Filosofisch denkhoekje....

Gestart door javanerkelens, augustus 23, 2010, 21:07:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

andre.schulten

Hoe graag ik ook wil geloven dat het menselijk bestaan een bedoeling heeft
en hoezeer ik ook hoop dat de nieuwe-tijd-positief-denkers gelijk hebben;
als ik hier over ga nadenken dan stemt mijn conclusie over de mens en zijn toekomst
mij altijd weer sombertjes -dus dat doe ik dan ook zo min mogelijk vandaag de dag
(de toekomst is toch niet voorspelbaar: we maken ons druk over luchtvervuiling,
aardbevingen, toenemende stormen en het kan zo maar zijn dat
een akelig groot deel van de mensen geveld wordt door een parasiet die door muggen verspreid wordt
of zo)
Wat niet wegneemt dat ik vind dat een mens wel degelijk verantwoordelijkheid heeft
maar wie leert het hem aan???

Op school geleerd?

Het is zoals het is en soms is het lastig, soms niet. Zo beschik ik over een enorme tegenstrijdigheid. Aan de ene kant wil ik alles weten, alles begrijpen, maar aan de andere kant ben ik aardslui of veel te ongeduldig. Een lastige eigenschap als je iets wilt onderzoeken. Toch heb je niet altijd een jarenlange, peperdure studie nodig om tot een conclusie te komen. Soms valt het je gewoon toe. Zo ook dit. Alles wat ik nodig bleek te hebben waren de hond, regelmatig een wandeling en de basisschool om de hoek.
Een jaar geleden, tijdens een van de dagelijkse 'rondjes hond' viel het me op dat schoolkinderen aan het spelen waren in een bosperceeltje, grenzend aan het schoolterrein. Een bosje met acacia's, esdoorns en eiken en bodembedekkende klimop. Een gesprekje met de directeur leerde mij dat hij dat geregeld had. Kinderen moeten ruimte hebben om te spelen en te ontdekken, zo is zijn filosofie. Lovenswaardig, niets tegenin te brengen. En er wérd gebruik van gemaakt. Iedere keer als ik langskwam zag ik de ontwikkelingen. Er werd gesleept met takken en stenen. Hutten en forten werden gebouwd. En iedere keer als ik langskwam was het weer anders. Ook zonder kinderen was goed te zien dat er grond werd toegeëigend, verbonden werden gesmeed, oorlogen werden gevoerd, verdedigingswerken gesloopt en elders weer opgebouwd. Groter en sterker. Wij tegen zij en omgekeerd.  En met de week werd het bosje kaler. Alle bodembegroeiing vertrapt. Hadden ze zagen en bijlen gehad dan waren waarschijnlijk ook de bomen tegen de vlakte gegaan.
Ik zag het gebeuren en gaandeweg vormde zich het beeld dat het altijd overal zo gaat waar mensen ruimte nodig hebben. Het is geen bewuste vernielzucht, geen onbewuste drang tot vernietiging. Het is gewoon de menselijke aard. We nemen bezit van, eigenen toe. Als een wilde horde. Bovenal is mij duidelijk geworden dat liefde en respect voor de natuur niet tot het menselijk basispakket behoren, maar aan te leren zijn.
   
In ieder geval: ik haak af op deze wending van het onderwerp.
Wie weet, steek ik later weer eens in.

Bart van Hoogstraten

Jarinka,

Bekeek net even je profiel -> je bent 17, je schrijft foutloos, formuleert op een "level" wat echt niet van je verwacht wordt  :duim: je denkt op een niveau waar minder dan 1% van je leeftijdsgenoten op zit, je zit waarschijnlijk op het VWO of 't Gym en daar al uitzonderlijk (en je bent op filosofisch peil echt een stuk verder dan waar ik op zat toen ik 17 was, ergens na de frans revolutie  ;)), MAARRR..., een discussie over het hiernamaals, de zin van alles of wat dan ook heeft echt geen enkele zin... ik ben 'n totale atheïst (tegen het anarchistische aan zelfs)! Hoop alleen dat je op je zoektocht snel beseft dat de evolutietheorie van Darwin inmiddels geen hypothese meer is maar een wetenschappelijk feit. Maar dus een feit dat niet indruist tegen religie. De evolutietheorie verklaart niet het waarom, dat mag je zelf invullen. ERGO -> het heeft geen enkele zin om (al dan niet gedeeltelijk) het niet eens te zijn met Darwin; DE EVOLUTIETHEORIE is een KEIHARD wetenschappelijk feit. Maar het waarom moet je zelf invullen... maar daar kom je met jouw determinatiedrang en jouw toekomstige wetenschappelijke carrière echt wel uit!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

PS Terug op post 1 -> ik denk dat tijd rechtlijnig is en oneindig. En ik sluit me aan bij André, verlaat dit topic nu.

Amen
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

ronald

ik vind het nog steeds een erg mooi topic, en wil er van alles op zeggen, maar dat moet even wat later. wel wil ik vragen of we allemaal even extra alert zijn, want zodra er discussies omtrent geloof de kop opsteken kan het al snel onvriendelijk worden, daar zijn wel een miljoen voorbeelden van op internet alleen al, en ik zie hier en daar de toon ook al iets harder worden.
groeten, Ronald van Seijen

Margreet Kwh

Het spijt mij als ik een te zwaar onderwerp heb ingebracht.
Terug naar de tijd. Hoe zou een slak de tijd ervaren? De naaktslakken in onze tuin glijden liefst als het vochtig weer is, over het pad. Ze hebben geen horloge nodig. Hun interne klok zegt hen wat te doen.
Voor ons mensen is de slak het symbool voor de onthaasting.
Laatst was ik op zoek naar kleine slakken in mijn tuin en vond deze Grote glansslak. Zijn naam is groot maar hij is maar klein, hoogstens 14,5 mm. Hier zit hij op mijn duim. Het ontroert me.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

ronald

dat zijn mooie momenten Margreet, en ook weer een mooi voorbeeld van hoe verschillend je tegen dingen aan kunt kijken. de een vindt het vieze glibberdingen (ik heb ze ook liever niet op mijn vinger  ;) ), de ander wordt er door ontroerd.
zelf kan ik nog wel eens ontroerd worden door katten die volkomen in het nu liggen te genieten van niks. ze hebben alles wat ze nodig hebben aan eten en drinken, en dan gaan ze gewoon een paar uur tevreden voor zich uit liggen te staren, heerlijk de rust die daar vanuitgaat!
groeten, Ronald van Seijen

diertjesvriend

#126
de slak (en ook de schildpad) zijn goed in wonen.
en in ommetjes maken om de struik.
aldus Toon Tellegen.

het is voor hun 'tijd om te kruipen' of 'tijd om te wonen', en dat alles verborgen en midden tussen onze grotemensen tijd.
voor zover tijd bestaat.
want denk de klokken eens weg, denk deadlines weg, afspraken en verplichtingen
wat blijft er dan nog over van de tijd; de zon zal bepalen of het dag is of nacht, de mensen worden gaandeweg wakker, gaan 's avonds gaandeweg slapen,
'tijd' zal vooral zichtbaar zijn in de seizoenen en het werk wat daarbij hoort, en in de regelmaat van ontbijt lunch en diner.
het zou mij heel relaxed lijken moet ik zeggen.
volgens mij is tijd zoals wij die nu kennen - in het leven geroepen door de prestatie maatschappij -
een overdreven en overgecontroleerde vorm van tijd.
niet meer de 'tijd' zelf.
het deelt ons leven op in allemaal kleine stukjes, en in grote stukken, gegeven moment 'je langste tijd gehad' en je daar pijnlijk bewust van worden..
of niet mee kunnen komen in die race tegen de klok
en je druk maken om tijd dus, terwijl dat way back zo door mensen is ingesteld, omdat 'de meeste mensen' het daar blijkbaar mee eens waren
nog nooit een dier in het bos gezien met agenda of horloge, daar is het dag of nacht.

wat ik me trouwens laatst nog afvroeg, vliegen zien onze bewegingen 3 keer zo snel als wij (zien dan lijkt mij alle bewegingen 3 keer zo snel als wij), leven zij dan in een andere dimensie dan wij?
ik bedoel in het echt vanuit ons perspectief gaat het zegmaar 1 km/sec, hoe kan het voor hun dan 3 km/sec zijn.

Jarinka

Dieren hebben geen exacte tijd. Ze hebben het ook niet nodig.
Maar mensen hebben hun leven zo erg volgepropt dat ze niet meer zonder tijd kunnen. In de middeleeuwen stonden boeren op met zonsopgang, werkten de hele dag, en gingen weer slapen; maar zelfs zij stonden al onder invloed van tijd. De kerkklok sloeg om 6, 12 en 18 uur (het Angelusluiden), en dan wisten zij of ze moesten opstaan, middageten of avondeten.

Als de tijd (dus horloges, afspraken en dergelijke) afgeschaft zou worden, zou het in de huidige maatschappij niet werken. Iedereen is zo druk met dit en dat, en is zo gewend om alles tot op de seconde te plannen dat er automatisch weer een nieuw tijdstelsel zou ontstaan. "Geen tijd zonder mens".

Dieren mogen dan geen horloges nodig hebben (waarom eigenlijk niet? Is de mens de enige die zodanig ontwikkeld is dat ze zulke dingen kunnen maken en aflezen?), maar als ze jarenlang volgens een patroon leven, zijn ze daar ontzettend op aangepast. Kennissen hebben een hond en een kat die standaard om 5 uur 's middags eten krijgen. Ze wonen op een soort boerderij, maar de kat weet gewoon dat hij om 5 uur naar de keuken moet, waar hij ook is. En als het zomertijd is (dus als ze opeens een uur eerder eten krijgen) zijn ze helemaal in de war. Omgekeerd ook, als het wintertijd is zitten ze een week lang vanaf 4 uur in de keuken en weten niet waarom ze geen eten krijgen.
Groeten, Jarinka Heijink

andre.schulten

Jarinka, Ronald, Margreet,

Even terugkomen. Het was zeker niet mijn bedoeling om het onderwerp te verharden (het nadeel van mailverkeer: je kunt niet, zoals in een gesprek, direct om uitleg vragen en dan gaan woorden soms hun eigen leven leiden).
Voor mij is het onderwerp mbt. geloof een gepasseerd station en ik wilde mij alleen even afmelden (op mijn manier). Het zou kunnen lijken dat ik Jarinka aan de kant schoof ('Ach meisje..'): beslist niet dus!

Dit neemt niet weg dat ik het prima vind dat je alert bent, Ronald. Het gebeurt dat mensen elkaar over een aantal onderwerpen steeds weer in de haren vliegen (noem: jacht, geloof). Ik ben er een groot voorstander van dat elke forum-deelnemer zijn pasfoto als avatar plaatst. Dat maakt het forum minder onpersoonlijk. Misschien een handtekeningenactie starten??
Margreet, je hoeft je dan ook niet verontschuldigen.

Jarinka, wat mij betreft: blijf vragen, blijf afvragen, blijf open voor wat anderen roepen en blijf eigenwijs (letterlijk: mijn liedje)  :duim: 




ronald

André, op zich een heel leuk en goed idee van die foto's, maar ik moet daar wel nog even heel hard over nadenken. ik hou er niet echt van om met mijn hoofd op internet op te duiken. maar het maakt het wel minder onpersoonlijk en dan krijg je idd minder snel ellende. ik vind het bv echt fascinerend om op youtube de commentaren onder de filmpjes te lezen. dat is heel anoniem (geen foto en een schuilnaam) en je ziet daar de diepste gedachten van veel mensen en dat is niet best. het is er een groot elkaar in de haren vlieg festijn, zeker als er dingen als geloof aan bod komen, maar zelfs bij filmpjes van mijn favoriete spirituele 'leraar' Eckhart Tolle vliegen mensen elkaar nog in de haren. dat terwijl die man niks anders wil dan leren hoe je in het nu kunt zijn, en uren kan praten zonder maar één oordeel te vellen (das echt knap vind ik). ook extreem waren doodsbedreigingen bij een filmpje van een man die wat grapjes uithaalt, heel melig en onschuldig. ongelooflijk wat anonimiteit kan doen, dus opzich vind ik het een goed idee van je, maar ik moet er nog even aan wennen hoor  ;)

en het was natuurlijk ook niet direct aan jou gericht, het triggerde mij ook een beetje en dan moet ik even extra alert zijn op mezelf. dat komt dan niet om wat iemand schrijft of doet, want eigenlijk moet alles gewoon bespreekbaar zijn. ook geloof, jacht, kievitseieren zoeken, twitchen (enz.) zou je als volwassen mensen gewoon over moeten kunnen spreken (en als je niet wilt kun je idd gewoon afhaken bij een topic, ook geen punt). maar zo werkt het toch vaak niet.
onze gejaagde maatschappij ontwikelt zich geweldig op technologisch gebied, maar het geestelijke blijft er nogal bij achter. we zijn gevangen in tijd, alles is belangrijk behalve het nu en we rennen maar, stilstand is achteruitgang roepend.
ik vergelijk onze maatschappij wel eens met mensen die een kaas van een berg rollen en er dan achteraan gaan rennen. lijkt een leuk idee, maar al snel ren je jezelf voorbij, kun je niet meer stoppen en moet je maar afwachten hoe het afloopt. zo hebben wij ook van alles in gang gezet wat we niet konden stoppen tot we ergens tegenaan botsten. we doen dat nu nog, maar een van de duidelijkste voorbeelden vind ik de eerste wereldoorlog. de technologie had mitrailleurs en kannonnen ontwikkeld waardoor oorlogvoeren zoals men dat altijd deed niet meer ging, je kon niet meer op elkaar afrennen en bepalen wie de sterkste was, kanonnen en mitrailleurs maaien dan alles plat. toch heeft men na de eerste gruwelijke ervaringen (duizenden doden voor een stukje grond zo groot als een voetbalveld was niet abnormaal) niet bedacht om er maar mee op te houden, nee, het ging maar liefst 4 jaar door. het was in gang gezet en niemand kon het meer stoppen terwijl iedereen duidelijk zag dat het absoluut niet ging.
laat ons dus vooral leren van de dieren, hoe ze in het hier en nu zijn (al dragen intelligente diersoorten ook verleden mee, maar minder dan wij doen). Eckhart Tolle heeft daar ook een heel leuk boekje over gemaakt: het dier en nu. daarin staat een tekening van een hond met een bot en een mens met een wolkje vol gedachten boven zijn hoofd, en er staat bij: een hond knaagt graag op een bot, een mens knaagt graag op zijn problemen. vond ik wel een hele leuke  ;D


groeten, Ronald van Seijen

andre.schulten

even een technisch intermezzo:
als ik niet ingelogd ben kan ik het laatste bericht van Ronald lezen
en 'je raadt het al' als ik wel ingelogd ben, dus niet...
ra ra

maar goed, daarom kan ik nog wel reageren.
In grote lijnen ben ik het met je eens: we bewegen ons als mensheid in steeds grotere vaart (lijkt het wel) naar niemand-weet-waar.
Maar het hoort erbij, het zit erin gebakken. Oorzaak en gevolg. Ik heb wel eens gedacht: zet een aantal kinderen op een eiland (hou ze onopvallend in leven) en je zult zien: binnen de korste keren gaan ze gereedschappen maken, wielen uitvinden, enz. enz.

en verder: ik zal een nieuw item starten: ''ZET JE KOP EROP''
eens kijken of het gaat stormen.. ;D


mabeline

dat is bij mij ook, ik kan ook het laatste bericht niet lezen van ronald, heb hier gister al melding van gemaakt in het topic tekst kwijt onder waarneming.nl

ben blij dat ik niet de enige ben.

hier stormt het trouwens al
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

ronald

Citaat van: ronald op september 07, 2010, 12:36:56 PM
André, op zich een heel leuk en goed idee van die foto's, maar ik moet daar wel nog even heel hard over nadenken. ik hou er niet echt van om met mijn hoofd op internet op te duiken. maar het maakt het wel minder onpersoonlijk en dan krijg je idd minder snel ellende. ik vind het bv echt fascinerend om op youtube de commentaren onder de filmpjes te lezen. dat is heel anoniem (geen foto en een schuilnaam) en je ziet daar de diepste gedachten van veel mensen en dat is niet best. het is er een groot elkaar in de haren vlieg festijn, zeker als er dingen als geloof aan bod komen, maar zelfs bij filmpjes van mijn favoriete spirituele 'leraar' Eckhart Tolle vliegen mensen elkaar nog in de haren. dat terwijl die man niks anders wil dan leren hoe je in het nu kunt zijn, en uren kan praten zonder maar één oordeel te vellen (das echt knap vind ik). ook extreem waren doodsbedreigingen bij een filmpje van een man die wat grapjes uithaalt, heel melig en onschuldig. ongelooflijk wat anonimiteit kan doen, dus opzich vind ik het een goed idee van je, maar ik moet er nog even aan wennen hoor  ;)

en het was natuurlijk ook niet direct aan jou gericht, het triggerde mij ook een beetje en dan moet ik even extra alert zijn op mezelf. dat komt dan niet om wat iemand schrijft of doet, want eigenlijk moet alles gewoon bespreekbaar zijn. ook geloof, jacht, kievitseieren zoeken, twitchen (enz.) zou je als volwassen mensen gewoon over moeten kunnen spreken (en als je niet wilt kun je idd gewoon afhaken bij een topic, ook geen punt). maar zo werkt het toch vaak niet.
onze gejaagde maatschappij ontwikelt zich geweldig op technologisch gebied, maar het geestelijke blijft er nogal bij achter. we zijn gevangen in tijd, alles is belangrijk behalve het nu en we rennen maar, stilstand is achteruitgang roepend.
ik vergelijk onze maatschappij wel eens met mensen die een kaas van een berg rollen en er dan achteraan gaan rennen. lijkt een leuk idee, maar al snel ren je jezelf voorbij, kun je niet meer stoppen en moet je maar afwachten hoe het afloopt. zo hebben wij ook van alles in gang gezet wat we niet konden stoppen tot we ergens tegenaan botsten. we doen dat nu nog, maar een van de duidelijkste voorbeelden vind ik de eerste wereldoorlog. de technologie had mitrailleurs en kannonnen ontwikkeld waardoor oorlogvoeren zoals men dat altijd deed niet meer ging, je kon niet meer op elkaar afrennen en bepalen wie de sterkste was, kanonnen en mitrailleurs maaien dan alles plat. toch heeft men na de eerste gruwelijke ervaringen (duizenden doden voor een stukje grond zo groot als een voetbalveld was niet abnormaal) niet bedacht om er maar mee op te houden, nee, het ging maar liefst 4 jaar door. het was in gang gezet en niemand kon het meer stoppen terwijl iedereen duidelijk zag dat het absoluut niet ging.
laat ons dus vooral leren van de dieren, hoe ze in het hier en nu zijn (al dragen intelligente diersoorten ook verleden mee, maar minder dan wij doen). Eckhart Tolle heeft daar ook een heel leuk boekje over gemaakt: het dier en nu. daarin staat een tekening van een hond met een bot en een mens met een wolkje vol gedachten boven zijn hoofd, en er staat bij: een hond knaagt graag op een bot, een mens knaagt graag op zijn problemen. vond ik wel een hele leuke  ;D

eens kijken of mijn tekst zo wel zichtbaar is, vreemd mankementje toch...
groeten, Ronald van Seijen

ronald

Citaat van: a.schulten op september 07, 2010, 13:23:33 PM
even een technisch intermezzo:
als ik niet ingelogd ben kan ik het laatste bericht van Ronald lezen
en 'je raadt het al' als ik wel ingelogd ben, dus niet...
ra ra

maar goed, daarom kan ik nog wel reageren.
In grote lijnen ben ik het met je eens: we bewegen ons als mensheid in steeds grotere vaart (lijkt het wel) naar niemand-weet-waar.
Maar het hoort erbij, het zit erin gebakken. Oorzaak en gevolg. Ik heb wel eens gedacht: zet een aantal kinderen op een eiland (hou ze onopvallend in leven) en je zult zien: binnen de korste keren gaan ze gereedschappen maken, wielen uitvinden, enz. enz.

en verder: ik zal een nieuw item starten: ''ZET JE KOP EROP''
eens kijken of het gaat stormen.. ;D

raar zeg, dat technische mankementje, maar ja, ook de techniek heeft soms een eigen wil he...

ik denk ook dat mensen zich wel kunnen redden als ze opeens in heel andere omstandigheden terechtkomen. zolang alles goed gaat hangen we heel erg aan verleden en zitten we vast in ons denken. de eerste wereldoorlog kwam bv voort in een tijd waarin het eigenlijk allemaal heel goed ging en landen helemaal geen extreme problemen met elkaar hadden, anders dan wat gedoe uit het verleden. maar als het er echt op aan komt en de omstandigheden opeens totaal anders zijn raakt ons denken in de war en komt het instinct weer boven, wat normaal vertroebeld wordt door al dat oppervlakkige denkwerk. als we ons verstand kunnen zien als een instrument en dat alleen gebruiken wanneer het nodig is zouden we weer toegang krijgen tot veel diepere lagen van kennis. de tijd is er een mooi voorbeeld van, als je een horloge om hebt dan raak je alle gevoel voor tijd kwijt, je kijkt gewoon even. en zelfs dat even kijken wordt een automatisme, vraag maar eens mensen die net op hun horloge hebben gekeken hoe laat het is, bijna altijd moeten ze nog even kijken. ik had nooit een horloge en voelde altijd redelijk aan hoe laat het was, maar tegenwoordig heb ik een mobieltje en kijk daar ook regelmatig op, mijn gevoel voor tijd is enorm afgenomen. en als dan iemand vraagt hoe laat het is nadat ik net gekeken heb... tsja, dan moet ik toch echt nog even opnieuw kijken  ;D   

ik ben benieuwd of je de kop erop krijgt met je nieuwe item, laat maar komen die orkaan  ;)
groeten, Ronald van Seijen

ronald

op de pc van mijn vriendin kan ik wel alles lezen, zou het alweer in orde zijn gemaakt?
groeten, Ronald van Seijen

mabeline

nee want ik kan het nog altijd niet lezen en dat is al vanaf zondag
zowel op mijn werk als thuis mis ik de tekst
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

ronald

ik ben op die pc dan ook niet ingelogd, nou ja, laat ik me ook maar niet bezighouden met de technische kant van een forum, hopelijk lost men dat gauw op.
groeten, Ronald van Seijen

mabeline

nee dat idee had ik ook, maar het is wel heel vervelend als je bij de determinatie topics delen mist, zoals ik
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

Jarinka

Citaat van: a.schulten op september 07, 2010, 08:54:27 AM
Voor mij is het onderwerp mbt. geloof een gepasseerd station en ik wilde mij alleen even afmelden (op mijn manier). Het zou kunnen lijken dat ik Jarinka aan de kant schoof ('Ach meisje..'): beslist niet dus!
Dat idee had ik absoluut niet ;).
Voor mij waren de voorgaande posts juist erg interessant. Het is een uitdaging om, als je het ergens niet mee eens bent, júíst te gaan onderbouwen waarom. Zo voorkom je dat het overgaat in een 'welles-nietes'-discussie zoals op YouTube vaak het geval is. En voor jezelf is het ook erg leerzaam; je dwingt jezelf om beter over dingen na te denken en voor de zekerheid nog wat op te zoeken (zoals het Angelusluiden, en bepaalde theorieën van Darwin).

Citaat van: a.schulten op september 07, 2010, 13:23:33 PMIn grote lijnen ben ik het met je eens: we bewegen ons als mensheid in steeds grotere vaart (lijkt het wel) naar niemand-weet-waar.
Maar het hoort erbij, het zit erin gebakken. Oorzaak en gevolg. Ik heb wel eens gedacht: zet een aantal kinderen op een eiland (hou ze onopvallend in leven) en je zult zien: binnen de korste keren gaan ze gereedschappen maken, wielen uitvinden, enz. enz.
Kijk, dat zijn nou mooie gedachtegangen :). En het grappige is dat ook ik tot die conclusie kom. Als je de beschaving 'reset' zul je zien dat mensen toch weer tijd gaan uitvinden, en gereedschappen gaan maken, en zich gaan specialiseren.
Aan de ene kant is dat een hele mooie eigenschap, dat mensen zich vrijwel altijd aan de situatie aan weten te passen. Maar tegelijkertijd zorgt het ervoor dat we vaak in oude gewoontes blijven hangen als er vernieuwing nodig is. Iedereen roept al jaren dat het milieu naar de knoppen gaat en dat we er iet aan moeten doen, maar wie doet dat in werkelijkheid ook?

Niet echt een gedicht, maar wel een hersenkronkel:

De wereld gaat kapot
Iedereen weet het
Maar wie doet wat?
Zijn we allemaal
Hypocriet?
Of gewoon onverschillig?
Groeten, Jarinka Heijink

ronald

Citaat van: Jarinka op september 07, 2010, 14:31:15 PM
Citaat van: a.schulten op september 07, 2010, 08:54:27 AM
Voor mij is het onderwerp mbt. geloof een gepasseerd station en ik wilde mij alleen even afmelden (op mijn manier). Het zou kunnen lijken dat ik Jarinka aan de kant schoof ('Ach meisje..'): beslist niet dus!
Dat idee had ik absoluut niet ;) .
Voor mij waren de voorgaande posts juist erg interessant. Het is een uitdaging om, als je het ergens niet mee eens bent, júíst te gaan onderbouwen waarom. Zo voorkom je dat het overgaat in een 'welles-nietes'-discussie zoals op YouTube vaak het geval is. En voor jezelf is het ook erg leerzaam; je dwingt jezelf om beter over dingen na te denken en voor de zekerheid nog wat op te zoeken (zoals het Angelusluiden, en bepaalde theorieën van Darwin).

ik vond het zelf ook zeker interessant, en zie er ook wel een uitdaging in om samen een dergelijk topic wel op koers te houden, maar misschien kan dat beter in een ander topic?
groeten, Ronald van Seijen

Margreet Kwh

#140
Citaat van: ronald op september 07, 2010, 14:38:48 PM
Citaat van: Jarinka op september 07, 2010, 14:31:15 PM
Citaat van: a.schulten op september 07, 2010, 08:54:27 AM
Voor mij is het onderwerp mbt. geloof een gepasseerd station en ik wilde mij alleen even afmelden (op mijn manier). Het zou kunnen lijken dat ik Jarinka aan de kant schoof ('Ach meisje..'): beslist niet dus!
Dat idee had ik absoluut niet ;) .
Voor mij waren de voorgaande posts juist erg interessant. Het is een uitdaging om, als je het ergens niet mee eens bent, júíst te gaan onderbouwen waarom. Zo voorkom je dat het overgaat in een 'welles-nietes'-discussie zoals op YouTube vaak het geval is. En voor jezelf is het ook erg leerzaam; je dwingt jezelf om beter over dingen na te denken en voor de zekerheid nog wat op te zoeken (zoals het Angelusluiden, en bepaalde theorieën van Darwin).

ik vond het zelf ook zeker interessant, en zie er ook wel een uitdaging in om samen een dergelijk topic wel op koers te houden, maar misschien kan dat beter in een ander topic?

Ronald, wil jij een voorzet geven voor zo'n nieuw topic? Ik ben zelf een beetje geschrokken van de felheid van sommige reacties op het thema mens en natuur.

En wat betreft de koppen-avatar, daar heb ik zelf ook wat moeite mee, edit: maar toch heb ik de kop er maar opgezet.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

mabeline

ik kan wederom de reaktie van ronald niet lezen, maar ik zit ook niet te wachten op een koppen-avatar
heb er niets op tegen om mezelf te laten zien, maar dat in een fotohoekje/smoelenboek, maar als avatar nee
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

ronald

goed Margreet, laten we de uitdaging gewoon aangaan. ik snap dat je er van geschrokken bent, maar neem het niet persoonlijk op. dat is zoals al werd gezegd de anonimiteit en onbuigzaamheid van woorden op een scherm. ik heb zelf nog geen topics (buiten waarneming.nl) gezien die op koers bleven (zijn er vast wel, maar vaak gaat het mis), maar zie op deze site sowieso veel minder trammelant dan op veel andere sites. zou al dat natuurbeleven ons dan toch goed doen?  ;)  ik zie ons in ieder geval wel in staat om een dergelijk topic op een leuke manier gaande te houden.
ik moet nu weg, maar zal er later wel een voorzet voor geven, of misschien dat iemand anders het dan al gedaan heeft, de toekomst zal het leren  ;)
groeten, Ronald van Seijen

Margreet Kwh

Oké Ronald, tot later.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

andre.schulten

Dames, heren ook, even terug naar de kern.

Als ik even vlugjes terugkijk dan is er een en ander aan de hand.

1) het onderwerp 'TIJD' ligt voor mijn gevoel op z'n gat, doet af en toe een wanhopige poging om op te staan, maar komt niet echt meer van de grond.
2) het inkomende onderwerp 'geloof / evolutie' is inmiddels naar een apart topic verhuisd.
3) er is iets gaande over fatsoen, avatars en (on)persoonlijkheid op het forum. (een topic over ''je smoel laten zien'' heb ik nog niet gestart, maar ik zie wel dat Margreet de stoute schoenen heeft aangetrokken. (Het is even doorbijten in het begin..-had ik wel tenminste))
4) er zijn technische problemen met leesbaarheid (al dan niet ingelogd zijnde) van topics. Daar is aandacht voor??

Even een punt zetten en dan weer terug naar de basis?
Of is alles wel gezegd en sluiten we de tent?

Marina

Heeee Margreet! Wat leuk!
Over foto's van jezelf als avatar is al eens een topic geweest, kan t zo snel niet meer terugvinden maar de meningen waren nogal verdeeld daarover.
Heb toen ik hier begon ook een foto van mezelf gehad, maar kreeg alleen maar opmerkingen over de koffiekop die ik in mn handen had.
Dus of het nou zoveel toevoegt....
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Margreet Kwh


Citeer4) er zijn technische problemen met leesbaarheid (al  dan niet ingelogd zijnde) van topics. Daar is aandacht voor??
 
(citaat van André)
Hallo André, hier http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=67839.0.html
kun je technische problemen met het forum melden.


Ja, het is even doorbijten om met kop te verschijnen. Daarom kijk ik maar weg... ;)


Of het topic doorgaat, weet ik niet. Dat hangt van ons allemaal af.


Margreet.[/list]
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

sjonnoh

Om opmerkingen te vermijden kun je inderdaad het beste niet recht in de camera kijken maar ergens weg kijken en ten slotte zou het gewoon moeten kunnen, een foto van jezelf als avatar.
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

andre.schulten

Citaat van: Marina op september 07, 2010, 18:56:56 PM
maar kreeg alleen maar opmerkingen over de koffiekop die ik in mn handen had.

ah joh! door wie??   ;D ;D ;D
(was niet vervelend bedoeld hoor)

andre.schulten

technisch mankement heb ik gemeld.