Sneeuwganzen, waar komen ze opeens vandaan?

Gestart door laatvlieger, augustus 06, 2010, 23:12:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

laatvlieger

Vandaag opeens veel Sneeuwganzen in Nederland. Vraag me af waar die opeens vandaan komen?

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

mabeline

ik had gister geen sneeuwganzen, maar wel een hele groep canadese, die ik een aantal maanden al niet had gezien
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

Justin Jansen

#2
Citaat van: laatvlieger op augustus 06, 2010, 23:12:12 PM
Vandaag opeens veel Sneeuwganzen in Nederland. Vraag me af waar die opeens vandaan komen?
Zoals bij veel dubieus waterwild, een kooi? Er is toch maar een aantoonbare wilde groep ooit gezien in Nederland. De rest is dubieus/ontsnapt of uitgezet! Voorbeelden zijn een Duits Project en Zweeds project.
M.v.g., Justin Jansen


stefanhageman

Of uit de (ontsnapte/uitgezette) populatie in Schotland/Engeland die aan het dwalen gaan. En dan heb je ook nog een kleine populatie een paar kilometer (10 à 30 km van de NL grens) van de Nederlandse grens in Duitsland.
Stefan Hageman


Vincent de Boer

Net als de Nederlandse Grauwe en Canadese Ganzen zwerven de Duitse Sneeuwganzen in augustus/september rond op zoek naar voedsel.
Met vriendelijke groet,

Vincent de Boer

stefanhageman

Misschien een idee om alle nu gemelde Sneeuwganzen op escape te laten zetten, omdat het bijna 100% zeker is dat ze van een ontsnapte populatie afkomstig zijn. Is voor het overzicht toch wel wat handiger om wild en ontsnapt uit elkaar te hebben.
Stefan Hageman


Guus Peterse

Het is sowieso aannemelijk dat het grootste deel van de sneeuwganzen in Nederland afkomstig is van ontsnapte populaties. Dat is bij die van nu niet anders. Er lijkt me geen reden deze anders te behandelen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Folkert Jan

tja gewoon even ringetje kijken.

tweede generatie van deze populaties mag je toch gewoon tellen?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Justin Jansen

Citaat van: rnbflavour op augustus 21, 2010, 18:42:38 PM
tja gewoon even ringetje kijken.

tweede generatie van deze populaties mag je toch gewoon tellen?
Je mag alle Sneeuwganzen zonder ring tellen...
M.v.g., Justin Jansen


Jarinka

Citaat van: Justin Jansen op augustus 21, 2010, 19:48:34 PM
Citaat van: rnbflavour op augustus 21, 2010, 18:42:38 PM
tja gewoon even ringetje kijken.

tweede generatie van deze populaties mag je toch gewoon tellen?
Je mag alle Sneeuwganzen zonder ring tellen...
En als een Sneeuwgans zo ver weg zit dat je geen ring kunt onderscheiden? Heb er woensdag twee gezien bij het Jaap Deensgat, die zaten te ver weg om een ring te kunnen ontdekken maar gaven me toch geen goed gevoel.
Groeten, Jarinka Heijink

stefanhageman



Citaat van: guusp op augustus 21, 2010, 18:41:02 PM
Het is sowieso aannemelijk dat het grootste deel van de sneeuwganzen in Nederland afkomstig is van ontsnapte populaties. Dat is bij die van nu niet anders. Er lijkt me geen reden deze anders te behandelen.


(Vat dit niet persoonlijk op dit is in het algemeen)
Dan snap ik eigenlijk niet dat ze nog op rood staan....
Stonden Grote Canadese Ganzen eerst ook op rood voordat ze hier gingen broeden, want beide kunnen in principe hier op eigen kracht komen. En nu tel je ze toch ook niet lijkt me.... Mochten die populaties Sneeuwganzen daar blijven groeien zullen ze vast wel een keer de grens over steken om hier te gaan broeden, worden ze dan "gedegradeerd" tot gewone soort of is daar iets anders voor nodig? Het lijkt me dat je Roodhalsganzen die je nu in het veld tegenkomt ook niet telt. (Dan zouden ze wel heel vroeg op trek zijn gegaan.)
Stefan Hageman


Jeroen Nagtegaal

Ongeringd en verder geen verdachte dingen = wild. Het werkt zo gewoon.
Die Sneeuwganzen is een raar verhaal, de geringde zou je mogen tellen, alle vogels zijn ondertussen nakomelingen van geintroduceerde exemplaren, toch?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Maico Weites

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 21, 2010, 21:58:47 PM
Ongeringd en verder geen verdachte dingen = wild. Het werkt zo gewoon.
Volgens de lijstjesdefinitie ja, maar dat het nergens op slaat weet iedereen.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Folkert Jan

Citaat van: Jarinka op augustus 21, 2010, 20:02:03 PM
Citaat van: Justin Jansen op augustus 21, 2010, 19:48:34 PM
Citaat van: rnbflavour op augustus 21, 2010, 18:42:38 PM
tja gewoon even ringetje kijken.

tweede generatie van deze populaties mag je toch gewoon tellen?
Je mag alle Sneeuwganzen zonder ring tellen...
En als een Sneeuwgans zo ver weg zit dat je geen ring kunt onderscheiden? Heb er woensdag twee gezien bij het Jaap Deensgat, die zaten te ver weg om een ring te kunnen ontdekken maar gaven me toch geen goed gevoel.

Wat je dan kunt doen is kijken of ze er eerder gemeld zijn en of iemand anders ringen heeft gezien (in dit geval zijn de 2 vogels van het jaap deensgat geringd). mocht je de ontdekker zijn moet je hopen dat er mensen met betere scoops komen kijken of dat ze de vogel dichterbij hebben. mocht je nu niks hebben kunnen zien mag je ze tellen. immers geld er maar voor een beperkt aantal soorten omgekeerde bewijslast en dat zijn iig CDNA soorten. (uit het hoofd....jufferkraan, lammergier, kokardezaagbek, siberische taling, bronskopeend en vast nog een paar)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: m.weites op augustus 21, 2010, 23:15:04 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 21, 2010, 21:58:47 PM
Ongeringd en verder geen verdachte dingen = wild. Het werkt zo gewoon.
Volgens de lijstjesdefinitie ja, maar dat het nergens op slaat weet iedereen.

Tja, iedereen zijn eigen mening. aan de hand van DBA ranking mag je ze dus blijkbaar tellen, maar iedereen houd uiteindelijk toch een lijst voor zichzelf bij en moet zelf de afweging maken.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Timo Roeke

Citaat van: Jarinka op augustus 21, 2010, 20:02:03 PM
Citaat van: Justin Jansen op augustus 21, 2010, 19:48:34 PM
Citaat van: rnbflavour op augustus 21, 2010, 18:42:38 PM
tja gewoon even ringetje kijken.

tweede generatie van deze populaties mag je toch gewoon tellen?
Je mag alle Sneeuwganzen zonder ring tellen...
En als een Sneeuwgans zo ver weg zit dat je geen ring kunt onderscheiden? Heb er woensdag twee gezien bij het Jaap Deensgat, die zaten te ver weg om een ring te kunnen ontdekken maar gaven me toch geen goed gevoel.
Gewoon afgaan op wat je eigen gevoel zegt. Zo had ik hier laatst 2 dwergganzen in de buurt. Qua gedrag voelde het net niet goed maar geen ring. Niet geteld.

stefanhageman

Hetzelfde geld voor Roodhalsganzen en Ross' Ganzen die je nu tegenkomt.....
Stefan Hageman


Jan vH

Citaat van: stefanhageman op augustus 22, 2010, 12:10:31 PM
Hetzelfde geld voor Roodhalsganzen en Ross' Ganzen die je nu tegenkomt.....
Voor Ross' Ganzen niet, daar is voor goedkeuring hier ook een goedkeuring van het CDNA voor nodig.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

frankw

Citaat van: Timo Roeke op augustus 22, 2010, 09:59:44 AM
Citaat van: Jarinka op augustus 21, 2010, 20:02:03 PM
Citaat van: Justin Jansen op augustus 21, 2010, 19:48:34 PM
Citaat van: rnbflavour op augustus 21, 2010, 18:42:38 PM
tja gewoon even ringetje kijken.

tweede generatie van deze populaties mag je toch gewoon tellen?
Je mag alle Sneeuwganzen zonder ring tellen...
En als een Sneeuwgans zo ver weg zit dat je geen ring kunt onderscheiden? Heb er woensdag twee gezien bij het Jaap Deensgat, die zaten te ver weg om een ring te kunnen ontdekken maar gaven me toch geen goed gevoel.
Gewoon afgaan op wat je eigen gevoel zegt. Zo had ik hier laatst 2 dwergganzen in de buurt. Qua gedrag voelde het net niet goed maar geen ring. Niet geteld.
Zouden dat niet die 2 'van Zwolle' kunnen zijn? Die zaten in een grote groep Kolganzen.

Folkert Jan

Citaat van: stefanhageman op augustus 22, 2010, 12:10:31 PM
Hetzelfde geld voor Roodhalsganzen en Ross' Ganzen die je nu tegenkomt.....

Ik vond laatst een roodhalsgans in Diependal. Mijn gevoel zij dat het niet helemaal klopte, maar aan de andere kant zie ik ook alweer veel brandganzen in het Lauwersmeer. tja.....
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013