Hoofdmenu

Embargo

Gestart door frankw, augustus 19, 2010, 19:25:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

redmar_woudstra

Citaat van: frankw op augustus 23, 2010, 15:21:28 PM
Die indruk krijg ik, en meerdere met mij dus ook Gert.. En dat is volgens mij waar deze hele discussie om draait; iemand z'n persoonlijke lijstjes belang... (zo komt het over iig. het zal wellicht wat genuanceerder liggen, ook gezien F-J zijn latere reacties, maar dit is wel de indruk die (niet alleen) ik krijg)

Om mezelf maar even te quoten:

Citaat van: frankw op augustus 22, 2010, 08:08:40 AM
Citeeris het een erg kwetsbare situatie dan vind ik dat er eerst gekeken moet worden of er belang is bij een excursie en of dat haalbaar is (ruigpootuilen bv)

Hmm, werd die niet georganiseerd, doordat/nadat bepaalde mensen tóch het bos in waren geweest tegen alle afspraken in? Dat was pas egoïstisch mi. :angel:

Hear hear!
groet,
Redmar

C.Dekker

heb zo'n beetje alles gelezen over dit topic en zal mijn mening even geven ik weet heel toevallig ergens een gevalletje van een embargo nu ben ik daar laatst eens terug geweest en wat zie ik tot mijn schrik dat er dus bepaalde mensen het niet kunnen op brengen om bepaalde gevallen met rust te laten waardoor nu hoogstwaarschijnlijk het een en ander op een vervelende manier verstoord is als een melding dus onder embargo komt is daar dus een heel duidelijke en gegronde reden voor mensen die nog vragen hebben kunnen me altijd even een pm sturen
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

snwja3

#62
Citaat van: C.Dekker op augustus 23, 2010, 16:09:45 PM
heb zo'n beetje alles gelezen over dit topic en zal mijn mening even geven ik weet heel toevallig ergens een gevalletje van een embargo nu ben ik daar laatst eens terug geweest en wat zie ik tot mijn schrik dat er dus bepaalde mensen het niet kunnen op brengen om bepaalde gevallen met rust te laten waardoor nu hoogstwaarschijnlijk het een en ander op een vervelende manier verstoord is als een melding dus onder embargo komt is daar dus een heel duidelijke en gegronde reden voor mensen die nog vragen hebben kunnen me altijd even een pm sturen
Kijk, dit zijn nou nog eens constructieve bijdrages!
Maar als dat gevalletje onder embargo stond dan wisten 'wij' er niets vanaf en zijn die bepaalde mensen de mensen die er wel iets vanaf wisten en dus het gevalletje onder de pet hielden en derhalve zelf de schuld zijn van het feit dat bepaalde mensen het toch wisten en daarmee toevallig zelf het gevalletje op een vervelende manier hebben verstoord.
Wietze Janse

C.Dekker

Wat ik ermee wilde zeggen dat het onder embargo stellen van een waarneming dus wel degelijk zin heeft hoe lullig het ook is voor anderen in dit geval van mijn waarneming is het onder embargo stellen veel te laat gebeurd door dat er het een en ander niet geheel duidelijk was.
Blijft echter het feit dat mensen hun gezonde verstand moeten gaan gebruiken en genieten van de dingen die je ook van een afstand kunt zien en niet zomaar overal klakkeloos naar toe moeten lopen omdat ze een plaatje willen schieten ik heb dit de laatste tijd ook al gemerkt in het lauwersmeer gebied waar hele stukken riet vertrapt worden omdat men zo graag een foto wil hebben.daarom heeft het onder embargo zetten van bepaalde waarnemingen wel degelijk nut
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

snwja3

Citaat van: C.Dekker op augustus 23, 2010, 16:34:59 PM
Wat ik ermee wilde zeggen dat het onder embargo stellen van een waarneming dus wel degelijk zin heeft hoe lullig het ook is voor anderen in dit geval van mijn waarneming is het onder embargo stellen veel te laat gebeurd door dat er het een en ander niet geheel duidelijk was.
Blijft echter het feit dat mensen hun gezonde verstand moeten gaan gebruiken en genieten van de dingen die je ook van een afstand kunt zien en niet zomaar overal klakkeloos naar toe moeten lopen omdat ze een plaatje willen schieten ik heb dit de laatste tijd ook al gemerkt in het lauwersmeer gebied waar hele stukken riet vertrapt worden omdat men zo graag een foto wil hebben.daarom heeft het onder embargo zetten van bepaalde waarnemingen wel degelijk nut
Bedankt voor je 2e reactie, dat is al een stuk helderder (geformuleerd).
Wietze Janse

Folkert Jan

Citaat van: Gert Ottens op augustus 23, 2010, 14:57:08 PM
Citaten RnB Flavour in dit topic:

"Sorry dat ik niet zo egoïstisch ben aangelegd".

"het is bij mij heel simpel.....iemand ontdekt soort, maar wil niet aan de grote klok hangen.....hij belt me en ik ga kijken.....dan zet ik hem ook onder embargo en spreek ik met de ontdekker af of er nog andere mensen zijn die de locatie mogen weten."

"vraagt niemand aan mij iets geheim te houden dan voer ik alles gewoon in zodat zoveel mogelijk mensen kunnen genieten. is het een erg kwetsbare situatie dan vind ik dat er eerst gekeken moet worden of er belang is bij een excursie en of dat haalbaar is (ruigpootuilen bv) vogels tevreden, ontdekker tevreden, vogelaars tevreden."

Sorry Folkert-Jan,

Maar dit vind ik behoorlijk hypocriet en daarnaast ook nog eens de omgekeerde wereld!

Maar als je dan toch zelf die Ruigpootuilen weer aanhaald... Niemand heeft jou gebeld, en toch zette je jouw waarnemingen op embargo (waarschijnlijk omdat je wel wist dat je fout zat)!

Moeten ontdekkers van kwetsbare broedvogels jou dan maar altijd bellen, zodat je privé-excursies kunt organiseren?! En hoe kom je erbij dat jouw bezoekjes aan deze uilen wel haalbaar waren?

Want (toegegeven) je bent inderdaad niet egoistisch aangelegd, je bent namelijk met verschillende 'vriendenclubjes' het afgesloten bos in geweest om de Ruigpootuilen met zoveel mogelijk mensen te delen. En inderdaad, vogelaars tevreden (want daar het toch om...?), maar hoe weet jij in hemelsnaam of de vogels ook tevreden waren? Met pakweg twee jaar (veld)ervaring ben jij toch wel zo ongeveer de laatste die deze inschatting kan maken!

Maar goed, de Ruigpootuil staat op je lijst dus ik neem aan dat we in de Drentse bossen geen 'last' meer van je zullen hebben...

groetjes,

Gert Ottens
Werkgroep Ruigpootuilen

Ps. Ik liet me even gaan!

Beste Gert,

Er is mij wel degelijk gevraagd de waarneming onder embargo te zetten.
Ten tweede ben ik in mijn uppie geweest en ben ik geen verboden stuk bos in geweest dus waar je dat allemaal vandaan haalt is mij een raadsel.

Verder zul je mij nooit kwijtraken in de Drentse bossen aangezien ik in Drenthe woon en er nog meer leuke dingen in die bossen zitten. Ook hoop ik dat je denkt aan al de nieuwe vogelaars die de soort ook nog graag eens willen waarnemen.

En mocht je er belang bij hebben wil ik ook best helpen zoeken naar nieuwe territoria van ruigpootuilen in Drentse of Friese bossen :duim:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: C.Dekker op augustus 23, 2010, 16:34:59 PM
Wat ik ermee wilde zeggen dat het onder embargo stellen van een waarneming dus wel degelijk zin heeft hoe lullig het ook is voor anderen in dit geval van mijn waarneming is het onder embargo stellen veel te laat gebeurd door dat er het een en ander niet geheel duidelijk was.
Blijft echter het feit dat mensen hun gezonde verstand moeten gaan gebruiken en genieten van de dingen die je ook van een afstand kunt zien en niet zomaar overal klakkeloos naar toe moeten lopen omdat ze een plaatje willen schieten ik heb dit de laatste tijd ook al gemerkt in het lauwersmeer gebied waar hele stukken riet vertrapt worden omdat men zo graag een foto wil hebben.daarom heeft het onder embargo zetten van bepaalde waarnemingen wel degelijk nut

Misschien is het dan verstandiger om die fotografen te pakken die dat riet vertrappen (heb zelf de stukken vertrapt riet gezien). Anders worden wederom de vele vogelaars die van gepaste afstand en vanaf paden hebben genoten van voornamelijk de buidelmezen gepakt.





"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

C.Dekker

Daar ben ik helemaal voor en als ik er toevallig iemand op kan betrappen zal ik er ook zeker wat van zeggen maar helaas gebeurt dit altijd als ik er niet ben
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

BramtK

#68
In ieder geval zijn er mensen (locals) die hartstochtelijk hechten aan embargo's. Daar zo maar aan voorbij gaan lijkt mij niet netjes. ;)

Edit: Nogmaals, ik wil geen tegenstelling tussen locals en twitchers suggereren. Zie ook hierboven.
Groeten,

Bram ter Keurs

Gerard Troost

Citaat van: BramtK op augustus 24, 2010, 09:03:06 AM
In ieder geval zijn er mensen (locals) die hartstochtelijk hechten aan embargo's. Daar zo maar aan voorbij gaan lijkt mij niet netjes. ;)
Er zijn in alle lagen van de bevolking mensen die hartstochtelijk hechten aan embargo's. Je druk maken over de keuze die een ander (met goede redenen) maakt lijkt mij niet netjes....
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

C.Dekker

Ik ben geen twitcher vind het leuk om nieuwe soorten te zien maar als iemand er een embargo op zet zal die persoon daar best wel een goede reden voor hebben om in het geval van de broedende vogels te spreken als we met zijn allen daar voorzichtig mee omgaan (embargo dus) dan zal er waarschijnlijk in de toekomst zoveel vooruitgang inzitten dat de betreffende soort misschien wel een regelmatige broedvogel word zodat we er dan terzijnertijd met zijn allen van kunnen genieten ik pleit dus wel zeker voor een embargo
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

DuDe

Citaat van: C.Dekker op augustus 25, 2010, 10:39:47 AM
Ik ben geen twitcher vind het leuk om nieuwe soorten te zien maar als iemand er een embargo op zet zal die persoon daar best wel een goede reden voor hebben om in het geval van de broedende vogels te spreken als we met zijn allen daar voorzichtig mee omgaan (embargo dus) dan zal er waarschijnlijk in de toekomst zoveel vooruitgang inzitten dat de betreffende soort misschien wel een regelmatige broedvogel word zodat we er dan terzijnertijd met zijn allen van kunnen genieten ik pleit dus wel zeker voor een embargo
Daar heb je een punt  ;)
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

snwja3

Citaat van: DuDe op augustus 25, 2010, 10:57:38 AM
Citaat van: C.Dekker op augustus 25, 2010, 10:39:47 AM
Ik ben geen twitcher vind het leuk om nieuwe soorten te zien maar als iemand er een embargo op zet zal die persoon daar best wel een goede reden voor hebben om in het geval van de broedende vogels te spreken als we met zijn allen daar voorzichtig mee omgaan (embargo dus) dan zal er waarschijnlijk in de toekomst zoveel vooruitgang inzitten dat de betreffende soort misschien wel een regelmatige broedvogel word zodat we er dan terzijnertijd met zijn allen van kunnen genieten ik pleit dus wel zeker voor een embargo
Daar heb je een punt  ;)
Volgens mij ontbreken de punten (weer) ................  ;)
Wietze Janse

HPM

Citaat van: snwja3 op augustus 25, 2010, 21:30:34 PM
Citaat van: DuDe op augustus 25, 2010, 10:57:38 AM
Daar heb je een punt  ;)
Volgens mij ontbreken de punten (weer) ................  ;)

Een ouwetje van Kama

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Vincent Hart

En anders hebben we altijd Luuk nog  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

C.Dekker

#75
Jullie hebben gelijk.
Vergeet in mijn entousiasme vaak de punt.
Maar als iedereen de strekking van het verhaal maar begrijpt dan zal ik voortaan de puntjes zetten......
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock


Jeroen Nagtegaal

Of ze zitten in een ander gebied, Ze zijn nu denk ik voor het eerst gemeld uit Overijsel, daar stond denk ik nog geen embargo op.

Overigens appart dat Hisko er is geweest, hij zet er een embargo op om een reden....
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

JohanvantBosch

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 28, 2010, 18:25:04 PM
Of ze zitten in een ander gebied, Ze zijn nu denk ik voor het eerst gemeld uit Overijsel, daar stond denk ik nog geen embargo op.

Overigens appart dat Hisko er is geweest, hij zet er een embargo op om een reden....
Dat Hisko daar is, heeft neem ik aan te maken met de locatie van de 1000soortendag.
Waarom het embargo er nu vanaf is weet ik niet.

Hans Peterse

Ik kreeg de indruk uit een van de posten in de discussie dat het embargo niet te maken had met de bijeneters zelf, maar met de lokale bevolking/met bepaalde mensen ter plaatse. Als ze dan een stuk verderop zitten, geldt dat niet meer denk ik...

Hans Peterse

En (bedenk ik me nog) als je een embargo instelt om de broedplek te beschermen, heeft dat embargo weinig zin meer als de vogels zich een redelijk eind van die locatie hebben verwijderd.

dupont

Mij bevreemdt het in ieder geval erg.
Ik heb gisteren aan een bevriende admin via de mail om opheldering gevraagd, maar krijg tot op heden geen reactie.
Want deze admin (L. Steen) heeft de Bijeneters wel onder embargo opgevoerd, andere (Hisko, Dylan etc) niet. Dat terwijl ze samen op pad zijn. Dat komt op mij als inconsequent en vreemd over. Helemaal te meer omdat mijn eerste waarnemingen van de Bijeneter op deze plaats niet onder embargo zijn opgevoerd door mijzelf. Vervolgens zijn ze door een of meerdere admins onder embargo opgevoerd. Dit is met een reden gebeurd (die mij inmiddels duidelijk is).
Ik vind het dan vreemd dat bepaalde admins de soort nu alsnog zonder embargo opvoeren.
De plek van observatie is nagenoeg dezelfde.
Om het simpel te zeggen: lekker inconsequent. Geldt de destijds aangehaalde reden nu dan niet meer?!
Graag uitleg hierover. Ik ben niet de enige die hier graag opheldering over wil hebben. Maar dit komt de geloofwaardigheid en uitvoering van eenduidig beleid van/door admins niet ten goede. Waarvan akte.
Verder even goede vrienden...  :)
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Pim

 
Op de bijeneters stond inderdaad een automatisch embargo.
De bijeneters die wij gisteren zagen waren ruim buiten dit embargogebied!  Elke waarnemer die ze hier had gezien en ingevoerd had hetzelfde gehad.



met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

dupont

Citaat van: Pim op augustus 29, 2010, 10:17:34 AM

Op de bijeneters stond inderdaad een automatisch embargo.
De bijeneters die wij gisteren zagen waren ruim buiten dit embargogebied!  Elke waarnemer die ze hier had gezien en ingevoerd had hetzelfde gehad.

Pim,
Met alle respect, maar dit vind ik een kulargument.
Hemelsbreed liggen de locaties nog geen kilometer uit elkaar.
En waarom voert Lennaert ze dan wel onder embargo op terwijl de vogels toen nog verder weg zaten?
Kortom: kom (samen) met een goed verhaal!
Nog steeds even goede vrienden.
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Pim

Het is geen kulargument, het is de waarheid.
De akker waar wij de bijeneters zagen was buiten het embargogebied, in eerste instantie wist ik dit niet eens.
Hoe zo'n embargo technisch werkt weet ik niet. Dus welk gebied eronder valt en welke niet.
Ik vraag me dan ook af of Lennaert de waarneming zelf onder embargo heeft gemeld want volgens mij valt de plek die hij meld er wel binnen. Dan gaat de waarneming automatisch op embargo.

Je kunt mij er wel op aanspreken waarom ik er zelf geen embargo op heb gezet toen ik het wel wist. Voor de locatie waar ik de bijeneters heb gezien vind ik dat ook niet nodig.
Ook lijkt de noodzaak van een embargo achterhaalt.

Als ik mijn eigen mening verwoord mag het embargo er wel af, het doel waar het voor diende is achterhaalt.

Voor technische vragen omtrent embargo kun je bij Dylan / Hisko terecht.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

dupont

Ok, Pim, duidelijk en bedankt. Begreep ik inmiddels ook van Lennaert.
Toch had ik er als admin (ik bedoel dan Dylan, Hisko etc) er gezamenlijk voor gekozen om het embargo-gebied uit te breiden.
Het betreffen immers dezelfde beesten. Voor een volgende keer...!
Maar wat mij betreft nu duidelijk!
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Hans Peterse

CiteerHet betreffen immers dezelfde beesten.

Dat doet er toch niet toe? Het gaat volgens mij om de combinatie soort + locatie. Als dezelfde vogels straks op trek naar het zuiden over, pakweg, Maastricht vliegen, is een embargo ook zinloos. De plek waar ze hebben gebroed is dan via die waarneming niet meer te achterhalen.

Groet,
Hans

hiskodevries

#87


         Inzake Bijeneters en alerts.

Citaat van:  Dylan Verheul
Wij (Hisko, ik, andere admins op 1000-soortendag) hoorden gisteren tijdens de 1000-soortendag zowel de locatie als het feit dat er niet meer gebroed werd (broedgeval mislukt omdat de bouwvakkers weer begonnen waren zonder dat ze wisten dat er een nest was, was wat er gemeld werd - zonde). De locatie was bij ons uiteraard al bekend, maar ik wil vooral aangeven dat er, vanwege het kennisniveau en het netwerk van de aanwezigen alsmede de locatie, weinig geheimen waren omtrent de Bijeneters op die dag.


Wij zijn begin van de middag gaan zoeken naar de Bijeneters (nadat ze eerder op de dag al door anderen waren gezien) en vonden ze na flink speurwerk en een stevige regenbui op de aangegeven plaats (bij het bruggetje).


Binnen 1 uur werden we aangesproken op verzonden alerts (ik zag het zelf uiteraard ook in mijn mauk verschijnen). Na controle bleek de locatie waar wij ze gezien hadden buiten het embargogebied te vallen. Ook stond de waarneming al op DBA Alerts.


Omdat het gevaar voor verstoring van broeden was geweken en omdat de alerts al verzonden waren, en bovendien deze plek (klein weggetje waar je echt niet af kan) een veilige plek is om de vogels (nu het nog kan) te zien, en met Limburg (vrijgegeven in de pers) in gedachten hebben we toen ter plekke besloten om de waarnemingen niet alsnog onder embargo te zetten. Het embargo rondom het broedgebied staat nog.


Indien dit een verkeerde keus is geweest dan zijn Hisko en ik daar dus voor verantwoordelijk, en kunnen jullie ons daarop aanspreken.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Folkert Jan

Van wat ik begrepen heb is detijds (rond mei) de AID ingeschakeld en is de bouw toen stopgezet dus wisten ze er wel degelijk vanaf.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013