Camouflage op pootjes met kaakjes.. weet iemand wat dit is?

Gestart door Josee, augustus 21, 2010, 12:15:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Josee

Heb geen idee onder welke soortgroep deze larve hoort. Dus hopelijk weet iemand hier wat ik zag :)

°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

gardensafari

#1
Larve van een gaasvlieg. Vooral de larven van de groene gaasvliegen uit het geslacht Dichochrysa dossen zich vaak zo uit.
Dat geslacht is geen determinatie, slechts een indicatie!
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Arp

Op naam brengen is niet makkelijk en gaat met alleen zo'n  waarschijnlijk niemand lukken. Een paar links hier
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf


Josee

Hans, Arp en Thijs hartelijk dank voor jullie leuke en boeiende reacties met leuke links. De 'luizenslachter' is inderdaad moeite van bekijken waard. Nou heb ik in mijn archiefjes een larve benoemd als larve van de groene gaasvlieg (ik geloof zelfs dat iemand hier me dat heeft aangereikt) maar klopt dat dan ook? Heeft deze dan nog geen tijd gehad om camouflage op te bouwen... maar ook de kleur is heel anders...
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

thijsdegraaf

#5
Dit is in ieder geval ook een larf van een gaasvlieg.  Verder weet ik ook niet precies hoe het zit (of het alleen nimfen van bepaalde soorten zijn of zo als jij het zegt, hij nog moet beginnen met camoufleren.)

Josee

°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Arp

Kort door de bocht:

Hemerobiidae - "Bruine Gaasvliegen": Geen dichte haarbundels op de laterale wratten.

Chrysopidae - "(Groene) Gaasvliegen": Wel dichte haarbundels op de laterale wratten. Sommige soorten gecamoufleerd andere soorten "naakt".

Het dier op je tweede serie heeft de typische tekening van C. carnea s.l., maar ik durf van die foto's de haren op de wratten niet echt te beoordelen  :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Josee

Dankjewel Arp voor de toelichting! Jammer dat mijn foto's inderdaad te onscherp zijn. Er blijft nog veel te ontdekken én te verbeteren :)

°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers