Hoofdmenu

stern..maar welke

Gestart door Sanne Koolwijk, augustus 22, 2010, 21:06:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sanne Koolwijk

hallo allemaal,


vandaag zag ik deze stern vandaag op tiengemeten. De vogel viel me in het veld op door zijn snelle vleugelslag en opzichtig bidgedrag (en leek ook klein) waardoor ik een lichte neiging naar Dwergstern heb, ik heb er verder echter nog geen ervaring mee. Twee matige/slechte foto's geschoten. Vallen andere kandidaten uit te sluiten (zoals Visdief), of is er iets zichtbaar dat Dwergstern uitsluit? Ik vrees het ergste voor een definitieve determinatie met deze foto's trouwens!


Alvast dank en vr groet


Sanne

Maarten Sluijter

Het lijkt me een Grote Stern, maar met deze foto's durf ik niet tot een definitieve determinatie te komen.
.

pwolf

je moet het inderdaad een beetje pixel voor pixel interpreteren maar ik denk dat je met Dwergstern prima zit. De verhouding kop/lichaam en kop/snavel in de tweede foto lijkt prima voor Dwerg, de vleugeltekening op de eerste foto is eigenlijk klassiek Dwerg en ook de locatie pleit natuurlijk erg voor Dwergsterns. Die broeden daar terwijl Grote Sterns daar niet heel vaak zullen komen (ondanks het feit dat ze 15 kilometer naar het westen gewoon broeden.

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

Sanne Koolwijk

Dag Pim (en Maarten)


Dank voor je snelle reactie en uitleg! Blij met de waarneming (een lifer voor mij)  :)


M vr gr Sanne Koolwijk

BramtK

Snelle vleugelslag is bij Dwergstern ook vaak opvallend (ik zou het misschien wel jizz noemen).
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Citaat van: BramtK op augustus 22, 2010, 22:54:39 PM
Snelle vleugelslag is bij Dwergstern ook vaak opvallend (ik zou het misschien wel jizz noemen).

Een grapje zeker......?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Zonder zin te hebben de nog te verse jizz-discussie-littekens opnieuw open te rijten: De vleugelslag van dwergstern is ook in mijn ervaring een bruikbaar (eerste) kenmerk, zeker bij vogels die wat verder vliegen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

BramtK

Wat een 'kryptiek', zeg eens wat je bedoelt, Frank.

Inderdaad Vincent, die discussie hoeven we toch niet nog eens te doen.
Groeten,

Bram ter Keurs

Vincent Hart

Nee, laten we het maar bij de warme herinneringen houden  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Citaat van: Vincent Hart op augustus 22, 2010, 23:05:53 PM
Zonder zin te hebben de nog te verse jizz-discussie-littekens opnieuw open te rijten: De vleugelslag van dwergstern is ook in mijn ervaring een bruikbaar (eerste) kenmerk, zeker bij vogels die wat verder vliegen.

Daar ging mijn opmerking natuurlijk niet over Vincent want dat is zo klaar als een klontje. Waar het mij om ging is dat dit een objectief waar te nemen kenmerk is, het is zelfs te meten (aantal vleugelslagen per seconde) en daarom op zichzelf geen jizz genoemd kan worden volgens de letterlijke betekenis van die term.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

Oei, ik heb (weer eens) de plank misgeslagen op het vlak van jizz-theorie. Ik heb alleen nooit een horloge bij me als ik ga vogelen. ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Volgens mij is het hele armoeiige van de term jizz dat zodra het nuttig wordt - oftwel: zodra je na je eerste indruk (vaak niet meer dan 'wa's dah?') je kijker pakt of bewust op gaat zitten letten - je het niet meer zo mag noemen.  Het zal toch altijd zo zijn dat - in elk geval in allereerste instantie - een 'je ne sais quoi' van een beest je aandacht trekt. De vraag is alleen wat je doet met een waarneming als je het beest nooit meer beter ziet zodat je het alléén met dat jnsq (acroniem van niks) moet doen.

Maar misschien verwar ik nu fizz (FIRST Impression ...) met het j-woord ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

pwolf

niks aan de hand hoor Sanne, het blijft gewoon een Dwergstern. Je moet het de mannen maar niet kwalijk nemen, op twee van hen werkt het woord jizz als een rode lap op een dolle stier. Je beschrijving was prima.

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

BramtK

Excuus Pim, dat ik jizz erbij haalde was met een knipoog bedoelt. Zo belangrijk is het niet, maar wel een serieuze reactie op de beschrijving die Sanne gaf. Het vervolg was wat mij betreft niet nodig. ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Wa's da nou Bram? Excuses? Ik zou eerder zeggen (vrij naar Cor v.d. Laak, kritisch Avro-lid): "hou je d'r buiten Pim! en ga doen waar je goed in bent: (hele) zeldzame vogeltjes vinden...."  8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Sanne Koolwijk

Dag allemaal,


ik volg de jizz-discussie die af en toe opduikt altijd met de nodige belangstelling dus vond het absoluut niet bezwaarlijk dat 'mijn' topic daarvoor even als platform diende  :angel: 




Dank en vr groet


Sanne

BramtK

#19
Citaat van: frankneijts op augustus 23, 2010, 00:19:41 AM
Wa's da nou Bram? Excuses? Ik zou eerder zeggen (vrij naar Cor v.d. Laak, kritisch Avro-lid): "hou je d'r buiten Pim! en ga doen waar je goed in bent: (hele) zeldzame vogeltjes vinden...."  8)

Frank, om kwart over twaalf 's nachts kan ik dat toch niet van Pim verlangen!? Kan je je afvragen wie hier een horloge nodig heeft.  ;)

Sanne, dat hoge vleugeltempo, daar ging het mij om. Goed opgemerkt, als je het mij vraagt. Misschien dat fizz wel een betere term is.
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Citaat van: BramtK op augustus 23, 2010, 10:16:42 AM
Citaat van: frankneijts op augustus 23, 2010, 00:19:41 AM
Wa's da nou Bram? Excuses? Ik zou eerder zeggen (vrij naar Cor v.d. Laak, kritisch Avro-lid): "hou je d'r buiten Pim! en ga doen waar je goed in bent: (hele) zeldzame vogeltjes vinden...."  8)

Frank, om kwart over twaalf 's nachts kan ik dat toch niet van Pim verlangen!? Kan je je afvragen wie hier een horloge nodig heeft. ;)

(Wilsons) Stormvogeltjes zijn 's nachts actief............
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'