Knolparasolzwam

Gestart door derop, augustus 25, 2006, 13:41:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

derop

Waar het eerst vol stond met de Weidechampignon staan ineens allemaal Knolparasolzwammen. Tenminste,....ik denk dat dit deze soort is.
[size=8][span style=\'color:green\'][/size][/i][/span]Met vriendelijke groet,

Margot De Rop

derop

Foto nr. 2
In het totaal heb ik er 67 geteld.
[size=8][span style=\'color:green\'][/size][/i][/span]Met vriendelijke groet,

Margot De Rop

fungi_nl

Dat klopt ook.
Stonden ze in een kring? Komt wel eens voor bnij deze soort.

derop

Hoi Fungi,

Er stonden er wel die een poging deden een kring te vormen. Wat me meer op viel was dat ze over een breedte van ongeveer 60 meter verpreid waren. Je hoort wel eens dat paddestoelen dan met elkaar verbonden zijn onder de grond. Klopt dat?
[size=8][span style=\'color:green\'][/size][/i][/span]Met vriendelijke groet,

Margot De Rop

fungi_nl

Dat klopt, ik denk dat het 1 mycelium streng is geweest.

derop

Aha,.dat heet dus een Mycelium! Dat wist ik nog niet. Zijn alle paddestoelen verbonden door een Mycelium?
[size=8][span style=\'color:green\'][/size][/i][/span]Met vriendelijke groet,

Margot De Rop

fungi_nl

Paddenstoelen of zwammen behoren tot het schimmelrijk.

Het zijn de vruchtlichamen van een, meestal voor het blote oog onzichtbare zwamvlok (mycelium) die zich in de grond of het substraat (bijv. hout, afgevallen blad, mest, dode insecten, veren, enz.) bevindt. Paddenstoelen leiden daarom een groot deel van hun leven een verborgen bestaan.

Als de omstandigheden gunstig zijn, komen paddenstoelen tevoorschijn, die de sporen verspreiden en zo voor de voortplanting en verspreiding zorgen.

Natuurlijk denkt iedereen hierbij aan de herfst, als de blaadjes gaan vallen en het voldoende heeft geregend. Er zijn echter ook paddenstoelen die in andere jaargetijden tevoorschijn komen, bijvoorbeeld in het voorjaar.

Tot het schimmelrijk behoren ook de schimmels die geen vruchtlichamen maken. Deze kennen we bijvoorbeeld als de schimmel op brood, kaas en andere voedingsproducten. Maar ook veel ziekteverwekkers bij plant en dier, de gist van het brood en bier, en schimmels die hout afbreken horen tot deze groep.

In tegenstelling tot groene planten, zijn paddestoelen en schimmels niet in staat om zelf uit zonlicht en koolzuur koolhydraten te maken. Ze moeten die dus uit hun voedsel halen.

De meeste paddestoelen doen dat door de afbraak van dood plantaardig of dierlijk materiaal. Deze leefwijze noemen we saprotroof.

Andere schimmels leven als parasiet, dus ten koste van een levende gastheer, of vormen een symbiose (vreedzame samenleving) met planten en dieren. Meer informatie vind je op de paginas over leefwijzen van paddenstoelen


(Bron: http://www.paddenstoel.nl/html/watis.html)