Filosofisch denkhoekje....

Gestart door javanerkelens, augustus 23, 2010, 21:07:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jarinka

Nederlanders zijn gewoon zeurders. Als dit goed is, is dat niet goed. Het schijnt (volgens deskundigen) onze manier te zijn van omgaan met lastige dingen. We zeuren wel veel, maar zijn ondertussen toch gelukkig.
Een supercoole sportleraar op school confronteerde ons daarmee aan het begin van het WK. De hele school zat erover te zeuren dat we niet mooi hadden gewonnen. Maar hij vond dat we niet moesten zeuren, want we hadden wel gewonnen!

Ik probeer bewust zo min mogelijk te zeuren. Tuurlijk, een keertje kan prima, als er een leraar vervelend was of als een bepaalde wiskundesom voor geen meter lukt (zoals vandaag). Maar het gevaar van (te veel) zeuren is dat je dan niet meer op de dingen let die wél lukken.
Het is juist de kunst om ook in de vervelende dingen goede dingen te zien. Ik had vandaag een aantal tussenuren op school, en ik was in een chagrijnige bui. Maar de zon ging schijnen en ik heb toen heerlijk in de zon zitten lezen.

Dus mensen: zeuren mag, genieten moet :D!
Groeten, Jarinka Heijink

andre.schulten

rusteloze ziel
zoekt wanhopig naar verlichting
in dit droeve aards bestaan
gelukkig kreeg hij, na lang zoeken
in een lampenzaak een baan

(maar hoe is het ondertussen met Pino? Nog gespot?)

sjonnoh

haha, ik zat 1st de 1ste 4 zinnen serieus te lezen en dan....xD

en als je snel bent dan vindt je pino nog misschien!
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

javanerkelens

Beste dichters, filosofen, boeken schrijvers en denkers..........hoe zit het inmiddels met de tijd!

Zijn wij al wat gevorderd in de tijd.....ha ha
Stel nou dat de tijd inderdaad rond is.
Dat zou dan betekenen dat je weer terug komt bij het begin van het verleden, dus terug reist naar het verleden.....dat is een vreemde gedachte...
Groet,
Joke (van Erkelens)

sjonnoh

heel even dacht ik dat je daarin gelijk kon hebben maar.... hoe zit het dan met een klok? als de grote wijzer een heel rondje maakt, dan gaat het niet steeds weer terug naar hetzelfde uur.
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Jarinka

Citaat van: sjonnoh op september 01, 2010, 22:25:21 PM
heel even dacht ik dat je daarin gelijk kon hebben maar.... hoe zit het dan met een klok? als de grote wijzer een heel rondje maakt, dan gaat het niet steeds weer terug naar hetzelfde uur.
Als een klok een schaalmodel van de werkelijkheid is, is ook dat te verklaren.
De grote wijzer maakt telkens hetzelfde rondje, maar de kleine wijzer verschilt.
Er zijn ontzettend veel dingen die gebeuren, en veel daarvan gebeuren opnieuw (of het nu over 1 of 100 jaar is). Ze gebeuren niet exact hetzelfde, maar hebben een bepaalde mate van variatie: andere mensen, een andere plaats, een andere tijd. De grote wijzer maakt wel hetzelfde rondje, maar omdat de kleine wijzer anders is, is de gebeurtenis op de klok toch anders.

We reizen dus niet terug naar het verleden, maar het verleden komt in een gevarieerde vorm terug naar ons. Heel veel herhalingen zullen wij niet mee maken, simpel omdat het lang duurt voor ze herhaald worden.
Groeten, Jarinka Heijink

Marina

Citaat van: sjonnoh op september 01, 2010, 22:18:44 PM
haha, ik zat 1st de 1ste 4 zinnen serieus te lezen en dan....xD

en als je snel bent dan vindt je pino nog misschien!

ik zou de waarneming op embargo zetten
en die blauwe kleur duidt op een mannetje  ;D
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Marina

Citaat van: Jarinka op september 01, 2010, 22:30:44 PM

...We reizen dus niet terug naar het verleden ...

hm.. hoe zit dat nu met mensen die in het verleden leven..?
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Jarinka

Citaat van: Marina op september 01, 2010, 22:31:17 PM
Citaat van: sjonnoh op september 01, 2010, 22:18:44 PM
haha, ik zat 1st de 1ste 4 zinnen serieus te lezen en dan....xD

en als je snel bent dan vindt je pino nog misschien!

ik zou de waarneming op embargo zetten
en die blauwe kleur duidt op een mannetje  ;D
En de Amerikaanse gele is duidelijk een vrouwtje. Dilemma, dilemma. Wel bij elkaar zetten en corpulente kuikentjes krijgen, of niet bij elkaar zetten en de soort uit laten sterven?
Groeten, Jarinka Heijink

Marina

lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Jarinka

Citaat van: Marina op september 01, 2010, 22:32:52 PM
Citaat van: Jarinka op september 01, 2010, 22:30:44 PM

...We reizen dus niet terug naar het verleden ...

hm.. hoe zit dat nu met mensen die in het verleden leven..?
M.i. kun je niet in het verleden leven. Je kunt wel terugdenken aan het verleden, en daar zo op gefocust zijn dat je vergeet om in het heden te leven en aan de toekomst te denken. In het verleden leefde je, in het heden leef je, en in de toekomst zal je leven. De zekerheid dat je zult leven heb je eigenlijk niet eens. Het enige dat je zeker weet, is dat je in het verleden leefde, dus het is begrijpelijk als mensen zich daaraan vastklampen.

Citaat van: Marina op september 01, 2010, 22:35:04 PM
corpulente GROENE kuikentjes!
Nee, want ze zijn niet hermafrodiet :D

En nu ga ik naar bed, want ik snap mezelf niet meer ;D
Groeten, Jarinka Heijink

andre.schulten

CiteerHet enige dat je zeker weet, is dat je in het verleden leefde, dus het is begrijpelijk als mensen zich daaraan vastklampen.

als je met je gedachten voortdurend in je verleden zit, dan ben je dus niet in het nu en leef je dus niet in het heden.
als je middenin een natuurgebied door je mobieltje loopt te kletsen dan ben je met je gedachten ook niet waar je op dat moment bent en ben je dus ergens anders
of nee; op twee plaatsen tegelijk..
bleep bleep, starship enterprice, please timewarp, mister spock..

Marina

Citaat van: Jarinka op september 01, 2010, 22:36:41 PM
M.i. kun je niet in het verleden leven. Je kunt wel terugdenken aan het verleden, en daar zo op gefocust zijn dat je vergeet om in het heden te leven en aan de toekomst te denken. In het verleden leefde je, in het heden leef je, en in de toekomst zal je leven. De zekerheid dat je zult leven heb je eigenlijk niet eens. Het enige dat je zeker weet, is dat je in het verleden leefde, dus het is begrijpelijk als mensen zich daaraan vastklampen.

en toch.... voor sommige mensen bestaat het heden niet, die leven letterlijk hun leven in hun eigen verleden. Dement, korsakov, zoals zij de realiteit beleven komt dat niet noodzakelijkerwijs overeen met ONZE realiteit. Maar welke is nu de echte realiteit? Of beide realiteiten? Want die van hun is voor hun net zo echt als die van ons voor ons is.

CiteerNee, want ze zijn niet hermafrodiet :D
maar wel hybride en blauw+geel=groen
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Marina

Citaat van: a.schulten op september 01, 2010, 22:47:01 PM
bleep bleep, starship enterprice, please timewarp, mister spock..
beam me up, mr.scotty
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

mabeline

goh je bent blijkbaar upgebeamt, want het hele topic is gelijk stilgevallen
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

Marina

nee joh, t is vrijdag, dan stapt iedereen UIT de filosofeermodus en IN de weekendmodus  ;D
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

ronald

voor alles is een tijd he  ;)
maar ik kijk nu al uit naar de wijsheden die in de toekomst over het scherm gaan huppelen!

ik was vanavond wat muziek op youtube aan het luisteren, en kwam deze tegen:
http://www.youtube.com/watch?v=nvwrSdMY7dQ

deed me weer aan dit topic denken: tijd die als een rivier die naar zee stroomt, altijd maar door....
groeten, Ronald van Seijen

Bart van Hoogstraten

Citaat van: javanerkelens op augustus 31, 2010, 16:04:41 PM
Citeermaar ik voel me niet succesvol

Dat is heel relatief, tegen wat of wie je je spiegelt.....de balk is naast een boom klein, maar tegenover een lucifer groot!
Misschien tegenover de buurvrouw recht ben je erg succesvol, maar tegenover de buurvrouw links weer minder succesvol.........dus wat zou het...., je bent gewoon altijd succesvol!

En nog even over tijd over hebben...
Ook sommige vliegen hebben tijd over.
Ik bestudeer ze al lang en zie grote verschillen, de ene soort doet de hele dag heel zenuwachtig en andere vliegen kunnen rustig de halve dag zitten wachten op een prooi.
Ook vliegen kunnen "kattekwaad" uithalen onder elkaar heb ik gemerkt.....

Zijn dat toevallig "timeflies"?  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Margreet Kwh

Deze maand hebben we een toepasselijke kalenderplaat van Vladimir Kush.
De afbeelding heet: Stopped Moment. Let ook op de pentekening linksonder.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

mabeline

hoe kun je zo timen die kalenderplaat

(mooie foto/tekening trouwens)
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

andre.schulten

Los van wat tijd werkelijk ís, even een paar tijd-taal-dingen voor de late zondagavond:

we zeggen
je kunt tijd nemen
je kunt tijd geven
je kunt tijd maken
je kunt tijd doden

maar dan zeggen we
dat we tijd moeten inhalen

ik betwijfel of dát de snelste mens
ooit gelukt is

(mag ik dat zeggen? ja dat mag ik zeggen...)
trouwens, (even op terugkomen) Dominiee Gremdaat deed het voortreffelijk.

javanerkelens

Mooi hoor allemaal....!
Wat kan de tijd wat losmaken....ook al weer filosofies...ha ha
Als je er zo over nadenkt en hier leest, dan zit de tijd werkelijk in alles opgesloten....
Hè..opgesloten, klinkt zo naar.....hup Vrije tijd........dat is beter!!!

Groet,
Joke (van Erkelens)

Margreet Kwh

Even dagsluiter spelen:

Voor straks: lekker slapen,
en morgen gezond weer op!

(ik mis Sonja Barend)

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Jarinka

Margreet, mag ik er nog even tussendoor ;D?

Tijd te veel
Of niet genoeg
Altijd verkeerd
Vaak te vroeg

Dan weer te langzaam
Dan veel te vlug
Met de tijd meegaan
Maar hoe kom je terug?
Groeten, Jarinka Heijink

sjonnoh

van de laatste zin moest ik serieus even lachen, echt een leuke  :duim:
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Margreet Kwh

CiteerMargreet, mag ik er nog even tussendoor ;D
(citaat Jarinka)

Natuurlijk, ik bedoelde niet dat er niemand meer mocht posten, hoor!
En een prachtig gedicht :duim: .

Vanmorgen op de radio (1) werd de vergelijking gemaakt tussen de vooraanstaande politici en het gedrag van apen.
Dat vind ik altijd een boeiende vergelijking.
Wilders en Verhagen en de informateur als Alfa-apen.

Dat brengt me terug bij het thema dat me al heel lang bezighoudt, mens en natuur.

In het Darwinjaar schreef ik een overzicht van het denken van Darwin voor een lokaal natuurblad. Toen realiseerde ik me dat de evolutietheorie er niet zonder slag of stoot is gekomen en ook na ruim 150 jaar nog steeds niet onomstreden is.

Als kind ben ik opgegroeid met Christendom én evolutietheorie. Dat kan dus ook. En ik vind beide nog steeds waardevol. Trouwens grappig om te lezen dat Darwin zelf ook een theologische opleiding volgde, naast al zijn studies op het gebied van biologie en geologie.

Mens en natuur. De mens als kroon op de schepping, als onderdeel van de natuur, als onderworpen aan de natuur, en de verschillende betekenissen van het woord natuur: zowel aard, karakter, als milieu, omgeving.
In de tijd van Linnaeus, de grote indeler en naamgever van verschijnselen in de natuur, inclusief de mens, werden dieren- en plantenwereld, kosmos en microkosmos, gezien als goddelijke schepping. Studie van de natuur diende om te laten zien hoe ongelooflijk ingenieus die schepping in elkaar was, waarmee indirect de schepper geprezen werd. Natuurstudie was tegelijk verering van het opperwezen.

Darwin leefde nog steeds in zo'n soort wereld. De wetenschappen bestudeerden weliswaar allerlei aspecten van mens, kosmos en natuur, maar tegelijkertijd bleef men diep doordrongen van de goddelijke hand achter alles wat in en om ons was.

In de huidige tijd is het echter in het Westen (ik bedoel Europa en Amerika, en gebieden die sterk onder invloed van beide continenten staan) gewoonte om godsdienst en wetenschap als aparte werelden te zien. Studie van de natuur, de planten, dieren en mineralen, macro- en microkosmos, gebeurt zonder dat de wetenschappers daarmee indirect een religieuze bedoeling hebben, tenminste niet expliciet en uitzonderingen daargelaten.
Daarnaast is de mens, ook de wetenschapper, er steeds meer van doordrongen dat de natuur een kwetsbaar geheel is. Niet alleen de Club van Rome, maar ook andere wetenschappers en denkers en zelfs politici zoals Al Gore, hebben erop gewezen dat wij zorgvuldiger met onze natuurlijke hulpbronnen moeten omgaan. Want we hebben maar één wereld, waar we afhankelijk van zijn. Grenzen aan de groei, heette het rapport van de Club van Rome in het begin van de zeventiger jaren van de vorige eeuw.

Hoe zien jullie onze plaats in het geheel van het leven? Zijn wij onderdeel van de natuur, zijn wij hoeders van de natuur? Moeten wij ons zorgen maken om hoe we omgaan met onze omgeving? Of zit er een oplossend vermogen in de hele natuur, is de mens weliswaar een tijdelijk verschijnsel, maar zal het leven altijd blijven bestaan? Een bioloog sprak laatst van de mens als enige diersoort die zijn eigen omgeving naar de knoppen helpt.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Bart van Hoogstraten

Ik denk dat de mens zichzelf er, vroeger of later, uit bonjourt, afhankelijk van hoe bont hij het maakt. Ook zal ie een groot aantal species meenemen naar de vergetelheid (is ie trouwens al een heel eind mee). Zelf sluit ik me aan bij het boek van Jim Lovelock "the gaia-hypothese" -> het wereld-eco-systeem kun je betrachten als één, zichzelf regulerend organisme wat elke kwalijke invloed inkapselt en eruit gooit. Het wereld-eco-systeem zal altijd blijven bestaan maar in de loop van de geschiedenis er vaak anders uitzien (qua soorten en soortenrijkdom). Waarschijnlijk is de mens de kortst aanwezige specie, gewoon even komen kijken en 4 miljoen jaar later zijn omgeving zodanig kapot geëxploiteerd dat ie er zelf niet meer in kon overleven.
Niet dat ik nu lijdzaam de ondergang aanschouw, integendeel, ik probeer mijn steen bij te dragen aan een zo lang mogelijk uitstel van dit "lot".

Hier nog 'n nadenkertje voor iedereen die zich afvraagt wat de zin van dit aards bestaan is en daardoor in de hemel gelooft (=level 1.0) -> WAT IS DE ZIN VAN EEN EEUWIG HEMELS BESTAAN??? (=level 2.0).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jarinka

Citaat van: MarKoHu op september 06, 2010, 11:53:08 AMAls kind ben ik opgegroeid met Christendom én evolutietheorie. Dat kan dus ook. En ik vind beide nog steeds waardevol.
Ik ben (en word) ook christelijk opgevoed, maar heb wel een hoop over de evolutietheorie gelezen. Ik ben het niet eens met álles wat Darwin zegt, maar er zitten toch nuttige dingen in. God heeft de dieren (en de mens) geschapen. Hij heeft elke diersoort uniek gemaakt, en ervoor gezorgd dat ze elkaar niet (te veel) beconcurreren. De meeste christenen geloven dat God de dieren precies zo heeft gemaakt als ze nu zijn. Tot zo ver de christelijke opvoeding.

We hebben het op school (= gereformeerd) met biologie nu over ecosystemen en hoe soorten zich aanpassen om te overleven. Het boek gaat niet specifiek van de evolutietheorie uit, maar toch gaat het veel over het overleven van de sterkste.
In de loop van de tijd hebben de diersoorten (niet de individuen) zich langzaam aangepast om op de meest praktische manier te overleven (zonder te veel energie te verspillen).
In het boek staat een mooi voorbeeld over beren. Je hebt beren (van dezelfde soort) met een dikke vacht en met een dunne vacht. Zoals de temperatuur nu is, kunnen ze allemaal overleven. Maar als de temperatuur te veel stijgt, zullen de beren met een dikke vacht doodgaan. Het gen voor een dikke vacht is nog wel aanwezig bij een paar beren met dunne vacht, maar als er daaruit beren met dikke vacht geboren worden gaan die alsnog dood. Uiteindelijk is het gen voor dikke vacht helemaal verdwenen, gewoon omdat die allemaal doodgaan. De soort bestaat nog wel, maar de efficiëntie van de natuur heeft ervoor gezorgd dat alleen de aangepaste beren overleven.

De soort is zo veranderd, en m.i. ook geëvolueerd (aangezien er geen beren met dunne vacht meer zijn). Er zijn door de tijd heen zoveel kleine aanpassingen aan soorten gedaan dat het niet anders kan dan dat er een bepaalde vorm van evolutie is. Ik ben het niet met alles van Darwin eens, maar hij heeft wel gelijk dat soorten zich aanpassen (of door omstandigheden aangepast worden) zodat ze beter kunnen overleven.

Zo, een lang en serieus verhaal. Tijd voor een smiley ;D
Groeten, Jarinka Heijink

Bart van Hoogstraten

Darwin zat er inderdaad gedeeltelijk naast -> dacht dat soorten zich zich langzaam, geleidelijk, aanpasten aan nieuwe omstandigheden. Dat blijkt dus niet zo te zijn; elke soort heeft een permanente aanvoer van mutanten. Meeste mutanten vallen af omdat ze eigenschappen hebben die het alleen maar moeilijker maken. Maar heel af en toe zit er een mutant tussen die opeens succesvoller is. Bijvoorbeeld een giraf wiens nek toch weer even net iets langer is dan van de anderen. Deze giraf komt makkelijker aan eten waardoor hij langer leeft en meer nakomelingen krijgt dan de anderen, die dan dezelfde eigenschap hebben als van hemzelf. Met als gevolg dat dus vanuit 1 individu er zich een revolutie afspeelt; in korte tijd (op geologische schaal dus) hebben alle giraffen dan een iets langere nek. Waarom dat zo is moet ieder voor zichzelf weten. Ik ben rooms-katholiek opgevoed maar heb inmiddels zoveel rondgereisd en zoveel religies gezien, de een nog absurder dan de ander, dat ik helemaal niets meer geloof..
Ik weet even zijn naam niet meer maar er zit in de tweede kamer een gereformeerde volksvertegenwoordiger die wil dat de evolutietheorie uit het onderwijs verdwijnt, denkt dat dit indruist tegen het scheppingsverhaal. Hij gelooft in de ark van Noah en dat soort dingen. Op een kritische vraag die hem gesteld werd; "waarom heeft god ooit alle grote reptielen laten uitsterven?" had ie meteen een antwoord klaar; da's god's ondoorgrondelijke wil, Noah heeft ze daarom niet aan boord genomen... Er zijn op het moment naar schatting 1 miljoen insectensoorten -> daarvan heeft Noah er dus van elk twee aan boord gehad. Diep onder de grond in Australië zitten bijna 1000 soorten regenworm, ook allemaal aan boord gehad en eerst uitgegraven met zijn schepje. Zie je die boot al voor je? EN... WAAROM ZIJN ALLE GROTE ZEEREPTIELEN DAN OOK UITGESTORVEN?
Mensen die denken dat hun leven meer voorstelt als wat het is, dat ze voorbestemd zijn om in een paradijs te belanden, zijn in mijn optiek daarom een soort van narcistische egoïsten die weigeren verder te denken omdat dat ongerieflijk is. -> Je wordt geboren uit een oneindig, bewusteloos, tijdloos zwart gat en je verdwijnt er ook weer in, net als alle andere dieren, zo moeilijk is dat toch niet om te bevatten?... Na je dood is er precies hetzelfde als voor je geboorte en als je denkt dat je voorbestemd ben voor een een of andere sprookjeswereld waaruit we ooit eerst verwijderd zijn omdat een ribvrouw een appel heeft gegeten die ze van een pratende slang had gekregen ben je een ijdeltuit van absurd niveau.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jarinka

Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 06, 2010, 19:06:59 PMMensen die denken dat hun leven meer voorstelt als wat het is, dat ze voorbestemd zijn om in een paradijs te belanden, zijn in mijn optiek daarom een soort van narcistische egoïsten die weigeren verder te denken omdat dat ongerieflijk is. -> Je wordt geboren uit een oneindig, bewusteloos, tijdloos zwart gat en je verdwijnt er ook weer in, net als alle andere dieren, zo moeilijk is dat toch niet om te bevatten?... Na je dood is er precies hetzelfde als voor je geboorte en als je denkt dat je voorbestemd ben voor een een of andere sprookjeswereld waaruit we ooit eerst verwijderd zijn omdat een ribvrouw een appel heeft gegeten die ze van een pratende slang had gekregen ben je een ijdeltuit van absurd niveau.

Ik snap je redenering, maar ben het er niet mee eens. Ik ben, zoals gezegd, christelijk opgevoed, maar ik heb weinig meer met het geloof. Ik vind het erg mooi als mensen kracht halen uit het bidden. Dat is mij niet gelukt.
Toch geloof ik wel dat God bestaat. Ik geloof ook dat er leven na de dood is, en dat je daar terecht komt als je 'goed' (is ook weer zo'n relatief begrip) geleefd hebt.

Je hebt het over "narcistische egoïsten die weigeren verder te denken omdat dat ongerieflijk is." Maar op welke manier denken ze dan niet verder? Zonder onderbouwing vind ik jouw stelling behoorlijk kortzichtig.
Het grootste gedeelte van mijn vriendenkring is christelijk. Ze geloven dat ze (als ze sterven of als Jezus terugkomt) naar de hemel gaan. Maar zijn ze daarom narcistische egoïsten die niet verder denken? Mijn vrienden kijken juist extra kritisch naar het leven: ze zoeken uit wat ze willen en hoe ze daar kunnen komen. Ik durf zelfs te zeggen dat de gemiddelde christen zuiniger op zijn/haar leven is dan de gemiddelde mens, en waarschijnlijk ook zuiniger op de wereld. Veel christenen geloven namelijk ook dat wij de wereld in bruikleen hebben gekregen van God. We mogen er gebruik van maken (d.m.v. landbouw voor ons voedsel zorgen), maar hebben tegelijkertijd de taak gekregen om voor de aarde te zorgen.

Een interessante vraag: zou je alleen in het paradijs terecht komen als je christen bent?
Wie heeft er beter geleefd? Iemand die zichzelf christen noemt, elke zondag braaf twee keer in de kerk zit maar er de rest van de week maar op los leeft en de helft van de tien geboden overtreedt; of iemand die niet gelooft, maar zonder het te weten wel Gods wetten volgt? 'Wij mensen kunnen daar niet over oordelen' hoor je in de kerk als standaard antwoord (brrr, standaard antwoorden), maar toch zou ik niet weten waarom persoon 2 niet zou mogen als persoon 1 wel mag.
Ik geloof niet dat je bij je geboorte een entreekaartje voor de hemel krijgt als God van tevoren ziet dat je goed zult leven, maar ook niet dat het kaartje kunt verdienen door je leven lang goede daden te doen (zoals moslims geloven).

Bart, ik hoor graag van je hoe jij over deze zaken denkt; dat wordt een interessante discussie :).
Groeten, Jarinka Heijink