Filosofisch denkhoekje....

Gestart door javanerkelens, augustus 23, 2010, 21:07:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

javanerkelens

Praat maar raak.....dus daar maak ik eens gebruik van  ;D

Ik las onlangs een artikel over "tijd"
Wat is tijd eigenlijk....
Voor de één is tijd langzaam voor de ander snel, iedereen beleeft de tijd anders.
Dus al mijmerend, zat ik daar ook eens over na te denken.
Wat nu als de tijd rond is, dus geen begin en einde, het enigste is dan dat de grootte van de ronding kan verschillen, maar het blijft rond......
Tja....zou dat kunnen, dat de tijd als rond gezien kan worden.
Dan zou ik dat wiskundig moeten kunnen beschrijven.......
Maar aangezien ik sinds mijn schooltijd niet veel meer aan wiskunde gedaan heb, zal dat wel geen kunststukje mijnerzijds gaan worden ;D
Dus is er onder jullie een Wiskunde freak, die mijn veronderstelling zou kunnen berekenen of dit mogelijk is of niet en waarom wel of niet....(nieuwe Einstein ofzo..)

En misschien zijn er ook nog anderen, die ook zo'n filosofische hoofdbreker hebben over iets  :rolleye: :rolleye: :rolleye:

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

AndreVrijens

Joke,

Eindelijk iemand die hier over begint... ik zat al jaren met dit probleem. Om mezelf niet gek te maken met dit aslmaar door mijn hoofd dwalende vraagstuk ben ik van pure ellende maar langpootmuggen gaan verzamelen  ;D

Totdat ik ondekte dat de tijd altijd rond is geweest. Maar toen kwam de digitale techniek en alles werd anders  :rolleye:
mvg.  André

Jarinka

Tijd is gewoon... raar. Het is zo'n wijds begrip, en zo ver uit elkaar te trekken en dubbel te vouwen, dat het voor iedereen anders is. Het heeft ook de vervelende eigenschap om zich precies op de verkeerde manier om ons leven heen te vormen. Leuke dingen gaan zo ontzettend snel voorbij, terwijl de tijd saaie dingen tot een eeuwigheid weet te rekken. Toch gaat elke objectieve minuut (op de klok bijvoorbeeld) even snel voorbij, en treft het besef van het rekken en krimpen van de tijd alleen de mensheid. Men schrijft tijd genezende krachten toe, maar juist als je genezing nodig hebt rekt de tijd waardoor het steeds langer en langer lijkt te duren.
Maar is tijd elastiek? Kun je erdoorheen duwen en dan in een andere tijd terecht komen? Wetenschappers doen er onderzoek naar, bijvoorbeeld naar hoe zwarte gaten de tijd beïnvloeden. Op dit moment is het nog onmogelijk, maar als de techniek er is, zal de mens dan naar andere tijden (willen) reizen? Zou een mens daar beter van worden, of volkomen gek vanwege twee tijden die elkaar proberen te verdringen in het hoofd, en daarbij tegengesteld de tijd rekken of krimpen? Zouden wij daar niet krankzinnig van worden?
Laten we het voorlopig maar mooi bij onze eigen tijd houden, daarvan worden we al gek genoeg :).
Groeten, Jarinka Heijink

javanerkelens

Tijd is inderdaad relatief....is de balk klein of groot, het is maar net waaraan je het spiegelt...
Maar alles op aarde heeft volgens mij een tegenpool:
Warm / koud, hoog / laag/ , positief / negatief
Wat is dan een tegenpool van tijd..?
Geen tijd, stilstand misschien...
Dus dan betekend het dat tijd gerelateerd moet zijn aan beweging / snelheid van die beweging, dus hoe sneller de beweging gaat, hoe sneller de tijd....
Dus dan zou je zeggen dat totale stilstand geen tijd heeft, dus de tegenpool van tijd.....toch?
Dus tijd is beweging tussen twee totale stilstanden

Ben benieuwd op commentaar hierop...
Groet,
Joke (van Erkelens)

Botervlieg

Maar wat is tijd voor iets?

Tegenpolen, ja klopt.
Maar een komkommer heeft ook geen tegenpool.

Is tijd dan een ding? Je kan het niet vasthouden.

Wat is tijd voor iets?

Of bezorg ik volgers van dit draadje nu slapeloze nacht, vlak voor bedtijd?

Ik ga gauw...  ;D

Marina

ik voel de quantumtheorie opkomen.... de vierde dimensie
de enige wetenschappelijke theorie die volkomen in balans is met zen en boeddhisme

In elk geval, het verleden is dood maar leeft voort in onze harten als herinnering.
De toekomst moet nog geboren worden maar wie weet wanneer de conceptie heeft plaatsgevonden.

Het draaien van de zon hebben we in vakjes ingedeeld die we een naam hebben gegeven (7 uur e.d.) omdat het toch wel makkelijk was met afspraken en zo.

En nu ga ik weer naar het spinnenforum  :rolleye:
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

andre.schulten

Lang, lang geleden
(zo voelt die tijd tenminste, omdat er ondertussen zoveel gebeurd is)
schreef ik eens;

TIJD VLIEGT
haast u !!

Daarmee precies het tegenovergestelde bedoelend,
maar dat schreef ik er natuurlijk niet bij.

Tijd bestaat niet, denk ik wel eens.
Tijd is een beleving.

Ik ben nu bezig te onderzoeken of het klopt
dat tijd sneller gaat naarmate je ouder wordt
(zoals vaak wordt gezegd).
In de buurt van de 50 moet ik dat toch kunnen gaan ontdekken,
lijkt me zo.

groet André

Joke, ik bedenk me ineens dat 'tijd vliegt' voor jou wel toepasselijk is... ;D

Margreet Kwh

CiteerWat is dan een tegenpool van tijd..?
Geen tijd, stilstand misschien...

Hallo Joke,

als tegenpool van tijd zou ik eeuwigheid stellen.
Er is een mooi sprookje over een man die luisterde naar een vogel die prachtig zat te zingen op een tak. Hij luisterde naar de parelende zang en vergat de tijd. Toen hij uitgeluisterd was, keerde hij terug van zijn werk op het land naar zijn dorp. Daar bleek dat niemand hem meer kende.
Hij vroeg door, en toen bleek dat er eeuwen geleden een man naar zijn akker was gegaan, en nooit meer was teruggekomen...

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Marina

Dat de tijd na 50 sneller gaat heb ik nog niets van gemerkt, André. t Is wel zo dat je bewuster met dingen omgaat, dus ook met het begrip Tijd.
Ik weet wel: 1 dag op je werk duurt véééél langer dan twee dagen weekend!
Vijf minuten wachten bij de bushalte duurt langer dan een uur gamen.
En als je zoent met iemand die goed kan zoenen staat de tijd stil  ;D 
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

javanerkelens

Nou...ben wel ergens aan begonnen zeg.. :rolleye:
Maar goed, ik heb alle commentaren eens overdacht en de revue laten passeren en je kunt dus tijd magisch en mechanisch bekijken...op gevoel en rationeel.
Vanavond tijdens de felle buien, samen met mijn dochter en een gezellig kopje thee eens verder gebrainstormd....
Hier nog een paar opties om over na te denken:

Stel tijd is gerelateerd aan afstand en er is een afstand tussen A en B en het kost tijd om van A naar B te komen.
Deze tijd kan alleen vast staan als A en B ook vast staan.....
Bewegen A en B dan is de tijd variabel....
Als A en B tegerlijk naar elkaar toe gaan dan verkort de tijd om van A naar B te komen.........maar als A en B van elkaar af lopen, dan verkort de tijd in principe ook, want de Aarde is rond (en A en B ontmoeten elkaar ergens in Australie...ha ha)
Maar wat nu als de aarde plat zou zijn.....dan klopt dit niet meer!!!
Dus ronding kan bepalend zijn in tijd
Ronding is begrensd, waarin de tijd opgesloten zit en bij plat komt oneindig om de hoek kijken....

Of zit ik ergens krom in mijn denkwijze...... ;D
Groet,
Joke (van Erkelens)

Botervlieg


Wat bouw je een prachtige brug voor mij!

Rondingen - vrouwen - tijd - altijd.

Kunnen jullie mij volgen?

Als bepaalde vrouwen iets te klagen hebben hebben ze het direct over "altijd".
Jij doet "altijd" zus of "altijd" zo.

Met nadruk op "bepaalde" vrouwen. Ik doe dat namelijk nooit (ook tijd! Altijd - Nooit).
Maar minder positieve mensen in mijn omgeving gebruiken "altijd" wat teveel.

Dus tijd en rondingen  :right:

Marina

 ;D  ik ken ook "ronde" mannen hoor!
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Jarinka

Citaat van: javanerkelens op augustus 24, 2010, 22:09:34 PM
Als A en B tegerlijk naar elkaar toe gaan dan verkort de tijd om van A naar B te komen.........maar als A en B van elkaar af lopen, dan verkort de tijd in principe ook, want de Aarde is rond (en A en B ontmoeten elkaar ergens in Australie...ha ha)
Als A en B naar elkaar toe gaan, hoeft niet eens tegelijkertijd te zijn, dan verkort de afstand. Als ze van elkaar afgaan wordt de kortste route verlengd, maar de route die tegenovergesteld van de kortste route ligt, wordt dan verkort. Als dit lang genoeg gebeurt, is de tegenovergestelde route de kortste, en dan kun je eigenlijk weer helemaal opnieuw beginnen met het verhaal.

Maar kun je tijd gelijk stellen aan afstand? Er is een bepaalde tijd nodig om van punt A naar punt B te komen, maar die tijd varieert altijd. Het is onmogelijk om elke dezelfde reis van A naar B in exact dezelfde tijd af te leggen. En het maakt ook uit wat voor vervoermiddel je hebt, en welke route je kunt nemen. Met de auto ben je sneller dan op de fiets als je op de snelweg mag rijden. Maar als het een hele smalle weg vol obstakels is, dan is de fiets sneller.
De auto is zwaarder dan de fiets, dus in dat geval zou je ook kunnen stellen dat de massa van je voertuig de tijd die je nodig hebt voor het afleggen van een bepaalde afstand beïnvloedt. Maar op welke manier, en in welke mate? In situatie 1 (de snelweg) kun je stellen dat hoe groter de massa is, hoe sneller je van punt A naar punt B kunt. Maar in situatie twee is het juist omgekeerd.
Dus kunnen we concluderen dat de richting, de weg en je vervoersmiddel onder meer bepalen hoeveel tijd je nodig hebt voor route A-B. Massa bepaalt het ook gedeeltelijk, maar in combinatie met kracht. Als je een speelgoedauto van 100 gram een duwtje van 5 N (newton) geeft, gaat hij langzamer dan wanneer je een speelgoedauto van 50 gram een duwtje van 5 N geeft. Maar zijn de auto's allebei 100 gram, dan zal de auto met een duw van 10 N meer versnellen dan die met een duw van 5 N.

Ach, zoveel factoren beïnvloeden de tijd, en het tijdsbesef... Daar zou je een boek van duizend bladzijdes over kunnen schrijven en nog steeds niet beseffen wat tijd is en hoe het werkt.
Groeten, Jarinka Heijink

andre.schulten

Was/is het niet zo dat horloges die een tijd in een spaceshuttle rond de aarde hebben gedraaid een andere tijd aangeven dan ze zouden moeten doen? Maar daar weet ik fijne niet van. Dat is iets van klokken en klepels.

Vanmorgen vroeg op de fiets heb ik dit onderwerp ook nog eens overdacht.
Voor mij telt vooral het BESEF van tijd. Dus mezelf in tijd en ruimte plaatsend.
Soms overvalt het me dat de menselijke tijd (dus mijn tijd) zo beperkt is. Ik kan er bijvoorbeeld erg veel last van hebben dat ik de actieve natuurstudie jarenlang verslonst heb (was wel druk met van alles en nog wat- dus wat zeur ik- maar toch).
Maar stel nou dat ik wél altijd actief zou zijn geweest, maar niet zo oud geworden zou zijn...

Leuk onderwerp; kun je hele tijden me bezig zijn..

Tenslotte nog een paar poëtische tijdperikelen mijnerzijds:


Marina

André, ik ben je opeens met heel andere ogen gaan bezien.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Margreet Kwh

Mooi André, om even bij stil te staan.
Aandacht aan iets geven heet niet voor niets: ergens bij stilstaan.
In de taal zit zoveel wijsheid.

Dank je wel,
Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

javanerkelens

Eigenlijk sta ik best wel een beetje versteld, dat "de tijd", zoveel nog naar boven brengt en dat een ieder zijn eigen gevoel heeft over de tijd.
Duidelijk niet mechanisch bekeken, maar meer filosofisch en dat iedereen zijn eigen ervaring in en over tijd heeft.....
Ieder zijn eigen tijd hier op aarde.
Ik vind het dan ook moeilijk om verder te gaan over de tijd op een rationele manier, dus ik laat het dan gewoon hierbij!......maar niet zonder ook dan nog even een mijmering mijnerzijds over dan die tijd.....

Onbewust van zijn eeuwigheid,
creëert de mens de tijd.
Met een verlangen naar eeuwigheid,
verdoet de mens zijn tijd.

Wachtend in tijd,
tot bewustwording van de eeuwigheid
en eindelijk weer wordt bevrijd,
van die gecreëerde tijd!

Oef.....

Joke!
Groet,
Joke (van Erkelens)

Jarinka

Zonder tijd geen haast
Haast, zo kenmerkend voor de mens
Alles vlug en haastig
Alle tijd verspild

Mens zonder haast
Zeldzaam, zo zeldzaam als
Een ware glimlach
Welgemeend voor iedereen

Zonder tijd geen haast
Maar zonder haast geen mens
Geen tijd zonder mens
Tijd bestaat niet
Groeten, Jarinka Heijink

andre.schulten

Há, Joke is overweldigd en stopt ermee.
Logisch want met dit soort zaken is het meestal zo dat je er niet meer uitkomt als je er over na gaat denken.

Hé Marina, als je iemand met andere ogen ziet
dan heb je een dubbele transplantatie gehad  ;D ;D ;D  (grapje, aardig bedoeld)


Vliegenvlug nog eentje voor de diptera-amateur:

kijk 'm vliegen, zie 'm gaan
door de wolken gaat zijn baan

kijk 'm, twee keer rond de zon
ik wou soms wel dat ik 't kon

hij gaat volledig in zijn sas
een keer of veertien om zijn as

hij buitelt, draait, het houdt niet op
hij vliegt zelfs even op z'n kop

hoor 'm suizen, zie 'm gaan
die dikke stuntvlieg op het raam


gegroet! André
en als afsluiting eentje nog:


javanerkelens

#19
Grappig, dat een topic zo'n filosofische draai kan krijgen....
De dichtkunst steekt de kop op......

Thema:......iemand een leuk idee voor een volgend filosofisch onderwerp....in dichtvorm?

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Margreet Kwh

CiteerThema:......iemand een leuk idee voor een volgend filosofisch onderwerp....in dichtform?

Voorstel:
Mens en/in natuur
d.w.z. is de mens deel van de natuur of staat hij buiten de natuur

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Ted van der Knaap

Citaat van: javanerkelens op augustus 25, 2010, 23:02:32 PM
Grappig, dat een topic zo'n filosofische draai kan krijgen....
De dichtkunst steekt de kop op......

Thema:......iemand een leuk idee voor een volgend filosofisch onderwerp....in dichtvorm?

Joke
Ik heb zojuist een ander topic geopend n.a.v. jouw "oproep" Joke.

De topic titel is: (Tegel)Wijsheden: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=121429.msg801104.html#msg801104
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Elachista

Citaat van: Marina op augustus 24, 2010, 21:54:31 PM
En als je zoent met iemand die goed kan zoenen staat de tijd stil  ;D

Vandaar voel ik me nog zo jong van binnen.... ;D Ik loop nog 2 jaar achter!
Groet,
Tymo

Marina

Citaat van: Avondrood op augustus 26, 2010, 02:05:40 AM
Citaat van: Marina op augustus 24, 2010, 21:54:31 PM
En als je zoent met iemand die goed kan zoenen staat de tijd stil  ;D

Vandaar voel ik me nog zo jong van binnen.... ;D Ik loop nog 2 jaar achter!
En nu ben je jaar of ... euh... 12?
Nee joh, in jouw geval.... jongens zijn gewoon later volwassen  :P
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Robert Heemskerk

t  i  j  d  .  .  .  .  .  .  .  .   >  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . >                       ;D   y  e   p

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

andre.schulten

nog eentje dan..

wanneer de tijd rijp is
valt de klok van de muur

Marina

Citaat van: a.schulten op augustus 26, 2010, 12:15:57 PM
nog eentje dan..

wanneer de tijd rijp is
valt de klok van de muur

kunnen we dr altijd nog klokkenjam van maken  ;D
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682


Michiel en Milka

Leuk topic om te lezen. Daarom ook een kleine bijdrage.

Citaat van onbekend:

Wie geen tijd heeft, heeft geen leven.

En een 'Loesje' kreet:

Toekomst, is dat niet iets van vroeger?
Groet, Michiel