Filosofisch denkhoekje....

Gestart door javanerkelens, augustus 23, 2010, 21:07:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

mabeline

helemaal top geschreven, er zitten echt geniale zinnen in, waarbij ik een glimlach op mijn gezicht krijg en het idee heb dat ik in de spiegel kijk  :duim:
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

Marina

Citaat van: a.schulten op september 14, 2010, 11:42:38 AM
ik ga denk ik maar eens een bundeltje 'columns' samenstellen...
ik wil een gesigneerd exemplaar  ;D
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Bart van Hoogstraten

#212
Goed verhaal André, kan me er helemaal in vinden -> ik ben "vogelaar" (maar een heel erg luie en 'n slechte bovendien) maar het is voor mij niet het doel, het is een middel om de natuur maximaal te absorberen, de rode draad op mijn vakanties om meer te zien en mee te maken. Wel heb ik ooit de fout gemaakt om ze te gaan tellen, had ik niet moeten doen want dat slaat inderdaad eigenlijk nergens op (ben de exacte tel trouwens toch kwijt, in de gids voor West-Afrika staan ook soorten die in de gids van Zuidelijk Afrika staan enz., maar dat terzijde.). Maar ik ben in ieder geval niet dat type dat speciaal naar Texel rijdt om er de sneeuwuil te zien, alleen maar om dat ene vinkje erbij te hebben op de checklist. Afgelopen vakantie ben ik naar Corsica geweest; "doel" van de vakantie was de corsicaanse boomklever, deze wederom niet gevonden. Maar dat boeit me niet, heb ondertussen heerlijk gewandeld in prachtige bossen en terreinen en ondertussen 5 nieuwe vogels gescoord en een hoop andere prachtige gezien en wat endeme herpetefauna-species en -subspecies gevonden. Vond eigenlijk de blaasvaren de meest bijzondere vondst. Ik "knutsel" in ieder geval voort!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Citaat van: guusp op september 14, 2010, 11:41:35 AM
Maar dan heb je het natuurlijk niet over ondersoorten maar over soorten.

Klopt, maar de soorten (+ondersoorten) in het overzicht op zo'n pagina's, lijken soms zo ontzettend op mekaar en als je ze ziet is de tijd veel tekort om de subtiele verschillen waar te nemen en te vergelijken in het boek. Ik geloof dat ik bij de vogels in totaal pas 2 subspecies heb weten te determineren -> the yellow-billed kite, soort zwarte wouw in zuid-afrika en in Thailand een ondersoort van de Green Tailed Sunbird (Aethopyga nipalensis angkenensis; bijlage). Voor de rest ligt bij mij alles op de grote hoop en staat er op de vliegenvanger- en pippitpagina's bijna niets aangevinkt, hoewel ik er vele heb gezien.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Guus Peterse

Op het vogelforum barst, wanneer er weer eens een grote zeldzaamheid opduikt, om de zoveel tijd weer de discussie op over twitchers en hoe fout en hoe onbegrijpelijk die wel niet bezig zijn, waarbij de beeldvorming omtrent die twitchers op zijn zachtst gezegd nogal ongenuanceerd en onvolledig is. Persoonlijk, en met mij vele anderen, wordt ik daar wel eens wat moe van (hoewel het van tijd tot tijd ook best vermakelijk is) en ik heb dan ook weinig behoefte om die beeldvorming te corrigeren. Nou hoeft uiteraard niemand zich door mijn vermoeidheid te laten weerhouden, maar of dit filosofische denkhoekje daarbij gebaat is, is natuurlijk de vraag.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Bart van Hoogstraten

Oh, (weet niet of jij nu een twitcher bent of niet) -> ik heb geen moeite met ze, moeten ze zelf weten, ieder zijn meug. Maar als ik ga wandelen kijk ik vaak even bij de actuele pagina's of er iets in de buurt (fietsbereik) zit wat ik nog niet gezien heb. Onlangs stond er een zeer zeldzame dwergaalscholver waargenomen in de Ooijpolder en ik dacht "daar moet ik vandaag dus niet heen" (om niet onder de voet gelopen te worden).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

ronald

idd een heel mooi verhaal André, erg herkenbaar!

die discussies omtrent twitchen zijn idd fascinerend. slimme mensen die zich zo met hun standpunt identificeren dat ze veranderen in onbuigzame mensen die als voorgeprogrameerd weer dezelfde letters neergooien als bij eerdere discussies, waardoor de tegenpartij weer getriggerd wordt en hetzelfde doet. slechts een van de talloze voorbeelden van hoe ons denken ons in de macht heeft.

ik ben zelf lang gevangen geweest in mijn denken en was ook lang een soortenjager. niet zoveel mogelijk soorten, maar juist een handjevol zeldzame libellen die ik onderzocht om de levenswijze te ontrafelen zodat de soorten beter beschermd kunnen worden. en dat maakte ik heel belangrijk, er mocht eigenlijk geen minuut verloren gaan van mijn tijd want de belangen waren te hoog. ik rende alles voorbij om alleen die ene soort maar te zien. de passie daarbij was heerlijk, en ik heb er ook heerlijke beleving bij gevoeld, maar owow, wat ging het vaak mis en wat liep ik me vaak te ergeren. als ik weer eens verkeerd reed bv, dan zat ik stijf van de stress in de auto, want dit kostte weer een half uur van mijn belangrijke onderzoekstijd. als ik dan weer was waar ik moest zijn duurde het lang voor die stress weer verdwenen was, niet zelden duurde dat lang genoeg tot de volgende trigger kwam, en het werd steeds erger.

tot ik een paar jaar geleden opeens de illusie van dat denken doorzag. dat denken was dan wel echt, maar dat ik het idee had dat ik dat denken was dat bleek een grote fout. die wordt overigens veel gemaakt, ik zag ergens al de tekst: ik denk, dus ik besta langskomen. dat vond ik vroeger heel wijs, maar er zit maar weinig diepgang in. ik peuter in mijn neus dus ik besta is net zo diep, want onze vingers zijn net als ons verstand niet meer dan instrumenten waar we van alles mee kunnen. maar het grote gevaar van dat denken is dat we het niet makkelijk herkennen als slechts een instrument, we identificeren ons er heel makkelijk mee. dat denken maakt ook zoveel lawaai dat we de echte waarheid die we allemaal in ons hebben niet meer horen. als je leeft alsof het denken waarheid is dan is de kans groot dat het aan je gaat vreten, want denken is vaak stug en onbuigzaam en het leven zal je dan vroeg of laat breken omdat je niet meegeeft met wat is.

als ik nu weer op onderzoek ben en weer eens mis rij (ben ik opvallend goed in...), dan maakt mijn denken nog steeds lawaai, maar dat bestrijd ik met een glimlach. toe maar hersentjes, maak maar lawaai, produceer maar allemaal onvrijwillige gedachten, ik kijk wel even wat je er van maakt. het leuke hiervan is dat als je het denken rechtstreeks aankijkt en totaal aanvaard, dan verdwijnt het, swoesh, weg... dan geniet ik weer volop, ik ben dan wel misgereden, maar ook hier is het mooi, weet je wat, ik stap hier gewoon uit en ga kijken wat het leven me hier voor verassing brengt.
het lukt niet altijd, soms blijft het denken lawaai maken en die probeert vaak de schuld naar buiten te brengen: het komt daar en daar door, dat en dat had nooit mogen gebeuren, die zei dat tegen me (enzenz, pffff). maar het betekent dat ik het niet totaal aanvaard dat mijn denken weer eens onnodig lawaai maakt, en daar is maar één schuldig aan, en dat ben ik zelf. mensen kunnen je wel van alles aandoen en je ook veel pijn of verdriet bezorgen, maar nooit je innerlijke rust verstoren, dat kun je alleen zelf.

ik vond de spreuk die Marije bij de tegelwijsheden plaatse erg mooi, zo probeer ik tegenwoordig ook te leven:

Doe alles met zoveel ernst
alsof het voorbestaan van het universum ervan afhing,
en glimlach tegelijk omdat je denkt dat wat je doet
ook maar enig verschil zou uitmaken.

groeten, Ronald van Seijen

ronald

en laat ons er idd voor waken dat hier niet zo'n voorgeprogrammeerde discussie ontstaat over twitchen, want het is een zeer krachtige trigger. ik denk ook niet dat dit hier zal gebeuren, want er zweeft genoeg bewustheid rond deze topics om dat te voorkomen schat ik zo in.
ik hoorde ook lang bij de tegenpartij, het was me verteld dat het slecht was, ik heb het niet eens de kans gegeven om er zelf een oordeel over te vellen. nu ik dat wel gedaan heb kan ik mee heel goed voorstellen dat iemand daar zijn passie uithaalt, dat kan overal in, het is maar net wat je er zelf mee doet.
maar door de weerstand die ik er tegen had heb ik al eens een kans gemist om een schitterende foto te maken. een grote groep twitchers was roodpootvalken aan het bekijken. ik vond het meteen vreselijk en wou er zo snel mogelijk vandaan raken, ik was zo stellig in mijn mening dat ik liever in de brand vloog dan ook maar één seconde naar zo'n valk te kijken (belachelijk, die vaste meningen die we soms kunnen hebben, want niemand had last van die mensen die gewoon langs de weg stonden te kijken). ik heb dus geen valk gezien, maar omdat ik er van mezelf snel weg moest kon ik ook geen foto maken van de persoon in dat kleine autootje. zo'n invalide auto of 60 km dopje, ik weet het niet meer, maar het kleine autootje stond erg scheef in de berm geparkeerd, en er stak een enóóórme lens uit het raam richting de valken. het leek net of dat autootje door die lens aan het omkiepen was, het zag er erg lachwekkend uit en ik had er nu graag nog een foto van gehad.
het leven presenteerde me een heel leuk moment, maar ik wou het niet zien omdat ik weer eens volledig in mijn verstand zat...
groeten, Ronald van Seijen

Margreet Kwh

#218
Citeerik vond de spreuk die Marije bij de tegelwijsheden plaatse erg mooi, zo probeer ik tegenwoordig ook te leven:

Doe alles met zoveel ernst
alsof het voorbestaan van het universum ervan afhing,
en glimlach tegelijk omdat je denkt dat wat je doet
ook maar enig verschil zou uitmaken.
(Citaat van Ronald (en van Marije))

Dat lijkt op:

Doe de dingen met aandacht

een spreuk die ik meekreeg van mijn moeder
die hem weer had van een broeder uit een klooster waar ze af en toe in retraite gaat
om weer op te laden voor het leven van alledag.

Vandaag knutselde ik met grassen en gallen.
http://waarneming.nl/fotonew/0/1564170.jpg?w=600&h=600

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

ronald

leuk Margreet, lekker knutselen kan idd ook heerlijk zijn!

die spreuk is idd ook mooi, het komt altijd weer op hetzelfde neer he. het maakt niet uit wat je doet, als je er maar je volledige aandacht aan geeft.
groeten, Ronald van Seijen

Margreet Kwh

Ja, een soort Hollandse ikebana. ;)

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

ronald

Citaat van: MarKoHu op september 14, 2010, 17:26:55 PM
Ja, een soort Hollandse ikebana. ;)

Margreet.
ha, ik ga echt niet toegeven dat ik niet snap wat een hollandse ikebana is hoor  ;)
groeten, Ronald van Seijen

Margreet Kwh

Nee? Nou dan zeg ik wellicht ten overvloede dat ikebana Japans bloemschikken is. Dat is een kunstvorm die aan strenge regels onderhevig is. Maar je kunt er natuurlijk ook lekker in knutselen. Net als Karel Appel: Ik rotzooi maar wat aan.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Bart van Hoogstraten

Wat grappig! Heb onlangs zelf ook een soort Nederlandse ikebana gemaakt -> er groeide een berkje op mijn dak wat eraf moest en ik dacht "zonde om weg te gooien" -> heb er een Bonzaï-zentuintje (past helemaal in dit topic) van gefabriceerd. Slaat helemaal nergens op eigenlijk maar het geeft op de een of andere manier inderdaad voldoening.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

andre.schulten

 :-\  oef, ik dacht even dat hier de twitcher-discussie ook nog zou losbarsten, maar gelukkig zijn we alweer vredelievend aan het bloemschikken  ;)

het ging er natuurlijk niet om om afvink-vogelaars te kak te zetten, maar om (heel filosofisch) mijn eigen tegenstrijdigheid te etaleren.

(nu hoef ik over dat etaleren niet zo in te zitten: vandaag afgesproken dat ik na een proefperiode mijn column op de website van Natuurmonumenten door kan gaan zetten. (blij, blij, blij -klap eens in je handjes..) Kan ik daar mijn ei leggen...-over vogelen gesproken  ;D

oja, dank, dank, voor de complimenten -ik zal eens zien of er een prijs-kwaliteit-verantwoord-bundeltje samen te stellen is (al dan niet gesigneerd).

groet en bloemschik ze..





Question

Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 14, 2010, 17:38:26 PM
Slaat helemaal nergens op eigenlijk maar het geeft op de een of andere manier inderdaad voldoening.

En het is ook nog eens erg relaxed om naar te kijken.  O0

Bart van Hoogstraten

#226
Yessss. Iemand trouwens een idee hoe dat mos heet wat ik als "heester" heb aangeplant rondom Fat Buddha? (heb geen mossenboek)
(Voor mossentwitchers staat de koffie klaar trouwens  ;) )
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Margreet Kwh

Ziet er uit als een haarmos, maar heb je een crop? Ik kan het zo niet zien. En die koffie lust ik wel, mag ook thee zijn.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

andre.schulten

Nu het toch overal over gaat: er is net een nieuwe mossengids uit van de KNNV. Heeft iemand daar al een mening over?

Bart van Hoogstraten

#229
Hmmpppf, zie dat het fotootje niet scherp is. Kun je met deze uitsnede iets en anders maak ik morgen met daglicht even een nieuwe.
(mijn huis woont trouwens in Nijmegen, weet niet of dat in je buurt ligt maar als je in de buurt bent of komt: "Nu zijt wel-le-koooo-me!")
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Citaat van: MarKoHu op september 14, 2010, 18:26:29 PM
Ziet er uit als een haarmos, maar heb je een crop? Ik kan het zo niet zien. En die koffie lust ik wel, mag ook thee zijn.

Margreet.

FF gegoogled op afbeeldingen -> it's inderdead haarmos!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Marina

Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 14, 2010, 18:08:27 PM
(Voor mossentwitchers staat de koffie klaar trouwens  ;) )
Ik voel me nu zwaar gediscrimineerd, dat snap je natuurlijk wel.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

andre.schulten

Lijkt me ook een haarmos (de enige die ik ken 8) ) , ook al is-ie onscherp.

Nijmegen-Arnhem is niet te gek ver bij elkaar vandaan; een keer iets afspreken?

Bart van Hoogstraten

Lijkt me hartstikke leuk om door jou een keer rondgeleid te worden in de buurt van Arnhem, ben ik eigenlijk totaal onbekend (kom, met fietsexcursies, niet verder dan de klompenwaard eigenlijk). Ben erg benieuwd naar jouw favoriete plekjes aldaar. Maar onderweg wordt er niet gedicht!  ;)
l.hoogstraten@chello.nl
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

#234
Citaat van: Marina op september 14, 2010, 18:58:14 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 14, 2010, 18:08:27 PM
(Voor mossentwitchers staat de koffie klaar trouwens  ;) )
Ik voel me nu zwaar gediscrimineerd, dat snap je natuurlijk wel.

Kotsende valhelmkuikens zijn bijzonder welkom! Heb ik nog nooit in het echt gezien! Bij deze ook welkom; varkenshaasjes; stickvissen (maken ze vissticks van); peperhazen etc.  ;D

(volgens mij is dit off-topic, toch?)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

ronald

Citaat van: MarKoHu op september 14, 2010, 17:31:50 PM
Nee? Nou dan zeg ik wellicht ten overvloede dat ikebana Japans bloemschikken is. Dat is een kunstvorm die aan strenge regels onderhevig is. Maar je kunt er natuurlijk ook lekker in knutselen. Net als Karel Appel: Ik rotzooi maar wat aan.

Margreet.

leuk, weer wat kennis vergaard, wij danken u  ;D
en maar wat aanrotzooien is een geweldige bezigheid, je staat soms echt versteld wat er uit kan komen rollen!
groeten, Ronald van Seijen

ronald

Citaat van: a.schulten op september 14, 2010, 18:43:24 PM
Nu het toch overal over gaat: er is net een nieuwe mossengids uit van de KNNV. Heeft iemand daar al een mening over?

geweldig, een topic wat overal over gaat. het wordt wel eens oeverloos lullen genoemd, maar oevers zijn ook maar weer grenzen die we bedacht hebben (een rivier is niks zonder de hogere gronden die hem voeden), laat maar lekker groeien zo!  :)
groeten, Ronald van Seijen

ronald

Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 14, 2010, 19:17:49 PM
Citaat van: Marina op september 14, 2010, 18:58:14 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 14, 2010, 18:08:27 PM
(Voor mossentwitchers staat de koffie klaar trouwens  ;) )
Ik voel me nu zwaar gediscrimineerd, dat snap je natuurlijk wel.

Kotsende valhelmkuikens zijn bijzonder welkom! Heb ik nog nooit in het echt gezien! Bij deze ook welkom; varkenshaasjes; stickvissen (maken ze vissticks van); peperhazen etc.  ;D

(volgens mij is dit off-topic, toch?)

mijn dag zou ook goed gemaakt worden als ik een kotsend valhelmkuiken op mijn waarnemingslijst zou kunnen toevoegen  ;D
en off topic bestaat volgens mij niet in een topic over filosofie...
groeten, Ronald van Seijen

Marina

die valhelm zie ik er even niet in  ???
maar laat dat geen beletsel zijn jullie ongebreidelde fantasie de vrije loop te laten  ;D
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Marije

Citaat van: MarKoHu op september 14, 2010, 17:19:30 PM
Citeerik vond de spreuk die Marije bij de tegelwijsheden plaatse erg mooi, zo probeer ik tegenwoordig ook te leven:

Doe alles met zoveel ernst
alsof het voorbestaan van het universum ervan afhing,
en glimlach tegelijk omdat je denkt dat wat je doet
ook maar enig verschil zou uitmaken.
(Citaat van Ronald (en van Marije))

Dat lijkt op:

Doe de dingen met aandacht

een spreuk die ik meekreeg van mijn moeder
die hem weer had van een broeder uit een klooster waar ze af en toe in retraite gaat
om weer op te laden voor het leven van alledag.

Vandaag knutselde ik met grassen en gallen.

Margreet.


Ik heb op jouw mooie Ikebana een Haiku gemaakt.


Eik, gal en grassen
Groene kunst op het forum
In ikebana