Chemicaliën e.d.

Gestart door knabenkraut, augustus 20, 2006, 11:15:03 AM

Vorige topic - Volgende topic

knabenkraut

Hallo Jan Willem of Petra,

Het doorlopen van de hoedkleur op de lamellen was voor mij idd een belangrijk gegeven. Helaas heb ik geen ijzersulfaat en de russula staat ook niet in de direkte omgeving.
Ik heb hem wel besnuffeld en hij rook absoluut niet naar vis.
Ik merk nu wel dat ook op aangeven van John ijzersulfaat echt belangrijk is voor determinatie van Russula's dus ga ik binnenkort ook maar eens naar eeen fotograaf.

Bedankt voor de info.
groetjes,
Dini

Arno van Stipdonk

Hallo Dini,

Vanmorgen in mijn meetnet een gelijksoortige Russula gevonden. Geen reuk, ook een zachte smaak en stond bij berken en eiken. Helaas heb ik ook nog een ijzersulfaat, morgen probeer ik even langs te gaan bij de fotograaf.

Arno van Stipdonk

CiteerHelaas heb ik geen ijzersulfaat en de russula staat ook niet in de direkte omgeving.
Ik merk nu wel dat ook op aangeven van John ijzersulfaat echt belangrijk is voor determinatie van Russula's dus ga ik binnenkort ook maar eens naar een fotograaf.

Al bij enkele fotozaken geïnformeerd, maar ze kunnen niet meer aan ijzersulfaat komen, helaas.
Als iemand nog een goede tip heeft......

knabenkraut

Dag Arno,

Ik ben in mijn omgeving ook al op pad geweest en ook zonder succes.
Morgen wil ik nog even naar de apotheek. Een kennis van mij (Fotograaf) zei me dat ze daar dat spul vroeger bestelden.
groetjes,
Dini

Arno van Stipdonk

Hopelijk hebben we daar meer succes. :)  

Cees Veenema

Zowel ijzersulfaat ingeslagen als KOH  en  € 75,00 euro armer.
Groet,

Cees

Arno van Stipdonk

Waar heb je dat kunnen kopen als ik vragen mag Cees?

Cees Veenema

Hallo Arno,
KOH 10% bij de apotheek, levertijd was een week en alleen in een hoeveelheid van 100 ml.  ( vandaag opgehaald.)  moest daarvoor € 59,00 euro betalen.
95% ijzersulfaat bij het tuincentrum.

Groet,

Cees

Arno van Stipdonk

#8
Ja, ik heb wel gelezen dat het ook gebruikt wordt voor het bestrijden van mos.
Dan zal ik daar ook maar eens naartoe gaan. Dank je voor de tip.

Misschien moet je overigens maar eens overwegen lid te worden van de NMV.
Met nieuwjaarsreceptie flesje KOH 5 en 10 % gekocht a € 2,50.
Zijn allerlei chemicaliën te krijgen. Afgelopen jaar echter geen ijzersulfaat. :(

Cees Veenema

Groet,

Cees

Corryabbink

CiteerHallo Arno,
KOH 10% bij de apotheek, levertijd was een week en alleen in een hoeveelheid van 100 ml.  ( vandaag opgehaald.)  moest daarvoor € 59,00 euro betalen.
95% ijzersulfaat bij het tuincentrum.
Dure hobby :o nu ja je hebt danook voor jaren genoeg. De apotheek hier wil dat spul niet leveren..........je hebt dus nog geluk.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Cees Veenema

#11
Hallo Corry,

Klopt ze deden bij mij ook moeilijk maar ik heb een duur gezicht getrokken en gezegd dat het voor wetenschappelijk onderzoek was.
Gelukkig overtuigend genoeg.

P.S met dat dure gezicht hebben ze me wel een poot uitgetrokken volgens Arno.
Groet,

Cees

fungi_nl

Dat klopt.

Een flsje met chemicalien, zoals Congorood, katoenblauw, amonia, melzer reagens, koh 5% en 10% en immesie olie kost rond de 2,50 (olie is 5 euro). Wanneer er ijzersulfaat aanwezig is, 1 keer in de zoveel tijd is er iemand die het zelf maakt, dan kun je dat gratis meenemen, zolang de voorraad strekt.

Corryabbink

#13
CiteerHallo Corry,

Klopt ze deden bij mij ook moeilijk maar ik heb een duur gezicht getrokken en gezegd dat het voor wetenschappelijk onderzoek was.
Gelukkig overtuigend genoeg.

P.S met dat dure gezicht hebben ze me wel een poot uitgetrokken volgens Arno.
Welk gezicht heb je dan getrokken? Volgens mij ken ik dat niet. Leuk voor een nieuwe avatar.

Het is niet duur want je moet het nog verdunnen. Volgens mij hoef je nooit weer iets te kopen ......... :lol:

Je hebt er toch wel een klein druppelflesje, ik bedoel een flesje waar een pipetje inzit, bijgekocht?
Als je 10% oplossing maakt moet je er 90% water bijdoen dus heb je op dit moment een voorraad van 1 liter koh. Dat wordt dus werk aan de winkel om dat druppelgewijs op te krijgen. Tegen die tijd ben je een echte mycoloog.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Niko Buiten

#14
Tip voor de volgende keer: maak een afspraak met één van de NMV-mycologen van het NHN. Wanneer ze aardig zijn kun je het in Leiden (NHN) komen ophalen en misschien voor niets meenemen. Heb je alleen de reiskosten (en ben je misschien net zo duur uit).
Groet,

Niko Buiten.


Cees Veenema

Bedankt Niko,

Maar is dat, gezien de mededeling van Corry,  geen mosterd na de maaltijd ?
Groet,

Cees

Niko Buiten

Cees,

Ja, ik denk dat je gelijk hebt. Mosterd na de maaltijd.

Om misverstanden te voorkomen. Ik begrijp dat jij KOH 10% hebt gekocht. Dat moet je niet verder verdunnen. Verdun je 1:9 (KOH10%:water), waar Corry het over heeft, dan krijg je volgens mij KOH1%.  
Groet,

Niko Buiten.


Cees Veenema

Hallo Niko,

Nu maak je het nog erger, want als dat inderdaad zo is heb ik dus € 5,90 betaald voor de KOH en € 53,10 voor het water.

Nu ik dan toch weet waar ik in de toekomst terecht kan zal het ook minder erg zijn als ik het flesje tijdens mijn determineer werkzaamheden onder een paraplu of zo per ongeluk omstoot.

Zo heeft elk bericht toch zijn waarde.

Groet,

Cees

Niko Buiten

#18
Dag Cees,

Volgens mij bestaat KOH 10% inderdaad voor 90% uit water.

Ik heb nog een aanvulling (die vergat ik nog). Behalve KOH10% en KOH5% kun je in Leiden wanneer je bij een aardige mycoloog aanklopt op terecht voor andere chemicaliën die je in de toekomst misschien nodig hebt, zoals Melzers reagens, katoenblauw, congorood. Verder is er een uitgebreide bibliotheek.
Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

Cees,

Voor zo'n prijs heb je toch een onverdund produkt? Dat staat toch op het etiket.
De mijne is onverdund en moet ik zelf verdunnen.  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Cees Veenema

#20
Niko en Corry,

Op het etiket  staat  " niet om in te nemen " en incidentele patient  en gebruik bekend.  Ook waardevol maar dus niet waar het om gaat.

Tevens moet ik zelf  :ph34r: ( als wetenschapper immers )  :wacko: het antwoord helaas  ook schuldig blijven.
Maar het past natuurlijk wel bij het paddestoelen gebeuren dat nu zelfs de KOH ook eerst gedetermineerd moet worden.

Wordt vervolgd.
Groet,

Cees

Niko Buiten

Om te voorkomen dat mensen veel KOH10% in één keer inkopen of aanmaken nog een aanvulling:

De werkzaamheid van de oplossing is van beperkte duur is mijn ervaring, namelijk enkele jaren.

Of heeft iemand daar andere ervaringen mee?
Groet,

Niko Buiten.


fungi_nl

In principe bestel ik alle chemicalien ieder jaar nieuw.
Mijn ervaring is dat KOH troebel wordt na 1 tot anderhalf jaar.

Corryabbink

CiteerIn principe bestel ik alle chemicalien ieder jaar nieuw.
Mijn ervaring is dat KOH troebel wordt na 1 tot anderhalf jaar.
Dag John,

Dat hoeft helemaal niet als je de boel maar onverdund laat. Ik heb wel middelen die je maar één dag kunt gebruiken.  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

fungi_nl

#24
Mijn ervaring is, dan wanneer ik het bij een preparaat gebruikt en het is troebel, dan zie ik natuurlijk niets meer. Ik gebruik oveirgens KOH 5 en 10%.

En ach, die paar euro die ik er dan jaarlijks voor moet uitgeven, weegt niet op tegen een jaar lang plezier wat ik er mee heb.  :rolleyes:


Niko Buiten

#25
Dag John,

Ik heb dezelfde ervaring. Waarvoor gebruik jij KOH 5% en waarvoor KOH 10%?

Moeten we geen topic over chemicaliën beginnen?




Corry,

Welke middelen heb jij?
Groet,

Niko Buiten.


fungi_nl

Ik gebruik KOH voor gedroogd materiaal.

fungi_nl

#27
CiteerMoeten we geen topic over chemicaliën beginnen?

Dat kan maar ik heb er al eens een keer aandacht aan besteed.
Zie: http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...&hl=chemicaliën

Corryabbink

CiteerIk gebruik KOH voor gedroogd materiaal.
Ik heb KOH en nog een paar middelen in de tas voor veldwerk.
Thuis heb ik ook wat staan maar dat moet schoon blijven.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Niko Buiten

#29
CiteerIk gebruik KOH voor gedroogd materiaal.
Ik werk niet met gedroogd materiaal. Ik werk met vers materiaal met KOH wanneer er in een determinatietabel om gevraagd wordt. Het maakt sommige determinatiekenmerken beter zichtbaar en materiaal  glijdt in KOH beter uit elkaar dan in water.

Maar wat is nu het verschil tussen KOH 10% en KOH 5%? Wanneer gebruik je het ene en wanneer het andere?
Groet,

Niko Buiten.