Chemicaliën e.d.

Gestart door knabenkraut, augustus 20, 2006, 11:15:03 AM

Vorige topic - Volgende topic

Niko Buiten

#30
Citeer
CiteerMoeten we geen topic over chemicaliën beginnen?

Dat kan maar ik heb er al eens een keer aandacht aan besteed.
Zie: http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...&hl=chemicaliën
Goed dat je dit hierin zet. Misschien is het verstandig dit onderwerp te pinnen? Is in ieder geval handig.

Leverde de Heksenrij nog iets op?
Groet,

Niko Buiten.


fungi_nl

#31
Ik gebruik het alleen om gedroogd materiaal weer vers te maken.
En om macro kenmerken bij russula's naar voren te toveren.
Soms met 5 en soms met 10 (bij grotere delen).
Het echte grote verschil weet ik niet. Misschien de kracht van het spul?

Sporen meten doe ik er niet mee, want KOH en amonia rukken dit uit het verband.
Ook kristallen lossen er in op.

Niko Buiten

Citeer
CiteerIk gebruik KOH voor gedroogd materiaal.
Ik heb KOH en nog een paar middelen in de tas voor veldwerk.
Thuis heb ik ook wat staan maar dat moet schoon blijven.
Ik neem vrijwel nooit chemicaliën mee het veld in. Ik heb er ook geen tas voor (want ik moet al zoveel meenemen). Gebruik jij ook hamer en bijtel?
Groet,

Niko Buiten.


fungi_nl

Geen idee, nog niets besteld in ieder geval.
Wat moet ik met 100 gram of 500 gram ijzersulfaat.
Overigens kost 500 gram daar 8 euro.

Niko Buiten

CiteerIk gebruik het alleen om gedroogd materiaal weer vers te maken.
En om macro kenmerken bij russula's naar voren te toveren.
Soms met 5 en soms met 10 (bij grotere delen).
Het echte grote verschil weet ik niet. Misschien de kracht van het spul?

Sporen meten doe ik er niet mee, want KOH en amonia rukken dit uit het verband.
Ook kristallen lossen er in op.
Dit is duidelijk. En nu herinner ik mij in het veld het gebruik van KOH bij Russula's weer (is mij door de beheerder verboden).Heb jij de tabel waarmee Russula's aan de hand van macroscopische kenmerken gedetermineerd kunnen worden?  
Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

Citeer
Citeer
CiteerIk gebruik KOH voor gedroogd materiaal.
Ik heb KOH en nog een paar middelen in de tas voor veldwerk.
Thuis heb ik ook wat staan maar dat moet schoon blijven.
Ik neem vrijwel nooit chemicaliën mee het veld in. Ik heb er ook geen tas voor (want ik moet al zoveel meenemen). Gebruik jij ook hamer en bijtel?
Een klein beiteltje en een mes. Hamer niet daarvoor kun je ook iets anders pakken. Behalve als me iets niet wil lukken dan moet ik naar de auto en haal er een op. B.v. als ik pq's uit moet zetten en ik niet ver genoeg in de bodem kan. Verder een lijn met haken voor kranswieren enz.enz. en altijd mijn geliefde wandelstok met een ijzeren punt. Die heb ik al heel lang en heeft me vaak voor wegzakken en uitglijden van steile kanten behoed. Bovendien kun je daarmee op drijftillen aardig meten of de til je houden kan en of iets grondeloos is.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Niko Buiten

CiteerGeen idee, nog niets besteld in ieder geval.
Wat moet ik met 100 gram of 500 gram ijzersulfaat.
Overigens kost 500 gram daar 8 euro.
Oké. IJzersulfaat in de vorm die (amateur) mycologen kennen en gebruiken? Of weet je dat niet?
Groet,

Niko Buiten.


fungi_nl

CiteerOké. IJzersulfaat in de vorm die (amateur) mycologen kennen en gebruiken? Of weet je dat niet?

Geen idee.

Niko Buiten

Citeer
Citeer
Citeer
CiteerIk gebruik KOH voor gedroogd materiaal.
Ik heb KOH en nog een paar middelen in de tas voor veldwerk.
Thuis heb ik ook wat staan maar dat moet schoon blijven.
Ik neem vrijwel nooit chemicaliën mee het veld in. Ik heb er ook geen tas voor (want ik moet al zoveel meenemen). Gebruik jij ook hamer en bijtel?
Een klein beiteltje en een mes. Hamer niet daarvoor kun je ook iets anders pakken. Behalve als me iets niet wil lukken dan moet ik naar de auto en haal er een op. B.v. als ik pq's uit moet zetten en ik niet ver genoeg in de bodem kan. Verder een lijn met haken voor kranswieren enz.enz. en altijd mijn geliefde wandelstok met een ijzeren punt. Die heb ik al heel lang en heeft me vaak voor wegzakken en uitglijden van steile kanten behoed. Bovendien kun je daarmee op drijftillen aardig meten of de til je houden kan en of iets grondeloos is.
Tjonge, tjonge. Wat heb jij veel. Ik heb een uitschuifbare hark voor waterplanten en kranswieren. En een waadpak. En kan veel van beheerders lenen, zoals bootjes.  
Groet,

Niko Buiten.


Niko Buiten

Corry en John,

Dank voor de uitwisseling tot dusver. Mijn nieuwsgierigheid over hoe jullie dingen aanpakken is bevredigd.

Alleen mijn vraag aan John over de determinatietabel van Russula's aan de hand van macroscopische kenmerken (handig in het veld) is nog niet beantwoord. Ik moet er zelf nog ergens één hebben liggen. Gisteren had ik moeite met het op naam brengen van een Russula, vandaar.
Groet,

Niko Buiten.


fungi_nl

Ik gebruik daarvoor het veldgidsje van Bart Buyck.
Eenvoudige determinatie tabel voor in het veld.

Niko Buiten

CiteerIk gebruik daarvoor het veldgidsje van Bart Buyck.
Eenvoudige determinatie tabel voor in het veld.
Ik heb die als kopie van voor de eeuwwisseling met handgeschreven aantekeningen/aanvullingen/verbeteringen. Van wanneer is jouw veldgidsje? Weet jij nog waar je die kan bestellen?
Groet,

Niko Buiten.


fungi_nl

Deze is van 12 mei 1990.
Of deze te bestellen is, geen idee.
Ik heb deze via de KAMK gekeregen.
Volgens mij staat deze ook in de NMV bieb.
Dan kun je deze daar kopieren.

Niko Buiten

Handige tip. Dank. Ben nog nooit in de NMV bieb geweest.
Groet,

Niko Buiten.


fungi_nl

Dat is bij het CBS in Utrecht.
Waar ook de ledenvergadering altijd is en de biebdag. Februari 2007 is dat weer uit mijn hoofd gezegd.

Niko Buiten

Ja, dat is mij bekend. Ik weet ook dat je er kan kopiëren. Maar het is er nog nooit van gekomen. Ik ken mensen die er geweest zijn en er enthousiast over vertellen. Eigenlijk dom van mij dat ik er nog niet geweest ben.
Groet,

Niko Buiten.