Filosofisch denkhoekje....

Gestart door javanerkelens, augustus 23, 2010, 21:07:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marije

Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 14, 2010, 17:38:26 PM
Wat grappig! Heb onlangs zelf ook een soort Nederlandse ikebana gemaakt -> er groeide een berkje op mijn dak wat eraf moest en ik dacht "zonde om weg te gooien" -> heb er een Bonzaï-zentuintje (past helemaal in dit topic) van gefabriceerd. Slaat helemaal nergens op eigenlijk maar het geeft op de een of andere manier inderdaad voldoening.

Het slaat wel ergens op. Jij hebt er een mooie zinvol groen moment aan gehad. En jij hebt voldoening overgehouden aan dit moment.
Dat is mooi. Voldoening halen uit een kleine gebeurtenis.

Marina

Ikebana zie ik ook meer als meditatievorm dan als bloemschikken.
Heel mooi, less is more, rustgevend.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Marina op september 14, 2010, 19:37:27 PM
die valhelm zie ik er even niet in  ???
maar laat dat geen beletsel zijn jullie ongebreidelde fantasie de vrije loop te laten  ;D

Het gearceerde deel, wat is dat?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

andre.schulten

Herinnert me aan een uitspraak van een Zen-meester. Die was de schoorsteen aan het poetsen toen een leerling hem kwam vragen wat het belangrijkste in het leven was. Waarop de meester zei: de schoorsteen poetsen.

Het boek is geloof ik niet meer te koop, maar zeer de moeite van het verkrijgen/lenen waard: 'De Zen van het Zien' van Fredrick Frank; met de hand geschreven ook nog.

Marina

@Bart: ik durf het niet te zeggen, tussenschot van een openbare wc?

@André: herinnert mij weer aan een verhaal van een klooster, iets met iemand die twee druppels olie rond de kloostermuren liep ofzo omdat de zenmeester dat vroeg maar ik weet niet meer hoe dat verhaal ook weer ging en wat de boodschap was
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

andre.schulten

oja ik was vanmorgen in alle vroegte nog niet wakker, door te beweren dat ik vooral een belever ben.
niet al te lang nadenken leverder op dat ik er gewoonweg tussenin zit: tussen onderzoeker en genieter, tussen knutselaar en ingenieur.

dat wordt dus onderzoekend genieten
en ingenieus knutselen


Het boek dat jij tipt, Marije is het vervolg op ZvhZ: vind ik persoonlijk minder sterk -maar als het andere er niet meer is, nou ja vooruit..

Marije

Citaat van: Marina op september 14, 2010, 19:48:37 PM
@Bart: ik durf het niet te zeggen, tussenschot van een openbare wc?

@André: herinnert mij weer aan een verhaal van een klooster, iets met iemand die twee druppels olie rond de kloostermuren liep ofzo omdat de zenmeester dat vroeg maar ik weet niet meer hoe dat verhaal ook weer ging en wat de boodschap was

Bedoel je deze? http://link.marktplaats.nl/377037437

Marije

Citaat van: a.schulten op september 14, 2010, 19:54:49 PM
oja ik was vanmorgen in alle vroegte nog niet wakker, door te beweren dat ik vooral een belever ben.
niet al te lang nadenken leverder op dat ik er gewoonweg tussenin zit: tussen onderzoeker en genieter, tussen knutselaar en ingenieur.

dat wordt dus onderzoekend genieten
en ingenieus knutselen


Het boek dat jij tipt, Marije is het vervolg op ZvhZ: vind ik persoonlijk minder sterk -maar als het andere er niet meer is, nou ja vooruit..

oeps sorry ik had mijn reactie weggehaald omdat ik ineens zag dat het inderdaad niet het goede boek was.

Margreet Kwh

    Ho, Ho, Ho. Er gebeurt nu een heleboel tegelijk. Even  reageren.
 
 
Citaat van: a.schulten op september 14, 2010, 18:43:24 PM
  Nu het toch overal over gaat: er is net een nieuwe mossengids uit van de KNNV.  Heeft iemand daar al een mening over?
 
(citaat van André)
 
  Ja, Niko Buiten heeft erover geschreven op het forum: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=105051.msg715777.html#msg715777
  (Niko is trouwens één van mijn mossendocenten)
 
 
  Eik, gal en grassen
  Groene kunst op het forum
  In ikebana
 

  (Haiku van Marije)
 
  Heel mooi, dank je wel, leuk hoe je elkaar kunt inspireren.
 
  Margreet.
 
 
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

andre.schulten

yep, dat is 'm.

(bewust met  de hand geschreven om de aandacht vast te houden; een boek van begin jaren 80. Ik zag de man bij Sonja Barend en wist meteen: dat boek moet ik hebben -heel inspirerend)

andre.schulten

Margreet, dank voor de mossen-atlas-recensie.

Jarinka

Uit het boek De wereld van Sofie (dat ik 5 jaar geleden heb gelezen maar nu nog een keer lees om te zien hoe erg mijn begrip is veranderd)
"Het enige dat we nodig hebben om goede filosofen te worden is het vermogen ons te verwonderen."

Ik ben van plan om alle mooie/nuttige/interessante quotes hier neer te zetten.
Groeten, Jarinka Heijink

Margreet Kwh

Citaat van: Jarinka op september 14, 2010, 22:01:31 PM
Uit het boek De wereld van Sofie (dat ik 5 jaar geleden heb gelezen maar nu nog een keer lees om te zien hoe erg mijn begrip is veranderd)
"Het enige dat we nodig hebben om goede filosofen te worden is het vermogen ons te verwonderen."

Ik ben van plan om alle mooie/nuttige/interessante quotes hier neer te zetten.

Goed idee. Die eerste is al erg mooi, vind ik.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

zakdrager

Als we het dan toch over Zen hebben.....dan kan ik Zen en de kunst van het motoronderhoud aanbevelen (Robert Pirsig). Een aantal van jullie zal het vast al wel gelezen hebben. En, nee, het gaat niet over motoren. Eén van de boeken die je echt bijblijven. Je zou kunnen zeggen dat het over kwaliteit gaat en over de integratie tussen denken en doen/zijn.

Ik heb het na tientallen jaren maar weer eens uit mijn boekenkast gepakt. Er zat een krantenknipsel uit 1984 in waarin de schrijver een Nawoord bij het boek publiceert. Tot mijn verrassing begint dat als volgt: "Dit boek vertelt veel over het wereldbeeld van de oude Grieken en welke betekenis dit heeft, maar één aspect ontbreekt, namelijk hun opvatting van tijd. Zij beschouwden de toekomst als iets dat hen van achteren overrompelde, terwijl het verleden onder hun ogen terugschreed. (....) want wie kan de toekomst eigenlijk overzien? Je kunt alleen projecties vanuit het verleden maken, ook al toont het verleden aan dat zulke projecties vaak verkeerd zijn. En wie kan het verleden vergeten? Wat valt er anders te weten dan dat?"

Dit is volgens mij zeer juist als het je bekijkt vanuit de menselijke beleving: je ziet het verleden voor je liggen, over de toekomst weet je niks en vaak overvalt iets je. Je staat met je rug naar de voortschrijdende tijd. Maar het geldt op een bepaalde manier ook voor veel wetenschap:  hoe verder we in de toekomst geraken, hoe meer wetenschappelijke vooruitgang, hoe meer we vooral van het verleden weten. We kijken naarmate de tijd verstrijkt steeds dieper in het heelal en steeds dieper in de genen, de macro- en de microkosmos (bijv ontstaan van het heelal, ontstaan van het leven, evolutionaire verwantschappen). Maar de kredietcrisis zag vrijwel niemand aankomen.

Henk
 

andre.schulten

Goeie tip, ik ken de titel van het boek, maar heb het nog nooit gelezen -toch maar eens gaan 'motorrijden'.

Heb ik er ook nog een: 'Het boek van Bod Pa' van Anton Quintana. Niet precies filosofisch, maar vaak zo eigenwijs, tegendraads en op-het-andere-been-zettend dat ik het heleaal stukgelezen heb .
(ook hier een vervolg: de hemelruiter -maar ook minder).  http://www.woutertjepieterseprijs.nl/wpp/Lestips/LS_19.asp

Goedemorgen nieuwe werkdag, de inklok-klok tikt alweer, eens even in de agenda kijken..

Bart van Hoogstraten

Da's inderdaad een erg goed boek -> het verhaal van een briljant zoekende geest die totaal vastloopt in zijn zoektocht naar 'kwaliteit'. Meesterwerk!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Margreet Kwh

CiteerAls we het dan toch over Zen hebben.....dan kan ik Zen en de kunst van  het motoronderhoud aanbevelen (Robert Pirsig). Een aantal van jullie  zal het vast al wel gelezen hebben. En, nee, het gaat niet over  motoren. Eén van de boeken die je echt bijblijven. Je zou kunnen zeggen  dat het over kwaliteit gaat en over de integratie tussen denken en  doen/zijn.
(citaat van Zakdrager)

Meesterlijk boek, indertijd als student gelezen en later nog eens. Het gaat ook over een vader en de (problematische) relatie tot zijn zoontje. Ik ga het ook nog eens inkijken. Boeken lezen vind ik heerlijk ontspannend vergeleken met beeldscherm-lezen. "Met een boekje in een hoekje", eentje voor de tegelwijsheden!

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

mabeline

mijn man snapt ook nooit dat ik graag boeken koop, want alles staat ten slotte op internet, maar geef mij maar een boek, inderdaad om de reden die net genoemd wordt, het leest gewoon vele malen fijner, bovendien als mijn foto op het scherm staat, is het niet handig om dan te determineren via een beeldscherm, van al dat heen en weer geswitch, word ik helemaal kriebelig  :rolleye:
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

andre.schulten

Goh, niemand Bod Pa ooit ontmoet? Mmm, spijtig..

Zat net na te denken over het subtiele verschil tussen ''voor wat hoort wat'' en ''je geeft iets en daar krijg je iets voor terug''.
Zo zei ik gistermiddag tegen een buurman: ik kan je geen zonneschijn geven, maar ik wens je wel een heel prettige dag toe. Gewoon maar zo. En toen gaf hij me een hand. Zoiets.


Margreet Kwh

Ja, André, dat is mooi, zo'n scene.
"Voor wat hoort wat" is verplichtend. Als je iemand een cadeautje geeft voor zijn verjaardag, moet de ander jou de volgende verjaardag een cadeautje teruggeven, zoiets.
'je geeft iets en daar krijg je iets voor terug'' klinkt al minder verplichtend. Of je een cadeautje terugkrijgt moet je maar afwachten, misschien krijg je wel dankbaarheid terug voor jouw gift. Of een glimlach, of een hand.

Er schiet me een boek te binnen, maar dat is mijn afwijking.
Het is een boek van Marcel Mauss, een franse socioloog. Hij heeft een studie gemaakt van het verschijnsel geven in verschillende culturen.
In onze westerse cultuur verwachten we een soort wederkerigheid en gelijkwaardigheid bij het geven. In andere culturen ligt dat soms heel anders.

Een docent van mij deed onderzoek in Ivoorkust, Afrika. Hij woonde met zijn gezin in een dorp in het binnenland en leefde het leven van de dorpelingen. Op een dag reed hij een kip dood. Als Hollander trok hij zijn portemonnee, om de schade te vergoeden. Maar dat was niet de bedoeling. Hij mocht niet betalen.
Ze legden hem uit, dat hij nu in een schuldrelatie stond tot de eigenaar van de kip. Die relatie bracht van alles met zich mee. Daarmee was hij een stukje meer opgenomen in de dorpssamenleving.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Marina

Citaat van: a.schulten op september 15, 2010, 13:32:43 PM
--- Bod Pa ooit ontmoet...
raaf! raaf! ik zie een raaf!
en een wolf denk ik? of een hondje?
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Bart van Hoogstraten

Citaat van: MarKoHu op september 15, 2010, 10:14:49 AM
CiteerAls we het dan toch over Zen hebben.....dan kan ik Zen en de kunst van  het motoronderhoud aanbevelen (Robert Pirsig). Een aantal van jullie  zal het vast al wel gelezen hebben. En, nee, het gaat niet over  motoren. Eén van de boeken die je echt bijblijven. Je zou kunnen zeggen  dat het over kwaliteit gaat en over de integratie tussen denken en  doen/zijn.
(citaat van Zakdrager)

Meesterlijk boek, indertijd als student gelezen en later nog eens. Het gaat ook over een vader en de (problematische) relatie tot zijn zoontje. Ik ga het ook nog eens inkijken. Boeken lezen vind ik heerlijk ontspannend vergeleken met beeldscherm-lezen. "Met een boekje in een hoekje", eentje voor de tegelwijsheden!

Margreet.

Ik heb vandaag de oorspronkelijke autobiografie van Charles Darwin binnen gekregen. Ohh heerlijk vooruitzicht; tv uit, lekker vroeg naar bed en dan lezen totdat je de slaap voelt komen... Was een goeie tip van je Margreet! Thnx!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

mabeline

ik ben benieuwd wat voor wijsheden daaruit gaan komen Bart, maar dat horen we morgen wel van je toch?
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

Margreet Kwh

Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 15, 2010, 16:02:52 PM
Citaat van: MarKoHu op september 15, 2010, 10:14:49 AM
CiteerAls we het dan toch over Zen hebben.....dan kan ik Zen en de kunst van  het motoronderhoud aanbevelen (Robert Pirsig). Een aantal van jullie  zal het vast al wel gelezen hebben. En, nee, het gaat niet over  motoren. Eén van de boeken die je echt bijblijven. Je zou kunnen zeggen  dat het over kwaliteit gaat en over de integratie tussen denken en  doen/zijn.
(citaat van Zakdrager)

Meesterlijk boek, indertijd als student gelezen en later nog eens. Het gaat ook over een vader en de (problematische) relatie tot zijn zoontje. Ik ga het ook nog eens inkijken. Boeken lezen vind ik heerlijk ontspannend vergeleken met beeldscherm-lezen. "Met een boekje in een hoekje", eentje voor de tegelwijsheden!

Margreet.

Ik heb vandaag de oorspronkelijke autobiografie van Charles Darwin binnen gekregen. Ohh heerlijk vooruitzicht; tv uit, lekker vroeg naar bed en dan lezen totdat je de slaap voelt komen... Was een goeie tip van je Margreet! Thnx!

You're welcome!

Margaret
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

andre.schulten

ha Margreet:

komt een vrouw bij de dokter.
-Dokter kunt u me van mijn afwijking af helpen?
-Wat is er aan de hand, mevrouw?
-Nou dokter, er schieten me boeken te binnen...

Voor wat hoort wat; geven om te krijgen.
Het andere: geven om te geven...

Of het een hondje is, Marina?
'kzouzozeggen: lees het boek  ;D

Bart van Hoogstraten

Citaat van: mabeline op september 15, 2010, 16:06:46 PM
ik ben benieuwd wat voor wijsheden daaruit gaan komen Bart, maar dat horen we morgen wel van je toch?

Euh, zo snel kan ik niet lezen en bovendien niet elke dag de tijd voor -> wordt volgende week of de week erna ergens voordat ik hem uit heb. Weet ook niet of ik er wijzer van wordt, ging me vooral om de informatie die ze er al die tijd uit hebben weten te houden (mbt zijn stiekeme atheïsme).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

andre.schulten

het is nog steeds niet perfect: om alles te lezen moet ik steeds weer in- en uitloggen
maar dit terzijde

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

mabeline

ja ik moet ook nog steeds in en uitloggen om alles te lezen

enne Bart....  een week! kan dat niet een beetje sneller  ;) ;D
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

Bart van Hoogstraten

Dan ligt het waarschijnlijk niet aan de browser maar aan de server van waarneming.nl, waarschijnlijk is ie overbelast geraakt door de "praat-maar-raak-club"  ;D
(moet trouwens een huis van een server zijn waarop waarneming.nl staat. Wie betaalt dat trouwens?)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/