Hoofdmenu

Embargo

Gestart door frankw, augustus 19, 2010, 19:25:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankw

Citeeris het een erg kwetsbare situatie dan vind ik dat er eerst gekeken moet worden of er belang is bij een excursie en of dat haalbaar is (ruigpootuilen bv)

Hmm, werd die niet georganiseerd, doordat/nadat bepaalde mensen tóch het bos in waren geweest tegen alle afspraken in? Dat was pas egoïstisch mi. :angel:

HPM

Citaat van: rnbflavour op augustus 22, 2010, 06:26:14 AM
[...]
Zoals al veel vaker genoemd is het zo jammer dat een paar het voor de rest verzieken. Er moet een andere mogelijkheid zijn om ervoor te zorgen dat vogelaars die de vogels op de eerste plek zetten hier niet de dupe van hoeven te worden.
[...]
'Er is ook al vaker gezegd dat "vogelaars" in die hoedanigheid geen rechten hebben maar alleen plichten, n.l. de plicht om te zorgen dat de vogels geen nadelige gevolgen ondervinden van hun hobby.
Jij ben een van die mensen die twitchers in mijn ogen een slechte naam bezorgt door je telkens te beroepen op belangen en rechten van "vogelaars" en doordat je vogelaars die voor het belang van de vogels opkomen afschildert als egoïstisch. Juist omdat je je verschuilt achter "vogelaars" degradeer en kwets je er ook de niet-twitchende vogelaars mee.
Denk nou toch ook eens aan het belang van de vogels in plaats van heel egoïstisch alleen maar aan dat van jezelf.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Vincent Hart

Ik kan me grotendeels vinden in Hermans reactie, in de zin dat wij twitchers geen 'rechten' hebben (en uiteraard wel 'plichten'). Ik denk dat het voor je eigen informatievoorziening als twitcher veel zinvoller is te investeren in je netwerk, dan te 'eisen' (cq. heel graag te willen) dat eenieders informatie, ongeacht de situatie, op waarneming.nl verschijnt. Ten slotte: Als dit jaar één ding uitwijst, is het wel dat bijeneters die langdurig ter plaatse zijn, alleen maar vaker voorkomen. Oftewel: In de nabije toekomst (hoeft toch niet persee dit jaar te zijn?!) komt er een plek waar we embargoloos met z'n allen van bijeneters kunnen genieten. Of je ontdekt ze zelf, of iemand in je netwerk  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

BramtK

Eens met Herman, toen ik die "ik ben niet zo egoïstisch dat"-passage las, heb ik over de grond gerold van het lachen. Wat een kul.
Groeten,

Bram ter Keurs

Christian

Gelukkig ben je weer op je stoel terug gekrabbelt Bram, zou zonde zijn anders
Christian Brinkman

JohanvantBosch

Citaat van: Vincent Hart op augustus 22, 2010, 12:07:23 PM
Als dit jaar één ding uitwijst, is het wel dat bijeneters die langdurig ter plaatse zijn, alleen maar vaker voorkomen.
Dit jaar zijn er vrij veel, verder lijkt me dit - op basis van 1 jaar - een vrij ongefundeerde uitspraak...  O0

Guus Peterse

Tsjonge wat zijn we weer genuanceerd hier. Dit zal vast weer een hele vruchtbare discussie worden.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

joostheeremans

Citaat van: guusp op augustus 22, 2010, 17:58:11 PM
Tsjonge wat zijn we weer genuanceerd hier. Dit zal vast weer een hele vruchtbare discussie worden.

Ik weet niet of de nuance hier de weg is naar een vruchtbare discussie. Met zinnen als :"Sorry dat ik niet zo egoïstisch ben aangelegd"  wordt er in mijn ogen niet meer gestreefd naar een bevredigende oplossing voor dit meningsverschil.

Een embargo zien als egoïsme (terwijl er geprobeerd wordt een broedgeval tegen verstoring te beschermen) getuigt in mijn ogen juist van egoïsme bij degene die dit zo ziet. Iemand die een broedgeval probeert te beschermen door het niet aan de grote klok te hangen verdient in mijn ogen juist lof.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

BramtK

Tsja, ik wil best het boetekleed aantrekken voor wat betreft de ongenuanceerde posts in dit topic hoor, maar als er steeds wordt gevist naar de details embargo-waarnemingen, het nut van die embargo's steeds ter discussie wordt gesteld (door mensen aan wie dat niet is) en steeds wordt gesteld dat het getuigd van egoïsme als mensen hun waarneming onder embargo invoeren, dan houd het wat mij betreft op. In mijn herinnering hebben we dit soort discussies vaker zien passeren en de bottomline is steeds dat er aan iemands lijst moet worden gewerkt, anders niet. Ook heel kinderachtig om dan net te doen alsof je de argumenten niet begrijpt.
Groeten,

Bram ter Keurs

Guus Peterse

Citaat van: BramtK op augustus 22, 2010, 18:50:45 PMen steeds wordt gesteld dat het getuigd van egoïsme als mensen hun waarneming onder embargo invoeren,
Kijk, dat bedoel ik met ongenuanceerd. Ik weet niet of het nodig is voor Folker-Jan op te komen, dat kan hij prima zelf, maar toch maar: hij zegt:
'Ik heb vaak mensen gezien die soorten onder embargo invoeren puur om eigen belang'. Die opmerking is geheel voor zijn rekening, ikzelf bijvoorbeeld kan me zo gauw niet herinneren dat al eens te hebben meegemaakt. Maar: die opmerking vertalen met dat 'steeds wordt gesteld dat het getuigd van egoïsme als mensen hun waarneming onder embargo invoeren', dat noem ik nou ongenuanceerd. Want dat stelt Folkert-Jan dus niet. En ook niemand anders.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

BramtK

#40
CiteerSorry dat ik niet zo egoïstisch ben aangelegd.

Dat is wat mij betreft een andere manier om te zeggen dat mensen die hun waarnemingen wel onder embargo invoeren egoïstisch zijn. Ik heb dat elders ook al gelezen. Ben ik dan ongenuanceerd?

Maar hier gaat het natuurlijk niet echt om. Ik ben ook best bereid om die indruk die ik nu heb aan te passen. ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

snwja3

#41
Deze discussie leidt meestal tot niets omdat de deelnemers redeneren vanuit hun eigen gelijkjes en vooroordeeltjes in plaats van respect voor elkaar.
Er is niets mis met twitchen (opmerkingen als 'steeds dat er aan iemands lijst moet gewerkt , anders niet' 
zijn onnodige steken onder water) en stilhouden is in de huidige tijd/hectiek helaas af en toe noodzakelijk ((indirecte) opmerkingen als 'egoïstisch' bevorderen dan niet een discussie).
Probeer je eens in te leven in de ander, je zult zien dat twitchers vaak even fanatieke vogelaars zijn, met een eigen homepatch, inventariseren voor Sovon en niet zo wereld/vogel-vreemd als gezegd of dat de lokalen (die hun soorten stil houden) dit doen uit hun liefde voor de natuur/vogels en niet om te 'pesten'.
Als de discussie eens met respect voor elkaar gevoerd kan worden, zal je zien dat de meesten meningen niet eens zo ver uit elkaar liggen als dat nu lijkt, en is er waarschijnlijk meer mogelijk (qua geheimhouden en met elkaar van vogels kunnen genieten) dan nu. Wees dan wel open, als je de andere duidelijk laat zien waarom je zo handelt of denkt is er vaak eerder respect voor je handelwijze, dan als je er geheimzinnig over gaat doen. En als de situatie het (weer) toelaat, houdt dan ook niet dingen onnodig geheim.


Verder ben ik (dat is persoonlijk) niet voor het melden onder embargo (voor de soortgroep vogels dan, voor andere soortgroepen zijn er betere redenen dit wel te doen). Als je iets geheim wilt houden meldt dit dan in zijn geheel niet totdat de situatie het toestaat. Want met onder embargo vermelden trek je vaak ongewild meer aandacht op je 'geheim' dan je wilt en krijg je onnodige (en helaas vaak zinloze) discussies of erger ongewilde bezoeken (die dan vaak niet meer te controleren zijn).
Neem met w.nl en Dutch Birding contact op, zij zullen en kunnen regelen dat de waarnemingen dan niet doorkomen, afgelopen jaar zijn enkele broedgevallen zo ook behandeld en met succes.
Wietze Janse

Folkert Jan

Beste Bram en anderen,

Die opmerking was inderdaad wat dom van mij. Het was een impulsieve reactie.
Ik vind inderdaad alleen de mensen die waarnemingen van zeldzame soorten of leuke aantallen etc. verborgen houden zodat alleen zij ervan kunnen genieten of bijvoorbeeld foto's kunnen maken egoïstisch.
Mensen die waarnemingen verborgen houden om het belang van de vogels vind ik alles behalve egoïstisch.

Alleen heb ik soms bij dat laatste mijn vragen. Blijkbaar zijn er ondanks het embargo van de limburgse bijeneters fotografen geweest die hun schuiltenten pal naast of boven de nesten hebben gezet. Dit frustreert mij, omdat ik altijd rekening houdt met de vogels en voor zo min mogelijk verstoring probeer te zorgen, maar dat ik ze dus niet kon zien, omdat ik niet wist waar ze zaten.

Dat er door mijn aanwezigheid in het veld verstoring optreed zal ik niet ontkennen, toch probeer ik dit zoveel mogelijk te beperking en ben ik lid van onder andere de vogelbescherming om de vogels aan de andere kant weer te helpen.
Ik probeer een goede weg te vinden in het enerzijds behouden en beschermen van de vogels die Nederland gebruiken om te overleven (broeden, overwinteren, pleisteren) en anderzijds te genieten van zeldzame verdwaalde soorten en daar lijstjes op na te houden.

Ik hoop dus dat mensen naast het belang van vogels ook nadenken aan het belang van vogelaars en hun niet de dupe laten worden van een paar rotte appels.

En dan was er nog iets over degraderen etc? ik heb nergens de indruk willen wekken dat er voor mij rangen in het vogelskijken zijn dus beschouw ik die opmerking maar als niet gemaakt.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: rnbflavour op augustus 22, 2010, 21:21:12 PM
Alleen heb ik soms bij dat laatste mijn vragen. Blijkbaar zijn er ondanks het embargo van de limburgse bijeneters fotografen geweest die hun schuiltenten pal naast of boven de nesten hebben gezet. Dit frustreert mij, omdat ik altijd rekening houdt met de vogels en voor zo min mogelijk verstoring probeer te zorgen, maar dat ik ze dus niet kon zien, omdat ik niet wist waar ze zaten.
Dit is iets wat eigenlijk voorkomen had moeten worden door embargo. Helaas was de waarneming al redelijk bekend voor het embargo erop kwam. Hier is dus een fout gemaakt, iets wat in toekomst hopelijk niet gaat voorkomen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Folkert Jan

Citaat van: snwja3 op augustus 22, 2010, 21:02:22 PM
Deze discussie leidt meestal tot niets omdat de deelnemers redeneren vanuit hun eigen gelijkjes en vooroordeeltjes in plaats van respect voor elkaar.
Er is niets mis met twitchen (opmerkingen als 'steeds dat er aan iemands lijst moet gewerkt , anders niet' 
zijn onnodige steken onder water) en stilhouden is in de huidige tijd/hectiek helaas af en toe noodzakelijk ((indirecte) opmerkingen als 'egoïstisch' bevorderen dan niet een discussie).
Probeer je eens in te leven in de ander, je zult zien dat twitchers vaak even fanatieke vogelaars zijn, met een eigen homepatch, inventariseren voor Sovon en niet zo wereld/vogel-vreemd als gezegd of dat de lokalen (die hun soorten stil houden) dit doen uit hun liefde voor de natuur/vogels en niet om te 'pesten'.
Als de discussie eens met respect voor elkaar gevoerd kan worden, zal je zien dat de meesten meningen niet eens zo ver uit elkaar liggen als dat nu lijkt, en is er waarschijnlijk meer mogelijk (qua geheimhouden en met elkaar van vogels kunnen genieten) dan nu. Wees dan wel open, als je de andere duidelijk laat zien waarom je zo handelt of denkt is er vaak eerder respect voor je handelwijze, dan als je er geheimzinnig over gaat doen. En als de situatie het (weer) toelaat, houdt dan ook niet dingen onnodig geheim.


Verder ben ik (dat is persoonlijk) niet voor het melden onder embargo (voor de soortgroep vogels dan, voor andere soortgroepen zijn er betere redenen dit wel te doen). Als je iets geheim wilt houden meldt dit dan in zijn geheel niet totdat de situatie het toestaat. Want met onder embargo vermelden trek je vaak ongewild meer aandacht op je 'geheim' dan je wilt en krijg je onnodige (en helaas vaak zinloze) discussies of erger ongewilde bezoeken (die dan vaak niet meer te controleren zijn).
Neem met w.nl en Dutch Birding contact op, zij zullen en kunnen regelen dat de waarnemingen dan niet doorkomen, afgelopen jaar zijn enkele broedgevallen zo ook behandeld en met succes.

Hier ben ik het eigenlijk 100% mee eens!
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 22, 2010, 21:28:25 PM
Citaat van: rnbflavour op augustus 22, 2010, 21:21:12 PM
Alleen heb ik soms bij dat laatste mijn vragen. Blijkbaar zijn er ondanks het embargo van de limburgse bijeneters fotografen geweest die hun schuiltenten pal naast of boven de nesten hebben gezet. Dit frustreert mij, omdat ik altijd rekening houdt met de vogels en voor zo min mogelijk verstoring probeer te zorgen, maar dat ik ze dus niet kon zien, omdat ik niet wist waar ze zaten.
Dit is iets wat eigenlijk voorkomen had moeten worden door embargo. Helaas was de waarneming al redelijk bekend voor het embargo erop kwam. Hier is dus een fout gemaakt, iets wat in toekomst hopelijk niet gaat voorkomen.

Ah, ik heb nooit gezien dat de plek openbaar is geweest. Ik kwam er pas achter toen ik foto's op dutchbirding zag en dacht dat het al die tijd onder embargo had gestaan.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

BramtK

#46
Citaat van: snwja3 op augustus 22, 2010, 21:02:22 PMProbeer je eens in te leven in de ander, je zult zien dat twitchers vaak even fanatieke vogelaars zijn, met een eigen homepatch, inventariseren voor Sovon en niet zo wereld/vogel-vreemd als gezegd of dat de lokalen (die hun soorten stil houden) dit doen uit hun liefde voor de natuur/vogels en niet om te 'pesten'.

Wietze, dat is zo "nineties"! Als jij deze discussie vanuit dat perspectief bekijkt, moet je gewoon eens een andere bril opzetten. Ik dacht namelijk dat we dat stadium al lang en breed voorbij waren. 

Folkert Jan, bedankt voor de aanvulling. Het is inderdaad vreemd als een clubje iets voor zichzelf wil houden. Als je iets onder embargo invoert dan ga je er ook zelf terughoudend mee om, zou ik zeggen. (Misschien had ik je hierin gewoon nog niet helemaal goed begrepen.)

Ik vraag me iets af, als er bij die B***eters twee maal zo veel mensen waren geweest, was het dan ook goed gegaan? En als het vijf maal zo veel mensen waren geweest?
Groeten,

Bram ter Keurs

Vincent Hart

Citaat van: JohanvantBosch op augustus 22, 2010, 16:58:24 PM
Citaat van: Vincent Hart op augustus 22, 2010, 12:07:23 PM
Als dit jaar één ding uitwijst, is het wel dat bijeneters die langdurig ter plaatse zijn, alleen maar vaker voorkomen.
Dit jaar zijn er vrij veel, verder lijkt me dit - op basis van 1 jaar - een vrij ongefundeerde uitspraak...  O0
Hmm, als ik het zo teruglees ...  ;D
Poging twee: In de afgelopen jaren zijn er regelmatig groepjes bijeneters langer ter plaatse gebleven, ook zijn op een aantal plekken broedgevallen geweest. Zonder literatuur bij de hand zou ik zeggen dat de soort de afgelopen 10 jaar regelmatiger lijkt voor te komen in NL dan daarvoor. Dit jaar waren er zelfs op meerdere plaatsen gedurende langere tijd meerdere vogels ter plaatse. Ik heb dan ook goede hoop dat we de komende jaren nog kans genoeg krijgen om op een mooie plek met meer mensen van een clubje bijeneters (die niet hoeven te worden stilgehouden) kunnen gaan genieten.

Zo beter?  :angel:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

falco

Citaat van: BramtK op augustus 22, 2010, 21:50:55 PM
Ik vraag me iets af, als er bij die B***eters twee maal zo veel mensen waren geweest, was het dan ook goed gegaan? En als het vijf maal zo veel mensen waren geweest?

We zullen het nooit weten
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

Folkert Jan

Citaat van: BramtK op augustus 22, 2010, 21:50:55 PM
Citaat van: snwja3 op augustus 22, 2010, 21:02:22 PMProbeer je eens in te leven in de ander, je zult zien dat twitchers vaak even fanatieke vogelaars zijn, met een eigen homepatch, inventariseren voor Sovon en niet zo wereld/vogel-vreemd als gezegd of dat de lokalen (die hun soorten stil houden) dit doen uit hun liefde voor de natuur/vogels en niet om te 'pesten'.

Wietze, dat is zo "nineties"! Als jij deze discussie vanuit dat perspectief bekijkt, moet je gewoon eens een andere bril opzetten. Ik dacht namelijk dat we dat stadium al lang en breed voorbij waren. 

Folkert Jan, bedankt voor de aanvulling. Het is inderdaad vreemd als een clubje iets voor zichzelf wil houden. Als je iets onder embargo invoert dan ga je er ook zelf terughoudend mee om, zou ik zeggen. (Misschien had ik je hierin gewoon nog niet helemaal goed begrepen.)

Ik vraag me iets af, als er bij die B***eters twee maal zo veel mensen waren geweest, was het dan ook goed gegaan? En als het vijf maal zo veel mensen waren geweest?

In het algemeen is voor beide kanten iets te zeggen. Immers als er veel mensen komen is er meer kans op verstoring, maar is er ook veel meer sociale controle. Weten maar een paar mensen ervan dan is de kans kleiner dat kwaadwilligen er lucht van krijgen, maar als ze er lucht van krijgen hebben ze vrij spel.

Zoals hierboven al eerder gesteld is: Als je mooie waarnemingen voor je zelf houd of eventueel doorgeeft aan SOVON, SBB of Natuurmonumenten etc. dan is de kans zeer klein dat anderen er lucht van krijgen.
Ga je daarentegen vrienden bellen of foto's op internet zetten kan het zomaar eens uitlekken. Als een waarneming uitgelekt is lijkt het me juist verstandig te zorgen voor sociale controle zodat kwaadwilligen geen vrij spel krijgen. Om dan nog op embargo te zetten is als mosterd na de maaltijd.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

snwja3

Citaat van: BramtK op augustus 22, 2010, 21:50:55 PM
Wietze, dat is zo "nineties"! Als jij deze discussie vanuit dat perspectief bekijkt, moet je gewoon eens een andere bril opzetten. Ik dacht namelijk dat we dat stadium al lang en breed voorbij waren. 
Sorry Bram, dat ik er weer zo naast zit!, maar ik wil jouw eigen gelijkje je beslist niet ontnemen hoor!  ;)
Wietze Janse

BramtK

Haha! Maar Wietze, voor zover je die (tegen-)stelling ook op mij van toepassing verklaart (dat lijkt zo), heb ik toch wel enig recht van  spreken. Of niet? Ik maak geen tegenstelling van lijster en locals, dat doe jij.
Groeten,

Bram ter Keurs

snwja3

#52
Citaat van: BramtK op augustus 22, 2010, 22:59:14 PM
Haha! Maar Wietze, voor zover je die (tegen-)stelling ook op mij van toepassing verklaart (dat lijkt zo), heb ik toch wel enig recht van  spreken. Of niet? Ik maak geen tegenstelling van lijster en locals, dat doe jij.
@Bram,
ik sprak een ieder aan die tot dusver met de discussie had meegedaan, dus ja, jij ook.
En een ieder weet zich in mooie woorden te verhullen, en later weer hun eerdere reacties af te zwakken, maar mijn verhaal lijkt (lees: is!  ;) ) de juiste samenvatting van de meningen, stellingen, frustraties en dat is weer inclusief de jouwe (lees eens tussen je eigen regels door 8) !).
Hoop dat we (= iedereen hier) eens hier overheen kunnen stappen, want ik weet zeker dat mochten wij (= jij en ik) eens samen een dagje gaan vogelen, we allebei (ondanks onze verschillende basis) een leuke dag zullen hebben, terwijl we vaak hier alleen maar zuur (niet al te letterlijk opvatten) zitten te doen.
Wietze Janse

BramtK

Dat denk ik ook Wietze. En het laatste waar we het over zullen hebben is die tegenstelling, want ik heb wel gelezen wat je schreef, maar ik heb ook een lijst (zonder B***eter) en in feite nauwelijks een local patch.

Over embargo's, mijn eerdere vraag was om aan te geven dat het waarschijnlijk moeilijk is of een embargo nodig is en nuttig zal zijn. Wat dat betreft is het voor sommige andere dier-/plantgroepen makkelijker.
Groeten,

Bram ter Keurs

hiskodevries

De psychologie van de preventieve embargo:
(dit gaat dus niet over de embargo`s die de waarnemer zelf ik kan stellen)

dit kan op drie niveaus, zie ook http://waarneming.nl/download/vervaging.pdf :
1.   1*1 km alle waarnemingen van 1 soort worden automatisch tot 1 km2 vervaagd, in de praktijk betekend dit dat geen gedetailleerde lokatie gegevens worden getoond
2.   5*5 km van die waarnemingen zie je vrijwel niets, behalve soort en provincie, deze verschijnen wel op plotkaarten met als maximaal detailniveau 5*5
b.v. http://waarneming.nl/soort/maps/437?from=2009-08-23&to=2010-08-23
3.   voor de combinatie gebied-soort in combinatie met een einddatum. van deze waarnemingen is vrijwel niets zichtbaar, worden ook niet geplot
In deze discussie gaat het om optie 3.
Optie 3 kan vooral preventief gebruikt worden. stel je weet een bijeneter kolonie te zitten dan geef je die door aan ons dan wordt die afgeschermd. mocht dan toch iemand over zo`n kolonie struikelen dan blijft dat verborgen.
de lijst met de combinatie soort-gebied is slechts bekend bij 2 mensen.
Helaas wordt dit bij vogels maar zelden doorgegeven, meestal probeert men de put te dempen als de combinatie al te zien is op waarneming.nl.
Embargo`s of vervaging worden ook wel eens ingesteld om terreinbeheerders tevreden te stellen. een goed voorbeeld hier van is de Adder. In diverse provincies miegelt het van die beesten maar de beheerder vreest voor het totaal platlopen van zijn terreinen als dit 'bekend' is ( overigens staan op info borden ter plekke natuurlijk met grote letters dat de Adder hier voorkomt).
In een aantal gevallen is de embargo/vervaging dus wel degleijk in het bleang van de soort / leefomgeving in andere gevallen is dat om de beheerder te behagen.
Als een verzoek binnenkomt voor een preventief imago wordt die meestal wel gehonoreerd omdat wij niet kunnen inschatten of het echt nodig is nemen we het zekere voor het onzekere.
Op dit moment staan 37 combinaties onder preventief embargo  verdeeld over 5 soortgroepen waarvan de helft eind deze maand verloopt
(woudapen, rp uilen)


Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

BramtK

Hisko, voor sommige soorten die in categorie 3 vallen, zijn de admins van waarneming.nl degenen die tot het embargo besluiten?
Groeten,

Bram ter Keurs

hiskodevries

nee, ik
eventueel laat ik mij adviseren door soort specialisten
categorie 1 en 2 bepalen de soort specialisten, vaak in overleg met de pgo`s
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

BramtK

Heel goed! Maar dat ik er zo over denk, zal niemand verbazen. ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

Gert Ottens

#58
Citaten RnB Flavour in dit topic:

"Sorry dat ik niet zo egoïstisch ben aangelegd".

"het is bij mij heel simpel.....iemand ontdekt soort, maar wil niet aan de grote klok hangen.....hij belt me en ik ga kijken.....dan zet ik hem ook onder embargo en spreek ik met de ontdekker af of er nog andere mensen zijn die de locatie mogen weten."

"vraagt niemand aan mij iets geheim te houden dan voer ik alles gewoon in zodat zoveel mogelijk mensen kunnen genieten. is het een erg kwetsbare situatie dan vind ik dat er eerst gekeken moet worden of er belang is bij een excursie en of dat haalbaar is (ruigpootuilen bv) vogels tevreden, ontdekker tevreden, vogelaars tevreden."

Sorry Folkert-Jan,

Maar dit vind ik behoorlijk hypocriet en daarnaast ook nog eens de omgekeerde wereld!

Maar als je dan toch zelf die Ruigpootuilen weer aanhaald... Niemand heeft jou gebeld, en toch zette je jouw waarnemingen op embargo (waarschijnlijk omdat je wel wist dat je fout zat)!

Moeten ontdekkers van kwetsbare broedvogels jou dan maar altijd bellen, zodat je privé-excursies kunt organiseren?! En hoe kom je erbij dat jouw bezoekjes aan deze uilen wel haalbaar waren?

Want (toegegeven) je bent inderdaad niet egoistisch aangelegd, je bent namelijk met verschillende 'vriendenclubjes' het afgesloten bos in geweest om de Ruigpootuilen met zoveel mogelijk mensen te delen. En inderdaad, vogelaars tevreden (want daar het toch om...?), maar hoe weet jij in hemelsnaam of de vogels ook tevreden waren? Met pakweg twee jaar (veld)ervaring ben jij toch wel zo ongeveer de laatste die deze inschatting kan maken!

Maar goed, de Ruigpootuil staat op je lijst dus ik neem aan dat we in de Drentse bossen geen 'last' meer van je zullen hebben...

groetjes,

Gert Ottens
Werkgroep Ruigpootuilen

Ps. Ik liet me even gaan!

frankw

#59
Die indruk krijg ik, en meerdere met mij dus ook Gert.. En dat is volgens mij waar deze hele discussie om draait; iemand z'n persoonlijke lijstjes belang... (zo komt het over iig. het zal wellicht wat genuanceerder liggen, ook gezien F-J zijn latere reacties, maar dit is wel de indruk die (niet alleen) ik krijg)

Om mezelf maar even te quoten:

Citaat van: frankw op augustus 22, 2010, 08:08:40 AM
Citeeris het een erg kwetsbare situatie dan vind ik dat er eerst gekeken moet worden of er belang is bij een excursie en of dat haalbaar is (ruigpootuilen bv)

Hmm, werd die niet georganiseerd, doordat/nadat bepaalde mensen tóch het bos in waren geweest tegen alle afspraken in? Dat was pas egoïstisch mi. :angel: