Veer sperwer?

Gestart door joostheeremans, augustus 22, 2010, 18:51:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

joostheeremans

Ik dacht in eerste instantie dat deze veer van een sperwer was maar ik vind geen veren op de foto's van de verensites die er goed op lijken. Kan iemand uitsluitsel geven?

MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

whmvb

Joost,

gezien de grootte (>8 cm), kleur en patroon, lijkt het mij Buizerd. Havik heeft scherpere grenzen tussen de witte en bruine vlakken, meen ik en het patroon is meer V-vormig. Voor Sperwer is deze veer veel te groot.
Het is meestal ook handig om de vindplaats (biotoop) te vermelden. Dat helpt vaak bij de determinatie. Waar komt deze veer vandaan?

Groeten,

Wim
Wim van Boekel

joostheeremans

Wim, deze veer is in een voortuin gevonden in Heemskerk. Hoewel buizerd hier wel dagelijks overvliegt zie ik hem nooit stilzitten hier in de straat. Ik weet niet of ze in vlucht ook veren verliezen, vandaar ook dat mijn gedachte uit ging naar sperwer in eerste instantie. Die zit hier geregeld. Overigens broedt ook havik hier niet ver vandaan.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

whmvb

Tja Joost,

vogels verliezen de dekveren meestal bij het poetsen, maar een loszittend veertje kan er natuurlijk altijd wel afvallen.
Ik ben nog even in mijn verzameling gedoken en kan Havik niet echt uitsluiten. Misschien een onderstaartdekveer of zo, maar die heb ik niet in voorraad. Misschien dat Kees hier beter antwoord op kan geven.

Wim
Wim van Boekel

keesschreven

Hoi,

Haviken kunnen wel wat bruin in de veren hebben, maar dit is wat geliger en zit alleen in het juveniele kleed. Vaak blijft het dan beperkt tot de zoompjes om de top, maar bij grotere (dek)veren gaat het verder langs de vensters. Een dwars gebandeerde veer zoals dit zou van een adult zijn, maar die hebben dus geen bruin in de bandering.

Een buizerd dus, het lijkt me een platte slappe veer, een ondervleugeldekveer.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

joostheeremans

Kees en Wim, hartelijk dank voor de determinatie!
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-