Filosofisch denkhoekje....

Gestart door javanerkelens, augustus 23, 2010, 21:07:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

andre.schulten

 ;D
Citaat van: Bart van Hoogstraten op augustus 31, 2010, 12:22:36 PM
Enfin, als je op bovenstaand niveau over tijd nadenkt... heb je in ieder geval heel veel tijd...

óf je hebt tijd gemaakt.
veel mensen weten dat niet, dat je tijd kunt máken.

(alleen weet ik zelf nog niet precies
welke gereedschappen en onderdelen
je daarvoor nodig hebt -maar ik dwaal alweer af)

sjonnoh

Citaat van: a.schulten op augustus 31, 2010, 13:43:15 PM
veel mensen weten dat niet, dat je tijd kunt máken.

(alleen weet ik zelf nog niet precies
welke gereedschappen en onderdelen

als je het in die zin zegt denk ik wel welke gereedschappen je nodig hebt, die liggen met name in het ziekenhuis.
geldt ook voor eten en drinken, als je eet en drinkt maak je tijd, eet en drink je niet, dan is je tijd op.
(wat een gedachtegangen  ;D )
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Margreet Kwh

Citaat van: a.schulten op augustus 31, 2010, 13:43:15 PM
;D
Citaat van: Bart van Hoogstraten op augustus 31, 2010, 12:22:36 PM
Enfin, als je op bovenstaand niveau over tijd nadenkt... heb je in ieder geval heel veel tijd...

óf je hebt tijd gemaakt.
veel mensen weten dat niet, dat je tijd kunt máken.

(alleen weet ik zelf nog niet precies
welke gereedschappen en onderdelen
je daarvoor nodig hebt -maar ik dwaal alweer af)
Tijd maken en tijd doden. Ik hoor in gedachten dominee Gremdaat voorbij komen.
Hebt u dat ook wel eens? Dat u nadenkt over de tijd.
Nee, ik heb geen tijd, zegt iemand tegen u, maar een ander maakt graag even tijd voor u.
Hoe doen we dat, tijd maken? We maken tijd voor iemand, of voor iets. We gaan bijvoorbeeld samen lekker spekjes eten.
En een ander moet de tijd gaan doden, want hij heeft teveel tijd.
De mijnwerkers in de mijn in Chili hebben genoeg tijd. Zij moeten de tijd doden tot minstens Kerstmis. Maar zullen de redders genoeg tijd hebben om hen te redden?
Denkt u daar eens over na, aan uw avondmaaltijd met spekjes.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Bart van Hoogstraten

#63
Maar nu even terug naar de vogels -> valt me allang op dat sommige soorten veel tijd hebben en andere totaal geen. Spechten hebben totaal geen tijd, broedend of niet, altijd haast, maximaal 10 x "tjik" in het topje van de boom en, zoef zoef, meteen weer door naar de volgende. Kraaien en Kauwtjes daarentegen? Die hebben volgens mij heel veel tijd. Vrije tijd zelfs. Ik zie ze soms zich vervelen, elkaar een beetje jennen, achtervolgen en aan de staart trekken. En net als hangjongeren soms nog vandalistisch ook, gewoon voor de lol dingen mollen. Misschien zijn kraaiachtigen gewoon succesvoller.
Stelling -> Zijn mensen die over tijd filosoferen succesvoller dan mensen die dit niet doen?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

andre.schulten

Het schijnt onderzocht te zijn dat dagdromen betere resultaten tot gevolg heeft.

..dus dan zijn kraaien slimmer dan spechten (maar dat was al zo ongeveer bekend)
grappige invalshoek
zou het ook gelden voor vlooien en luizen??

Bart van Hoogstraten

Geen flauw idee. Maar ja, hoe meet je succes? De kip is de meest talrijke vogel van Nederland en verveelt zich kapot... Is hij succesvol? En Pino van Sesamstraat dan? Daar is er wereldwijd maar een van en ondertussen is ie nog de bekendste ook  ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

mabeline

succesvol kan je naar mijn gevoel niet meten.
wat zou de maatstaaf van succesvol zijn?
maar goed we dwalen af, het ging over tijd en die heb ik meer als genoeg, maar ik voel me niet succesvol, dus als iemand tips heeft....
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

Bart van Hoogstraten

Gewoon een doel stellen, maakt niet uit wat. KILL PINO!!!   :wacko:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

javanerkelens

Citeermaar ik voel me niet succesvol

Dat is heel relatief, tegen wat of wie je je spiegelt.....de balk is naast een boom klein, maar tegenover een lucifer groot!
Misschien tegenover de buurvrouw recht ben je erg succesvol, maar tegenover de buurvrouw links weer minder succesvol.........dus wat zou het...., je bent gewoon altijd succesvol!

En nog even over tijd over hebben...
Ook sommige vliegen hebben tijd over.
Ik bestudeer ze al lang en zie grote verschillen, de ene soort doet de hele dag heel zenuwachtig en andere vliegen kunnen rustig de halve dag zitten wachten op een prooi.
Ook vliegen kunnen "kattekwaad" uithalen onder elkaar heb ik gemerkt.....
Groet,
Joke (van Erkelens)

Bart van Hoogstraten

#69
Het kan nog relatiever:
De Miss Universe-verkiezing is onlangs, wederom, voor de 58ste keer op rij, gewonnen door een aardbewoner:
http://www.missuniverse.com/members/profile/468715
Wij samen zijn allemaal de succesvolste specie in het hele Universum, in alle 4 de dimensies dus (=universum), zowel dus in ruimte als in tijd!!! (daarmee zijn we, met een cirkel, weer terug bij post 1)  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

ronald

mijn norm voor succesvol is tevreden/gelukkig zijn met wat je hebt en wat er gebeurt. er zijn zat mensen die stinkend rijk zijn en doodongelukkig, en ook zat arme mensen die al net zo ongelukkig zijn. wat vaak voor succes doorgaat zijn dingen die kwetsbaar zijn en zo weg kunnen vallen, een baan, relatie, mooie hobby, wat dan ook. je kunt geluk hebben en die dingen hebben en er je hele leven lol van hebben, maar dat is erg zeldzaam. veel algemener is dat alle vorm om je heen constant veranderd, het brokkelt af en bouwt weer op in een andere vorm. aanvaarden en blij zijn met wat nu is en op je pad komt heeft mij uit een diep gat getrokken. ik was lang gevangen in tijd, dwz vooral leven in verleden en toekomst (gebeurt erg veel), overdadig denken en dat zelf niet door hebben. daar wordt je niet vrolijk van, en omdat je bij therapeuten veel te vaak meteen met anti depressieva wordt afgescheept kwam er maar geen oplossing (dat spul heb ik nooit genomen omdat ik al had gezien wat het bij veel mensen doet, brrr). tot ik opeens zelf de illusie van tijd inzag en leerde in het nu te leven zoals ik dat als kind ook kon.
oppervlakkig is mijn leven nog steeds 'onsuccesvol', bv een reumatische en vrij pijnlijke rugaandoening, daardoor heel dom werk voor maar net iets meer dan minimum loon en zo is er nog wel het een en ander 'mis'. maar blij dat ik er tegenwoordig mee ben, het is goed zoals het is, en dat leeft een stuk makkelijker!  :)

groeten, Ronald van Seijen

Bart van Hoogstraten

Kijk, da's wijsheid!
Zelf heb ik, met (int.) reizen ontdekt dat ik me graag tussen vogelaars begeef (vandaar dat ik in deze community zit te "ouwe-hoeren") -> over het algemeen gelukkige mensen die ipv. een ferrari of mercedes een goede verrekijker als verworvenheid hebben en die helemaal happy zijn met een nieuwe vogelsoort of het zien van van wat dan ook, als het maar naar hun gevoel bijzonder is. EN... die zich er DE TIJD VOOR NEMEN! Ben dus zelf door het reizen aan het vogelen (en determineren van andere soorten) geraakt en ik ben eigenlijk tevredener dan ooit, hoewel mijn lichaam het ook begint na te laten en mijn bankrekening niet altijd positief is. "Low-emition-geluk" is bereikbaar en tijd doet er niet toe!!!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

andre.schulten

ik ken de ervaring:

Hoogvlieger 

Niet zelden in mijn bijna vijftigjarige levenswandel gebeurde het dat momenten van grote vreugde omsloegen in onzekerheid en onbehagen. Zo ook voorjaar 2006. In april verscheen 'het klopt', mijn eerste echte bundel. Met gedichten, foto's en tekeningen. Ik was als een kind zo blij, trots als een aap. Na 25 jaar schetsen en schrijven eindelijk beroemd. Nou ja, een heel heel klein beetje. Dagenlang liep ik een paar centimeter boven de grond. Een jongendroom was in vervulling gegaan. Op dat moment voelde het alsof ik de top had bereikt. Veel meer had ik niet te wensen. Een eigen boek, piepklein, maar helemaal van mij! Geld zou ik er niet mee verdienen, maar dat was ook nooit de insteek. Ik wilde het mijne met anderen delen en die mogelijkheid was me nu gegeven. De weerslag liet niet lang op zich wachten. Opnieuw begon het te knagen. Wat had ik nu werkelijk bereikt? Een boek? Een paar hits op internet? Een paar recensies met lovende woorden? Jac Vroemen noemde me een levensaanvaarder. Mooier kon ik het niet bedenken. Maar wat had ik gehoopt te vinden? Wat kon het gat in mijn ziel vullen?
Dat jaar, tijdens de zomervakantie in Oostenrijk, knaagde het nog steeds. Op een dag waren we een hoge berg opgegaan, naar de eeuwige sneeuw. Eenmaal op het hoogste punt, zo'n 2400 meter boven de zeespiegel, was het uitzicht geweldig. Boven de helderblauwe hemel en onder, tussen wolkenflarden door, het diepgroene landschap. Zo was het dus om op de top te staan: koud, maar met een schitterend uitzicht. Toen viel ik stil van verbazing, want uit het niets kwam een koolwitje aanvliegen. Zo hoog en zo koud en geen bloem te bekennen. Wat moet die vlinder hier? Vederlicht op een schijnbaar onmogelijke hoogte, maar met een duidelijke richting. Ik voelde mij zwaar op de rotsen drukken, beide benen weer op de grond. Hoe hoog je ook klimt, er zal altijd iets ongrijpbaars zijn dat mij overtreft. Gaandeweg groeide het besef dat ik niet zozeer iets bereikt had, maar dat ik met het verschijnen van 'het klopt' iets achter me had gelaten. Dat ik een periode had afgesloten. Naar beneden klauterend begon ik weer uit mijn dal te klimmen.


ronald

mooi verhaal André, vorm maakt nooit lang gelukkig. zolang je je daar bewust van bent kun je er wel volop van genieten, maar het blijft oppassen dat het niet opnieuw je identiteit wordt. ik zie het wel eens als salto springen, dat moet je ook blijven oefenen om niet te verleren. ik merk nog steeds wel dat de tijd toch weer aan de deur morrelt en het onvrijwillige denken weer de kop opsteekt, als was het een hand met een zenuwtrekje. maar van die hand is het wel duidelijk dat het maar een tik is. maar onvrijwillig denken (kunnen we tot wel meer dan 90% van een dag mee vullen, vaak nog herhalend ook...) lijkt realitijd. maar dat is het niet, en dat bewustzijn maakt het tot niet veel meer dan wat drukte in het hoofd, laat maar lekker gaan, hakuna matata. ik kan nu die onvrijwillige gedachten vaak ook observeren als waren ze van een ander en kan dan lachen om het gemopper in mijn eigen hoofd. ik heb ook wel eens dagen dat dat minder goed lukt, en dan zoek ik dit filmpje nog wel eens op om het gemiep in mijn hoofd door een zeer begaafd iemand verwoord te zien  ;) :
http://www.youtube.com/watch?v=LCayacFcCX4


ik moet nog wel eens denken aan de tijd dat ik nog onbewust was en noordse winterjuffer onderzoek deed. dat was belangrijk, habitatrichtlijn dit en dat blabla. ik voelde me in ieder geval wel superieur aan de twee oude mannen die ik eens trof op een plek waar we een overwinterende juffer hadden gevonden. ik was meteen geprikkeld, ze liepen nestkastjes na te kijken op de plek waar juffers ook nog zouden kunnen zitten, en die waren belangrijk, daar moet je niet rondlopen! ze bleken er al tientallen jaren zo bezig te zijn, en in die nestkastjes vonden ze alleen maar kool en pimpelmezen, wat ik niet al te nozel vond, dan was ik toch veel beter bezig met mijn dure beestjes. maar als ik nu terugdenk aan hoe enthousiast ze nog altijd konden vertellen over dat ze soms meerdere lagen nestmateriaal op elkaar vonden en hoeveel stress ik in die tijd nog had bij mijn onderzoek waar ik mezelf ook graag mee op de kaart wou zetten dan weet ik wel dat ik echt niet beter af was dan hun. zij genoten van iets heel moois, hoe simpel het ook was en ik denk nog regelmatig aan ze nu ik ook weer enorm kan genieten van een kool of pimpelmees.
ik doe nog steeds veel soortgericht onderzoek naar zeldzame libellen, maar het is niet belangrijk meer, alleen maar leuk, en een koolmees zal ik nooit meer veroordelen...
groeten, Ronald van Seijen

Bart van Hoogstraten

oppervlakkig is mijn leven nog steeds 'onsuccesvol', bv een reumatische en vrij pijnlijke rugaandoening, daardoor heel dom werk voor maar net iets meer dan minimum loon en zo is er nog wel het een en ander 'mis'. maar blij dat ik er tegenwoordig mee ben, het is goed zoals het is, en dat leeft een stuk makkelijker!

Lijkt me allerminst oppervlakkig dit! Go for it! :duim:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

ronald

ik doe mijn best Bart, dit zou ik niet graag weer kwijtraken!
ik zat net te denken aan je uitdrukking van low emition geluk, dat vond ik wel een mooie. maar ik wil er wel bij zeggen dat er niks mis hoeft te zijn met genieten van een grote auto, maar als die auto je identiteit wordt kom je er niet ver mee natuurlijk. we leven in een heel kromme wereld, de ene helft heeft niks, de ander heel veel (zelfs met een minimum inkomen in NL hoor je nog bij de beter bedeelden op de wereld). wij hebben hier veel rijkdom, maar toch is de anti depressieva niet aan te slepen, het is toch wonderlijk allemaal!
ga jij ook vooral door met tevreden zijn, life's good!
groeten, Ronald van Seijen

Bart van Hoogstraten

Ronald, op huidig niveau raak je deze wijsheid echt niet meer kwijt! -> "If it does not kill you, it strengths you"

Ik werkte 20 jaar lang als art-director, oa. voor adidas en technogym, loeihard, onbewust doodongelukkig, ondanks de centen..., opeens mijn vrouw ertussenuit met een ander (vanwege aandacht/tijd-tekort) en dan plots een enorm gat! -> Ontslag genomen, bescheidener leefstijl aangenomen en voor mezelf begonnen, genoegen genomen met veel minder en daar uiteindelijk geluk gevonden, na een paar jaar weer een toffe vrouw ontmoet...
Mijn "fleet" ben ik nog aan het afbouwen -> breng komende februari mijn 4WD naar een bevriende vogelgids in Gambia, als schenking. Maak de reis samen met mijn nieuwe (ook 47-jarige) vrouw... als huwelijksreis.
Heerlijk -> Less is soms echt more!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Marina

Citaat van: a.schulten op augustus 31, 2010, 18:26:45 PM
... mijn bijna vijftigjarige levenswandel ...
daar heb ik je al meer over gehoord, ben je er in gedachten erg mee bezig? zie je ertegen op? zie je het als een mijlpaal?
age is but a number...
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

sjonnoh

Citaat van: ronald op augustus 31, 2010, 19:28:27 PM
maar ik wil er wel bij zeggen dat er niks mis hoeft te zijn met genieten van een grote auto, maar als die auto je identiteit wordt kom je er niet ver mee natuurlijk.
zulke dingen vind ik nou altijd apart, sommige mensen leven van hun imago, over hoe rijk ze zijn ect.
mijn vader is het type dat werkt voor veel geld, voor een grotere huis en mooiere auto. ik daarin tegen ben totaal anders, ik zoek juist eerder een baan wat uiteraard niet al te slecht verdient maar wat wel mijn hobby is (dus zal iets worden in natuur onderzoeken). Voor hem is werken zijn leven, terwijl ik juist weer denk: je leeft om te leven, als je plezier kan maken, doe dat dan ook (uiteraard zijn er limieten zoals als je hobby nogal vernielzuchtig is).

maar dit haakt eigenlijk wel een beetje af  ::)
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Bart van Hoogstraten

Nee hoor, ligt volkomen in lijn.  :duim:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

andre.schulten

of ik veel met mijn leeftijd bezig ben, Marina?
nou ..eh, ja en nee.
ik schrijf me tijd en wijle een rotje ('t is nooit niet klaar)
en dit heb ik als inleiding bedacht (om antwoord op je vraag te geven).

Dit eerst Het heeft lang geduurd, maar het lijkt erop dat Vadertje Tijd me dan toch te pakken heeft. In mijn loopbaan als aardbewoner is er voortdurend beweging, soms erg vrolijk, soms erg verdrietig en vooral veel daar tussenin. Het beweegt nog altijd, maar het gevoel dat ik oud begin te worden is niet meer te ontkennen. Het deed me niets om dertig te worden, toen ik veertig werd ervoer ik juist een zekere mate van rust –van eindelijk bij mijn leeftijd passen, maar nu, met de vijftig in zicht, is het toch anders. Er ligt al zoveel achter me. Toch is het geen reden tot treurnis. Natuurlijk is er melancholie en jeugdsentiment, maar evengoed is er een zekere volheid, een zekere rust. En het groeiende besef van eindigheid.

als de tijd rijp is valt de klok van de muur

Als ik over mijn tijdlijn terugkijk dan worden de beelden snel vaag en fragmentarisch. Het verleden wordt in sneltreinvaart vergeten. Het kost me veel moeite om mij te herinneren hoe ik was als jongeling, als kind. Ik weet niet meer hoe de wereld toen rook, proefde, voelde. Natuurlijk is er een algemeen, overheersend gevoel over die tijd, maar veel is emotieloos geworden. Als plaatjes uit een oud fotoboek. Bovendien is het altijd weer de vraag of de dingen kloppen zoals ik ze me herinner. Achterom kijkend kan ik alleen maar concluderen dat het ging zoals het ging, omdat ik was zoals ik was. Mijn woeste plannen ten spijt.

Leven is vooral een kwestie van achterlaten, van laten gaan, dat heb ik inmiddels wel begrepen. Het is dan ook niet het opbranden en uitgaan dat mij dwarszit, maar het vergeten en vergeten worden. Daarom deze 'groene geschiedenis' in fragmenten –ook al hebben ze evenmin eeuwigheidswaarde. Het zijn mijn verhalen over natuur, natuurstudie en tuinwerk. Verhalen van nul tot nu, hink-stap-springend door de tijd. Opgeschreven om ze los te laten.

Wat ik overigens wel bijzonder vind is dat zo'n min-of-meer-tussen-neus-en-lippen-door-opmerking van Diana dit allemaal losmaakt.
Je hebt een snaar geraakt 'Mabeline'. Msschien geeft het je een beetje muziek.
(hé Joke, ooit gedacht dat je topic deze kan op zou vliegen?)

Maar dan nog...
 
Leef-tijd

Onlangs las ik in de krant dat uit onderzoek was gebleken dat mensen die meer slapen langer leven. Onwillekeurig wordt ik door zo'n bericht geprikkeld. Als je langer slaapt heb je dus statistisch meer kans dat je langer leeft. Maar als je langer slaapt ben je ook korter wakker en mis je dus van alles.
Een rekensommetje. Stel: je wordt 60 jaar en je hebt altijd 6 uur per nacht geslapen. Dan is je leef-tijd, tijd dat je wakker bent, 394.200 uur. (18 uur/dag wakker x 365 dagen x 60 jaar). Als je daartegenover 9 uur per nacht slaapt moet je 72 jaar worden om evenveel leef-tijd binnen te halen. Dat is dus 12 jaar langer... Dan vraag ik me af, wat dan de meerwaarde van die 12 jaar is. Maar misschien maak ik een denkfout.

Met dit soort berichten weet ik niet goed raad. Wat wordt de mensheid hier wijzer van? Vraag ik me dan af. Ik vraag me sowieso af of wel eens onderzocht is wat het nut van alle onderzoeken is. Maar dit terzijde.
..ik ga wel mandarijneendjes tellen..
8)



   

Bart van Hoogstraten

#81
LET'S KILL PINO!!! :wacko:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Marina

Wat grappig dat je dat zegt, André: ik vond 30 juist VRESELIJK. 40 vond ik wel wat hebben en nu ik 50 ben vind ik dat wel zo relaxed eigenlijk.
Ik weet wat ik kan en wat ik wil, en ballast als carriere en watzullendeburenwelnietzeggen heb ik zorgeloos achter me gelaten.
Ben net op de helft (in onze familie is 100 niet ongewoon) en alles wat ik heb overleefd heeft me alleen maar sterker gemaakt.
Die behoefte om "iets achter te laten" zoals jij dat beschreef voel ik niet, ik ben een groot voorstander om niets achter te laten dan voetstappen.
Want ook schrijfsels, foto's, werkstukken, websites, getelde mandarijntjes, 3000 berichtjes op waarneming.nl: over 100 jaar weet niemand meer wie je was.
Een regendruppel in de eeuwig golvende oceaan.

Maar slapen doe ik graag, en dat vind ik zeker geen verspilde tijd! Zeg ik er wel bij dat ik levendige dromen heb en problemen/vraagstukken/stress als vanzelf zijn opgelost de volgende morgen. Waar je een avond tevoor nog over kon piekeren weet je in de ochtend het antwoord. 
Tijd brengt raad. Slaap ook...
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

andre.schulten

ik ben bovenalles bijzonder dubbel in wat ik doe:
het ene moment denk ik wat een pretentieus gebral
een volgend: goh, toch maar mooi opgeschreven
het ene moment wil ik alleen maar genieten
een volgend: ik wil persé die paddenstoel op naam hebben
om maar wat te noemen

..ach een mens moet zijn eigen drijfveren gespannen houden
(hoeveel drijfveren heeft een zwaan overigens?)

ik stel dus voor om Pino op de Rode Lijst te zetten
en Meneer Aart erbij  ::)

Jarinka

Meneer Aart is prima, maar Pino niet, want die is zo zeldzaam dat we hem meteen moeten vangen en laten klonen, anders is de soort BigBird snel uitgestorven.
Over veel dingen een dubbel gevoel hebben is gewoon menselijk. Wat je ergens van vindt is ook maar puur relatief. Stel: iemand geeft persoon1 €20,- en jou €50,-. Dan ben je niet alleen blij omdat jouw bedrag hoger is, maar omdat je blijkbaar beter bent dan de ander; anders zou je niet meer krijgen.
Maar als jij €50,- krijgt en persoon2 €100,-, dan vraag je je af of de ander misschien beter is omdat hij meer krijgt. In beide gevallen krijg je €50,-, maar in het ene geval ben je blijer dan in het andere geval.
Groeten, Jarinka Heijink

mabeline

prachtig topic is dit toch
ik denk dat het krijgen van dingen altijd anders wordt ontvangen door verschillende personen
dat is ook weer die maatstaaf
de een is veel gewend, de ander weinig
bij mijn ex hadden we het absoluut niet breed, ik ben gewend om snel tevreden te zijn
bij mijn man hebben we het heel erg goed en kunnen we doen wat we willen, maar ik merk
wel dat ik een hoop dingen overdreven vind die hij doet, omdat ik gewend ben zuinig te zijn
hij heeft dat nooit gekend en vind dat ik zeur.
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

andre.schulten

''alles is relatief, zelfs de relativiteit van alles''
heeft Bomans eens gezegd...

Bart van Hoogstraten

Paar jaar terug heb ik een Mangrove Pitta gespot en gefotografeerd aan de oostkust van Maleisië in de mangrovebosjes bij Cherating. Op zich al een waarneming om helemaal happy mee te zijn, slechts weinig mensen krijgen ooit een immers Mangrove Pitta in het wild te zien... Maar volgens het boek wat ik op dat moment had kwam hij daar zelfs helemaal niet voor en daarom heb ik hem dan ook gemeld aan Birdlife International. Kreeg gisteren reactie van ze dat er toch meerdere meldingen zijn van Mangrove Pitta aan de Maleise Oostkust  :( MAARRRRR... ik heb dus wel de meest noordelijke ooit, ze gaan de range-map aanpassen!!! Kijk, en dan vol ik me helemaal trots, de koning te rijk, tevreden en succesvol... :blink:

hieronder hun reactie:
Dear Bart

Many thanks for sending your record of Mangrove Pitta. By 'East Malaysia' the factsheet text is referring to Malaysian Borneo rather than the east coast of Peninsular Malaysia, where there are several known localities (see for example 'The Birds of the Thai-Malay Peninsula vol 2: Passerines' - Wells, 2007). Nevertheless, Wells does not record the species quite as far north up the east coast as Cherating and I'll make a note to update our range map accordingly when we get the chance.

Thanks again, and best regards

Andy Symes
BirdLife International
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

mabeline

Bart van harte met je waarneming! Top dat je hem doorgegeven!
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

ronald

Citaat van: Bart van Hoogstraten op augustus 31, 2010, 20:10:41 PM
Ronald, op huidig niveau raak je deze wijsheid echt niet meer kwijt! -> "If it does not kill you, it strengths you"

Ik werkte 20 jaar lang als art-director, oa. voor adidas en technogym, loeihard, onbewust doodongelukkig, ondanks de centen..., opeens mijn vrouw ertussenuit met een ander (vanwege aandacht/tijd-tekort) en dan plots een enorm gat! -> Ontslag genomen, bescheidener leefstijl aangenomen en voor mezelf begonnen, genoegen genomen met veel minder en daar uiteindelijk geluk gevonden, na een paar jaar weer een toffe vrouw ontmoet...
Mijn "fleet" ben ik nog aan het afbouwen -> breng komende februari mijn 4WD naar een bevriende vogelgids in Gambia, als schenking. Maak de reis samen met mijn nieuwe (ook 47-jarige) vrouw... als huwelijksreis.
Heerlijk -> Less is soms echt more!
dit is een mooi voorbeeld van een nare situatie die toch stiekem mooi blijkt te zijn. heel mooi dat het je gelukt is om er het mooie van te zien!
je verhaal is volgens mij heel typerend, ik ken al een hele serie van dergelijke verhalen. maar net zo vaak hebben mensen niet het geluk om door het leven zo gemangeld te worden dat ze de vorm en tijd los kunnen laten, die blijven er hun leven lang in gevangen. ze verzuren steeds meer, gaan overal over klagen en gaan mopperend ten onder. ook hier ken ik heel veel voorbeelden van, en als ik zo om me heen kijk is dit helaas heel veel algemener dan 'levensaanvaarders' (mooie term  :) ).
ik verwonder me er trouwens regelmatig over. veel beter dan in NL kun je het op dees aard niet krijgen, maar als het zoals onlangs een tijdje regent hoor je de hele dag door zure opmerkingen over het weer. zelfs enorme overstromingen in het buitenland kunnen het mopperen niet stoppen, en als ik zeg dat ik er volop van geniet wordt ik of heel raar aangekeken of wordt er nog harder geklaagd in de hoop dat ik toch nog in mee ga.
geweldig fascinerend allemaal, we zijn een heel maffe soort toch  :)
groeten, Ronald van Seijen