Errata nieuwe ANWB vogelgids (2010)

Gestart door Norman, augustus 23, 2010, 20:58:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Norman

Ik zou hier een overzicht willen plaatsen van alle errata (kleinere en grotere foutjes) die we vinden in de nieuwe ANWB vogelgids.

Ik zal proberen ieder gevonden foutje dat gemeld word in dit topic, minimaal éénmaal per dag, aan te vullen in deze post. (graag paginanummers vermelden)       

         
  • Binnenkant omslag, De vogeltopgrafie viermaal afgedrukt (voor- en achterzijde)
  • Pag. 48 De verspreidingskaart van Schots/Moerassneeuwhoen had Moeras/Schots Sneeuwhoen moeten zijn
  • Pag. 72/73 met grauwe pijlstormvogel, bulwers stormvogel, gon-gon en freira, met beneden verspreidingskaartjes van grauwe pijlstormvogel, bulwers stormvogel, freira en een zekere desertastormvogel. Desertastormvogel? Kon die naam in de tekst zo gauw niet terugvinden.
  • Pag. 93 Bij de Visarend staat bij de tekeningen "greater coverts cross-barred", gelukkig staat de vertaling eronder.
  • Pag. 390/391 (woestijnvinken) staat bij de beschrijving en tekeningen van de Rode Woestijnvink, Rode Bergvink in plaats van Rode Woestijnvink. Bij het kaartje van deze soort staat wel weer Rode Woestijnvink.
  • Pag. 103 bij de Bruine Kiekendief staat bij de vliegende juveniel 'coverts dark'.
  • Pag 81 Afbeelding Kwak staat 2e zomer bij. In Collins 2010 en vorige uitgave ANWB gids staat deze als 1e zomer vermeld.
    Lijkt mij ook 1e zomer o.a. door streping en lichtere snavel.
  • Pag. 139 Bontbekplevier met "orange" poten en snavel
  • Pag. 19 kleur poten bij kleine rietgans "pink"
  • Pag. 308: In de tekst staat Ménétries´ Zwartkop, terwijl bij de tekeningen op p. 309  en bij het verspreidingskaartje Ménétries´ Grasmus staat.

Jarinka

Citaat van: Norman op augustus 23, 2010, 20:58:19 PMBinnenkant omslag, De vogeltopgrafie tweemaal afgedrukt
Is dat wel een fout? De vorige versie had het namelijk ook. Is juist wel handig, want als de ene niet meer leesbaar is (bijvoorbeeld door duct tape :angel:) heb je de andere nog.
Groeten, Jarinka Heijink

Guus Peterse

Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Jarinka

Citaat van: guusp op augustus 23, 2010, 21:02:34 PM
Citaat van: Norman op augustus 23, 2010, 20:58:19 PM

       
  • Binnenkant omslag, De vogeltopgrafie tweemaal afgedrukt
Vier keer.
Oh wacht, laat maar, ik dacht dat je bedoelde dat er voorin én achterin topografie zat, in plaats van voor twee en achter twee :-[
Groeten, Jarinka Heijink

Jos Welbedacht

De verspreidingskaart van Schots/Moerassneeuwhoen had Moeras/Schots Sneeuwhoen moeten zijn, maar dat spreekt verder voor zich.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Guus Peterse

Kleinigheidje dan:
pag. 72/73 met grauwe pijlstormvogel, bulwers stormvogel, gon-gon en freira, met beneden verspreidingskaartjes van grauwe pijlstormvogel, bulwers stormvogel, freira en een zekere desertastormvogel. Desertastormvogel? Kon die naam in de tekst zo gauw niet terugvinden.
Nou ja, als het bij dit soort kleinigheidjes blijft, geen klachten.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Vincent Hart

Citaat van: Norman op augustus 23, 2010, 20:58:19 PMBinnenkant omslag, De vogeltopgrafie viermaal afgedrukt (voor- en achterzijde)
Wel enigzins hilarisch, als je bedenkt dat wellicht het belangrijkste erratum van de Engelstalige tweede editie is dat daar de topografieplaten geheel ontbreken ... Kun je twee van de vier opsturen, Norman?  ;D
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

martinharskamp

Bj de Visarend staat bij de tekeningen "greater coverts cross-barred", gelukkig staat de vertaling eronder ;D !

Norman

Citaat van: Vincent Hart op augustus 23, 2010, 21:20:54 PM
Citaat van: Norman op augustus 23, 2010, 20:58:19 PMBinnenkant omslag, De vogeltopgrafie viermaal afgedrukt (voor- en achterzijde)
Wel enigzins hilarisch, als je bedenkt dat wellicht het belangrijkste erratum van de Engelstalige tweede editie is dat daar de topografieplaten geheel ontbreken ... Kun je twee van de vier opsturen, Norman?  ;D

Ik had het gelezen op birdforum inderdaad, helaas hebben wij 4 nederlandstalige pagina's en heb ik het idee dat de engelsetalige lezers meer moeite hebben met nederlands dan wij met engels. ;)

frankneijts

Mogen missers, 'vergeten' kenmerken enz. hier ook? Ik begrijp dat de auteurs en de bewerkers niet alles wat zo links en rechts is gepubliceerd hebben kunnen verwerken maar wellicht dat dat in een latere druk nog kan....?

* In elk geval zou ik dan hier het nieuwe snavelkenmerk van Glanskop willen noemen dat ik helaas mis in de nieuwe druk.
* Verder vind ik de 'behandeling' van de boomkruipers (nog steeds want niet of nauwelijks aangepast) niet erg verhelderend en deels zefs zó misleidend dat we de nodige verkeerde claims, ondersteund door de afbeeldingen en tekst in deze gids weer mogen verwachten.....
* Dat vrouwtjes Klapekster gebandeerd zijn op onderzijde wordt tegengesproken door Svensson (ringersgids) en Lefranc (in "Shrikes") en als het goed is staat dat ook niet meer in de nieuwe "van Duivendijk" (kan iemand dat voor mij checken?). Het is in die zin onjuist dat gebandeerde onderdelen niets zeggen over leeftijd of geslacht, evenals een onduidelijke, vage teugel en masker.
Vind trouwens de heel systematiek van de 'klapeksters' niet zo duidelijk of is dat een understatement? Testvraag: van wie is Steppeklapekster (pallidirostris) nu een ondersoort (volgens dez gids dan!)?

Ik zal mijn verdere bevindingen hier melden.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

martinharskamp

@ Frank Neijts: Ik heb je geloof ik ook wel eens 'horen' klagen over iets wat niet klopte bij Roodborsttapuit/ Aziatische Roodborsttapuit. Ik weet niet meer precies waar dat over ging maar is dat verbeterd?

pwolf

Citaat van: frankneijts op augustus 23, 2010, 21:42:40 PM
* Dat vrouwtjes Klapekster gebandeerd zijn op onderzijde wordt tegengesproken door Svensson (ringersgids) en Lefranc (in "Shrikes") en als het goed is staat dat ook niet meer in de nieuwe "van Duivendijk" (kan iemand dat voor mij checken?).

Testvraag: van wie is Steppeklapekster (pallidirostris) nu een ondersoort (volgens dez gids dan!)?

Nils schrijft: (Faintly) scaled underparts in fresh plumage, present into winter (especially in 1w and ad female).

Volgens de tekst in de Engelstalige Collins (2e editie) is alles (behalve meridionalis) weer een Klapekster. Nou is de taxonomie van klapeksters mij inmiddels ook niet meer helemaal duidelijk maar dit lijkt mij weer een typische Svenssonian Side-step. Als argument voor deze "indeling" staat er ook "Widespread, fragmented range and partly quite noticeable variation might be sufficient grounds in future for subdivision into two or three species, but morphological and genetic evidence is partly contradictory and more research is required before a robust taxonomy can be proposed."

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

Bas vd Burg

Citaat van: frankneijts op augustus 23, 2010, 21:42:40 PM
Vind trouwens de heel systematiek van de 'klapeksters' niet zo duidelijk of is dat een understatement? Testvraag: van wie is Steppeklapekster (pallidirostris) nu een ondersoort (volgens dez gids dan!)?

Heeft dit niet te maken met het recente artikel over het "klapekster-complex" in Dutch Birding 2010:4? Hier wordt Steppeklapekster Lanius lahtora pallidirostris als ondersoort van de Asian Grey shrike Lanius lahtora beschouwd........
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Vincent Hart

Citaat van: Norman op augustus 23, 2010, 21:40:36 PM
Citaat van: Vincent Hart op augustus 23, 2010, 21:20:54 PM
Citaat van: Norman op augustus 23, 2010, 20:58:19 PMBinnenkant omslag, De vogeltopgrafie viermaal afgedrukt (voor- en achterzijde)
Wel enigzins hilarisch, als je bedenkt dat wellicht het belangrijkste erratum van de Engelstalige tweede editie is dat daar de topografieplaten geheel ontbreken ... Kun je twee van de vier opsturen, Norman?  ;D

Ik had het gelezen op birdforum inderdaad, helaas hebben wij 4 nederlandstalige pagina's en heb ik het idee dat de engelsetalige lezers meer moeite hebben met nederlands dan wij met engels. ;)
Bedoelde opsturen naar mij, ik red me wel in het Nederlands ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

snwja3

Citaat van: Bas vd Burg op augustus 23, 2010, 22:25:28 PM
Citaat van: frankneijts op augustus 23, 2010, 21:42:40 PM
Vind trouwens de heel systematiek van de 'klapeksters' niet zo duidelijk of is dat een understatement? Testvraag: van wie is Steppeklapekster (pallidirostris) nu een ondersoort (volgens dez gids dan!)?

Heeft dit niet te maken met het recente artikel over het "klapekster-complex" in Dutch Birding 2010:4? Hier wordt Steppeklapekster Lanius lahtora pallidirostris als ondersoort van de Asian Grey shrike Lanius lahtora beschouwd........

De laatste stand van zaken is verwerkt in de WP lijst: http://www.dutchbirding.nl/page.php?page_id=228
Deze wordt regelmatig bijgewerkt, altijd handig om dit soort zaken even na te lopen.
Wietze Janse

Folkert Jan

Ik mocht gister even in iemands nieuwe gids bladeren. Heb ik mij vergist of is het aantal gevallen per dwaalgast niet geupdate?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

snwja3

Citaat van: rnbflavour op augustus 23, 2010, 22:50:47 PM
Ik mocht gister even in iemands nieuwe gids bladeren. Heb ik mij vergist of is het aantal gevallen per dwaalgast niet geupdate?
Is bijgewerkt t/m 2008, is dus goed actueel.
Wietze Janse

Guus Peterse

Sommige zelfs tot 2009 en stukje 2010 (baltimore troepiaal en oosterse tortel).
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankneijts

#19
Citaat van: pwolf op augustus 23, 2010, 22:20:20 PM
Citaat van: frankneijts op augustus 23, 2010, 21:42:40 PM
* Dat vrouwtjes Klapekster gebandeerd zijn op onderzijde wordt tegengesproken door Svensson (ringersgids) en Lefranc (in "Shrikes") en als het goed is staat dat ook niet meer in de nieuwe "van Duivendijk" (kan iemand dat voor mij checken?).

Testvraag: van wie is Steppeklapekster (pallidirostris) nu een ondersoort (volgens dez gids dan!)?

Nils schrijft: (Faintly) scaled underparts in fresh plumage, present into winter (especially in 1w and ad female).

Volgens de tekst in de Engelstalige Collins (2e editie) is alles (behalve meridionalis) weer een Klapekster. Nou is de taxonomie van klapeksters mij inmiddels ook niet meer helemaal duidelijk maar dit lijkt mij weer een typische Svenssonian Side-step. Als argument voor deze "indeling" staat er ook "Widespread, fragmented range and partly quite noticeable variation might be sufficient grounds in future for subdivision into two or three species, but morphological and genetic evidence is partly contradictory and more research is required before a robust taxonomy can be proposed."

groeten, pim

Had het daar al eens met Nils over gehad (die schubjes) waarbij hij inderdaad bevestigde dat dat niet diagnostisch is voor leeftijd of geslacht, hooguit indicatief. Het kon zijn dat hij inmiddels (is al weer een jaartje of wat geleden) van inzicht was veranderd maar dat is dus niet zo, althans dat maak ik er uit op. Beetje voorbarige conclusie dus in de ANWB nog steeds. Dank voor het opzoeken Pim (moet de Engelse uitgave nog bestellen..).

N.a.v. de opvatting over Klapekster-taxonomie in de Engelse uitgave had ik hier al eens een opmerking gemaakt maar had begrepen dat daar in de NL uitgave wel wat aan veranderd zou worden. Blijkbaar niet dus en steekt daarom nogal vreemd af bij de WP-lijst waaraan Wietze refereert:

Citaat van: snwja3 op augustus 23, 2010, 22:43:14 PM
Citaat van: Bas vd Burg op augustus 23, 2010, 22:25:28 PM
Citaat van: frankneijts op augustus 23, 2010, 21:42:40 PM
Vind trouwens de heel systematiek van de 'klapeksters' niet zo duidelijk of is dat een understatement? Testvraag: van wie is Steppeklapekster (pallidirostris) nu een ondersoort (volgens dez gids dan!)?

Heeft dit niet te maken met het recente artikel over het "klapekster-complex" in Dutch Birding 2010:4? Hier wordt Steppeklapekster Lanius lahtora pallidirostris als ondersoort van de Asian Grey shrike Lanius lahtora beschouwd........

De laatste stand van zaken is verwerkt in de WP lijst: http://www.dutchbirding.nl/page.php?page_id=228
Deze wordt regelmatig bijgewerkt, altijd handig om dit soort zaken even na te lopen.

Had ik dus ook gedaan Wietze maar als je de tekst in de nieuwe gids probeert te volgen kun je alleen maar concluderen dat pallidirostris dus weer een ssp. is van excubitor. Volgens die redenatie raken dan veel lijsters een soortje kwijt....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: martinharskamp op augustus 23, 2010, 22:17:36 PM
@ Frank Neijts: Ik heb je geloof ik ook wel eens 'horen' klagen over iets wat niet klopte bij Roodborsttapuit/ Aziatische Roodborsttapuit. Ik weet niet meer precies waar dat over ging maar is dat verbeterd?

De tekeningen zijn iets logischer gerangschikt en in elk geval is 1 klein vliegbeeldje toegevoegd van zo'n Robotap met veel wit op de stuit. In de tekst had van mij nog wel wat nadrukkelijker vermeld kunnen worden dat door verbleking/slijtage de mannetjes gewone Robotap vanaf het late voorjaar op Aziatische gaan lijken en niet alleen door een grotere witte stuitvlek.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jvdlaan

Citaat van: Norman op augustus 23, 2010, 20:58:19 PM
Ik zou hier een overzicht willen plaatsen van alle errata (kleinere en grotere foutjes) die we vinden in de nieuwe ANWB vogelgids.
...

       
  • Pag. 72/73 met grauwe pijlstormvogel, bulwers stormvogel, gon-gon en freira, met beneden verspreidingskaartjes van grauwe pijlstormvogel, bulwers stormvogel, freira en een zekere desertastormvogel. Desertastormvogel? Kon die naam in de tekst zo gauw niet terugvinden.
....
Deserta Stormvogel is de diksnavelige Gon-gon aka Donsstormvogel van de Ilheu Desertas, bij Madeira, afgesplits van de Fea's van de Kaapverde. Voor een afbeelding, zie deze avatar (vandaag nog)  ;)

Timo Roeke

Gisteren iets ontdekt bij de woestijnvink. Zal het vanavond even opzoeken.

rinsevdvliet

Citaat van: frankneijts op augustus 23, 2010, 21:42:40 PM
Mogen missers, 'vergeten' kenmerken enz. hier ook? Ik begrijp dat de auteurs en de bewerkers niet alles wat zo links en rechts is gepubliceerd hebben kunnen verwerken maar wellicht dat dat in een latere druk nog kan....?

* In elk geval zou ik dan hier het nieuwe snavelkenmerk van Glanskop willen noemen dat ik helaas mis in de nieuwe druk.

Frank,

1. Het is een veldgids, horen handkenmerken (in het veld is het mij nog nooit gelukt de lichte bovensnavelbasis goed te zien) daar wel in thuis?
2. Een veldgids zal altijd een samenvatting van kenmerken van soorten zijn, er staat nog wel meer niet in...

Mvg,
Rinse van der Vliet

Herman van der Klis

Citaat van: rinsevdvliet op augustus 24, 2010, 11:48:27 AM
Citaat van: frankneijts op augustus 23, 2010, 21:42:40 PM
Mogen missers, 'vergeten' kenmerken enz. hier ook? Ik begrijp dat de auteurs en de bewerkers niet alles wat zo links en rechts is gepubliceerd hebben kunnen verwerken maar wellicht dat dat in een latere druk nog kan....?

* In elk geval zou ik dan hier het nieuwe snavelkenmerk van Glanskop willen noemen dat ik helaas mis in de nieuwe druk.

Frank,

1. Het is een veldgids, horen handkenmerken (in het veld is het mij nog nooit gelukt de lichte bovensnavelbasis goed te zien) daar wel in thuis?
2. Een veldgids zal altijd een samenvatting van kenmerken van soorten zijn, er staat nog wel meer niet in...

Mvg,
Rinse van der Vliet

Een veldgids = een determinatiewerk .
Door de stormachtige ontwikkelingen binnen de vogelfotografie worden nu veel meer dan vroeger soorten op de juiste wijze gedetermineerd a.h.v. foto's.
Dus is het zeker nuttig om ook nauwelijks zichtbare kenmerken in het veld niet achterwege te laten in vogelgidsen.
Vergeet ook niet dat door de sterke innovatie van kijkers en telescopen van de laatste 15 jaar juist dit soort kenmerken ook in het veld zichtbaar zijn geworden.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

frankneijts

Citaat van: rinsevdvliet op augustus 24, 2010, 11:48:27 AM
Citaat van: frankneijts op augustus 23, 2010, 21:42:40 PM
Mogen missers, 'vergeten' kenmerken enz. hier ook? Ik begrijp dat de auteurs en de bewerkers niet alles wat zo links en rechts is gepubliceerd hebben kunnen verwerken maar wellicht dat dat in een latere druk nog kan....?

* In elk geval zou ik dan hier het nieuwe snavelkenmerk van Glanskop willen noemen dat ik helaas mis in de nieuwe druk.

Frank,

1. Het is een veldgids, horen handkenmerken (in het veld is het mij nog nooit gelukt de lichte bovensnavelbasis goed te zien) daar wel in thuis?
2. Een veldgids zal altijd een samenvatting van kenmerken van soorten zijn, er staat nog wel meer niet in...

Mvg,
Rinse van der Vliet

Herman heeft hierboven een goed antwoord gegeven op jouw eerste opmerking Rinse waar ik me dus van harte bij aansluit. Temeer omdat dit het enige kenmerk is dat (bijna) diagnostisch is en het probleem Matkop/Glanskop veel voorkomt vind ik dat het in een veldgids thuishoort.
En natuurlijk staat er nog wel meer niet in maar als je niet ooit eens ergens begint met het benoemen van "wat er nog meer niet in staat" zal dat ook altijd zo blijven......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

DuQues

Ik heb deze uitgave nog niet gezien.
Bij de vorige uitgave heb ik echter een enorme grief, de index. Die is buitengewoon onhandig!
Ik ben gewend om per soort te kunnen zoeken, dus
Zwaluw
* Huis- (blz xxx)
* Oever- (blz xxx)
* etc.
Bij deze index moet je weten welke naam het vogeltje heeft, de twee genoemde zwaluwen zullen niet als zwaluw in de index staan.
Als dit is aangepast zal ik de nieuwe uitgave zeker halen, zo niet blijf ik doormodderen met de oude.
Die ik overigens voor de rest erg goed vindt, en zeker met mijn Zuid Afrikaanse Sasol gids en/of Roberts VII ernaast. Handig dat veel vogels in beide gebieden voorkomen.  B)
Duco & Santie Quanjer
Birders in Nederland en zuidelijk Afrika.

DuQues

#27
Dat ben ik?
Maar dit topic is niet een voorstel topic denk ik, dus dat laat ik even achterwege. ;)


Edit René Janssen (Admin): Heb de berichten hierover even verwijderd om het topic leesbaar te houden
Duco & Santie Quanjer
Birders in Nederland en zuidelijk Afrika.

rinsevdvliet

#28
Herman, Frank,

Nog maar een keer dan: de ANWB-gids is een VELDgids voor veldvogelaars. Voor de zeer vele kenmerken die niet in het veld en alleen in de hand goed zijn te zien bestaan (zoals jullie weten) prima andere bronnen.
Wil je al deze info (hoe diagnostisch ook) ook in een veldgids kwijt dan wordt die gids misschien wel twee (of meer?) keer zo dik.
Het lijkt mij juist de verdienste van de auteurs dat zij er in geslaagd zijn de belangrijkste veldkenmerken zodanig samen te vatten dat de meeste soorten foutloos gedetermineerd kunnen worden zonder dat je je eerst door meerdere pagina's tekst heen moet worstelen. Wil je meer details dan doet Nils zijn boekje prima werk.
Nog steeds niet tevreden, dan Cramp, Glutz, Svensson, Jenni & Winkler, Pyle, Prater, Baker, de vele familiemonografieën van Helm etc. Dit alles kopieren in een hele dikke ANWB gids lijkt mij niet wenselijk.

Tot zover wat mij betreft,
Rinse

Vincent Hart

Maar ja, als nou net het enige overgebleven betrouwbare kenmerk om twee soorten te kunnen onderscheiden ontbreekt, heb je een veldgids die alleen 'diagnostische kenmerken' noemt die niet diagnostisch zijn ... Overigens is dat lichte vlekje met enig geduld in het veld prima te zien, en ook op foto's (die je tp kunt bekijken) springt het er vaak wel uit ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers