheid al kwijtgeraakt. Meestal ga ik in situaties als deze naar mensen lopen kijken, maar ik wil er alleen nog maar uit.
Buiten adem ik diep door en raak de opkomende hoofdpijn kwijt. Ik kan de wind weer voelen, de mussen weer horen en kan weer van me af kijken. In de verte, aan de overkant van de Rijn, liggen de uiterwaarden van Meijnerswijk. Ik realiseer me dat die, net als de mussen en de wind, evenmin bedoeld zijn om mooi te zijn, dat die evengoed hun essentie hebben. En dat die ook niet altijd duidelijk is.

ronald

André, fijn dat je ons weer kan vermaken met je mooie teksten en info, interessant weer allemaal!
groeten, Ronald van Seijen

Bart van Hoogstraten

Hoi André,

Inderdaad leuk om weer wat van je te lezen. Fijn dat de snot uit je hoofd is verdwenen maar die in jouw "thema's" zit er nog steeds. (alhoewel ik hoop dat je je signatuur niet wijzigt, die is erg mooi!!!)  :duim:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

andre.schulten

Die snot zit toch echt in het in- en uitloggen.
Uitgelogd is het bij mij ook snot, ingelogd niet. Rara.
Het is gemeld, maar geen reactie,
dus voorlopig zal ik aanhalingstekens enzo maar even wissen.

Marina

Citaat van: andre.schulten op september 21, 2010, 20:53:31 PM
....  om regelmatig te wisselen van baan, woonplaats, noem maar op. (Zouden daarom zoveel mensen scheiden?)
oh, dan zit ik wel goed!  ;D
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

andre.schulten

Hé, Marina, psst, even onder ons..
je oneliners vind ik best grappig, maar je laat ondertussen zo weing van jezelf zien..
maarre... ssstt.. 

Marina

Hé, André,
Just letting you know I'm thinking of you all  ;D


lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

ronald

als ik deze emo  ;D  nu in het klein en anders gekleurd had dan had ik hem hier geplaatst   ;)
was er niet zo'n sprookje trouwens? het meisje met de oneliners?  :P
groeten, Ronald van Seijen

Marina

waren dat geen zwavelstokjes? en ging die niet dood??
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Marina

maar andré, als je iets van me wil weten mag je gerust vragen hoor!
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

ronald

Citaat van: Marina op september 21, 2010, 22:47:07 PM
waren dat geen zwavelstokjes? en ging die niet dood??
joh, was dat zo'n triest verhaal? ik ken het wel, maar heb waarschijnlijk het einde verdrongen. ik dacht er net niet bij na, en ging er eigenlijk van uit dat het goed afliep. maar als ik het nu zo opdiep was dat idd wel een erg naar verhaal, zoals veel sprookjes en of kinderverhalen van vroeger (of is dat nog zo?).

het meisje met de oneliners leefde nog lang en gelukkig hoor  ;)
groeten, Ronald van Seijen

Marina

Sprookjes lopen altijd slecht af, ze trouwen en worden zwanger of de wolf wordt doodgemaakt.

Citeerhet meisje met de oneliners leefde nog lang en gelukkig hoor
ow gelukkig maar  8)
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

zakdrager

Hierboven zei iemand (Andre, denk ik) dat niemand 'uit de tijd' wil, m.a.w. dood wil zijn. Bijv. omdat wij denken cq niet zeker weten of er daarna nog wel iets is. Vandaar de behoefte om te scheppen en iets na te laten. Dat brengt mij tot twee vragen/invalshoeken/thema's.

Niet dood gaan = een gigantische overbevolking
Mensen willen niet dood. De mensheid is slim en we leren om het zo lang mogelijk uit te stellen (medische ingrepen). Mensen zijn daardoor (al langer overigens) een plaag op deze aarde aan het worden (plaagbestrijding inroepen?). Wat moeten we met al die oude mensen. Kunnen we dat als maatschappij wel aan? Mag je dat van jongeren vragen, hebben die dan nog wel een leven? In Nederland dreigen we te bezwijken aan het heilige dogma dat 'leven' alles is, hoe beroerd ook. De dood wordt sterk ondergewaardeerd. (Ik bedoel dit louter biologisch). Vergelijk het met een nachtvlindervrouwtje dat 200 eieren legt. Als er daar structureel meer dan 2 van overblijven (m.a.w. minder dan 198 van dood gaan) heb je in no time een gigantische plaag. Dood - op grote schaal - hoort bij het leven van insecten. Bij zoogdieren zijn de cijfers wat minder dramatisch, maar probeer je de aarde eens voor te stellen als alle mensen 2x zo oud worden als nu. Zelf wil ik absoluut niet dood, maar heb ik tegelijkertijd ook ernstige twijfels bij de zegeningen van de ouderdom.

Het thema 'is lang leven eigenlijk wel een goede zaak' ligt behoorlijk gevoelig. Maar wat vinden jullie: is lang leven een goede zaak? Voor iedereen (en niet alleen jezelf?)

Paranormale ervaringen
Ik ben een scepticus op dit gebied. Tegelijkertijd hebben we een dochter die toen zij jong was (ca 2) dingen zei waar je als scepticus niet bij kunt. Over de authenticiteit van die uitspraken hebben we geen enkele twijfel en dat roept dus de vraag op: is hier sprake van een bepaald soort wijsheid of contact dat wij kwijt zijn of is het te verklaren vanuit processen in de hersenen van jonge kinderen? En hoe komt ze dan aan die terminolgie? (onmogelijk van ons of tv of wat dan ook).
Zijn er onder jullie (vml.) sceptici die dit herkennen en wat zegt dit over leven en tijd?

Henk


andre.schulten

sprookjes, hou op...
ken je dat psychische sprookje al: De 101 dwangmatiers..
en dat meisje had toch knalgele sokjes: het meisje met de zwavelsokjes..

Maar nee, Marina, in gesprekken als deze werkt vragen niet, moet je gaan wachten tot iemand misschien een keer op het idee komt..
je kunt beter af en toe je ziel en zaligheid in het openbaar publiceren en dan het is steeds weer verrassend wat je terugkrijgt.
Wat mij betreft, case closed, gezegd is gezegd en daar laat ik het bij.

Henk, Ik heb een soortgelijke, zeg maar buitenaardse ervaring van toen Pim een jaar of 3 was. We gingen een keer bij de partner van de allang overleden zus van mijn vrouw op bezoek en hij zegt: Poes is weg. Kon hij nooit weten. Ik bedoel maar.
De verhalen die de laatste tijd steeds meer opduiken, zoals Golden Compass, verhalen van Deepak Chopra, dat er een soort alwetende energie is waar wij uit putten spreken mij wel aan. Maar aub zonder wierook, belletjes en weet ik wat voor poespas.
De nieuwste trend is dat ondertussen bewezen schijnt te zijn dat je gebeurtenissen bewust kunt sturen, door je er op te concentreren. Dan stromen de deeltjes er naar toe. Creatief vormgeven schijnt zo een proces te zijn.

andre.schulten

oja, en dan nog het boek van Eric Pearl, de Reconnectie,
een boek waar ik in de bieb met een grote boog omheen gelopen zou zijn.
Het werd me aangeraden door een alleraardigste oudere dame,
dus ja, toch maar lezen.
zo'n boek waarvan je DENKT het is onmogelijk, maar dat je ondertussen wel het GEVOEL geeft dat het allemaal wel eens heel erg zou kunnen kloppen.

Enne was het niet Paulo Coelho die schreef: als je iets heel graag wilt dan spant de hemel samen om het te laten lukken?
Maar wel met beide voetjes op de grond  ;)

Margreet Kwh

Citeeris lang leven een goede zaak? Voor iedereen (en niet alleen jezelf?)
(citaat Zakdrager/Henk)

Henk, sinds ik flink ziek geweest ben probeer ik zoveel mogelijk in het nu te leven. Dat kost moeite, en soms vraagt je omgeving van je om plannen te maken. Dat kon ik in het begin helemaal niet meer, nu na 6 jaar begint dat weer te komen. Ik aarzel om te zeggen wat ik had, laten we zeggen, "komt een vrouw bij de dokter", maar ik denk niet zo erg, heb boek en film expres niet willen lezen/zien.
Ik hoef niet lang te leven. Ik hoop wel dat ik nog wat mee mag maken van het leven van mijn dochter, die nu 20 is.

Voor andere mensen vind ik het moeilijk te spreken.

Ik heb geen ervaring met paranormale zaken, maar heb wel vaak dat ik met een onderwerp bezig ben en dan net het goede boek, artikel of de juiste persoon tegenkom.

Margreet.

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Jarinka

Of er mensen zijn die letterlijk de toekomst kunnen voorspellen, weet ik niet.
Wel denk ik dat er iets is (misschien met positieve/negatieve energie, misschien niet) dat de meeste mensen niet kunnen waarnemen. Katten kunnen het waarschijnlijk wel. Die staren soms naar de lucht zonder dat wij weten waarom, en dan schrikken ze ineens. Ook als er rampen gebeurd zijn, dan zijn dieren vaak een paar uur van tevoren al onrustig.

Dat zintuig is bij de mens afgestompt, eruit geëvolueerd kun je misschien wel zeggen.
Maar toch zijn er ook mensen waarbij het zintuig minder is afgestompt, die als het ware kunnen voorvoelen dat er dingen gebeuren. Niet op de manier van horoscopen e.d. ("Over precies twee uur, zestien minuten en drie seconden kom je een oude bekende tegen."), maar dat ze het (onderbuik)gevoel hebben dat er binnenkort iets gaat gebeuren.

Zoals jullie merken heb ik daar een heel duidelijk beeld over. Dat ik dit zo kan beschrijven, is omdat ik soms dingen 'voorvoel'. De laatste keer is iets van een maand geleden (ik hou het niet bij, eigenlijk probeer ik het zoveel mogelijk te negeren), maar ik heb een periode gehad dat er elke week wel iets was.

Een klein voorbeeld: op school ging het hartstikke slecht met een project, alles ging fout. Toen zei ik: "Het zou nog vervelender zijn als [dat meisje] ziek is." Twee uur later meldde ze zich ziek, terwijl ze de dagen daarvoor prima in orde was, en zelfs op die dag zelf was er niks aan de hand.

Het is maar wat kleins, dus op dat moment dacht ik dat het toeval was. Maar daarvoor en daarna had ik ook meerdere voorgevoelens, en dan net te veel en te gedetailleerd om toeval te kunnen zijn.
Groeten, Jarinka Heijink

andre.schulten

Citaat van: MarKoHu op september 22, 2010, 13:47:31 PM
Ik heb geen ervaring met paranormale zaken, maar heb wel vaak dat ik met een onderwerp bezig ben en dan net het goede boek, artikel of de juiste persoon tegenkom.
Margreet.

Kijk, dat is het nou precies. Je noemt het toeval, maar je kunt ook zeggen het valt je toe en dan kun je je dus afvragen of het wel toeval is.. Het is waarschijnlijk nooit te bewijzen en dat hoeft ook niet, maar het gebeurt ondertussen wel.

zie ook: De alchemist - Paulo coelho

Bart van Hoogstraten

Citaat van: andre.schulten op september 22, 2010, 15:57:49 PM
Citaat van: MarKoHu op september 22, 2010, 13:47:31 PM
Ik heb geen ervaring met paranormale zaken, maar heb wel vaak dat ik met een onderwerp bezig ben en dan net het goede boek, artikel of de juiste persoon tegenkom.
Margreet.

Kijk, dat is het nou precies. Je noemt het toeval, maar je kunt ook zeggen het valt je toe en dan kun je je dus afvragen of het wel toeval is.. Het is waarschijnlijk nooit te bewijzen en dat hoeft ook niet, maar het gebeurt ondertussen wel.

zie ook: De alchemist - Paulo coelho

Al vaker gehoord van mensen dat als de telefoon gaat ze toevallig ook aan die beller dachten bij het opnemen en vinden dat dan geen toeval meer, denken dan dat ze paranormale gave hebben. "Nou dat is toch geen toeval meer, of wel?!" Maar iedereen denkt altijd aan iemand als de telefoon gaat en soms is het bingo (afhankelijk van je familie/vrienden-bestand in meer of mindere mate). Op de een of andere manier onthouden ze alleen maar de bingo's en niet de keren dat ze ernaast zitten. In ieder geval geldt voor mensen die "paranormaal" zijn dat tijd niet rechtlijnig voorwaarts is, alles wat er gaat gebeuren ligt immers dus al vast en je krijgt een seintje vanuit de toekomst naar hun verleden, nu hier. Wel prettig voor ze, zijn ze met deze discussie klaar  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

andre.schulten

Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 22, 2010, 16:33:15 PM
Citaat van: andre.schulten op september 22, 2010, 15:57:49 PM
Citaat van: MarKoHu op september 22, 2010, 13:47:31 PM
Ik heb geen ervaring met paranormale zaken, maar heb wel vaak dat ik met een onderwerp bezig ben en dan net het goede boek, artikel of de juiste persoon tegenkom.
Margreet.

Kijk, dat is het nou precies. Je noemt het toeval, maar je kunt ook zeggen het valt je toe en dan kun je je dus afvragen of het wel toeval is.. Het is waarschijnlijk nooit te bewijzen en dat hoeft ook niet, maar het gebeurt ondertussen wel.

zie ook: De alchemist - Paulo coelho

Al vaker gehoord van mensen dat als de telefoon gaat ze toevallig ook aan die beller dachten bij het opnemen en vinden dat dan geen toeval meer, denken dan dat ze paranormale gave hebben. "Nou dat is toch geen toeval meer, of wel?!" Maar iedereen denkt altijd aan iemand als de telefoon gaat en soms is het bingo (afhankelijk van je familie/vrienden-bestand in meer of mindere mate). Op de een of andere manier onthouden ze alleen maar de bingo's en niet de keren dat ze ernaast zitten. In ieder geval geldt voor mensen die "paranormaal" zijn dat tijd niet rechtlijnig voorwaarts is, alles wat er gaat gebeuren ligt immers dus al vast en je krijgt een seintje vanuit de toekomst naar hun verleden, nu hier. Wel prettig voor ze, zijn ze met deze discussie klaar  ;)

Kortom, van Bart en mij wordt je ook niks wijzer... ;D ..moet je toch je eigen conclusie trekken

Bart van Hoogstraten

#419
Citaat van: Jarinka op september 22, 2010, 14:12:49 PM
Of er mensen zijn die letterlijk de toekomst kunnen voorspellen, weet ik niet.
Wel denk ik dat er iets is (misschien met positieve/negatieve energie, misschien niet) dat de meeste mensen niet kunnen waarnemen. Katten kunnen het waarschijnlijk wel. Die staren soms naar de lucht zonder dat wij weten waarom, en dan schrikken ze ineens. Ook als er rampen gebeurd zijn, dan zijn dieren vaak een paar uur van tevoren al onrustig.

Dat zintuig is bij de mens afgestompt, eruit geëvolueerd kun je misschien wel zeggen.
Maar toch zijn er ook mensen waarbij het zintuig minder is afgestompt, die als het ware kunnen voorvoelen dat er dingen gebeuren. Niet op de manier van horoscopen e.d. ("Over precies twee uur, zestien minuten en drie seconden kom je een oude bekende tegen."), maar dat ze het (onderbuik)gevoel hebben dat er binnenkort iets gaat gebeuren.

Zoals jullie merken heb ik daar een heel duidelijk beeld over. Dat ik dit zo kan beschrijven, is omdat ik soms dingen 'voorvoel'. De laatste keer is iets van een maand geleden (ik hou het niet bij, eigenlijk probeer ik het zoveel mogelijk te negeren), maar ik heb een periode gehad dat er elke week wel iets was.

Een klein voorbeeld: op school ging het hartstikke slecht met een project, alles ging fout. Toen zei ik: "Het zou nog vervelender zijn als [dat meisje] ziek is." Twee uur later meldde ze zich ziek, terwijl ze de dagen daarvoor prima in orde was, en zelfs op die dag zelf was er niks aan de hand.

Het is maar wat kleins, dus op dat moment dacht ik dat het toeval was. Maar daarvoor en daarna had ik ook meerdere voorgevoelens, en dan net te veel en te gedetailleerd om toeval te kunnen zijn.

In verhouding tot de meeste andere dieren heeft de mens inderdaad een zeer belabberde waarneming -> veel dieren horen/voelen frequenties eerder omdat ze een veel groter bereik hebben dan den mensch. Onweer, Tsunami, Aardbeving etc. Ik heb eens een flinke aardschok meegemaakt in de Andes in Ecuador. Vlak voordat ik er iets van merkte sloegen eerst alle honden aan in het dorp. En als ik in April heel blij naar de eerste gierzwaluwen zit te kijken (met mijn +5,5 jampotten)... onvoorstelbaar eigenlijk dat ze met bromfietssnelheid vliegende muggen en andere kleine insectjes kunnen zien en vangen!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/