Errata nieuwe ANWB vogelgids (2010)

Gestart door Norman, augustus 23, 2010, 20:58:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

jvdlaan

Heb even wat foto's bekeken (google, netfugl en dan beide soorten), maar ik zie het nergens of ik zieeen soort van glans bij beide. Kortom, maar goed dat het er niet in zit! >:D

frankneijts

Citaat van: Vincent Hart op augustus 24, 2010, 21:35:53 PM
Maar ja, als nou net het enige overgebleven betrouwbare kenmerk om twee soorten te kunnen onderscheiden ontbreekt, heb je een veldgids die alleen 'diagnostische kenmerken' noemt die niet diagnostisch zijn ... Overigens is dat lichte vlekje met enig geduld in het veld prima te zien, en ook op foto's (die je tp kunt bekijken) springt het er vaak wel uit ...

Daarbij komt dat zoals Maarten hierboven al zegt, het tot de moderne manier van vogelen behoort om zoveel mogelijk foto's te maken waarmee soms essentiële kenmerken kunnen worden gecheckt die 'vroeger' als handkenmerken werden beschouwd. Het zou dan ook een beetje vreemd zijn om dat in een moderne veldgids anno 2010 te negeren wat deze gids dan ook niet doet, kijk bijv. naar de 'behandeling' van Fitis/Tjiftjaf. Ook de poging om het boomkruiper-probleem te tackelen is erop gebaseerd al had dat met vergelijkbare middelen beter gekund. Het lijkt me volstrekt legitiem om aan de schrijvers/tekenaars/bewerkers te vragen om in een volgende druk dergelijke, soms minieme details, die echter essentiëel voor de determinatie (kunnen) zijn, op te nemen in tekst of afbeedlingen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

#32
Citaat van: jvdlaan op augustus 24, 2010, 22:20:38 PM
Heb even wat foto's bekeken (google, netfugl en dan beide soorten), maar ik zie het nergens of ik zieeen soort van glans bij beide. Kortom, maar goed dat het er niet in zit! >:D

http://blx1.bto.org/pdf/ringmigration/24_2/broughton1.pdf

Het zal 'm in dat "even wat foto's bekeken" zitten Jan, soms moet je gewoon net iets beter/langer kijken..... 8)

EDIT: Heb zo'n 'zelfde' oefening gedaan op Birdpix en daarvoor de eerste 30 van de 150 Glanskopfoto's (zonder de persoonlijke albums) bekeken. Bij 20 daarvan sprong het vlekje vrijwel meteen 'in het oog'; bij 7 was het door teveel of te weinig licht niet goed te beoordelen; van 1 kon ik niks maken en 2 waren Matkoppen. Bij een poging dit ook de te doen met Matkoppen ben ik met tranen in de ogen gestopt: van de eerste 20 was minstens de helft Glanskop waarvan de glimmende kruintjes je al op het postzegelformaat tegemoet lachten! Bij een doodenkele foto een opmerking over de determinatie maar bij veruit de meesten alleen fototechnisch commentaar. Als ergens het belang is aangetoond om die hele Glanskop/Matkop determinatie goed aan te pakken is het wel op Birdpix!
(Maar het is natuurlijk bij Matkop veel lastiger om de AFwezigheid van dit kenmerk te checken dan de AANwezigheid bij Glanskop..)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jvdlaan

#33
Nee Frank, dat zit hem ook in welke sites je bekijkt. In eerste instantie had ik Netfugl.dk, mijn favoriet bekeken, maar omdat in Zuid-Zweden en Denemarken beide soorten voorkomen en inderdaad vergissing uit moet worden gesloten heb ik de Matkoppen op www.tarsiger.com bekeken. Zoals je weet komt Glanskop in Finland niet voor. Op de eerste pagina's staan 20 foto's. Minimaal 6 foto's hebben m.i. al een suggestie van een lichte basis, dan wel een lichte snijrand (zie bv March 29th 2008 Vuosaari, Helsinki, February 21st 2007 Ulvila, Finland, February 3rd 2008 Vuosaari, Helsinki, Finland (of lichtval bij deze?), March 3rd 2006 Lahti, Linnaistensuo, Finland (lastig, is het een veertje en is de rest lichtval), February 7th 2006 Kerava, Finland (hele lichte snijrand!), March 6th 2005 Espoo Finnå, Finland (foto 1 = rechterkant snavel, foto 2 en 3 = linkerkant snavel, zijn zwarter).

Dus ik ben nog steeds niet overtuigd en blijf er nochtans bij dat ik blij ben dat zo'n kenmerk niet in de nieuwe gids staat.
Een artikel kan er nog zo mooi uit zien, de gegevens kunnen nog zo overtuigend worden gebracht en in een gerenommeerd blad staan, check altijd zelf in het veld of beter, foto's op het net. Nu hebben we een machtiger wapen dan 10 jaar geleden: google afbeeldingen plus een paar goede sites als Netfugl.dk en Tarsiger.com.

EDIT: op www.tarsiger.com staan trouwens toch een paar Glanskoppen genomen in Finland.

Norman

Het gaat allang niet meer over errata, zou een admin deze posts willen splitsen naar een topic met bijvoorbeeld de titel; "Wat zou ik wensen dat er in de volgende nieuwe ANWB gids aangevuld word".

Vwb. het verschil mbt de snavel in geval van glanskop/matkop ben ik het eens dat het er in zou mogen staan, maar het valt niet onder te noemer errata.

jvdlaan

Ik heb nog even meer sites bezocht en nu ben ik toch redelijk om: als het vlekje aan de basis van de bovensnavel zit en min of meer driehoekig van vorm is, dan kan het alleen maar een Glanskop zijn. Echter, ik ben van mening dat Matkop wel degelijk licht aan de snavel kan hebben, maar dan meer aan de snijranden.

Vincent Hart

Uit Foutieve Determinaties:
Citaat van: ruud_altenburg op augustus 30, 2010, 10:22:52 AM
Bij de status van Kokardezaagbek staat in de nieuwe ANWB gids een Z ipv -. Ik hoop dat dat geen profetische gave is van de auteurs ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Norman

Citaat van: Vincent Hart op augustus 30, 2010, 11:09:11 AM
Uit Foutieve Determinaties:
Citaat van: ruud_altenburg op augustus 30, 2010, 10:22:52 AM
Bij de status van Kokardezaagbek staat in de nieuwe ANWB gids een Z ipv -. Ik hoop dat dat geen profetische gave is van de auteurs ;)

Z lijkt mij inderdaad niet juist, maar zou het geen J moeten zijn? Dat wil zeggen Jaargast (Gehele jaar aanwezig).

Folkert Jan

Citaat van: Norman op augustus 30, 2010, 15:49:50 PM
Citaat van: Vincent Hart op augustus 30, 2010, 11:09:11 AM
Uit Foutieve Determinaties:
Citaat van: ruud_altenburg op augustus 30, 2010, 10:22:52 AM
Bij de status van Kokardezaagbek staat in de nieuwe ANWB gids een Z ipv -. Ik hoop dat dat geen profetische gave is van de auteurs ;)

Z lijkt mij inderdaad niet juist, maar zou het geen J moeten zijn? Dat wil zeggen Jaargast (Gehele jaar aanwezig).

dan eerder (z)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jarinka

Op bladzijde 103 bij de Bruine Kiekendief staat bij de vliegende juveniel 'coverts dark'.
Groeten, Jarinka Heijink

Gert Ottens

#40
Als het in dit topic ook de bedoeling is om onvolkomenheden t.a.v. de status van een soort, in deze gids, te benoemen dan weet ik er ook eentje:

Bij Basrakarekiet staat dat de soort zich recent heeft uitgebreid naar Noord-Israel (o.i.d.). Dat klopt niet (meer). Gedurende een aantal jaren zijn er inderdaad aanwijzingen (en bewijs) voor broedgevallen vastgesteld in de Hula vallei, ik heb ze daar zelf ook gezien (incl. pas uitgevlogen jongen). Maar mede door de activiteiten van één van de auteurs van de gids in kwestie zijn die vogels verdwenen en momenteel weet niemand of er daadwerkelijk nog Basrakarekieten in Israel broeden. Maar waarschijnlijk niet... Overiens was er sowieso nooit sprake van een populatie aldaar.

Gert

jvdlaan

Citaat van: Gert Ottens op september 02, 2010, 14:27:32 PM
Als het in dit topic ook de bedoeling is om onvolkomenheden t.a.v. de status van een soort, in deze gids, te benoemen dan weet ik er ook eentje:

Bij Basrakarekiet staat dat de soort zich recent heeft uitgebreid naar Noord-Israel (o.i.d.). Dat klopt niet (meer). Gedurende een aantal jaren zijn er inderdaad aanwijzingen (en bewijs) voor broedgevallen vastgesteld in de Hula vallei, ik heb ze daar zelf ook gezien (incl. pas uitgevlogen jongen). Maar mede door de activiteiten van één van de auteurs van de gids in kwestie zijn die vogels verdwenen en momenteel weet niemand of er daadwerkelijk nog Basrakarekieten in Israel broeden. Maar waarschijnlijk niet... Overiens was er sowieso nooit sprake van een populatie aldaar.

Gert

Wie wie wie, de Zweed, de Ier, de in Zwitserland wonende Israelier??

rinsevdvliet

Grappig te zien hoe het menselijk brein werkt; de in Zwitserland wonende Israëlier was ook míjn eerste gedachte, maar heeft ie überhaupt aan 't boek meegeschreven..?

Gert Ottens

Citaat van: jvdlaan op september 02, 2010, 17:06:25 PM
Citaat van: Gert Ottens op september 02, 2010, 14:27:32 PM
Als het in dit topic ook de bedoeling is om onvolkomenheden t.a.v. de status van een soort, in deze gids, te benoemen dan weet ik er ook eentje:

Bij Basrakarekiet staat dat de soort zich recent heeft uitgebreid naar Noord-Israel (o.i.d.). Dat klopt niet (meer). Gedurende een aantal jaren zijn er inderdaad aanwijzingen (en bewijs) voor broedgevallen vastgesteld in de Hula vallei, ik heb ze daar zelf ook gezien (incl. pas uitgevlogen jongen). Maar mede door de activiteiten van één van de auteurs van de gids in kwestie zijn die vogels verdwenen en momenteel weet niemand of er daadwerkelijk nog Basrakarekieten in Israel broeden. Maar waarschijnlijk niet... Overigens was er sowieso nooit sprake van een populatie aldaar.

Gert

Wie wie wie, de Zweed, de Ier, de in Zwitserland wonende Israelier??

Eén van de Zweden (en dan niet Dan Zetterstroem)... Al speelt de Israeli die tegenwoordig de wereldzeeen bevaart (en inderdaad geen auteur van de gids is) hierin ook een dubieuze rol.

Gert

MarcelHaas

Ben ik toch wel benieuwd Gert wat de beste LS dan heeft uitgehaald om deze vogels te doen verdwijnen?

Verder kan ik nog melden dat er druk aan de lijst met extreme dwaalgasten is gewerkt door oa ondergetekende. Dit heb ik ook gedaan voor de Engelese editie, maar daar zitten toch nog enorm veel fouten in die ik er had uitgehaald en had verbeterd, maar die door de uitgever niet zijn verwerkt... In de herdruk van de tweede editie is dit overigens wel weer verbeterd (tenminste dat was volgens diezelfde LS de bedoeling; ik heb de herdruk nog niet gezien).

Gert Ottens

Citaat van: MarcelHaas op september 03, 2010, 11:57:28 AM
Ben ik toch wel benieuwd Gert wat de beste LS dan heeft uitgehaald om deze vogels te doen verdwijnen?

LS wilde de vogels persé graag zelf vangen, hoewel vrijwel alle vogels al eens waren gevangen (en beschreven) door de lokale ringers. Dus, zo-gezegd-zo-gedaan. Later (of eerder, dat weet ik niet zeker) datzelfde broedseizoen kwam HS met z'n Zweedse suikeroompje en (ik geloof) nog wat vrienden en die wilden de vogels ook graag nog even in de hand zien... Vreemd genoeg zijn de vogels daarna nooit meer gezien noch gevangen...!

Natuurlijk zullen we nooit zeker weten of er een correlatie bestaat tussen de overdadige aandacht en het 'verdwijnen' van de vogels, maar ik vind deze acties toch redelijk dubieus. De mensen die probeerden de vogels te volgen hadden hier natuurlijk grote moeite mee, maar gezien de autoriteit van LS en HS konden ze er niet veel tegen doen. Het ligt daar nog steeds gevoelig en het is waarschijnlijk beter als we deze 'zaak' verder maar laten rusten.

Gert

Klaas van Dijk

Citaat van: Gert Ottens op september 03, 2010, 13:03:58 PMLS wilde de vogels persé graag zelf vangen, hoewel vrijwel alle vogels al eens waren gevangen (en beschreven) door de lokale ringers. Dus, zo-gezegd-zo-gedaan. Later (of eerder, dat weet ik niet zeker) datzelfde broedseizoen kwam HS met z'n Zweedse suikeroompje en (ik geloof) nog wat vrienden en die wilden de vogels ook graag nog even in de hand zien. Vreemd genoeg zijn de vogels daarna nooit meer gezien noch gevangen. Natuurlijk zullen we nooit zeker weten of er een correlatie bestaat tussen de overdadige aandacht en het 'verdwijnen' van de vogels, maar ik vind deze acties toch redelijk dubieus.

De mensen die probeerden de vogels te volgen hadden hier natuurlijk grote moeite mee, maar gezien de autoriteit van LS en HS konden ze er niet veel tegen doen. Het ligt daar nog steeds gevoelig en het is waarschijnlijk beter als we deze 'zaak' verder maar laten rusten.Gert

Wat is dat nu weer voor flauwe kul om (kennelijke?) autoriteiten anders te behandelen dan een willekeurige vogelaar als het om bescherming gaat?

Wat staat eigenlijk voorop: de mens (LS / HS c.s.) of de vogel? Het antwoord is natuurlijk zonneklaar: de vogel staat altijd voorop & op de eerste plaats. Is hier uit en treure behandeld en staat in alle richtlijnen die je maar kunt bedenken.

Hoe zo 'deskundigheid / autoriteit'? Dat heb je toch in één klap meteen verspeeld na dergelijke acties? Man & paard worden genoemd, dus kennelijk zit het wel snor met het bewijs. LS = Lars Svensson? HS = ?

Waarom ondersteunen we de lokale onderzoekers / vogelaars / liefhebbers / beschermers niet dat dergelijke acties niet kunnen / uit de boze zijn / bestraft moeten worden etc.?

Wat is dit voor beerput?

Is dit niet een zaak voor BirdLife c.s.?

Wie is nu weer het 'Zweedse suikeroompje'? Ik ben razend nieuwsgierig!

Groetjes, Klaas

zwarteleeuwerik

Erik vb.

MarcelHaas

Citaat van: zwarteleeuwerik op september 03, 2010, 17:59:08 PM
HS=  hadoram shirihai

Inderdaad: de auteur van een van de beste avifauna's ooit (The Birds of Israel).

Gert Ottens

Citaat van: MarcelHaas op september 03, 2010, 18:14:52 PM
Citaat van: zwarteleeuwerik op september 03, 2010, 17:59:08 PM
HS=  hadoram shirihai

Inderdaad: de auteur van een van de beste avifauna's ooit (The Birds of Israel).

Natuurlijk is Hadoram één van de meest vooraanstaande veldornithologen van de WP (zo niet van de wereld), en heeft ´ie tal van baanbrekende artikelen en boeken op z´n naam staan. Dat geld ook voor Lars Svensson. Toch bekruipt me een beetje het gevoel (heb bovenstaand verhaal niet zelf meegemaakt, maar uit eerste hand gehoord) dat deze heren hun autoriteit hier een beetje hebben misbruikt. De lokale mensen in de Hula-vallei (waaronder medewerkers van de Israelische BirdLife-partner) konden/ durfden hen blijkbaar niet tegen te spreken.

En natuurlijk staan de vogels voorop, maar Hadoram ging wat dat betreft wel eens over vogellijkjes (Hume's Short-toed Lark? Oeps, zomaar 'overleden' op weg naar het museum..., Langstaartklauwier in Turkije? Oeps, hij ging zomaar dood in het speciaal voor de vogel geplaatste mistnet...).

Maar nogmaals, in Israel zit niemand er op te wachten de 'Basra-zaak' weer op te rakelen. En een beerput is het dus niet meer. Wel is het een waardevolle les voor de toekomst.

groetjes,

Gert

Klaas van Dijk

Citaat van: Gert Ottens op september 03, 2010, 19:51:37 PMNatuurlijk is Hadoram één van de meest vooraanstaande veldornithologen van de WP (zo niet van de wereld), en heeft ´ie tal van baanbrekende artikelen en boeken op z´n naam staan. Dat geldt ook voor Lars Svensson.

Toch bekruipt me een beetje het gevoel (heb bovenstaand verhaal niet zelf meegemaakt, maar uit eerste hand gehoord) dat deze heren hun autoriteit hier een beetje hebben misbruikt. De lokale mensen in de Hula-vallei (waaronder medewerkers van de Israelische BirdLife-partner) konden/ durfden hen blijkbaar niet tegen te spreken. En natuurlijk staan de vogels voorop, maar Hadoram ging wat dat betreft wel eens over vogellijkjes (Hume's Short-toed Lark? Oeps, zomaar 'overleden' op weg naar het museum..., Langstaartklauwier in Turkije? Oeps, hij ging zomaar dood in het speciaal voor de vogel geplaatste mistnet...).

Maar nogmaals, in Israel zit niemand er op te wachten de 'Basra-zaak' weer op te rakelen. En een beerput is het dus niet meer. Wel is het een waardevolle les voor de toekomst.

groetjes, Gert

hoi Gert,

Bedankt voor je toelichtende woorden. Maar ik blijf toch wel wat met een vieze smaak in mijn mond zitten. Je schrijft bijvoorbeeld: "Toch bekruipt me (..) het gevoel (...) dat deze heren hun autoriteit hier (...) hebben misbruikt. De lokale mensen in de Hula-vallei (waaronder medewerkers van de Israelische BirdLife-partner) konden/ durfden hen blijkbaar niet tegen te spreken. (...). Wel is het een waardevolle les voor de toekomst."

Dan gelden dus gedragsregels (zie bv http://www.dutchbirding.nl/page.php?page_id=58 en http://www.vogeltrekstation.nl/beleid_zeldzame_vogels.htm ) kennelijk niet / minder voor 'vooraanstaande veldornithologen'? Het spijt me wel, maar ik zie bij dergelijke gedragsregels (er zijn op internet vast nog veel meer te vinden) nooit staan dat ze niet / minder gelden voor 'vooraanstaande veldornithologen'. En dergelijke gedragsregels gelden natuurlijk net zo goed voor biologen / ecologen etc. Een voorbeeld voor een gedragscode voor biologen is wel te vinden op de website van NIBI. Helaas zonder sancties.....

Maar wat doe je als HS / LS worden genomineerd voor een prijs? En is het wel leuk om dergelijke mensen voor een lezing (bv op een DB-dag) uit te nodigen? Voor dat je het weet heb je actievoerende vogelaars die het maar niets vinden dat zij 'boven de wet' staan. Enerzijds kan ik me wel wat verplaatsen in de mensen van Birdlife Israel, anderzijds heb ik geleerd dat je altijd de aanwijzingen van de locale beheerder moet opvolgen.

En wie bepaalt wanneer je een 'vooraanstaand veldornitholoog' bent? Horen jij & ik ook tot die groep? En mogen wij dan dus -kennelijk?- ook meer?

En wat moeten we dan aan met al die discussies die hier (en op andere fora) regelmatig worden gevoerd over het verstoren van zeldzame soorten / zeldzame broedvogels? En als dan iemand zich erop beroept dat hij/zij een 'vooraanstaand veldornitholoog' is en daarom, net zoals HS & LS, meer mag dan een ander?

Groetjes, Klaas

Marcel Schoumans

Afbeelding Kwak staat 2e zomer bij. In Collins 2010 en vorige uitgave ANWB gids staat deze als 1e zomer vermeld.
Lijkt mij ook 1e zomer o.a. door streping en lichtere snavel.

gr. Marcel

Norman

Marcel; ook weer bedankt!

Mag ik een ieder nogmaals verzoeken om het pag. nr. er bij te plaatsen?

Boon

Misschien geen echte fouten, maar het is duidelijk te merken dat de ANWB een vertaling
is uit het Engels: o.a. Blz. 139: Bontbekplevier met "orange" poten en snavel, en een tweede
onvertaalde beschrijving die ik zo snel niet terug kan vinden.

Misschien dat er nog een apart onderdeel muggenziften kan komen voor dit soort opmerkingen?  ;)
Groet, Onno den Boon

PieterH

Citaat van: Boon op september 08, 2010, 22:16:07 PM
Misschien geen echte fouten, maar het is duidelijk te merken dat de ANWB een vertaling
is uit het Engels: o.a. Blz. 139: Bontbekplevier met "orange" poten en snavel, en een tweede
onvertaalde beschrijving die ik zo snel niet terug kan vinden.

Misschien dat er nog een apart onderdeel muggenziften kan komen voor dit soort opmerkingen?  ;)
Ja zo ook blz 19 kleur poten bij kleine rietgans "pink" niet echt storend inderdaad . :blink:
Groeten , Pieter Hilgeman

Cees de Vries

#55
nog een fout(je):
p. 308: In de tekst staat Ménétries´ Zwartkop, terwijl bij de tekeningen op p. 309  en bij het verspreidingskaartje Ménétries´ Grasmus staat.

groet,
Cees de Vries

Ted van der Knaap

ter informatie:

Adri de Groot van het Vogeldagboek heeft een recensie over het boek geschreven met + en - punten
zie: http://www.vogeldagboek.nl/node/615
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

GijsB

hij vind de ransuil slechter geworden :o

wat mij betreft 1 van de mooiste nieuwe tekeningen, niks geen kanariegele vleugels meer
Gijs

KorHaan

Citaat van: Ted van der Knaap op september 15, 2010, 21:05:29 PM
ter informatie:

Adri de Groot van het Vogeldagboek heeft een recensie over het boek geschreven met + en - punten
zie: http://www.vogeldagboek.nl/node/615

Bedankt voor de link, Ted.

Over de dikte van het boek: de meesten van ons sjouwen toch al een rugzak mee.
Maar een suggestie voor een volgende druk ( omdat deze natuurlijk in no time is uitverkocht ) :

Waarom geen deel A en deel B gemaakt, in paperback, in een plastic hoes?
Je kunt ze dan eenvoudig over je jaszakken verdelen ( loop je niet scheef),  en voor het geval je een rugzak meeneemt, voeg je de delen samen in hun plastic hoes.

Vriendelijke groet,

Ronald

Norman

Citaat van: KorHaan op september 16, 2010, 00:28:26 AM
Waarom geen deel A en deel B gemaakt, in paperback, in een plastic hoes?

Vriendelijke groet,

Ronald

Waarom geen losbladig systeem, nu sjouw ik allerlei vogels mee waar ik de gids niet voor nodig heb, omdat ik geen gids nodig heb om deze te herkennen of omdat deze niet in het betreffende seizoen voorkomen. En kun je meer aandacht per soort besteden. Een soort combi van de ANWB gids met de Duyvenduik 2 pagina's tekst en 2 pagina's tekeningen/foto's. etc. etc.

Zo zijn er nog tal van punten aan te wijzen voor de ideale vogelgids. Een e-book zou ook prettig zijn. Lichtgewicht en voldoende groot. Ideetje voor een nieuw topic.