Coördinaten in eigen waarnemingen

Gestart door Corryabbink, augustus 24, 2006, 15:32:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Niko Buiten

CiteerPS als jullie van die professionele GPS apparatuur tot jullie beschikking hebben, betekent dit dat jullie je beroepsmatig met floristiek bezighouden? Ik ben niet nieuwsgierig hoor, maar ik wil wel alles weten. ;)
Ik werk met apparatuur die ik in bruikleen krijg van de beheerder. Als dat nodig is, bijv. omdat ik de apparatuur niet ken, gaat er ook een mannetje mee om het inmeten te doen.

Ik ben vrijwillig natuuronderzoeker. Ik vul streeplijsten in maar doe bijvoorbeeld ook onderzoek aan bijzondere soorten voor Floron en beheerders. Aangezien de duinen onoverzichtelijk zijn is het handig wanneer groeiplaatsen van bijzondere soorten tot op de meter nauwkeurig zijn ingemeten omdat je ze dan sneller terug vind. Langer zoeken is erg frusterend wanneer je weet dat het sneller kan.

Naast dit onderzoek doe ik ook onderzoek in proefvlakken en pq's. Naast onderzoek aan planten doe ik ook onderzoek aan mossen, korstmossen, paddestoelen. Ik doe dit in werkgroepsverband.

Hinko, jij hebt bij mij ook belangstelling in jouw achtergronden opgewekt. Was je beroepshalve of als vrijwilliger in Limburg?  
Groet,

Niko Buiten.

Hinko

CiteerWanneer ik gegevens tot op een meter nauwkeurig invoer. Wil ik die er in een keer tot op de meter nauwkeurig kunnen bekijken en uithalen. Dit is voor werken in pq's en proefvlakken van belang.
Maar dat gaat toch prima samen? Jij voert alles in op coordinaten in (en zo staat het ook bij de details en in de export) en de gebiedsnaam is dan die van het km-hok.
mvgr, Hinko

Hinko

CiteerHinko, jij hebt bij mij ook belangstelling in jouw achtergronden opgewekt. Was je beroepshalve of als vrijwilliger in Limburg?
:)

Ik was als vrijwilliger aan 't werk in zuid-limburg (Miljoenenlijntje) via VoBuLa.

In het dagelijk leven ben ik Geo-analist (of GIS-analist) bij de provincie Fryslân. Dan werk ik met digitale kaarten en luchtfoto's. Plantjes is een uit de hand gelopen hobby. De combinatie van beide zou echt de ultime baan voor me zijn.
mvgr, Hinko

Niko Buiten

Citeer
CiteerWanneer ik gegevens tot op een meter nauwkeurig invoer. Wil ik die er in een keer tot op de meter nauwkeurig kunnen bekijken en uithalen. Dit is voor werken in pq's en proefvlakken van belang.
Maar dat gaat toch prima samen? Jij voert alles in op coordinaten in (en zo staat het ook bij de details en in de export) en de gebiedsnaam is dan die van het km-hok.
Nou, ik zou het wel leuk vinden dat wanneer ik gegevens van een natte duinvallei invoer het kilometerhok ook de naam van die natte duinvallei krijgt. Snap je wat ik bedoel?  
Groet,

Niko Buiten.

Niko Buiten

CiteerIk was als vrijwilliger aan 't werk in zuid-limburg (Miljoenenlijntje) via VoBuLa.

In het dagelijk leven ben ik Geo-analist (of GIS-analist) bij de provincie Fryslân. Dan werk ik met digitale kaarten en luchtfoto's. Plantjes is een uit de hand gelopen hobby. De combinatie van beide zou echt de ultime baan voor me zijn.
Ik heb de site van VOBULA bekeken. Ik kende VOBULA nog niet. Lijkt mij zinvol en leuk vrijwilligerswerk.

Planten lijken mij voor jou een passie. Niet een uit de hand gelopen hobby, omdat dat zo negatief klinkt.  
Groet,

Niko Buiten.

Hinko

CiteerNou, ik zou het wel leuk vinden dat wanneer ik gegevens van een natte duinvallei invoer het kilometerhok ook de naam van die natte duinvallei krijgt. Snap je wat ik bedoel?
Misschien moeten we Hisko nog eens lief aankijken of ie een extra veld wil aanmaken voor sub-gebieden?
mvgr, Hinko

Windekind

CiteerPS als jullie van die professionele GPS apparatuur tot jullie beschikking hebben, betekent dit dat jullie je beroepsmatig met floristiek bezighouden? Ik ben niet nieuwsgierig hoor, maar ik wil wel alles weten. ;)
Hoi Hinko,

die apparatuur heb ik niet tot mijn beschikking hoor.
Een GPSje met Waas ondersteuning (en dat hebben ook veel goedkope GPSen al) heeft een nauwkeurigheid van zo'n drie meter las ik.

Overigens geloof ik niet dat de veldGPSen van de beheerders die ik ken tot een , mm gaan NIko. Hier gebruiken ze gewoon een relatief goedkope veldcomputer (Qtec ozo) met een Gps ontvangertje.
Misschien heb ik wat ontwikkelingen gemist, maar die GPS die zo nauwkeurig werkt dat zijn volgens mij hele dure apparaten (tienduizenden) die je in een soort rugzak doet met een externe antenne. Op de universiteit worden ze wel gebruikt voor het b.v. het vastleggen van PQ's.

En tja, op jouw vraag, Hinko, het klopt dat ik me beroepsmatig  met flora bezig houdt, maar ik heb dus niet van die dure GPS-en.

En Hinko in juni is het ook prachtig op het kalkgrasland wat jij bedoelt langs de Eyserbossen en natuurlijk ook in de rand van de Eyserbossen (van SBB). Wel is het verboden om daar in te gaan. Het grasland is in eigendom van de waterwinmaatschappij. Leuke soorten zijn b.v. Bleek bosvogeltje, Hondskruid, Bijenorchis, Klavervreter, Paardenbloemstreepzaad. MMMM, ik denk dat ik maar even stop, want ik kan anders nog wel even zo door gaan.

Groet,

Elmar

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Niko Buiten

Citeer
Overigens geloof ik niet dat de veldGPSen van de beheerders die ik ken tot een , mm gaan NIko. Hier gebruiken ze gewoon een relatief goedkope veldcomputer (Qtec ozo) met een Gps ontvangertje.
Misschien heb ik wat ontwikkelingen gemist, maar die GPS die zo nauwkeurig werkt dat zijn volgens mij hele dure apparaten (tienduizenden) die je in een soort rugzak doet met een externe antenne. Op de universiteit worden ze wel gebruikt voor het b.v. het vastleggen van PQ's.

De waterwinmaatschappijen beschikken over dezelfde apparatuur als de universiteiten. Mijn proefvlakken zijn er mee vastgelegd.

Groet,

Niko Buiten.

Windekind

Je bedoelt die grote nauwkeurige Niko ?

Mooi spul.

But very expensive.

Groet,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Niko Buiten

CiteerJe bedoelt die grote nauwkeurige Niko ?
Ja, Elmar, die bedoel ik.  
Groet,

Niko Buiten.

Jan Essink

Beste mensen,

Ik lees iets over een GPS apparaatje.

Mijn vrouw en ik werken altijd met een GPS apparaaat omdat je de coordinaten zeer nauwkeurig kan weergeven. Wijzelf hebben een GPS12 versie van 1995, dus ruim 10 jaar tot volle tevredenheid in gebruik.
Enige nadeel met dit oudere type is dat 4 AA batterijen binnen 16 uur volledig leeg zijn. Hiervoor hebeen wij een adapter die in de sigarettenaansteker aansluiting van de auto past en dan gebruikt de GPS een batterij meer.

Dus als wij vindplaatsen noteren dan nemen wij altijd de gegevens vanaf ons GPS12 apparaat en noteren de coordinaten in een aanteken boekje, ook de hoogte en wat verder relevant is.Je kunt deze gegevens ook in de GPS vastleggen
Leuke bijkomstigheid met zo'n  ding is dat je kan zien hoe laat de zon op- en onder gaat. De afstand is naar b.v. je eigen huis (mits vastgelegd) maar ook waar je auto staat, zodat die altijd terug kunt vinden.
Wij zelf hanteren z.g. MGRS coordinaten, maar je kan ook naar graden,minuten en seconden als je dat wilt  
Zo ligt b.v. de Noordkaap 35 W MU 45066/97328
en de Noordpool op OOZ AH 00000/99997.
het dorp waar ik woon op 52 graden 52 minuten en 52 seconden.
Zo zijn er nog een 20 tal coordinaten die je kan aanpassen maar dat is afhankelijk in welk je land je je bevind en welke ze daar gebruiken.

groeten,

Jan

met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

Hinko

CiteerZo zijn er nog een 20 tal coordinaten die je kan aanpassen maar dat is afhankelijk in welk je land je je bevind en welke ze daar gebruiken.
... in Nederland gebruiken we het Rijksdriehoekstelsel (RD_new) ook wel bekent onder de naam Amersfoort coordinaten. :)
Bij het inventariseren heb je niet zoveel aan andere systemen omdat de km-hokken bijv ook in RD zijn. Ik begrijp dan ook niet Jan, waarom je MGRS gebruikt.

CiteerMijn vrouw en ik werken altijd met een GPS apparaaat omdat je de coordinaten zeer nauwkeurig kan weergeven. Wijzelf hebben een GPS12 versie van 1995, dus ruim 10 jaar tot volle tevredenheid in gebruik.

Een 'gewone' GPS heeft in het vrije veld een foutwijzing van enkele meters. Staan er vrij veel bomen, dan kan deze foutwijzing enkele tientallen meters worden. In stedelijk gebied worden de signalen van de satelieten vaak weerkaatst door hoge gebouwen en kan je soms wel 100 meter naast je positie zitten. Ik heb wel eens een route gelopen met een gewone GPS en een kaart (1:10.000) op de PDA. Hilarisch! Ik liep volgens de kaart soms dwars door weilanden en huizenblokken.

GPS is mooi speelgoed maar je moet er niet blindelings op vertrouwen. Hou voor de grap maar eens 2 GPSsen naast elkaar.

Mijn GPS geeft ook zgn de hoogte weer (deze staat wel op de display) maar officieel is het een exemplaar zonder hoogte meting. Vergelijking met kaarten en andere GPSsen met hoogte geeft dan ook aan dat mijn GPS niet de correcte hoogte aangeeft. Wees daar dus ook voorzichtig mee.
mvgr, Hinko

Nietspitten

Citeer
CiteerZo zijn er nog een 20 tal coordinaten die je kan aanpassen maar dat is afhankelijk in welk je land je je bevind en welke ze daar gebruiken.
... in Nederland gebruiken we het Rijksdriehoekstelsel (RD_new) ook wel bekent onder de naam Amersfoort coordinaten. :)
Bij het inventariseren heb je niet zoveel aan andere systemen omdat de km-hokken bijv ook in RD zijn. Ik begrijp dan ook niet Jan, waarom je MGRS gebruikt.

CiteerMijn vrouw en ik werken altijd met een GPS apparaaat omdat je de coordinaten zeer nauwkeurig kan weergeven. Wijzelf hebben een GPS12 versie van 1995, dus ruim 10 jaar tot volle tevredenheid in gebruik.

Een 'gewone' GPS heeft in het vrije veld een foutwijzing van enkele meters. Staan er vrij veel bomen, dan kan deze foutwijzing enkele tientallen meters worden. In stedelijk gebied worden de signalen van de satelieten vaak weerkaatst door hoge gebouwen en kan je soms wel 100 meter naast je positie zitten. Ik heb wel eens een route gelopen met een gewone GPS en een kaart (1:10.000) op de PDA. Hilarisch! Ik liep volgens de kaart soms dwars door weilanden en huizenblokken.

GPS is mooi speelgoed maar je moet er niet blindelings op vertrouwen. Hou voor de grap maar eens 2 GPSsen naast elkaar.

Mijn GPS geeft ook zgn de hoogte weer (deze staat wel op de display) maar officieel is het een exemplaar zonder hoogte meting. Vergelijking met kaarten en andere GPSsen met hoogte geeft dan ook aan dat mijn GPS niet de correcte hoogte aangeeft. Wees daar dus ook voorzichtig mee.
met de grote fout dwars door huizen of  weilanden , zal te maken hebben met de instelling van de kaartdatum op de gps en de kaartdatum van de kaart op de pda.

Kaartdatum is een moeilijk begrip,maar erg belangrijk Als je niet weet welke kaartdatum je kaart is. dan is de beste keus WGS 84. Met kaartdatum wordt niet de datum bedoelt van het uitkomen van de kaart.
De nieuwere GPSén gedbruiken voor kaartdatum(mapdatum) Dutch.

Als je 2 GPS naast elkaar wilt testen moet je zeker zijn dat beide op de zelfde kaardatum staan,zoniet dan zijn er verschillen,waar je het over hebt.

Dit is een ingewikkelde en moeilijke materie raadpleeg het boek Oudoor GPS navigatie en het wordt wel duidelijk.
groeten, Gerrit

Windekind

Die hoogtemeters gebruiken de luchtdruk toch om de hoogte vast te stellen ? Of heb ik dat mis ?

Hoe wordt de veranderende luchtdruk als gevolg van weersveranderingen dan weggecijferd ?

Helemaal in relatief vlakke landen met ook nog eens vaak wisselende weersomstandigheden lijkt me het  een probleem als tenminste klopt wat ik denk.

Groet,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Hinko

Citeermet de grote fout dwars door huizen of  weilanden , zal te maken hebben met de instelling van de kaartdatum op de gps en de kaartdatum van de kaart op de pda.
Nee hoor, alles stond goed! Zodra ik bomen tegenkwam ging het mis.

CiteerAls je 2 GPS naast elkaar wilt testen moet je zeker zijn dat beide op de zelfde kaardatum staan,zoniet dan zijn er verschillen,waar je het over hebt.
Hou 2 dezelfde GPSsen met dezelfde instellingen naast elkaar en kijk maar eens naar het resultaat.
mvgr, Hinko

Nietspitten

Citeer
Citeermet de grote fout dwars door huizen of  weilanden , zal te maken hebben met de instelling van de kaartdatum op de gps en de kaartdatum van de kaart op de pda.
Nee hoor, alles stond goed! Zodra ik bomen tegenkwam ging het mis.
Toen je onder de bomen liep, had je toch niet het het idee dat je in het weiland liep!
Dat weiland kwam pas toen je de positie op de kaart pojecteerde. De kaart had een andere KAARTDATUM dan de keuze van kaartdatum inde GPS.
Weet je met welke kaartdatum de map in je PDA werkt? Is samengesteld?

Zoja heb je gelijk, anders moet dit toch eens met wisselen van kaartdatum op de GPS uit testen en de verandering zien op van de positie projectie op de kaart.

groeten, Gerrit

Hinko

nou Gerrit, jij wil er volgens mij niet aan dat een GPS een foutwijzing heeft. Mijn gebruik van GPS was beroepsmatig, na een uitvoerige training. Instellingen waren ook door anderen gecontroleerd.

Ik had een gewone GPS, aangesloten op een PDA met daarop de Top10vector.  Begonnen voor de deur van m'n huis, even gewacht op voldoende signaal van satelieten. De GPS gaf toen de juiste positie aan: op de kaart stond ik voor de deur van m'n huis. De weg afgelopen, ging ook prima. De lijn die op de PDA werd getekent volgde mooi de weg. Bocht om, ook prima. het ging een hele tijd goed. Op een fietspad met een elzensingel erlangs ging het al wat minder; op de kaart slingerde mijn route van de ene kant van het pad naar de andere. Toen de elzen ophielden liep ik volgens de kaart weer netjes over het pad. Toen ik langs een bosje liep, sprong de route op de kaart het weiland in en liep daar verder. Toen het bosje ophield liep mijn route weer netjes midden op de weg die ik ingeslagen was. Vervolgens ging het een hele tijd goed, totdat ik door een vilawijk liep met monumentale eiken langs de kant van de weg. Plotsklaps ging mijn route op de kaart dwars door de huizen heen! Niet omdat de kaart niet goed was of de instellingen op de GPS, maar puur omdat de kwaliteit van het GPS signaal onder de eiken een stuk minder was. Waarschijnlijk had ik op dat moment het signaal van te weinig satelieten. Uiteindelijk kwam ik weer netjes voor m'n huisdeur uit, ook volgens de kaart. :)
Ik heb de route ingeladen in GIS en de fouten nagemeten. In de vilawijk was dat maximaal 40 meter. Ik heb ook de route nog even vergeleken met de GBKN om te kijken of er verschil zat tussen de topografisch kaart en kadastrale kaart maar dat verschil bleek niet noemenswaardig.

Mijn conclusie is helder: onder bomen heb je duidelijk minder GPS signaal en wordt je foutwijzing groter. Dat bevestigd wat je op iedere GPS cursus zult horen. Ook zal iedere docent je vertellen dat je valse signalen kunt krijgen als je in de buurt van hoge gebouwen staat.

Wat ik met mijn betogen over GPS wil zeggen is dat GPS een fantastisch systeem is. Je moet echter niet blind vertrouwen op de nauwkeurigheid in meters die het apparaat geeft. Afhankelijk van de omstandigheden is de positie die de GPS aangeeft meer of minder nauwkeurig.

Hier wil ik het hoofdstuk GPS graag mee afsluiten.
mvgr, Hinko

Nietspitten

Weet goed dat er factoren zijn (meerdere )die GPS afwijkingen veroorzaken, maar daar heb je niet de hand in. Je hebt helemaal gelijk Hinko,  mijn bedoeling was ,aan te geven dat iemand fouten heeft door, door mij genoemde instellings fouten
Groeten ,discussie gesloten.  
groeten, Gerrit