Hoofdmenu

Raamstatief

Gestart door Folkert Jan, augustus 23, 2010, 10:40:12 AM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

Beste mensen,

Zijn er hier mensen die een raamstatief gebruiken voor in de auto?
En zoja. wat is aan te raden?

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

rrrrr


Jeroen Nagtegaal

Zelf heb ik er wel eens meegewerkt. Je eigen statief in de auto opstellen werkt bij mij beter en si veel stabieler.
Je zet hem dan zo dat je door het raam van de passagier kijkt, dit zet je ook open. Het is vaak wel even proberen en een geklungel, dus mocht het nodig zijn dan rijd ik vaak door, dat zet ik het vaak op in de auto en rijd terug. Ik heb de indruk dat ze je ook minder zien bewegen omdat je iets verder in de auto zit en je scoop niet uitsteekt.

Ik heb wel een statief waarbij de poten in wisselende standen kunnen tot geheel vlak.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Folkert Jan

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 23, 2010, 10:44:14 AM
Zelf heb ik er wel eens meegewerkt. Je eigen statief in de auto opstellen werkt bij mij beter en si veel stabieler.
Je zet hem dan zo dat je door het raam van de passagier kijkt, dit zet je ook open. Het is vaak wel even proberen en een geklungel, dus mocht het nodig zijn dan rijd ik vaak door, dat zet ik het vaak op in de auto en rijd terug. Ik heb de indruk dat ze je ook minder zien bewegen omdat je iets verder in de auto zit en je scoop niet uitsteekt.

Ik heb wel een statief waarbij de poten in wisselende standen kunnen tot geheel vlak.

Dat ik daar nooit aan gedacht heb....stom.
Ik zette altijd de deur open met raam open en daarachter mijn statief. Dat scheelde al een stuk met betrekking tot wind, maar ik heb ook een statief waarvan de poten in 3 standen kunnen tot helemaal plat. Dit ga ik zeker proberen.

Bedankt voor je reactie.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

rrrrr

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 23, 2010, 10:44:14 AM
Zelf heb ik er wel eens meegewerkt. Je eigen statief in de auto opstellen werkt bij mij beter en si veel stabieler.
Je zet hem dan zo dat je door het raam van de passagier kijkt, dit zet je ook open. Het is vaak wel even proberen en een geklungel, dus mocht het nodig zijn dan rijd ik vaak door, dat zet ik het vaak op in de auto en rijd terug. Ik heb de indruk dat ze je ook minder zien bewegen omdat je iets verder in de auto zit en je scoop niet uitsteekt.

Ik heb wel een statief waarbij de poten in wisselende standen kunnen tot geheel vlak.

Heb ik ook geprobeerd......1 poot op de stoel, 1 poot in de voetruimte van de passagier en 1 poot op de middenconsole. Dak zit nog steeds te laag  ;D  (wimberley schommelkop neemt net even teveel ruimte in).
Ik kon alleen horizontaal schieten en ben met een beanbag beter af.

Rob

Jeroen Nagtegaal

Rob, ik denk dat jij op foto's doelt en Folkert voor de Telescoop. Daarbij zet je een poot op of tegen de achterbank of op de vloer, een onder je eigen benen en een bij de bijrijder.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Folkert Jan

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 23, 2010, 12:15:40 PM
Rob, ik denk dat jij op foto's doelt en Folkert voor de Telescoop. Daarbij zet je een poot op of tegen de achterbank of op de vloer, een onder je eigen benen en een bij de bijrijder.


:duim:

ik laat wel weten of het gelukt is!!
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Bas vd Burg

Folkert Jan, misschien is dit wat voor jou?
http://www.verrekijkerwinkel.nl/trekpod-raamstatief-p-543.html

Zelf heb ik ook zo'n soort statief (zelf heb ik er 1 van het merk Bushnell) en werkt wel ideaal
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Jeroen Nagtegaal

Wellicht ook belangrijk om bij een raamstatief te denken aan het type scope dat je hebt. Ik heb zelf een Kowa TSN 821M, die is vrij groot en minder stabiel dan een kleine.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankneijts

Citaat van: Bas vd Burg op augustus 23, 2010, 13:20:03 PM
Folkert Jan, misschien is dit wat voor jou?
http://www.verrekijkerwinkel.nl/trekpod-raamstatief-p-543.html

Zelf heb ik ook zo'n soort statief (zelf heb ik er 1 van het merk Bushnell) en werkt wel ideaal

De oplossing van Manfrotto is wat stabieler en goedkoper: bestaat uit alleen een raamklem (van ca. 25 €) waar je een aparte, zwaardere statiefkop (die van je gewone statief bijv.) op kunt schroeven. Nadeel van beide systemen voor niet al te groot uitgevallen personen net als ik, dat je in de meeste auto's dan niet 'normaal' door je scoop (met inkijk van boven) kunt kijken, laat staan digiscopen. Je moet dan de scoop kantelen door losdraaien van de statiefring (kan in elk geval bij Leica. Swaro en Zeiss) en er van opzij doorheen kijken/fotograferen en dat is in het begin erg wennen. Als je een scoop met rechte inkijk hebt is er overigens geen probleem. Ook met gewone fotografie kan het lastig zijn omdat je zoeker uiteindelijk, ook op de laagste raamstand, té hoog zit om er nog comfortabel doorheen te kunnen kijken. Hiervoor is een beanbag comfortabeler èn ook nog 's stabieler denk ik.
Gebruik van een gewoon statief in je auto is natuurlijk een hoop onhandig gedoe: ik moet er niet aan denken om een zangertje te fotograferen dat een beetje zenuwachtig op en neer wipt terwijl ik in de auto met een lomp statief hetzelfde moet doen om het beestje in beeld te kunnen houden......  8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Folkert Jan

Citaat van: frankneijts op augustus 23, 2010, 13:54:00 PM
Citaat van: Bas vd Burg op augustus 23, 2010, 13:20:03 PM
Folkert Jan, misschien is dit wat voor jou?
http://www.verrekijkerwinkel.nl/trekpod-raamstatief-p-543.html

Zelf heb ik ook zo'n soort statief (zelf heb ik er 1 van het merk Bushnell) en werkt wel ideaal

De oplossing van Manfrotto is wat stabieler en goedkoper: bestaat uit alleen een raamklem (van ca. 25 €) waar je een aparte, zwaardere statiefkop (die van je gewone statief bijv.) op kunt schroeven. Nadeel van beide systemen voor niet al te groot uitgevallen personen net als ik, dat je in de meeste auto's dan niet 'normaal' door je scoop (met inkijk van boven) kunt kijken, laat staan digiscopen. Je moet dan de scoop kantelen door losdraaien van de statiefring (kan in elk geval bij Leica. Swaro en Zeiss) en er van opzij doorheen kijken/fotograferen en dat is in het begin erg wennen. Als je een scoop met rechte inkijk hebt is er overigens geen probleem. Ook met gewone fotografie kan het lastig zijn omdat je zoeker uiteindelijk, ook op de laagste raamstand, té hoog zit om er nog comfortabel doorheen te kunnen kijken. Hiervoor is een beanbag comfortabeler èn ook nog 's stabieler denk ik.
Gebruik van een gewoon statief in je auto is natuurlijk een hoop onhandig gedoe: ik moet er niet aan denken om een zangertje te fotograferen dat een beetje zenuwachtig op en neer wipt terwijl ik in de auto met een lomp statief hetzelfde moet doen om het beestje in beeld te kunnen houden......  8)

Beste Frank,

Ik heb even het statief in de auto geprobeerd en dat werkt nog verrassend goed, maar dat van manfrotto klinkt ook zeker goed. Heb je misschien een link? Ik hoef het niet te gebruiken voor digiscopen, maar vooral om in de winter ganzen en meeuwen te kijken vanuit een lekker warme auto. In de zomer is het in het Lauwersmeer ook fijn voor steltjes.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Bas vd Burg

groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

frankneijts

Citaat van: rnbflavour op augustus 23, 2010, 13:57:12 PM
Citaat van: frankneijts op augustus 23, 2010, 13:54:00 PM
Citaat van: Bas vd Burg op augustus 23, 2010, 13:20:03 PM
Folkert Jan, misschien is dit wat voor jou?
http://www.verrekijkerwinkel.nl/trekpod-raamstatief-p-543.html

Zelf heb ik ook zo'n soort statief (zelf heb ik er 1 van het merk Bushnell) en werkt wel ideaal

De oplossing van Manfrotto is wat stabieler en goedkoper: bestaat uit alleen een raamklem (van ca. 25 €) waar je een aparte, zwaardere statiefkop (die van je gewone statief bijv.) op kunt schroeven. Nadeel van beide systemen voor niet al te groot uitgevallen personen net als ik, dat je in de meeste auto's dan niet 'normaal' door je scoop (met inkijk van boven) kunt kijken, laat staan digiscopen. Je moet dan de scoop kantelen door losdraaien van de statiefring (kan in elk geval bij Leica. Swaro en Zeiss) en er van opzij doorheen kijken/fotograferen en dat is in het begin erg wennen. Als je een scoop met rechte inkijk hebt is er overigens geen probleem. Ook met gewone fotografie kan het lastig zijn omdat je zoeker uiteindelijk, ook op de laagste raamstand, té hoog zit om er nog comfortabel doorheen te kunnen kijken. Hiervoor is een beanbag comfortabeler èn ook nog 's stabieler denk ik.
Gebruik van een gewoon statief in je auto is natuurlijk een hoop onhandig gedoe: ik moet er niet aan denken om een zangertje te fotograferen dat een beetje zenuwachtig op en neer wipt terwijl ik in de auto met een lomp statief hetzelfde moet doen om het beestje in beeld te kunnen houden......  8)

Beste Frank,

Ik heb even het statief in de auto geprobeerd en dat werkt nog verrassend goed, maar dat van manfrotto klinkt ook zeker goed. Heb je misschien een link? Ik hoef het niet te gebruiken voor digiscopen, maar vooral om in de winter ganzen en meeuwen te kijken vanuit een lekker warme auto. In de zomer is het in het Lauwersmeer ook fijn voor steltjes.

Voor de Manfrotto raamklem: http://www.cameraland.nl/product/171/9136/ (als de schroefdraad niet past op jouw statiefkop kun je daarvoor verloopringetjes kopen!)
Ja, dat statief in de auto werkt wel als het onderwerp een beetje mee wil werken, bijv. een grote groep winterse ganzen die zich nauwelijks verplaatsen. Maar zodra je veel moet manoeuvreren zit je in no time tegen het dak van je auto aan te kijken, steek je met de statiefpoten bijna door de andere ruit of por je in de private delen van je medepassagier..... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankw

Lekker goedkoop alternatief: men neme een (vuilnis)zakje vult deze met zand of rijst stopt deze in een kussensloop(je) en men heeft een behoorlijk stabiel platform om camera of scoop op te leggen. :duim:

DuQues

De CamStedi van Ron McKechnie is een perfecte oplossing. Ik heb hem in Zuid Afrika liggen, en gebruik hem daar met groot genoegen. Voor onder de 100 euro is hij in huis, en je kleinkinderen hebben er waarschijnlijk later nog steeds lol van.
Op de site van mijn broer staan meerdere fotos ervan.
Voor het snellere werk, aan beide kanten van de auto gebruik ik persoonlijk liever een beanbag van 3 kilo, de dubbele van Kevin Keatly.
Duco & Santie Quanjer
Birders in Nederland en zuidelijk Afrika.