Filosofisch denkhoekje....

Gestart door javanerkelens, augustus 23, 2010, 21:07:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bart van Hoogstraten

#300
Citaat van: a.schulten op september 16, 2010, 16:28:08 PM
foto, dus -even geknutseld in power-point.
in het echt moet ik er nog wat langer aan knutselen (filosofisch uiteraard)

..weet nog niet welke kant ik mooier vind

(Heb gister noodgedwongen de winterbanden erop gezet; er was een flinke hap rubber uit een voorband en ik voelde weinig voor een klappert -verder niks stuk)

Da's een mooi stukkie! Verroest ijzer en andere dingen die aan het vergaan zijn kunnen erg mooi zijn. Melancholie! (echt iets voor een dichter)
Ik heb trouwens nog een ouwe koppelingscylinder voor je als je interesse hebt  ;)

(ik zou trouwens de achterkant als zichtzijde nemen -> hoef je maar 1 schroef aan de muur te maken om hem op te hangen aan die ring  ;) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

andre.schulten

Bart, dank voor het aanbod, maar nee ik hoef geen oude koppelingscilinder.
Volgens mij ben je knutselaar genoeg om er iets moois van te maken.  8)

(waar is de opener sprak de dichter) (= niet van mijzelf)

Margreet, 2 kanten zichtbaar.. en dan vrij hangend en draaiend in de ruimte
..waar niemand er bij kan..
en iedereen verschrikt omhoog kijkt: oe, komt ie niet naar beneden..


Bedacht me net -tijdens het boodschappen doen- dat dit topic precies de menselijke ontwikkeling weergeeft:
het begint zomaar ergens en geen mens heeft enig idee waar het heengaat, laat staan waar het eindigt.

ronald

Citaat van: a.schulten op september 16, 2010, 17:13:15 PM

(waar is de opener sprak de dichter) (= niet van mijzelf)


zo mooi hoe sommige mensen met woorden kunnen toveren, wie bedenkt zou zoiets! echt leuk  ;D

en geweldig idd hoe sommige topics hier alle kanten op groeien. mijn vriendin noemt mij nog wel eens een organische bouwer, ik heb periodes dat ik van alles maak, maar van te voren meestal nog niet weet wat het wordt. soms komen er hele leuke dingen uit, en soms loopt het dood, ik verras mezelf steeds weer, net als deze topics me steeds weer verbazen, leuk!
groeten, Ronald van Seijen

Bart van Hoogstraten

Citaat van: a.schulten op september 16, 2010, 17:13:15 PM
Bart, dank voor het aanbod, maar nee ik hoef geen oude koppelingscilinder.
Volgens mij ben je knutselaar genoeg om er iets moois van te maken.  8)


Voila! De Ikebana van de dag!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

mabeline

wat een ontzettend mooi tuin bart!
kan me voorstellen dat je daar tot rust komt zeg
zijn heel wat uurtjes arbeid in gaan zitten

dank voor de foto´s, mooie kleurtjes, hou daar wel van
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

Bart van Hoogstraten

Dank je! (en hoe meer uurtjes ik daarin kan steken hoe beter)

Weet er trouwens iemand hoe je de notificatiemelding per e-mail uit krijgt? Heb alles al geprobeerd maar het blijft maar binnenstromen. Vond ik aanvankelijk wel prettig maar sinds ik in de out-back van waarneming.nl ben beland word ik er helemaal krankjorum van...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

mabeline

bij het betreffende topic rechtsboven bij notificatie klikken, daarmee zet je het aan en uit volgens mij, en anders via je profiel, profiel wijzigen en dan notificaties
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

Bart van Hoogstraten

Heb ik geprobeerd, evenals die optie in de e-mail zelf... het blijft maar komen.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Marina

net als de regen, want dat is wat ik zie als ik naar buiten kijk
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

mabeline

@bart, dan toch even admin raadplegen misschien?

@marina,hier giet het ook enorm, rondje polder gaat het misschien toch niet helemaal worden vanavond
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

andre.schulten

Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 16, 2010, 17:36:25 PM
Voila! De Ikebana van de dag!

Bart, je bent een kunstenaar.
Strak tuintje inderdaad. Daarbij vergeleken is de mijne (sorry onze) maar een rommelpotje. Hoewel de buurvrouw het een paradijsje noemt, dus ach..

mabeline

als je zelf tevreden bent is het toch prima?

het gras bij de buren is altijd groener  ;)  (nog een tegelwijsheid)
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

Marina

Citaat van: mabeline op september 16, 2010, 18:40:19 PM
het gras bij de buren is altijd groener  ;)  (nog een tegelwijsheid)
Nee hoor, mijn gras is groener. Dat komt omdat de buren grote liefhebbers zijn van KORT maaien (lees: tot op de wortel), en ik maai liever een keertje vaker maar die 2 cm hoger maakt verschil zowel voor het oog (groener) als voor de eendjes (lekker koel rusten langs de waterkant).
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Bart van Hoogstraten

Paar jaar in Overasselt gewoond in de knechtenwoning bij een boer met schapen -> die hadden een hele wei vol sappig gras maar stonden zich met de kop door de puntdraad te wringen om bij dat plukje te komen wat buiten bereik is. Het lekkerste gras is het gras waar je niet bij kunt! Net mensen -> hak ze de handen af en ze willen plots piano leren spelen of zet ze in een rolstoel en ze willen opeens de vierdaagse lopen.

Trouwens misschien een mierendeskundige onder jullie die een verklaring heeft voor dit gedrag? Het lijkt wel Mekka!  ;)
http://www.youtube.com/watch?v=mA37cb10WMU&feature=player_embedded
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Marina

Soort middelpuntvliedende kracht.
Intocht&filevorming voor de winter? Of dansen mieren zoals bijen ook doen?
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Margreet Kwh

Nee, geen idee waarom die mieren zo cirkelen, Bart.
Je ikebana met lamp, tang en auto-onderdeel is grappig en je tuin is prachtig!

Over gras gesproken, in onze voortuin is nog een klassiek grasveldje. Dat wordt door mij met de hand geknipt bij gebrek aan grasmaaier. Dat heb ik dit jaar twee keer gedaan en het is nog niet eens zo hoog...
Voordeel van een tamelijk beschaduwde tuin. De "eigenaar" van dit grasveldje is een zwarte buurpoes. Die lag er al toen we het huis gingen bezichtigen. Die ligt er nog steeds af en toe. Wij worden door hem gedoogd.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Marina

Heb eens zitten googelen, het schijnt dat de mieren gewoon zijn elkaars geurspoor te volgen.
Het probleem is dat hier iedereen elkaars spoor volgt waardoor ze in een cirkel lopen.
Dit kan dagen duren, tot de mieren van uitputting sterven.
Soms is er een eigenwijze werker tussen, die "uitbreekt" en die wordt dan weer door anderen gevolgd.
Het komt kennelijk alleen voor bij army-ants, voor zover ik kan zien tenminste.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Marina

Citaat van: MarKoHu op september 16, 2010, 19:18:25 PM
Dat wordt door mij met de hand geknipt bij gebrek aan grasmaaier. Dat heb ik dit jaar twee keer gedaan en het is nog niet eens zo hoog...
en ik maar rollen 2x per week met die  :-X maaier

Citeer... zwarte buurpoes... Wij worden door hem gedoogd.
Dat is waar. En geldt voor elke kat. Ook de onze.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Marina op september 16, 2010, 19:27:15 PM
Heb eens zitten googelen, het schijnt dat de mieren gewoon zijn elkaars geurspoor te volgen.
Het probleem is dat hier iedereen elkaars spoor volgt waardoor ze in een cirkel lopen.
Dit kan dagen duren, tot de mieren van uitputting sterven.
Soms is er een eigenwijze werker tussen, die "uitbreekt" en die wordt dan weer door anderen gevolgd.
Het komt kennelijk alleen voor bij army-ants, voor zover ik kan zien tenminste.

Mmh, klinkt plausibel (ik denk dat we mijn vergelijking met Mekka nu maar beter kunnen schrappen, voor de veilige geit!  ;) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Citaat van: mabeline op september 16, 2010, 17:58:31 PM
bij het betreffende topic rechtsboven bij notificatie klikken, daarmee zet je het aan en uit volgens mij, en anders via je profiel, profiel wijzigen en dan notificaties

Het is gelukt! (het druppelde alleen nog maar wat na)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

andre.schulten

die mieren lijken net zo'n sterrennevel: zo groot - zo klein

Bart van Hoogstraten

Da's een betere (en stuk veiligere) vergelijking! Het lijkt inderdaad op een versnelde weergave van de melkweg.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Marina

Veilig voor wie?
Het wordt ook wel The Circle of Death genoemd.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Marina

Even wat anders, nav een vandaag geplaatst topic over de zoveelste ontsnapte oehoe.
Wie denkt dat de oehoes aanvoelen dat er een grote ramp zit aan te komen? Zoiets als olifanten weggaan als er een aardbeving op komst is?
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

javanerkelens

Tjonge jonge jonge......ik ben even een paar dagen niet wezen kijken bij deze topic.....allemachtig, pagina 11!
Ik ben op de achtergrond (in mijn achterhoofd) aan het nadenken over het terugkijken naar het verleden in de ruimte....
Het laat mij gewoon niet los...ha ha
Dus ik kom snel weer met een brainstorm over de tijd !!!
Moet toch lukken om de tijd te kraken...ha ha ha

Joke
(leuke vreemde zijsprongen trouwens!)
Groet,
Joke (van Erkelens)

javanerkelens

En oja.....ik zal binnenkort ook even een bijdrage bijdragen!

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Margreet Kwh

In afwachting van Joke, de geestelijke moeder van dit topic, daarom een intermezzo.
Een stukje uit Zen en de kunst van het motoronderhoud.
Het boek begint meteen met tijd, lees maar mee:

"Zonder mijn hand van het linkerhandvat van mijn motorfiets los te laten kan ik op mijn horloge zien dat het half negen 's morgens is. De wind is zelfs bij honderddertig kilometer per uur warm en vochtig. Wanneer het om half negen al zo heet en drukkend is, vraag ik me af hoe het vanmiddag zal worden.

De wind voert sterkriekende geuren mee vanuit de moerassen langs de weg. We rijden door het gedeelte van de Centrale Laagvlakte met duizenden poelen waarin op eenden wordt gejaagd ten noordwesten van Minneapolis op weg naar de Dakota's. Deze autoweg is een oude betonnen tweebaansweg die niet veel verkeer meer heeft gezien sinds een paar jaar geleden parallel hieraan een vierbaansweg is aangelegd. Wanneer we langs een poel rijden wordt de lucht plotseling koeler. Zodra we er voorbij zijn wordt het weer warmer.

Ik ben blij dat ik weer door dit land rijd. Het is een soort nergensland, dat om absoluut niets bekend staat en juist daarom iets aantrekkelijks heeft. Spanningen verdwijnen op zulke oude wegen als deze. We hobbelen voort over het gebarsten beton tussen de lisdodden en stroken weiland en weer opnieuw lisdodden en zompig gras. Af en toe een open plas en als je scherp kijkt kun je de wilde eenden op de oever tussen de lisdodden zien zitten. En schildpadden... Daar gaat een zwarte koperwiek.

Ik sla Chris op zijn knie en wijs ernaar.
"Wat!" brult hij.
"Koperwiek!"
Hij zegt iets wat ik niet versta. "He?", brul ik terug.
Hij pakt mijn helm van achteren beet en schreeuwt luid: "Ik heb er al zoveel gezien, papa!"

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

JohnvR

Citaat van: javanerkelens op september 16, 2010, 22:59:49 PM
Moet toch lukken om de tijd te kraken...ha ha ha

Ha Joke,

Dat is op pagina 7 al gelukt  ;) . Sorry als het antwoord niet aan de verwachting voldoet.

Wat ik trouwens een raar fenomeen van tijd is, is dat bijna iedereen zo moeilijk doet over de nauwkeurigheid er van. Als je allerlei andere dingen afmeet, kilo's, meters, liters etc., dan doe je dat meestal met een nauwkeurigheid van niet meer dan een procent of een promille. Stel dat we dat bij tijd ook zouden doen en we tijd netjes vanaf t=0 zouden doortellen. Dan zouden we nu al over de 3x10^18 seconden zitten. "Kom je op tijd voor onze afspraak?" "Ja, hoor, ik zal er zijn plus of min 10 miljoen jaar." Gelukkig beginnen we iedere dag weer op nul, dat scheelt een boel misverstanden. Kortom, de afspraken die wij in onze cultuur gemaakt hebben over tijd en hoe dit in ons denken is geïntegreerd betekent niet noodzakelijkerwijs dat dat iets zegt over wat tijd ook echt is, voor zover je natuurlijk überhaupt uitspraken kunt doen over wat dingen echt zijn.

Groeten,
John

zakdrager

Zen en de kunst van het motoronderhoud begint inderdaad met tijd, maar gaat volgens mij juist over 'kwaliteit' en 'buiten de tijd'. Een van de manieren om kwaliteit = géén tijd (= heel veel tijd) te ervaren is je te begeven in gebieden waarin 'niks gebeurt'. Op pagina 12 en 13 beschrijft hij hoe zij tijdens het motorrijden ontdekten dat secundaire wegen iets totaal anders zijn dan provinciale wegen en snelwegen (iets dat wij op dit forum natuurlijk allang weten maar dat geldt zeker niet voor alle Nederlanders). Op secundaire wegen zijn het tempo, de beleving en de mensen totaal anders. Hij is verbaasd dat hij zich deze waarheid niet eerder besefte en komt tot de conclusie dat we getraind zijn om dat niet te zien, dat ons het idee is opgedrongen dat alleen in steden iets kan gebeuren van belang.

Een prachtige zin vind ik: "De beste wegen vormen altijd de verbinding tussen nergens en nergens", zo ervaar ik het ook. En - naar aanleiding van een passage over het gebrek aan bewegwijzering op het platteland (en als die er al is: "de mensen op het platteland vertellen haast nooit iets vaker dan één keer") - de zin: "we varen dus meestal de koers van het pure geluk" daardoor "hebben we zo'n beetje heel Amerika voor ons zelf". 

Henk


andre.schulten

Over 'zen en motoronderhoud' kan ik nog even niet meepraten, maar ik ontmoette gisteravond in mijn boekenkast 'De filosofie van het landschap' van Ton Lemaire. Stond daar een beetje stoffig te wezen. Heb weer een paar bladzijden opengegeslagen en zie: het gaat over de mens in tijd en ruimte (en dus in het landschap). Beetje gedateerd misschien, maar beslist een leestip.

Over vaders en zonen heb ik dit laatst opgeschreven:

Reden

Toen Pim vijf was zei hij op een avond iets bijzonders. Hij lag al een poosje in bed en ik ging nog even kijken. Hij deed zijn ogen open en zei:
-‘Pap, ik weet waarom we op de wereld zijn’.
-‘Vertel, waarom dan?’, vroeg ik. Verbaasd, nieuwsgierig. Ik dacht nog: nu komt er een filosofische verhandeling.
-‘Om geld te verdienen.’
En daar kon ik het mee doen.

Nu is hij vijftien en we hebben regelmatig heftige discussies. Hij vindt dat ik een baan moet zoeken die veel beter verdient dan mijn huidige. Hij vindt dat ik mijn tekeningen duur moet verkopen. En ik ben het steevast niet met hem eens. Ik ben ervan overtuigd dat het niet draait om geld, om belangrijk te zijn, om status te hebben, om carrière te maken. Als kind was ik ervan overtuigd dat hoe hoger iemand was opgeleid en hoe hoger zijn functie, hoe beter diegene was als mens; socialer, rechtvaardiger, eerlijker. Ik heb ze leren kennen, de topfunctiemensen, en het heeft me vooral teleurstellingen opgeleverd. Ik heb ik, geloof ik, wel heel erg lang in sprookjes geloofd, want het idee moet geboren zijn in mijn sprookjesboekentijd. De tijd dat er nog wijze koningen bestonden.

dit is mijn levenslang streven
talen naar woorden, zoeken naar zin
toch spreek ik in rijmen vol raadsel
en dwaal door mijn zwart labyrint
en steeds onstuitbaar de wens
gaan zonder reden, doen zonder taal
en gewoonweg te zijn
als vanzelfsprekend mens

Ondertussen verschillen onze meningen. Ik heb er geen moeite mee. Ook niet dat hij nog maar weinig met mij op stap gaat.
‘Pap, je vindt me toch wel een goede zoon, ook al ga ik niet met je mee de natuur in?’, vroeg Pim een poosje geleden.
‘Tuurlijk vind ik dat niet erg, jongen. Iedereen moet zijn eigen dingen doen, zijn eigen weg gaan.’
En over het geld: misschien kan ik het er later nog eens met hem over hebben. Als hij een zoon van vijftien heeft.
   

En over tijdelijkheid:

Kersenbloesem

April 2010. Voor het gebouw waar ik werk staat het laantje Japanse sierkers, Prunus yedoensis, weer volop in bloei. Een uitbundige bloemenpracht.  En net als ieder jaar zijn de opmerkingen van collega’s niet van de lucht.
-‘Mooi, hè? Prachtig, maar jammer dat het maar zo kort duurt.’
Ze verwachten van mij, met mijn tuinmannenachtergrond, blijkbaar een reactie in dezelfde richting. Maar dat doe ik niet, want ik vind het schitterend. Juist omdat het van zo korte duur is. Het is de schoonheid van het vergankelijke. Zouden de bloemen het hele jaar aanblijven dan zouden we ze niet eens meer zien. Nog even en dan sneeuwt het een paar dagen lang witte bloemblaadjes. Daarna worden de boompjes weer groen en is het wachten op de kleine zwarte kersen waar hopelijk de appelvinken weer op af komen.

  Je ziet, Joke, we ontwikkelen ons met de snelheid van het licht. Onnavolgbaar bijna.. ;D
Een fijne dag allemaal!