Filosofisch denkhoekje....

Gestart door javanerkelens, augustus 23, 2010, 21:07:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

javanerkelens

Tja....ik kan het toch niet laten, kom toch weer even terug op de tijd....erg hè

Heel in het begin toen mensen nog geen klok of tijd hadden, leefde men dus gewoon van zonsopgang tot zonsondergang....
De maan diende als herkenningspunt aan de hemel...
Maar blijkbaar hadden de mensen toch behoefte om indelingen te maken, zodat er tijd ging ontstaan.
Als de maan vol is dan.....
Als de zon hoog aan de hemel staat dan....
Een groffe soort klok / tijdsindeling
Deze klok is door de tijd heen steeds verfijnder geworden (zonneklok)
Dus eigenlijk is tijd.......een verzindsel van de mens zelf
En bestaat tijd helemaal niet, dus zoeken we in de verkeerde richting...
Groet,
Joke (van Erkelens)

andre.schulten

..als je nou stelt: de mens heeft behoefte aan houvast, dus daarom..?

Botervlieg

Volgens mij heeft het meer te maken met afspraken maken.

Hoe laat is een winkel open.
Hoe laat ontmoet je elkaar
Hoe laat is er school/werk en hoe laat ben je dan weer thuis.


ronald

tijd is volgens mij ook een bedenksel van de mens, heel handig voor zaken als afspraken, maar wat dat betreft is tijd ook ooit afgesproken. best een raar ding eigenlijk, want ik had het heel lang als een vaststaand iets gezien, maar zoals al eerder in dit topic werd aangehaald verloopt tijd niet overal gelijk. boven op een flat gaat de tijd iets langzamer dan beneden. ik heb er hele fraaie docu's over gezien, zelfs tijdreizen is daardoor mogelijk als je maar snel genoeg bent. erg interessant maar wel pijnlijk voor mijn verstand, want het rationele denken kan het eigenlijk niet zo goed bevatten dus die moppert tijdens zo docu nog wel eens dat het allemaal niet kan.
wat ik wel weet is dat er eigenlijk altijd maar één moment is, dat is het huidige, en  toekomst en verleden bestaan niet. dus wat is dan tijd? maar ja, daar begint mijn rationele denken vaak alweer te protesteren  :P
doorboven gebeuren trouwens veel meer dingen die alle logica en natuurwetten die we hier hebben trotseren, tijd, afstand en massa die allemaal rare kunstjes uithalen in een gebied zonder begin of eind, wat eigenlijk ook alweer niet kan. binnen al die ongelooflijk fascinerende dingen in het heelal hebben wij ergens ooit afgesproken dat als de grote en de kleine wijzer bovenaanstaat, dat het dan 12 uur is. hoe, wat waar en waarom? kweenie, maar ik vind het allemaal prachtig!
groeten, Ronald van Seijen

Botervlieg

waar ik qua tijd wel nieuwsgierig naar ben, is waarom de getallen gekozen zijn.

Waarom 60 minuten in een uur? En geen 50, of 30 of 100 of 80 Of 42 desnoods?
Waarom heeft een klok 12 uur en zijn 24 een dag?

Waarom heeft een klok dan geen 24 uren of waarom is 12 uur dan geen dag?
En waarom 12 en 24 en geen 15 en 30 ofzo. Of 10 en 20.

Waarom heeft een week 7 dagen en geen 5 of 10 bijvoorbeeld.
Waarom heeft een maand 30 of 31 dagen. En geen 25 of 50.

En een jaar heeft er 365, wie komt er op zo'n idee?

Groetjes,
Marleen

Waarom dát getal?

ronald

het aantal dagen kan ik nog wel inkomen, al vind ik het wel erg knap dat ze vroeger al zo precies de zonnewende e.d. konden bepalen. een maand heeft geloof ik weer iets met de maan te maken, er is vast wat gegoogeld met dagen om het kloppend te maken. achter de rest zal vast ook logica zitten, maar misschien hadden een paar mensen ook wel gewoon wat tijd over...
groeten, Ronald van Seijen

Marina

de Maya's hadden een dag buiten de tijd, kosmisch nieuwjaar
Dit jaar viel die op 25 juli (onze kalender)
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

ronald

grappig, even de tijd aan de kant zetten en een kosmisch feestje bouwen. zou dat ook een soort schrikkeldag zijn geweest?
wel een ongelooflijk volkje ook, die maya's. de kennis die zij al hadden van sterren en planeten dat is toch wel erg knap.
groeten, Ronald van Seijen

han.endt

#38
Citaat van: M. Baltus op augustus 27, 2010, 22:42:25 PM
waar ik qua tijd wel nieuwsgierig naar ben, is waarom de getallen gekozen zijn.

Waarom 60 minuten in een uur? En geen 50, of 30 of 100 of 80 Of 42 desnoods?
Waarom heeft een klok 12 uur en zijn 24 een dag?

Waarom heeft een klok dan geen 24 uren of waarom is 12 uur dan geen dag?
En waarom 12 en 24 en geen 15 en 30 ofzo. Of 10 en 20.

Waarom heeft een week 7 dagen en geen 5 of 10 bijvoorbeeld.
Waarom heeft een maand 30 of 31 dagen. En geen 25 of 50.

En een jaar heeft er 365, wie komt er op zo'n idee?

Groetjes,
Marleen

Waarom dát getal?
Het getal 12 en alles wat er van afgeleid is (2 x 12 = 24 uur etc.) komt van het twaalftalligstelsel. Dit stamt waarschijnlijk uit Mesopotamië en is afgeleid van het tellen op je vingers: vier vingers met 3 kootjes is 12. (de duim deed niet mee). Later is men het tientalligstelsel gaan gebruiken eenvoudigweg omdat dat makkelijker rekent.
Het aantal van twaalf maanden stamt daar niet van. Die komen van de beweging van zon en maan. Men is overigens met tien maanden begonnen. Onder keizer Augustus zijn daar twee maanden aan toegevoegd om de kalender beter passend te krijgen. Echt passend is het nog steeds niet, vandaar af en toe schrikkeljaren. Overigens kan je aan de namen van de maanden nog steeds horen dat een jaar vroeger 10 maanden had, namelijk bijvoorbeeld aan december met 'deca' de tiende maand.

En Jokes stelling: 'Maar blijkbaar hadden de mensen toch behoefte om indelingen te maken, zodat er tijd ging ontstaan'. Daar zijn we mee begonnen toen de mens landbouw ging beoefenen. Ineens was het noodzakelijk om te weten wanneer bijvoorbeeld de Tigris, de Eufraat en de Nijl buiten hun oevers traden. Wanneer het koude seizoen kwam of de voorjaarsregens.

Elachista

Waarom de naam "merel"? Waarom de naam "mees"? Waarom de naam "kip"?
Groet,
Tymo

Botervlieg

#40
Citaat van: Avondrood op augustus 28, 2010, 03:32:17 AM
Waarom de naam "merel"? Waarom de naam "mees"? Waarom de naam "kip"?

Daar heb je een etymologisch woordenboek voor.

Ik heb dat boek, maar het ligt bij mijn ouders op zolder.

Meer info over etymologie van wikipedia.

Groetjes,
Marleen

Elachista

Dank je, en het is trouwens nog altijd etymologie!

Ooit bedacht n.a.v. mijn internetwijsheden.
Groet,
Tymo

Marina

lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

andre.schulten

Citaat van: Han Endt op augustus 28, 2010, 01:33:28 AM
En Jokes stelling: 'Maar blijkbaar hadden de mensen toch behoefte om indelingen te maken, zodat er tijd ging ontstaan'. Daar zijn we mee begonnen toen de mens landbouw ging beoefenen. Ineens was het noodzakelijk om te weten wanneer bijvoorbeeld de Tigris, de Eufraat en de Nijl buiten hun oevers traden. Wanneer het koude seizoen kwam of de voorjaarsregens.

..die Han, hij weet al zoveel en nu komt er ook nog een half geschiedenisboek uitrollen. Petje af.

Maar.. (petje een beetje op) de laatste zin zit me toch niet helemaal lekker. Dat 'ineens'. Mensen van het land, mensen van buiten die wéten toch wanneer het regenseizoen er aan komt? Levenslange ervaring? Zoiets zit in je bloed.
Mijn voorouders komen van de boerderij (mijn opa en oma dus  ;D ) en die hoef je zoiets niet te vertellen.
Een boer wéét wanneer er gemaaid moet worden.
Of zou het 'ineens' voor de mensen van kantoor zijn geweest, de mensen uit de stad, dat die het ook wisten. Konden ze op tijd de pacht gaan ophalen.

Nou ja, een ding is duidelijk: ik weet het niet. (we vergeten ons verleden nu eenmaal in sneltreinvaart; ga maar na; we wéten toch niet hoe de wereld/het leven er uitzag toen onze ouders jong waren. Laat staan dat ik me amper nog kan herinneren van toen ik klein was)
Ik verzin het ter plekke. (noem het filosoferen..)

Waar ging het ook al weer over?

Marina

Dat is nu het mooie van filoseren. Je kunt je gedachten lekker laten uitwaaieren.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Margreet Kwh

Terug naar de tijd. Een jeugdheld van me is een paar dagen geleden overleden. Anton Geesink. De reden waarom ik als kind op judo ging...
:'(
Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Marina

t Leek me een hele sympathieke man.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

han.endt

#47
Citaat van: a.schulten op augustus 28, 2010, 22:25:12 PM
Citaat van: Han Endt op augustus 28, 2010, 01:33:28 AM
En Jokes stelling: 'Maar blijkbaar hadden de mensen toch behoefte om indelingen te maken, zodat er tijd ging ontstaan'. Daar zijn we mee begonnen toen de mens landbouw ging beoefenen. Ineens was het noodzakelijk om te weten wanneer bijvoorbeeld de Tigris, de Eufraat en de Nijl buiten hun oevers traden. Wanneer het koude seizoen kwam of de voorjaarsregens.
Maar.. (petje een beetje op) de laatste zin zit me toch niet helemaal   lekker. Dat 'ineens'. Mensen van het land, mensen van buiten die wéten   toch wanneer het regenseizoen er aan komt? Levenslange ervaring? Zoiets   zit in je bloed.

Ja, daar heb je gelijk in. Het is niet ineens. Het gaat allemaal geleidelijk aan, hoewel de overgang van jager/verzamelaar naar boer in het Midden-oosten en Egypte nog relatief snel is gegaan. Ook toen speelde klimatologische veranderingen een grote rol.
Dat van mij is eigenlijk een belachelijk korte samenvatting. Er is zoveel over te zeggen. En dat heeft niets meer met het onderwerp te maken.

Ik wou alleen even ingaan op het getal 12 (en dus 6 en 24 en 144). De twaalf kootjes van je vingers dus. Keer je hand met de palm naar boven en je kan ze tellen als een soort van telraam met je duim.

Marina

Toch wel handig!
Een abacus die je altijd bij je hebt...
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Botervlieg

Zo kun je toch ook de maanden afgaan, welke 30 of 31 dagen heeft?

Bron en tekening

Je knokkels zijn 31 dagen en de "kuiltjes" ertussen zijn 29 of 30 dagen.

Groetjes,
Marleen

han.endt

Ja, maar dat is een ezelsbruggetje en heeft geen geschiedkundige achtergrond. Dat wil zeggen de maanden en dagen zijn al een gegeven en daar heeft men iets bij gevonden om het makkelijker te kunnen onthouden. De dagen en maanden zijn er niet van afgeleid.

Botervlieg

Citaat van: Han Endt op augustus 29, 2010, 22:25:49 PM
Ja, maar dat is een ezelsbruggetje en heeft geen geschiedkundige achtergrond. Dat wil zeggen de maanden en dagen zijn al een gegeven en daar heeft men iets bij gevonden om het makkelijker te kunnen onthouden. De dagen en maanden zijn er niet van afgeleid.

O het ging mij in dit geval niet om de geschiedenis achtergrond,
maar om door te gaan over het tellen met je handen.

Zijn de 12 vingerkootjes m.b.t. de 12/24 uren wel met geschiedenisachtergrond?


han.endt

Citaat van: M. Baltus op augustus 30, 2010, 07:16:52 AM
Citaat van: Han Endt op augustus 29, 2010, 22:25:49 PM
Ja, maar dat is een ezelsbruggetje en heeft geen geschiedkundige achtergrond. Dat wil zeggen de maanden en dagen zijn al een gegeven en daar heeft men iets bij gevonden om het makkelijker te kunnen onthouden. De dagen en maanden zijn er niet van afgeleid.
Zijn de 12 vingerkootjes m.b.t. de 12/24 uren wel met geschiedenisachtergrond?

Ja.

javanerkelens

Groet,
Joke (van Erkelens)

andre.schulten

Joke, dit gaat mij helemaal boven mijn pet. Die abstractie vliegt bij mij hoog over.. Misschien op een uitgelezen moment, dat ik me er eens in verdiep.

Voor mij hoort bij het onderwerp 'tijd' steevast Louis Le Roy, de bouwer van de ecokathedraal in Mildam; met zijn blote handen heeft hij tonnen puin en steen versjouwd. Ik heb het genoegen geproefd hem een keer te ontmoeten. Een rijke ervaring: heb het al eens opgeschreven: zie evt: http://aschu60.natuurlog.nl/?page_id=327.
Aan het eind van zijn leven werd Stichting Tijd in het leven geroepen: http://www.stichtingtijd.nl/index_nl.html (zie: 4e filmpje).

javanerkelens

Ja! Mooi!
Heb het boek verslonden (Natuur inschakelen / uitschakelen) en was een eye opener voor mij toen die tijd!
Zeer inspirerende man.
Leuk dat je hem heb mogen ontmoeten!
Kan mij tevens erg ergeren als ik weer van die prachtige veldjes met spontaan groeiende planten en bloemen zie staan .....en wie komt daar weer aan op vaak weer helemaal de verkeerde tijden.....de gemeente maaier....grrrrrr
Wil volgend jaar ook meer gaan doen aan mijn tuin....a là Le Roy (zat al langer in mijn hoofd)

Leuk!
Groet,
Joke (van Erkelens)

sjonnoh

weer eens zo'n interessante topic waar ik toch even deel aan wil nemen.

wat is tijd en waarom bestaat het?

tijd is een verzamelwoord voor dingen die gaan komen en gebeurd zijn, groeien en rotten, een herinner moment om iets te doen, gezien de mens niet eeuwig leeft hebben we vaste tijden nodig om zo perfect mogelijk door te gaan. Tijd herhaald zich dagelijks, tijd zijn minuten uren en dagen maar ook zonsopgang en seizoenen. Tijd is altijd in beweging, je kunt het niet tegenhouden. Tijd is wellicht net als een sprookje, die bestaan op zich ook niet. De Grote boze wolf bestaat niet, maar er kan een grote wolf bestaan die boos is.

wat misschien ook wel een leuke vraag kan zijn is: kun je tijd (in)vullen? zo vragen mensen het ook wel eens; besteed je tijd nuttig, doe je dat niet dat ben je niet slim bezig en waarom?

of tijd een bolling is? tijd heeft geen vorm maar als je nadenkt is alles wat zich herhaald een cirkel.

Als kind vroeg ik me altijd af: als je met een ruimteschip vanaf de aarde continu in 1 rechte lijn zou vliegen, zou je dan ooit weer op hetzelfde punt terugkomen? ofwel, zou het heelal ook niet bolvormig zijn?

Wellicht is tijd toch gebogen. Volgens mij was er daarop ook een theorie gericht over tijd reizen.
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

javanerkelens

Ja.....en dat vlak voor bedtijd....zou het heelal bolvormig zijn!
Ga ik eens over doordenken....leuke invalshoek
Groet,
Joke (van Erkelens)

andre.schulten

Citaat van: javanerkelens op augustus 30, 2010, 21:18:41 PM
Wil volgend jaar ook meer gaan doen aan mijn tuin....a là Le Roy (zat al langer in mijn hoofd)

Doen! Ik weet inmiddels uit ervaring dat het de mooiste manier van werken is: op papier een grote lijn bedenken en het idee tijdens het bouwen pas echt vormgeven, tot leven laten komen, scheppen. En tenslotte met een vermoeid lijf genieten van het resultaat. Bijzonder gezond.. (daar kan geen fitness of sport tegenop  ;D )

Bart van Hoogstraten

Ook van Loesje:

Tijd vliegt,
gewoon meevliegen!

Enfin, als je op bovenstaand niveau over tijd nadenkt... heb je in ieder geval heel veel tijd...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/