Hoofdmenu

Embargo

Gestart door frankw, augustus 19, 2010, 19:25:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankw

Citaat van: JohanvantBosch op augustus 16, 2010, 10:26:58 AM
Citaat van: rnbflavour op augustus 15, 2010, 22:27:16 PM
en ja ik zou het fijn vinden om eenmaal per jaar zon soort te kunnen bezoeken. gelukkig kan dat nu met wat geluk in overijsel/drenthe  :)

Go Folkert-Jan, ze zitten er nog!
http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=22453
Nu ze hier onder embargo staan (waarom?), is het dan niet handig om ook de locatie van Dutchbirding te halen?

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Folkert Jan

Even een vraag.

wie beslist er of mijn waarneming onder embargo moeten of niet? is toch mijn eigen keus tenzij mensen mij vragen dit te doen?
vind het beetje raar staan als ik zeur om de limburgse bijtjes en zelf dan onder embargo invoer terwijl ik dat niet aan heb gezet.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

dupont

Citaat van: rnbflavour op augustus 19, 2010, 20:51:23 PM
Even een vraag.

wie beslist er of mijn waarneming onder embargo moeten of niet? is toch mijn eigen keus tenzij mensen mij vragen dit te doen?
vind het beetje raar staan als ik zeur om de limburgse bijtjes en zelf dan onder embargo invoer terwijl ik dat niet aan heb gezet.

Klopt FJ,
Daar is wel een reden voor! Vermoedelijk neemt een admin nog wel contact met je op via jouw eigen waarneming. Ik heb dezelfde vraag deze week al eerder gesteld bij mijn eigen waarnemingen die onder embargo zijn gezet.
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Folkert Jan

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 19, 2010, 20:53:55 PM
Een verzoek van de grondeigenaar?

nope...hij wilde alleen geen mensen op zen land en dat gebeurde ook niet
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: dupont op augustus 19, 2010, 21:03:13 PM
Citaat van: rnbflavour op augustus 19, 2010, 20:51:23 PM
Even een vraag.

wie beslist er of mijn waarneming onder embargo moeten of niet? is toch mijn eigen keus tenzij mensen mij vragen dit te doen?
vind het beetje raar staan als ik zeur om de limburgse bijtjes en zelf dan onder embargo invoer terwijl ik dat niet aan heb gezet.

Klopt FJ,
Daar is wel een reden voor! Vermoedelijk neemt een admin nog wel contact met je op via jouw eigen waarneming. Ik heb dezelfde vraag deze week al eerder gesteld bij mijn eigen waarnemingen die onder embargo zijn gezet.

ik kan wel het 1 en ander bedenken, maar dan nog vind ik het raar dat ik er niet ff een berichtje bij krijg.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Guus Peterse

Citaat van: Vincent Hart op augustus 19, 2010, 19:31:35 PMMet reden
Maar wat is dan die reden? Of is die al net zo geheim als die bijeneters?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Folkert Jan

#8
Citaat van: guusp op augustus 19, 2010, 21:17:43 PM
Citaat van: Vincent Hart op augustus 19, 2010, 19:31:35 PMMet reden
Maar wat is dan die reden? Of is die al net zo geheim als die bijeneters?

zo geheim zijn die bijeneters anders niet :P
Verder zijn omwonenden en mensen van werkgroepen voortdurend aanwezig en ze melden je waar je mag staan en waar niet.
de bijeneters zijn met geduld gewoon van de weg te zien dus ik zie echt geen probleem en heb echt zoiets van laat mensen nu gewoon hier heen gaan zodat andere plekken niet bezocht hoeven worden.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Vincent Hart

Zal ik het dan maar vertellen ...?

De waarnemingen staan met reden op embargo, daar mag iedereen het mee doen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankcoenjaerts

Dank voor je bijdrage Vincent, helder  ;D
Met vriendelijke groeten,

Frank

Gerard Troost

#11
Citaat van: Vincent Hart op augustus 19, 2010, 21:30:31 PM
Zal ik het dan maar vertellen ...?

De waarnemingen staan met reden op embargo, daar mag iedereen het mee doen.

Zeg dan niets (wat is in vredesnaam het nut van deze reactie en je eerdere).
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Timo Roeke

Citaat van: gtroost op augustus 20, 2010, 10:02:20 AM
Citaat van: Vincent Hart op augustus 19, 2010, 21:30:31 PM
Zal ik het dan maar vertellen ...?

De waarnemingen staan met reden op embargo, daar mag iedereen het mee doen.

Zeg dan niets (wat is in vredesnaam het nut van deze reactie en je eerdere).
Als je een beetje nadenkt kan er maar één uitermate belangrijke reden zijn voor geheimhouding.

UtrechtsVogelNet

#13
Citaat van: Vincent Hart op augustus 19, 2010, 21:30:31 PM
Zal ik het dan maar vertellen ...?

De waarnemingen staan met reden op embargo, daar mag iedereen het mee doen.

Een nogal vreemde reaktie Vincent, en al helemaal voor een administrator. Draagt bepaald niet bij aan het begrip hiervoor, zeker niet als er al door meerdere mensen serieus om is gevraagd. Zeg dan gewoon of ze broeden of niet.

Ik ben nu in ieder geval extra blij dat ik vorige maand met toeval bij de Limburgse broedsels kwam (en jaren terug andere broedsels heb gezien) en daar ook Patrick L. trof die op uiterst vriendelijke en informatieve wijze goede toelichting en info gaf. Leuke waarneming, geen gedoe en drukte, en vooral een leuke herinnering.

Gr, Phil

BWoets

Citaat van: UtrechtsVogelNet op augustus 20, 2010, 10:33:33 AM
Citaat van: Vincent Hart op augustus 19, 2010, 21:30:31 PM
Zal ik het dan maar vertellen ...?

De waarnemingen staan met reden op embargo, daar mag iedereen het mee doen.

Een nogal vreemde reaktie Vincent, en al helemaal voor een administrator. Draagt bepaald niet bij aan het begrip hiervoor, zeker niet als er al door meerdere mensen serieus om is gevraagd. Zeg dan gewoon of ze broeden of niet.

Wat voor Bijeneters geldt, gaat voor meer soorten op. Bij vogels is het misschien 'nieuw', maar bij andere soortgroepen is het heel normaal dat soorten worden vervaagd. Dat kan te maken hebben met meerdere oorzaken, namelijk: kwetsbaar gebied, kwetsbare populatie, soort in afgesloten gebied of aanwijzingen/gevaren voor illegale vangpraktijken. In vrijwel al deze gevallen komt er dan een verzoek van de grondeigenaar of een PGO om een soort op automatisch vervagen te zetten.

En nu weer waar het topic over hoort te gaan...
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

hiskodevries

Phil, wat verwacht je dan : Een lijstje met soort, gebied en reden van embargo ?
dat is toch van de zotte, als je een reden opgeeft dat kun je gelijk het embargo wel verwijderen.
in dit dokument staat alles : http://waarneming.nl/download/vervaging.pdf
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

UtrechtsVogelNet

Citaat van: hiskodevries op augustus 20, 2010, 10:39:51 AM
Phil, wat verwacht je dan : Een lijstje met soort, gebied en reden van embargo ?
dat is toch van de zotte, als je een reden opgeeft dat kun je gelijk het embargo wel verwijderen.
in dit dokument staat alles : http://waarneming.nl/download/vervaging.pdf

Hi Hisko, lees mijn berichtje ajb nog eens door; ik snap natuurlijk heel goed waar het om draait, maar Vincent's reaktie is nogal bizar. Zeg dan niets.

Vincent Hart

Nog even voor Gerard en Phil: Er wordt gevraagd waarom voor deze soort/locatie embargo wordt ingesteld. Die vraag is niet te beantwoorden zonder bepaalde informatie vrij te geven waarvan betrokken partijen graag willen dat deze geheim blijft.

Het was niet mijn bedoeling lollig/pesterig te doen (dus sorry als die indruk bestond) maar het leek mij zo volkomen logisch dat ook de reden van een embargo vaak geheim moet blijven, dat ik niet helemaal snapte waar de vraag vandaan kwam. Hopelijk voor iedereen zo duidelijk(er)  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

BramtK

Citaat van: rnbflavour op augustus 19, 2010, 20:51:23 PM
wie beslist er of mijn waarneming onder embargo moeten of niet? is toch mijn eigen keus tenzij mensen mij vragen dit te doen?
vind het beetje raar staan als ik zeur om de limburgse bijtjes en zelf dan onder embargo invoer terwijl ik dat niet aan heb gezet.

Het is zeker raar dat je zo zit te zeuren, Folkert Jan. Niet jouw ontdekking, niet jouw local patch, misschien moet je gewoon blij zijn dat je hebt kunnen meegenieten en de rest aan anderen overlaten.
Groeten,

Bram ter Keurs

Guus Peterse

Och, raar ... Kijk, we hebben hier blijkbaar een broedgeval waarvan de jongen inmiddels zijn uitgevlogen dus het lijkt erop dat het gevaar van verstoring zo'n beetje geweken is. Dus dan kan ik me best voorstellen dat je je afvraagt waarom dan toch nog dat embargo. Daar zal dan best een goede reden voor zijn en dat respecteer ik ook wel, maar ik vind het niet verkeerd wanneer er af en toe voorzichtig wordt geïnformeerd of embargo's wellicht niet heel misschien wat al te ver en rigoureus worden doorgevoerd.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankw

Citaat van: BramtK op augustus 20, 2010, 14:25:47 PM
Citaat van: rnbflavour op augustus 19, 2010, 20:51:23 PM
wie beslist er of mijn waarneming onder embargo moeten of niet? is toch mijn eigen keus tenzij mensen mij vragen dit te doen?
vind het beetje raar staan als ik zeur om de limburgse bijtjes en zelf dan onder embargo invoer terwijl ik dat niet aan heb gezet.

Het is zeker raar dat je zo zit te zeuren, Folkert Jan. Niet jouw ontdekking, niet jouw local patch, misschien moet je gewoon blij zijn dat je hebt kunnen meegenieten en de rest aan anderen overlaten.
Bovendien kan je wrs als 'niet local' ook niet bepalen of er wel of niet een kwetsbare situatie is/kan ontstaan. Daarom lijkt me de huidige manier van vervagen prima. Het zou natuurlijk zeer vervelend zijn wanneer er 1 waarnemer is die de boel wel openbaar maakt, omdat hij/zij niet weet/kan weten wat de reden is voor het embargo, of er geen waarde aan hecht.

Vincent Hart

Citaat van: guusp op augustus 20, 2010, 14:48:37 PM
Och, raar ... Kijk, we hebben hier blijkbaar een broedgeval waarvan de jongen inmiddels zijn uitgevlogen dus het lijkt erop dat het gevaar van verstoring zo'n beetje geweken is. Dus dan kan ik me best voorstellen dat je je afvraagt waarom dan toch nog dat embargo. Daar zal dan best een goede reden voor zijn en dat respecteer ik ook wel, maar ik vind het niet verkeerd wanneer er af en toe voorzichtig wordt geïnformeerd of embargo's wellicht niet heel misschien wat al te ver en rigoureus worden doorgevoerd.
Helemaal mee eens, en aan ons de taak daar over na te (blijven) denken. Maar da's hier dus niet aan de hand. En ik snap dat het niet helpt dat jullie me daarover op m'n blauwe oogjes moeten geloven, maar dat is hier nou eenmaal ff niet anders.

I.h.a. heb je bij embargo's natuurlijk te maken met verschillende belanghebbenden - vogel(s), waarnemers, terreineigenaren, omwonenden, locale verhoudingen, etc. - die niet altijd dezelfde belangen hebben. En in het geval van deze bijeneters zijn er dus goede redenen om het belang van het meer waarnemers laten genieten van zo'n prachtige soort, ondergeschikt te maken. Verder rake opmerkingen van Frank!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Folkert Jan

Citaat van: BramtK op augustus 20, 2010, 14:25:47 PM
Citaat van: rnbflavour op augustus 19, 2010, 20:51:23 PM
wie beslist er of mijn waarneming onder embargo moeten of niet? is toch mijn eigen keus tenzij mensen mij vragen dit te doen?
vind het beetje raar staan als ik zeur om de limburgse bijtjes en zelf dan onder embargo invoer terwijl ik dat niet aan heb gezet.

Het is zeker raar dat je zo zit te zeuren, Folkert Jan. Niet jouw ontdekking, niet jouw local patch, misschien moet je gewoon blij zijn dat je hebt kunnen meegenieten en de rest aan anderen overlaten.

Sorry dat ik niet zo egoïstisch ben aangelegd.
ik heb genoten van de vogels en ik vind het fijn dat alle vogelaars die die bijeneters graag zouden willen die kunnen zien. Er zullen zat mensen zijn die nog niet de tijd hebben gevonden heen te gaan en de locatie niet hebben genoteerd toen die nog openbaar was. ik zou het egoïstisch van mezelf vinden hun de locatie dan niet te geven.

en sowieso niet mijn ontdekking. dat klopt, maar ik ben ook niet degene die ze als eerste bekend heeft gemaakt.
het is bij mij heel simpel.....iemand ontdekt soort, maar wil niet aan de grote klok hangen.....hij belt me en ik ga kijken.....dan zet ik hem ook onder embargo en spreek ik met de ontdekker af of er nog andere mensen zijn die de locatie mogen weten.

vraagt niemand aan mij iets geheim te houden dan voer ik alles gewoon in zodat zoveel mogelijk mensen kunnen genieten. is het een erg kwetsbare situatie dan vind ik dat er eerst gekeken moet worden of er belang is bij een excursie en of dat haalbaar is (ruigpootuilen bv) vogels tevreden, ontdekker tevreden, vogelaars tevreden.

ik heb vaak mensen gezien die soorten onder embargo invoeren puur om eigen belang...zodat zij de enige zijn met die soort op een lijst (provincie etc) en gebruiken dan een excuus dat het kwetsbaar zou zijn. hier heb ik een gruwelijke hekel aan (egoïsme in het algemeen). daarom vraag ik me ook altijd ernstig af of een waarneming echt wel onder embargo moet.

zo ook met de bijtjes. ik ben er geweest en veel met locals gepraat dus ook redenen gehoord waarom hij onder embargo zou kunnen, maar de situatie daar gezien te hebben is er echt geen enkele reden toe. de bewoners gaven aan dat er inmiddels rond de 200 man zijn geweest die zich allemaal netjes hebben gedragen!!!. er is veel sociale controle door omwonenden en de bijeneters lijken zich alleen wat te storen aan wat agressieve boerenzwaluwen.

Dat het niet mijn local patch is vind ik een poepargument. alsof ik in mijn eigen local patch extra rechten zou hebben ofzo  :rolleye:

En ik heb al vaker aangegeven dat in mijn ogen embargo echt niet de beste manier is om verstoring te voorkomen!!
ik ben eerder nog voorstander om alle waarnemingen hier af te schermen behalve voor geregistreerde en geverifieerde waarnemers. zo kunnen vogelvangers etc niet bij de waarnemingen en als mensen zich misdragen kunnen ze geblockt worden.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jos Welbedacht

#23
Citeerzo ook met de bijtjes. ik ben er geweest en veel met locals gepraat dus ook redenen gehoord waarom hij onder embargo zou kunnen, maar de situatie daar gezien te hebben is er echt geen enkele reden toe. de bewoners gaven aan dat er inmiddels rond de 200 man zijn geweest die zich allemaal netjes hebben gedragen!!!. er is veel sociale controle door omwonenden en de bijeneters lijken zich alleen wat te storen aan wat agressieve boerenzwaluwen.

Hey Folkert Jan,

Ik ben het met je eens dat er heel genuanceerd moet worden gekeken naar de functie "embargo", maar ik moet bekennen dat ik bij de Bijtjes wèl twee fotografen heb gezien die heel stiekem via een andere route dichterbij probeerden te komen. Hiervan hebben de overige vogelaars niets in de gaten gehad. De vogels zelf bleven toen uit de buurt totdat we de fotografen hadden terug geroepen.
Toen ik weg ging bleven er nog maar twee vogelaars achter. Ik kan me goed voorstellen dat er momenten op de dag bestaan dat er niemand is en dat elke niet-vogel-respecterende fotograaf dan eventueel het kwaad kan bewerkstelligen  >:D .

Vriendelijke groeten,
Jos Welbedacht
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Christian

Citaat van: jw90_online op augustus 21, 2010, 13:12:31 PM
Ik kan me goed voorstellen dat er momenten op de dag bestaan dat er niemand is en dat elke niet-vogel-respecterende fotograaf dan eventueel het kwaad kan bewerkstelligen  >:D

Jos, begrijp ik het goed dat je hier een volledig embargo op alles bepleit? Ik hoop van niet
Christian Brinkman

Jos Welbedacht

#25
Nee, zeker niet, maar in dit geval lijkt het me wel verstandig. Ik probeer met mijn verhaaltje alleen aan te geven dat (in tegenstelling tot wat Folkert Jan beweert) niet alle mensen zich er netjes gedragen en dat sociale controle wel nodig lijkt te zijn.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Max Berlijn

Mogelijk de embargo discussie even afsplitsen? Ik denk elke keer dat er nieuws is over zeldzaamheden in NL.

Gr Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Jeroen Nagtegaal

Ik hoorde en heb foto's gezien die in Limburg zijn gemaakt vanuit een schuiltent. Lijkt mij niet wenselijk (voor lokale relaties) dat er dadelijk 10-tallen schuiltenten staan op particuliere grond....
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

pwolf

Citaat van: rnbflavour op augustus 21, 2010, 10:56:56 AM
knipper-de-knip

en sowieso niet mijn ontdekking. dat klopt, maar ik ben ook niet degene die ze als eerste bekend heeft gemaakt.
het is bij mij heel simpel.....iemand ontdekt soort, maar wil niet aan de grote klok hangen.....hij belt me en ik ga kijken.....dan zet ik hem ook onder embargo en spreek ik met de ontdekker af of er nog andere mensen zijn die de locatie mogen weten.

vraagt niemand aan mij iets geheim te houden dan voer ik alles gewoon in zodat zoveel mogelijk mensen kunnen genieten.
ik heb vaak mensen gezien die soorten onder embargo invoeren puur om eigen belang...zodat zij de enige zijn met die soort op een lijst (provincie etc) en gebruiken dan een excuus dat het kwetsbaar zou zijn. hier heb ik een gruwelijke hekel aan (egoïsme in het algemeen). daarom vraag ik me ook altijd ernstig af of een waarneming echt wel onder embargo moet.

zo ook met de bijtjes. ik ben er geweest en veel met locals gepraat dus ook redenen gehoord waarom hij onder embargo zou kunnen, maar de situatie daar gezien te hebben is er echt geen enkele reden toe. de bewoners gaven aan dat er inmiddels rond de 200 man zijn geweest die zich allemaal netjes hebben gedragen!!!. er is veel sociale controle door omwonenden en de bijeneters lijken zich alleen wat te storen aan wat agressieve boerenzwaluwen.

Dat het niet mijn local patch is vind ik een poepargument. alsof ik in mijn eigen local patch extra rechten zou hebben ofzo  :rolleye:

En ik heb al vaker aangegeven dat in mijn ogen embargo echt niet de beste manier is om verstoring te voorkomen!!
ik ben eerder nog voorstander om alle waarnemingen hier af te schermen behalve voor geregistreerde en geverifieerde waarnemers. zo kunnen vogelvangers etc niet bij de waarnemingen en als mensen zich misdragen kunnen ze geblockt worden.

dag Folkert-Jan,

ik heb een beetje tekst uit je reactie gehaald maar niet heel veel, kwestie van leesbaarheid. Mijn reactie gaat niet over de Bijeneters in weet-ik-veel-waar maar over de vraag waar dit topic eigenlijk mee begon; "Hoe haalt iemand het in zijn hoofd om mijn waarneming onder embargo te plaatsen?". In je eerste alinea geef je aan dat je een embargo respecteert wanneer de reden voor dat embargo je door een jou bekende vogelaar uitgelegd/beargumenteerd wordt. Gelukkig maar. In de alinea daarna stel je dat het jou vrij staat om alles openbaar te maken wanneer niemend je om geheimhouding gevraagd heeft. Ik denk dat Bram daarop doelde toen hij schreef dat het niet jouw local patch was, je kent daar tenslotte (neem ik aan) niemand die jou persoonlijk kan vragen om iets "geheim" te houden. En natuurlijk heb je op je Local Patch niet automatisch meer rechten, je hebt daar als het goed is wel meer kennis over locale gevoeligheden en mogelijkheden. Buiten je Local Patch ken je dat soort gevoeligheden vaak niet en het is voor de lokale vogelaars ondoenlijk om iedereen die iets op waarneming invoert persoonlijke uitleg te geven. Vandaar dat het soms wenselijk is om (zonder overleg met elke afzonderlijke waarnemer) alle meldingen van soort X op locatie Y onder embargo te zetten, ik heb daar ook wel eens om verzocht. Er is namelijk wel een verschil tussen vogelaars die onder elkaar nieuwtjes uitwisselen en open informatie op het web. Niet veel verschil, maar het is er wel in de vorm van onderling vertrouwen/wantrouwen tussen vogelaars die elkaar kennen. Je weet tenslotte vaak wel wat voor vlees je in de kuip hebt.

Jouw idee over een excursie is natuurlijk een prima plan en in veel gevallen werken terreinbeheerders goed samen met vogelaars om zoiets mogelijk te maken. In het geval van broedende of ruiende vogels is dat soms wat lastiger, al was het maar omdat de vogels daar weken achtereen aanwezig zijn. Het zou dus best zo kunnen zijn dat er uitgebreid gesproken is over de (on-)mogelijkheid van zo'n excursie maar dat jij daar gewoon geen weet van hebt.

Je schrijft dat je vaak mensen hebt gezien die louter om egoïstische motieven vogels onder embargo invoeren. Die moet je gewoon niet meer bellen, en in de tijd die je daarmee uitspaart keihard doorvogelen.

groeten, pim

Jouw slotidee om alleen geregistreerde en gevalideerde waarnemers tot "het systeem" toe te laten is denk ik strijdig met de huidige open structuur van waarneming.nl Ik denk dat het eenvoudiger en zelfs slimmer is om in het geval van gevoelige waarnemingen gewoon een automatisch embargo in te stellen. Dat het nieuws onder  ingewijden dan ook als een lopend vuurtje kans gaan neem ik voor lief (alle admins, ook die van paddestoelen bijvoorbeeld, kunnen bij alle waarnemingen die onder embargo staan)
Pim Wolf, Vlissingen

Folkert Jan

Beste Pim,

Bedankt voor je reactie. Je neemt gelukkig de tijd om een goeie reactie met goede argumenten te schrijven waardoor ik mij er ook goed in kan vinden.

Inderdaad zullen locals de situatie beter kunnen inschatten.

Dat waarneming.nl nu een open karakter heeft hoeft toch niet te betekenen dat dit voor altijd zo moet blijven. Als registratie verplicht wordt lijkt het mij nog steeds aardig open. Immers kan iedereen zij vrij inschrijven. Aan de andere kant schept het wel meer mogelijkheden lijkt mij.

Zoals al veel vaker genoemd is het zo jammer dat een paar het voor de rest verzieken. Er moet een andere mogelijkheid zijn om ervoor te zorgen dat vogelaars die de vogels op de eerste plek zetten hier niet de dupe van hoeven te worden.

Ps ik ben aan het werk en zal het bericht nog aanvullen.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013