wie beslist er of mijn waarneming onder embargo moeten of niet? is toch mijn eigen keus tenzij mensen mij vragen dit te doen?
vind het beetje raar staan als ik zeur om de limburgse bijtjes en zelf dan onder embargo invoer terwijl ik dat niet aan heb gezet.
Het is zeker raar dat je zo zit te zeuren, Folkert Jan. Niet jouw ontdekking, niet jouw local patch, misschien moet je gewoon blij zijn dat je hebt kunnen meegenieten en de rest aan anderen overlaten.
Sorry dat ik niet zo egoïstisch ben aangelegd.
ik heb genoten van de vogels en ik vind het fijn dat alle vogelaars die die bijeneters graag zouden willen die kunnen zien. Er zullen zat mensen zijn die nog niet de tijd hebben gevonden heen te gaan en de locatie niet hebben genoteerd toen die nog openbaar was. ik zou het egoïstisch van mezelf vinden hun de locatie dan niet te geven.
en sowieso niet mijn ontdekking. dat klopt, maar ik ben ook niet degene die ze als eerste bekend heeft gemaakt.
het is bij mij heel simpel.....iemand ontdekt soort, maar wil niet aan de grote klok hangen.....hij belt me en ik ga kijken.....dan zet ik hem ook onder embargo en spreek ik met de ontdekker af of er nog andere mensen zijn die de locatie mogen weten.
vraagt niemand aan mij iets geheim te houden dan voer ik alles gewoon in zodat zoveel mogelijk mensen kunnen genieten. is het een erg kwetsbare situatie dan vind ik dat er eerst gekeken moet worden of er belang is bij een excursie en of dat haalbaar is (ruigpootuilen bv) vogels tevreden, ontdekker tevreden, vogelaars tevreden.
ik heb vaak mensen gezien die soorten onder embargo invoeren puur om eigen belang...zodat zij de enige zijn met die soort op een lijst (provincie etc) en gebruiken dan een excuus dat het kwetsbaar zou zijn. hier heb ik een gruwelijke hekel aan (egoïsme in het algemeen). daarom vraag ik me ook altijd ernstig af of een waarneming echt wel onder embargo moet.
zo ook met de bijtjes. ik ben er geweest en veel met locals gepraat dus ook redenen gehoord waarom hij onder embargo zou kunnen, maar de situatie daar gezien te hebben is er echt geen enkele reden toe. de bewoners gaven aan dat er inmiddels rond de 200 man zijn geweest die zich allemaal netjes hebben gedragen!!!. er is veel sociale controle door omwonenden en de bijeneters lijken zich alleen wat te storen aan wat agressieve boerenzwaluwen.
Dat het niet mijn local patch is vind ik een poepargument. alsof ik in mijn eigen local patch extra rechten zou hebben ofzo
En ik heb al vaker aangegeven dat in mijn ogen embargo echt niet de beste manier is om verstoring te voorkomen!!
ik ben eerder nog voorstander om alle waarnemingen hier af te schermen behalve voor geregistreerde en geverifieerde waarnemers. zo kunnen vogelvangers etc niet bij de waarnemingen en als mensen zich misdragen kunnen ze geblockt worden.